Skip to main content
Vastattu

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

  • 19. heinäkuuta 2021
  • 12 kommenttia
  • 328 katselukerrat

  • Osallistuja
  • 18 kommenttia

Vaihdoin operaattoria, Huawei ZTE MF286 oli jo valmiina dna:lta. Tarkistin laitteen asetuksista, että pin-koodin kysely ei ole päällä. Työnsin Elisan simin laitteeseen, mutta ei lähtenyt verkko toimimaan vaikka näin minulle vakuutettiin, vaan yksi laitteen merkkivalo (3g/4g) paloi punaisena. Leevi M Elisalta takasi, että kyllä toimii heti kun simmin laittaa laitteeseen.

Ei toiminut, mitäs nyt teen?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi ihmettelijä2

@caddy Nyt oletkin juuri oikeassa paikassa. Olisiko sittenkin Elisan kortissa ollut kuitenkin pin-koodi? Toki kun laitteen hallintaan menet, se kyllä pitäisi kertoa onko vika sim-kortissa vaiko Elisan päässä.

 

Koita laittaa laitteeseen pin koodiksi 0000 ja löytyykö sitten verkko? Voit myös kyseistä korttia käyttää puhelimessa ja kysyykö pin koodia ja toimiiko puhelimessa netti?

 

APN asetuksella ei taida nykypäivänä olla suurta väliä, ainakin DNA:n APN:ällä tuntui Elisan kortti toimivan itsellä.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

12 kommenttia

Forum|alt.badge.img
  • Älyniekka
  • 474 kommenttia
  • Vastaus
  • 19. heinäkuuta 2021

@caddy Nyt oletkin juuri oikeassa paikassa. Olisiko sittenkin Elisan kortissa ollut kuitenkin pin-koodi? Toki kun laitteen hallintaan menet, se kyllä pitäisi kertoa onko vika sim-kortissa vaiko Elisan päässä.

 

Koita laittaa laitteeseen pin koodiksi 0000 ja löytyykö sitten verkko? Voit myös kyseistä korttia käyttää puhelimessa ja kysyykö pin koodia ja toimiiko puhelimessa netti?

 

APN asetuksella ei taida nykypäivänä olla suurta väliä, ainakin DNA:n APN:ällä tuntui Elisan kortti toimivan itsellä.


  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 20. heinäkuuta 2021
ihmettelijä2 kirjoitti:

@caddy Nyt oletkin juuri oikeassa paikassa. Olisiko sittenkin Elisan kortissa ollut kuitenkin pin-koodi? Toki kun laitteen hallintaan menet, se kyllä pitäisi kertoa onko vika sim-kortissa vaiko Elisan päässä.

Koita laittaa laitteeseen pin koodiksi 0000 ja löytyykö sitten verkko? Voit myös kyseistä korttia käyttää puhelimessa ja kysyykö pin koodia ja toimiiko puhelimessa netti?

 

Kiitos kommentista. Tuota puhelimessa kortin käyttämistä mietin kun Leevi siitä taisi mainita, mutta mun iPhonessa on pienempi kortti niin en voi mokkulan korttia pilkkoa koska se ei sitten enää käy mokkulaan.

Pitää kokeilla vielä mennä puhelimella mokkulan hallintaan Elisan kortti mokkulan sisällä, jospa se sitten pyytäisi jotain.


  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 20. heinäkuuta 2021

Nyt kävin antamassa mokkulan hallintasivulla pin-koodiksi 0000, ja verkko löytyi! Kiitos avusta🌹

Ihmettelen vaan, että tätä ohjetta ei kerrota siellä, missä mobiililaajakaistan käyttöönotto-ohjeet ovat.

Ja erityisesti ihmettelen sitä, että myyjä sanoo että_mitään_asetuksia ei tarvitse muuttaa vaan laite lukee tarvitsemansa tiedot ja alkaa toimia kun simmin laittaa sisään. Miksi meitä kuluttajia huijataan?


Sokrates
  • 6354 kommenttia
  • 20. heinäkuuta 2021

PIN-koodi ja sen kyselyasetukset tallentuvat SIM-kortille. Jos vanhasta kortista ne on otettu pois käytöstä , niin ei se tarkoita , että olisivat poissa myös uudesta kortista. Kyllä ne asetukset pitää aina korttikohtaisesti tehdä.

 


Forum|alt.badge.img
  • Älyniekka
  • 474 kommenttia
  • 20. heinäkuuta 2021

@caddy Myyjät/asiakaspalvelijat tietävät tekniikasta hyvin harvoin mitään, mutta omat provikat kylläkin. Joten monesti lukevat järjestelmästä ohjeita tai vaikka kysyvät työkaverilta, joka ei välttämättä sen paremmin tiedä. Eihän jäätelönmyyjäkään tiedä jäätelön tarkkaa koostumusta, eikä alkuperää, mutta mahdollisuudet päästä vaikka puhelinmyyjäksi on hyvät.

 

Tapauksessasi olet saanut tavallisen sim-kortin, monesti laitteisiin annetaan valmiiksi pin-koodittimat kortit. Itse aina vanhemmalla puhelimella poistan pin-koodit korteista, ennenkuin mihinkään muuhun laitteeseen niitä laitan, niin vältyn ongelmilta.

