Kiinnitetty keskustelu

Julkisen IP-lisäpalvelun käyttöönotto ja hyödyt

  • 16 August 2023
  • 4 kommenttia
  • 943 katselukerrat
Julkisen IP-lisäpalvelun käyttöönotto ja hyödyt
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 1369 kommenttia

Julkinen IP-osoite -lisäpalvelu on hyödyllinen lisäpalvelu useille asiakkaille. Tämä hyödyllinen lisäpalvelu on hyödyksi verkkopelaamisessa, riistakameroissa, valvontakameroissa ja monien eri laitteiden etähallinnassa. Julkinen IP-osoite -lisäpalvelu on käytössä Mobiililaajakaista- ja Kotinetti-liittymissä. Puhelinliittymille lisäpalvelua ei ole mahdollista ottaa käyttöön.

 

Milloin tarvitsen  julkisen IP-osoitteen?

 

Elisan Saunalahti Mobiililaajakaista -liittymissä käytetään osoitteenmuunnosta (NAT) IPv4 -osoitteilla. Tällöin yhteys saa ei-julkisen IP-osoitteen. Tämä osoitteenmuunnos saattaa haitata pelaamista netissä tai etähallittavien laitteiden käyttöä.

Nettipelejä pelaava on saattanut törmätä pelatessa termiin NAT-tyyppi. Kun NAT-tyyppi on tiukka, strict tai 3 (riippuen palvelusta), on IP-osoite ei-julkinen. Joissain peleissä ongelma voi myös näyttäytyä niin, ettei pelin virallisiin palvelimiin saa yhteyttä. 

 

Miten saan julkisen IP-osoitteen käyttööni?

 

Ensin sinun täytyy käydä aktivoimassa lisäpalvelu OmaElisasta. Kirjaudu ensin OmaElisaan ja valitse palvelusta se Mobiililaajakaista-liittymä, jolle haluat julkisen IP-osoitteen. Tämän jälkeen klikkaa Lisäpalvelut, ja tilaa maksuton Julkinen IP-osoite 4G/5G.

 

Kun itse lisäpalvelu on tilattu, pitää reitittimelle käydä tekemässä asetusmuutos, jotta julkinen IP alkaa toimia. Kirjaudu ensin reitittimesi hallintasivulle (ohjeita eri malleille löydät täältä!). Hallintasivulta sinun tulee vaihtaa APN-yhteysosoitteeksi internet4 (oletusasetuksena on: internet). Tämän jälkeen voit tarvittaessa vielä välittää liikenteen kotiverkossasi olevalle laitteelle porttiohjauksilla.

 

Julkinen IP  ei toimi, mitä teen?

 

Ensin, tarkista OmaElisasta, että Julkinen IP-osoite -lisäpalvelu on aktivoituna oikealle liittymälle. Jos palvelu on aktivoitu oikein, käy tarkistamassa vielä reitittimesi hallintasivulta, että internet4 on asetettu APN-yhteysosoitteeksi.

Jos ongelma jatkuu edelleen (esimerkiksi etäyhteys laitteelle ei onnistu tai saat ilmoituksen tiukasta NAT-tyypistä), palauta reititin tehdasasetuksille. Tämä tapahtuu yleensä laitteen takaa löytyvästä RESET-kolosta painamalla n. 10 sekunnin ajan, vaikkapa hammastikulla. Tämän jälkeen käy vielä uudelleen muuttamassa internet4 APN-yhteysosoitteeksi.

Jos ongelma jatkuu edelleen, voit laittaa asiasta viestiä tässä ketjussa. Merkkaa valmiiksi profiiliisi kohtaan Asiakasnumero tai puhelinnumero (ei julkinen) oma asiakasnumerosi, niin OmaYhteisön moderaattori käy tarkistamassa liittymäsi. Jos asia on kiireinen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme


Katso kaikki mobiililaajakaistan julkisen IP:n ohjeemme täältä >


4 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Mitä iloa tällä on ruuhkaisessa verkossa mitä Elisa tarjoaa??

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Mitä iloa tällä on ruuhkaisessa verkossa mitä Elisa tarjoaa??

Vähän väärässä ketjussa kommentti, mutta ei kai kukaan ole väittänyt missään, että julkisella IP-osoitteella voisi verkon mahdollisia ruuhkatilanteita kiertää ?

Olen tilannut julkisen ip osoitteen Elisalta ja tehnyt myös yhteyspisteeseen tarvittavat muutokset. 
Silti Nat tyyppi näyttää ”Tiukka” vaikka mitä tekisi. 
Onko tälle mitään tehtävissä?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Laita asiakasnumero OmaYhteisön profiiliin sille kuuluvalle paikalle, niin kurkataan tarkemmin. Mukava saada siut myös mukaan OmaYhteisöön @Aleksi_pee! 👌

Osallistu keskusteluun