Mistä apua huonosti toimivaan mobiililaajakaistaan?


Heippa,

olen useita kertoja lähestynyt Elisan asiakaspalvelua aiheena luokattoman huono mobiilinettiliittymä. Usein tästä on saanut kuraa niskaansa liittymien myyjät , jotka luonnollisestikaan eivät asialle voi mitään tehdä, vaikka solidaarisesti kertovat vievänsä asiaa eteenpäin. 

Olen pettynyt nimenomaan mobiililaajakaistaan. Mainoksissa ja puheissa luvataan 300 mB/ s nopeuksia. Toteuma on pääosin 1-3 Mb/ s ja tämä ei millään muodoin vastaa lupauksia. Ei edes pienellä painetun "vastuustavapautumislausekkeen" tiimoilta. Lauseessa kerrotaan jotain luonnollisesta nopeuden vaihteluvälistä, mutta kun ei ole nopeutta ensinkään, niin mikään ei voi vaihdella. Paitsi huonon ja olemattoman välillä. Asun sellaisessa paikassa , että mobiilinetti on ainoa vaihtoehto saada palvelut "mökkiin". 

Eri asia olisi , jos asuisin hyvin kaukana yleensäkään mistään palvelusta , mutta kun en! 

 

Olisiko jollain tietoa osoitteesta jonne voisi vuodattaa palautetta. Alan olla aivan aivan turhautunut täysin alaarvoisesta palvelusta ,joka kuitenkin reitittimen kanssa kustantaa melkein 35€ kuussa. Vastineena pätkivä ja surrimmalta osin rakeinen pikselimössökuva telkkarissa. 

 

Terveisin, Jyge Loimaalta 

 

 

EDIT 7.3.2023 // muokattu kirosanat pois OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaisesti -Burnett
EDIT 10.3.2023 // muokattu otsikkoa selkeämmäksi -draakki

 

draakki 1 vuosi sitten

Nopein ja paras tapa selvittää asia olisi @jyge68 ottaa suoraan yhteyttä Elisan asiakaspalveluun, esimerkiksi jättämällä soittopyynnön täällä aiheella Häiriöilmoitus (mobiililiittymät), laittamalla viestiä OmaElisan Asiakaspalvelu -välilehdeltä löytyvän viestiarkiston (Viestit ja ilmoitukset > Asiakaspalvelun viestit > UUSI VIESTI) kautta, tai pistämällä yksityisviestiä someasiakaspalveluun joko Facebookissa tai Twitterissä😊 

Voit myös halutessasi laittaa kirjallisen viestin lomakkeen kautta minkä @Dj_God ja @Sokrates linkkasivatkin jo (kiitos!) mutta on toki hyvä huomioida että häiriötilanteissa soitamme joka tapauksessa yhteydenoton pohjalta, käytännössä kirjallisesti mobiiliverkon haasteiden selvitys on hyvin hankalaa ainakaan ilman että viestittely venyisi pitkäksi, koska joudumme kyselemään ja tarkistamaan niin monta eri asiaa mitkä useimmiten jäävät ensimmäisestä viestistä uupumaan. Asia hoituisi siis suoraan soittamalla tai soittoajanvarauksella kaikkein nopeiten. 🙂 

Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +5

Asiasta kolmanteen onko sulla ulkoantenni tai antennit käytössä? Nimittäin se yhteyden toiminta voi olla vaikka 10cm kiinni..Itselläni oli 40cm matkasta kiinni koko 5G yhteys ja käytän parvekkeella paneeliantennia jonka teho riittää saamaan yhteyden joka on ihan ok...Tätä ennen mentiin vuodet päivät vain 4G verkossa ja noin 100 megan nopeudessa..Nyt testin aikana mulla pyöri netflix android boxin kautta..Eli ensin kannattaa todellakin tarkistaa nuo muuttuja tilanteet pois ennenkuin hutkii..

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

Elisalle kannattaa tehdä asiasta vikailmoitus vaikkapa tämän nettilomakkeen kautta. Tällöin tieto ongelmasta välittyy myös verkkosuunnitteluun ja korjaavia toimenpiteitä päästään suunnittelemaan.

 

Kannattaa kokeilla myös reitittimen siirtämistä huoneiston sisällä. Joskus tällä saattaa olla merkittäviä vaikutuksia yhteyden toimintaan. Myös ulkoisia suunta-antenneja kannattaa harkita vakavasti.

 

Saatko kaivettua reitittimen asetuksista SINR/SNR, RSRP ja RSRQ arvoja tähän keskusteluun. Ne kertovat yhteyden laadusta.

 

Oletko kokeillut muiden operaattoreiden liittymiä? Vinkkejä eri operaattoreiden kuuluvuuteen voi kurkkia vaikkapa Cellmapperin avulla. Cellmapperin data on käyttäjien keräämää, joten ei välttämättä absoluuttista faktaa, mutta antaa kyllä hyvin suuntaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Onko muilla palveluntarjoajilla parempia yhteyksiä tarjolla? Useimmiten vaihtamalla paranee.

Käyttäjätaso 7

Mobiililiittymän teoreettisella maksiminopeudella ei ole mitään tekemistä käytännössä toteutuvien nopeuksien kanssa. Nopeuslupaus on 4g-liittymässä 5 megaa ja 5g-liittymässä 10 megaa (download, uploadin lupaukset ovat vielä huonommat).

