Skip to main content
Kiinnitetty keskustelu

Julkisen IP-lisäpalvelun käyttöönotto ja hyödyt

  • August 16, 2023
  • 66 kommenttia
  • 5081 katselukerrat
Julkisen IP-lisäpalvelun käyttöönotto ja hyödyt
Näytä ensimmäinen kirjoitus

66 kommenttia

eepuska
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+12
  • OmaYhteisön moderaattori
  • April 5, 2026

Hei,

Meikäläinen on yrittänyt saada tätä julkista ip:tä toimimaan jo jonkun aikaa. APN asetukset on internet4 jne, modeemi on ZTE MC7010 siltaavassa tilassa, jos sillä on mitään väliä, router moodia kokeiltu myös. Laite saa aina 10.x alkuisen ip:n ja tässä moneen kertaan tehdasasetuksilla ja uudelleen käynnistyksillä menty.

Mitä tässä voisi vielä kokeilla?

 

Olisiko tämän sivun ohjeista mitään hyötyä?😊
Tuolla mietin varsinkin kohdan ‘Miten huomioin laitteeni asetuksissa IPv4-, IPv6- tai julkisen IPv4-osoitteen?’ APN-asetusten alla olevia muita asetuksia, että saisiko niillä hommaa eteenpäin.


  • Keskustelija
  • April 5, 2026

Tehtiin tuon sivun ja myös Elisan tämän modeemin ohjeiden mukaan (https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/zte-mc7010-5g/) mutta saadaan 10.x alkuinen ip/ whatismyip antaa ..nat.elisa-mobile.fi osoitteen. Laitoin asiakasnumeron profiiliin jos teidän kautta voi asialle jotain, vai voiko vika olla laitteessa?


eepuska
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+12
  • OmaYhteisön moderaattori
  • April 6, 2026

Tehtiin tuon sivun ja myös Elisan tämän modeemin ohjeiden mukaan (https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/zte-mc7010-5g/) mutta saadaan 10.x alkuinen ip/ whatismyip antaa ..nat.elisa-mobile.fi osoitteen. Laitoin asiakasnumeron profiiliin jos teidän kautta voi asialle jotain, vai voiko vika olla laitteessa?

Liittymällä on julkinen ip käytössä ja muutenkin liittymän teknisten tietojen osalta on kaikki kunnossa.👍
Eihän sulla sattuisi olemaan toista reititintä, millä voisi testata hommaa myös?🤔


  • Keskustelija
  • April 6, 2026

Testattiin tätä Mikrotik modeemilla eikä silläkään lähtenyt toimimaan. Kokeiltiin myös yhteysosoitteeksi jotain muuta, tuli aina sama tulos eli ei julkista ip osoitetta, myös tällä väärällä apn asetuksella tuli tavallinen nat ip. Voiko meidän tornissa olla vika?


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+18
  • Keskustelun aloittaja
  • OmaYhteisön moderaattori
  • April 7, 2026

Jos tornilla viittaat lähi tukiasemaan, ei voi olla vikaa tämän suhteen. Kollega liittymäsi tarkisti myös, joten kaikki edellytykset ovat kunnossa.


  • Keskustelija
  • April 7, 2026

Olisiko mahdollista teidän päädystä vaikka sulkea ja laittaa päälle uudestaan?
Jotenkin kumma homma kun kummallakaan modeemilla ei onnistu.


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+18
  • Keskustelun aloittaja
  • OmaYhteisön moderaattori
  • April 7, 2026

Käynnistätkö nyt reitittimesi uudelleen. Tein toimenpiteen täältä. 😊


  • Keskustelija
  • April 7, 2026

Hei, nyt se lähti toimimaan oikein!

Kiitos avusta, menihän tässä hetki.


  • Tulokas
  • April 9, 2026

Olisiko mahdollista teidän päädystä vaikka sulkea ja laittaa päälle uudestaan?
Jotenkin kumma homma kun kummallakaan modeemilla ei onnistu.

