Reititin MC801A tuli ja korvasi aiemman laajakaistan. Toimii ihan mallikkaasti, nopeus sisään useimmiten selvästi parempi, ulos vain suunilleen sama. Tilasin julkisen IP-osoitteen, koska minulla on pieni www-palvelin liittymässä. Ohjeet löytyivät täältä:
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/ip-osoitteet/
Palvelimen sain toimimaan toimia. Se mikä ei suostunut toimimaan, oli striimaus Youtubeen. Välillä striimi toimi jopa joitain tunteja, välillä katkesi heti muutaman sekunnin, viimeistään muutaman minuutin jälkeen. Se alkoi jo todella raivostuttamaan, koska aiemman laajakaistan se toimi hyvin. Jaoin lähiverkon kännykästäni ja sen kautta striimi toimi, samalla koneella. Siitä päättelin, että vian täytyy olla reitittimessä, tai jossain Elisan päässä.
Sain yhteyden tukeen ja ohjeeksi palauttaa tehdasasetukset ja yrittää siirtää reititin toiseen paikkaan paremman kentän toivossa. Kumpikaan ei auttanut. Uusi yhteyspyyntö tukeen. Sitä odotellessa kokeilin kuitenkin erilaisia asetuksia reitittimessä ja taisin keksiä ratkaisun:
Ohjeessa sanotaan:
“Todennustyyppi: PAP tai Ei asetettu”
Ohjeen vastaisesti kokeilin tässä asetusta CHAP, ja sillä striimi alkoin toimia ja pysyy nyt pystyssä kesytyksettä vuorokaudesta toiseen.
En nyt voi 100% varmuudella sanoa, että tässä oli vika, mutta ehkä syytä sielä Elisassa tutkia tämä, mihin tuo asetus vaikuttaa ja miksi sen muuttaminen ohjeesta poiketen sai striimauksen toimimaan.
Tämän kerroin myös tukihenkilölle, mutta kun en ollut puhelinsoiton tullessa kotona, en pystynyt näin tarkkaan asiaa kuvailemaan. Siksi ajattelin, että ehkä selostus on hyvä laittaa tännekin, jos jollain muulla on sama ongelma.

