Vastattu

Mobiililaajakaistan heikko toimivuus

  • 10 September 2022
  • 9 kommenttia
  • 342 katselukerrat

Tilanne on siis se, että viikko sitten muutettiin uuteen osoitteeseen ja saatavilla oli vain mobiililaajakaistoja ja valittiin sitten Saunalahti Mobiililaajakaista 5G 600M. Noh netti toimii todella surkeasti ja download nopeus pyörii siinä 20-40 Mbps ja kun taloudessa on kaksi tietokonetta ja netin pitää riittää siihen että molemmilla pelataan samaan aikaan ei tuo vain riitä.

 

Juttelin Elisan vikapalvelun äijän kanssa ja hän sanoi että reitittimemme yhdistää jonnekkin kauempaan tukiasemaan vaikka lähin olisi 100 metrin päässä. Oikeastaan mitään ratkaisua en tähän asiaan saanut vaan vinkkeinä antoi vain että kokeilee eri huoneissa ja että pakottaa reitittimen 4G:hen 5G:n sijaan. Näitä on nyt viikon verran testailtu ilman tuloksia ja oma tietämys asiasta on aika vähäistä joten avun tarve on suuri. Laite on tosiaan ZTE MC801A 5G -reititin ja laitteessa itsessään signaalin vahvuus näyttää maksimia 3/3, mutta kun kirjaudun hallintasivulle näyttää se signaalin vahvuudeksi 2/5 tolppaa.

 

Asutaan siis kerrostalossa joten mitähän tälle voisi tehdä? Auttaisikohan parvekkeelle jonkinlainen antenni? Minkähänlainen se pitäisi olla? Onko jotain muuta mitä voisi tehdä?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Keinotekoinen 12 September 2022, 08:26

Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +6

Eikö kerrostaloon ole siis saatavilla kiinteätä laajakaistaa ? Ota yhteyttä taloyhtiöön .. Toinen vaihtoehto on kokeilla muiden operaattoreiden liittymiä, vaikka prepaid korteilla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

ZTE:n antenniliittimet ottavat vastaan vain osan tarvittavista taajuuksista. Ulkoisen antennin liittämisestä ZTE:n mobiilireitittimeen ei välttämättä ole mitään apua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Moikka @Jesssse ja tervetuloa OmaYhteisöön! 

Laittaisitko asiakasnumerosi profiilisi, niin voitaisiin tuota tutkia tarkemmin?

Moikka @Jesssse ja tervetuloa OmaYhteisöön! 

Laittaisitko asiakasnumerosi profiilisi, niin voitaisiin tuota tutkia tarkemmin?

Asiakasnumero lisätty.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +6

Näillä tutkimisila saadaan asiakas aina pysymään muutaman kuukauden pidempään toimimattomassa yhteydessä ..

Käyttäjätaso 7

Jos ongelma ei selviä ensimmäisellä yhteydenotolla (esim. tilapäinen vikatila mastossa tai laitteen sijainti väärällä ikkunalla), seuraavaksi kannattaa testata muiden operaattoreiden verkkojen toimivuus siinä paikassa. Sitten kun on valinnut vähiten huonon vaihtoehdon, voi arvioida tarvitseeko yhteyttä vielä parantaa jollain lisäanteinneilla tms.

Poikkeuksena ne tapaukset, joissa ongelman aiheuttaa tai korjauksen estää selvästi vanhentunut tai vääränlainen laite.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Näillä tutkimisila saadaan asiakas aina pysymään muutaman kuukauden pidempään toimimattomassa yhteydessä ..


Ajatuksena on ihan vain tutkia vikaa ja keksiä tähän ratkaisuja. 

 

Moikka @Jesssse ja tervetuloa OmaYhteisöön! 

Laittaisitko asiakasnumerosi profiilisi, niin voitaisiin tuota tutkia tarkemmin?

Asiakasnumero lisätty.



Tutkin tuota aluetta, ja mitään yleistä häiriötä ei ole alueelta tiedossa. Vaikuttaa tosin siltä, että yksi alueen tukiasemista on hieman kovemmalla käytöllä ja jos reitittimesi ottaa kyseiseen tukiasemaan kiinni, voi tämä näkyä saamissasi nopeuksissa. Jos koitat siirtää reititintä mahdollisimman paljon itään päin (mieluiten ikkunalle, jos siellä päin on ikkunoita), onko siitä apua?

Näillä tutkimisila saadaan asiakas aina pysymään muutaman kuukauden pidempään toimimattomassa yhteydessä ..


Ajatuksena on ihan vain tutkia vikaa ja keksiä tähän ratkaisuja. 

 

Moikka @Jesssse ja tervetuloa OmaYhteisöön! 

Laittaisitko asiakasnumerosi profiilisi, niin voitaisiin tuota tutkia tarkemmin?

Asiakasnumero lisätty.



Tutkin tuota aluetta, ja mitään yleistä häiriötä ei ole alueelta tiedossa. Vaikuttaa tosin siltä, että yksi alueen tukiasemista on hieman kovemmalla käytöllä ja jos reitittimesi ottaa kyseiseen tukiasemaan kiinni, voi tämä näkyä saamissasi nopeuksissa. Jos koitat siirtää reititintä mahdollisimman paljon itään päin (mieluiten ikkunalle, jos siellä päin on ikkunoita), onko siitä apua?

On kokeiltu kaikissa mahdollisissa huoneissa ja joka paikassa yhtä huono. Onkohan tässä muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa toiselle operaattorille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Hmm, voi valitettavasti olla että nopeaa ratkaisua ei tähän hätään ole olemassa meidän verkkomme osalta alueella - parannuksia ei valitettavasti ainakaan lähikuukausille ole saatavilla. Vein osoitteestasi palautetta verkonsuunnitteluumme.

Voi olla, että nopein ratkaisu ongelmaan on toisen operaattorin testaus, jos liittymän nykyinen nopeus ei riitä. :/

Osallistu keskusteluun