Mulla sama homma. Modeemin asetukset säädetty ohjeiden mukaan ja silti ei pelitä.

Käynnistätkö nyt reitittimesi uudelleen. Tein toimenpiteen täältä. 😊

Voitteko koittaa tehdä temppuja minunkin liittymälle? Asiakasnumeron lisäsin profiiliin! Kiitos -Ville


eepuska
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+12
  • OmaYhteisön moderaattori
  • April 9, 2026

 

Käynnistätkö nyt reitittimesi uudelleen. Tein toimenpiteen täältä. 😊

Voitteko koittaa tehdä temppuja minunkin liittymälle? Asiakasnumeron lisäsin profiiliin! Kiitos -Ville

 

Oliko sulla nyt tarkemmin minkälaista ongelmaa tai miten se ilmenee?🤔 Liittymällä on asetukset kunnossa ja se näyttää myös yöllä hyödyntäneen julkista ip:tä täysin normaalisti.


  • Tulokas
  • April 9, 2026

 

Käynnistätkö nyt reitittimesi uudelleen. Tein toimenpiteen täältä. 😊

Voitteko koittaa tehdä temppuja minunkin liittymälle? Asiakasnumeron lisäsin profiiliin! Kiitos -Ville

 

Oliko sulla nyt tarkemmin minkälaista ongelmaa tai miten se ilmenee?🤔 Liittymällä on asetukset kunnossa ja se näyttää myös yöllä hyödyntäneen julkista ip:tä täysin normaalisti.

Soitin aspaan tuossa niin sieltä otti julkisen ipn pois ja takaisin päälle niin nyt toimii. Elikkä ongelmana oli ettei modeemille päivittynyt WAN ip pois tuosta 10.xx alkuisesta vaikka koitti resetoida ja ottaa virtajohtoa irti yms. Mutta asia kunnossa nyt.


  • Keskustelija
  • June 22, 2026

Nettiliittymän lisäpalvelu kodasta ei löydy vaihtoehtoa laittaa päälle julkinen ip. Olisiko se jotenkin mahdollista laittaa päälle?


  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 22, 2026

Nettiliittymän lisäpalvelu kodasta ei löydy vaihtoehtoa laittaa päälle julkinen ip. Olisiko se jotenkin mahdollista laittaa päälle?

Noin sen pitäisi näkyä:

 


  • Keskustelija
  • June 22, 2026

Nettiliittymän lisäpalvelu kodasta ei löydy vaihtoehtoa laittaa päälle julkinen ip. Olisiko se jotenkin mahdollista laittaa päälle?

Noin sen pitäisi näkyä:

 

Tuota olen tässä etsinytkin, mutta liittymän lisäpalvelut kohdassa lukee, että ei tilattavia lisäpalveluita.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+25
  • Elisalainen
  • June 22, 2026

Nettiliittymän lisäpalvelu kodasta ei löydy vaihtoehtoa laittaa päälle julkinen ip. Olisiko se jotenkin mahdollista laittaa päälle?

Minkälainen mobiilinetti sinulla on ? Jos esim. 5G Kotinetti niin siinä on vakiona julkinen IPv4 osoite, niin lisäpalvelua ei ole erikseen tilattavissa.


  • Keskustelija
  • June 22, 2026

Nettiliittymän lisäpalvelu kodasta ei löydy vaihtoehtoa laittaa päälle julkinen ip. Olisiko se jotenkin mahdollista laittaa päälle?

Minkälainen mobiilinetti sinulla on ? Jos esim. 5G Kotinetti niin siinä on vakiona julkinen IPv4 osoite, niin lisäpalvelua ei ole erikseen tilattavissa.

Minulla on juuri 5G kotinetti, mutta ulkoreitittimen mukaan ip on silti 10. alkuinen, eli ei julkinen.