Vastattu

Julkista IP-osoitetta ei saa enää 3G-verkossa?

  • 24 January 2021
  • 10 kommenttia
  • 438 katselukerrat

Huomasin joulukuun alussa, että modeemini ei saa enää julkista IP-osoitetta jos olen 3G-verkossa. 4G-verkossa julkinen IP toimii normaalisti ja myös ennen joulukuuta myös 3G-verkossa. Onkohan tähän ollut joku syy, että näin on? Tämä on vähän ikävää koska nopeuksien mukaan modeemini tiputtaa 4G-verkosta 3G-verkkoon ja IP vaihtuu julkisesta natattuun. Kiitos.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JJesseJ 25 January 2021, 11:36

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

10 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Moro @JoonasKokko Tervetuloa OmaYhteisöön

Kyllä sen Julkisen-IP:n pitäisi 3G verkossakin toimia. 
Lisäiletkös asiakasnumeron ja sen mobiililiittymän numeron tonne sun profiilin ykistyisiin tietoihin niin me voitais tätä kautta käydä vähän katsomassa sitä tarkemmin? :)

Asiakasnumero lisätty profiiliin. Tässä vielä kuvakaappaus modeemin yhdistysasetuksista. En ole noista muuttanut kuin tuon APN:n internet4:ksi. Kiitos!

 

Käyttäjätaso 7

Tukisivuilla sanotaan , että julkisen IP-osoitteen saa 4G/5G-mobiililaajakaistaliittymille. No ko. liittymät kyllä toimivat 3G-verkossakin , joten onko tukisivun info vain puutteellista vai onko tosiaan julkisen IP:n tuki 3G:ltä poistunut???

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/ip-osoitteet/

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Kannattaa huomioida se, että parin vuoden päästä Elisa lopettaa 3G-verkon joten jos 4G tai 5G ei toimi, niin harkitkaa kiinteää yhteyttä jos se vain on saatavilla. Muutenkin kiinteä on vakaampi ja tasaisempi kuin mobiiliyhteys.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Tuolla tukisivulla on edelleen kaikki verkot kyllä lueteltuna:

  1. Vaihda laitteesi (esim. mobiilireititin) asetuksista APN-yhteysosoitteeksi internet4 (oletusasetus: internet), jolloin laite saa julkisen ip-osoitteen 2G/3G/4G/5G-verkossa.

 

@JoonasKokko, asetuksesi ovat aivan oikein.

Todenäköisesti alueellasi on tehty matkapuhelinverkossa päivityksiä ja siinä yhteydessä jonkun tukiaseman yhteydet on määritelty väärin. Eiköhän asia lähde selviämään, kun @JJesseJ laittaa vikailmoituksen eteenpäin?

Käyttäjätaso 7

Tuolla tukisivulla on edelleen kaikki verkot kyllä lueteltuna:

  1. Vaihda laitteesi (esim. mobiilireititin) asetuksista APN-yhteysosoitteeksi internet4 (oletusasetus: internet), jolloin laite saa julkisen ip-osoitteen 2G/3G/4G/5G-verkossa.

 


No niinpäs näkyy olevan. Luin näköjään vähän hätäisesti tuon sivun ja meni ohi silmien. :blush:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Asiakasnumero lisätty profiiliin. Tässä vielä kuvakaappaus modeemin yhdistysasetuksista. En ole noista muuttanut kuin tuon APN:n internet4:ksi. Kiitos!

 

Kiitoksia. 
Tehtiin täältä päästä taikoja niin käynnisteleppä nytten reititintä uudestaan ja testaa toimiiko? 
 

Noniin! Pistin testin vuoksi pakotettuun 3G-tilaan ja sieltä tuli taas julkinen IP! Suurkiitos korjauksesta! 😊

Saako udella, että missä varsinainen vika sijaitsi?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Noniin! Pistin testin vuoksi pakotettuun 3G-tilaan ja sieltä tuli taas julkinen IP! Suurkiitos korjauksesta! 😊

Saako udella, että missä varsinainen vika sijaitsi?

Siellä oli jostain syystä liittymän asetukset verkon puolella väärin niin korjailtiin niitä :) 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Noniin! Pistin testin vuoksi pakotettuun 3G-tilaan ja sieltä tuli taas julkinen IP! Suurkiitos korjauksesta! 😊

Saako udella, että missä varsinainen vika sijaitsi?

 

Kannattaa muuten modeemi pakottaa 4G-verkkoon niin ei tule tilanteita, että modeemi hyppäisi 3G-verkkoon. Ulkoinen antenni on suositeltava, mikäli signaali ei ole riittävän vahva. Tällöin myös nopeudet parantuvat.