Mobiililiittymän toiminnan helpoiten toteutettavissa oleva parannuskeino voi olla päätelaitteen sijainnin muuttaminen. Optimaalinen sijoituspaikka on joskus senteistä kiinni, ja paras paikka löytyy vain kokeilemalla. Selvitä myös mitä taajuuksia laite käyttää & mitä taajuuksia on käytössä ja olisiko laitteen taajuuslukituksesta apua.

Seuraava vaihe on palveluntarjoajien vertailu. Hankin kilpailevilta firmoilta prepaid-liittymät, ja testaa jokaista esim. viikon verran niin, että niitä tulee käytettyä eri vuorokaudenaikoina ja viikonpäivinä. Huomaa, että päätelaitteen optimaalinen sijainti voi olla joka operaattorilla eri paikassa. Valitse paras.

Jos vielä on toivomisen varaa, kiinnitä huomiota laitteeseen: Miten se ymmärtääkö eri taajuuksia (yhdessä/erikseen) ja voiko siihen liittää ulkoista antennia. Jos nykyisen laitteen ominaisuudet eivät riitä, onko syytä vaihtaa kalustoa.

 

Huomaa erityisesti, että palveluntarjoajan vaihto on teknisesti huomattavasti helpompaa ja halvempaa kuin kaluston rakentelu, joten se kannattaa olla testauslistan alkupäässä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Moi @jyge68 ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Tässä olikin jo hyviä vinkkejä tullut. Näin yleisesti sanottuna, valitettavasti joissain sijainneissa tilanne voi olla sellainen, että nopeudet jäävät heikoiksi esimerkiksi heikon signaalin (syynä etäisyys, maastonmuodot, tukiaseman suuntaus, talon rakenteet tmv) tai ruuhkan takia (tukiaseman kapasiteetti ei riitä palvelemaan alueen käyttäjämäärää, jolloin nopeus jää heikoksi).

Suosittelen olemaan asiasta yhteydessä häiriöilmoituksiimme, siellä voidaan katsoa mistä ongelma johtuu, mitä sille voisi tehdä ja miltä tilanne näyttää parannusten osalta lähikuukausina. Verkkoapurilla voit myös tarkistaa osoitteesi tilanteen.

 

Jos tilanne on sellainen, ettei parannuksia ole lähikuukausina tiedossa ja tilanne verkossamme alueella näyttää heikolta, on toisen operaattorin testaaminen tässä tilanteessa hyvä vaihtoehto. Vaikka arvostammekin pitkäaikaisia asiakkuuksia, toisinaan tilanne voi olla sen verran hankala, että helpoin ratkaisu on testata toista operaattoria.

Moro, 

vielä kun saisi sellaisen linkin mihin häiriöilmoitiksen voi tehdä kirjallisesti. 

Käyttäjätaso 7

Moro, 

vielä kun saisi sellaisen linkin mihin häiriöilmoitiksen voi tehdä kirjallisesti. 


https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Mikä 4G-laite on kyseessä @jyge68 ?

Vaikuttaa siltä, että signaalin voimakkuus ei ole kovin hyvä, joten sitä pitäisi todennäköisesti vahvistaa esim. suuntaavilla antenneilla. Onko nopeudet aina olleet noin huonot vai ovatko ne joskus olleet paremmat?

Kannattaa tosiaan myös testata muiden operaattorien toimivuus. Katveita on aina jossain, joten 100% kattavuutta ei voida taata millään.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@jyge68 

Eikös siellä Loimaalla ole nykyään jo aika hyvä kuitutarjonta Härkätienpuhelimen jäljiltä eli nykyinen Lounea? Toki jokunen hanke ilmeisesti lisää vireillä alueille, joissa ei kuitua vielä ole.

 

Kannattaa kyllä kaikki operaattorit testata läpi, sanotaan näin, että Loimaalla oltuani ihmettelin suuresti älyttömän huonoa mobiiliverkkoa kaikilla operaattoreilla. Tasaista maata → yleensä hyvä kuuluvuus, mutta nopeudet jotain sinnepäin. Sitten osassa paikkaa ei kuuluvuutta tai ihan kuuluvuus alueen reunamilla. Missään sijainnissa ei voi sanoa olleen hyviä nopeuksia, joissa testailin. Osassa ei edes 2G:llä voinut puheluja soittaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Nopein ja paras tapa selvittää asia olisi @jyge68 ottaa suoraan yhteyttä Elisan asiakaspalveluun, esimerkiksi jättämällä soittopyynnön täällä aiheella Häiriöilmoitus (mobiililiittymät), laittamalla viestiä OmaElisan Asiakaspalvelu -välilehdeltä löytyvän viestiarkiston (Viestit ja ilmoitukset > Asiakaspalvelun viestit > UUSI VIESTI) kautta, tai pistämällä yksityisviestiä someasiakaspalveluun joko Facebookissa tai Twitterissä. 😊 

Voit myös halutessasi laittaa kirjallisen viestin lomakkeen kautta minkä @Dj_God ja @Sokrates linkkasivatkin jo (kiitos!) mutta on toki hyvä huomioida että häiriötilanteissa soitamme joka tapauksessa yhteydenoton pohjalta, käytännössä kirjallisesti mobiiliverkon haasteiden selvitys on hyvin hankalaa ainakaan ilman että viestittely venyisi pitkäksi, koska joudumme kyselemään ja tarkistamaan niin monta eri asiaa mitkä useimmiten jäävät ensimmäisestä viestistä uupumaan. Asia hoituisi siis suoraan soittamalla tai soittoajanvarauksella kaikkein nopeiten. 🙂 

Osallistu keskusteluun