 

Vain puhelimiin ei tarvitse asetuksia muuttaa ja osa niistä saavatkin ne tekstiviestinä. Laitteissa tarvii muuttaa, mutta mokkuloissa nykyään ne toimii ristiin, joten dna:n asetukset sinullakin säilyi, joka on ihan ok. Ellet sitten julkista IP:tä tarvitse ja en usko, että tarvit.

 

Minkä nopeuksiset liittymät otit Elisalta? Kannattaa tehdä nopeustesti ja katsoa todelliset nopeudet: https://www.speedtest.net/

 

Jos käyttösi on nettiselailua ja HD videoiden katsomista niin 10M nopeus on riittävä, 4k videoihin tarvii 50M. Yli 100M nopeuden tarve on hyvin harvinaista ja vielä harvinaisempaa, että se toteutuisi langattomissa yhteyksissä. Lagattomiin Elisa lupaa sen 5M, oli liittymän nopeus vaikka 300M. Kiinteän verkon liittymällä taas toteutuvat nopeus on aikalailla myytyä nopeutta, joten suosittelen tarkistamaan kiinteän verkon saatavuuden (eri operaattoreilta) ja jos taloyhtiössä asut niin voit saada taloyhtiönetin edullisesti tai ilman ylimääräisiä kuluja.

 


Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 2872 kommenttia
  • 20. heinäkuuta 2021
ihmettelijä2 kirjoitti:

Jos käyttösi on nettiselailua ja HD videoiden katsomista niin 10M nopeus on riittävä, 4k videoihin tarvii 50M. Yli 100M nopeuden tarve on hyvin harvinaista ja vielä harvinaisempaa, että se toteutuisi langattomissa yhteyksissä. Lagattomiin Elisa lupaa sen 5M, oli liittymän nopeus vaikka 300M. Kiinteän verkon liittymällä taas toteutuvat nopeus on aikalailla myytyä nopeutta, joten suosittelen tarkistamaan kiinteän verkon saatavuuden (eri operaattoreilta) ja jos taloyhtiössä asut niin voit saada taloyhtiönetin edullisesti tai ilman ylimääräisiä kuluja.

Oma havainto ollut että 20M riittää kyllä 4K:ta pyörittämään :)

 

Ja en asu missään kaupungissa tai edes kunnan keskustassa ja 575M mittaa kännykkä etuovella eikä kyllä juuri alle 200M nopeuksia näy kännykän mittausmuistissa (tulee mittailtua mielenkiinnosta aina välillä eri paikoissa) :) Ja tuosta samaa mieltä että eipä sitä kännykällä juuri moisia nopeuksia tarvitse normaalissa arjessa :D


  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 20. heinäkuuta 2021
Sokrates kirjoitti:

PIN-koodi ja sen kyselyasetukset tallentuvat SIM-kortille. Jos vanhasta kortista ne on otettu pois käytöstä , niin ei se tarkoita , että olisivat poissa myös uudesta kortista. Kyllä ne asetukset pitää aina korttikohtaisesti tehdä.

 

Kiitos tosi paljon kaikille kommentoijille, nyt netti taas toimii😊

Koska nuo asetukset on tehtävä, niin miksi ohjetta ei ole Elisan sivuilla missä kuitenkin on kohta kohdalta -ohje? Ja miksi myyjä chatissa sanoo, kun suoraan häneltä kysyn miten vaihto tehdään ja jatkan, että siinä varmaan tulee vaikeuksia, hän toteaa: “Minä takaan, että netti lähtee toimimaan kun laitat simmin laitteeseen.” Ensin piti käydä vain poistamassa se pin-koodin kysely, no, se oli pois mutta silti uusi kortti vaati sen.

Jos ihminen autoa ostaessaan saisi yhtä palturia myyntipuhetta ja huonot ohjeet, sitä autoa ei enää ostettaisi. Mutta me kuuliaiset kuluttajat kärsimme nahoissamme emmekä enää vaihda operaattoria - jos emme ole insinöörejä - vaan sinnittelemme sen kanssa jonka sitten ihme kyllä kuitenkin saimme toimimaan.


  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 20. heinäkuuta 2021

Minulla on 100 M liittymä. Aamulla se antoi melkein 100 download ja uploadkin oli varmaan melki 50:ssä. Nyt 72 ja 23, eli ilmeisen kuormitusherkkä on tämäkin liittymä. Vähempi ei minulle riittäisi, koska erityisesti tarvitsen tuota uploadia sillä lähetän kuviani myyntiin kuvatoimistoon. Laajakaistaa kysyin kaikilta, ei onnistunut tänne Joensuun taakse. Ei myöskään kuitu. Telian hybridimobiili olisi vaatinut sen vanhan 3-napaisen puhelintöpselin toimiakseen. Sellaista ei oikein vuoden vanhassa paritalossa enää ole😅

Katsotaan nyt sitten, miten tuo Elisa pelittää la- ja su-iltapäivällä ja illalla, kun kuormitusta on vielä enemmän kuin nyt. Jos ei pelitä, ei kai auta muu kuin muuttaa takaisin ihmisten ilmoille… vaikka en missään metsässä asu nytkään vaan niemessä missä on paljon muitakin taloja. Mutta juurihan kirjoitettiin paikallisessa lehdessä, että Pohjois-Karjalassa on Suomen huonoimmat yhteydet.


Sokrates
  • 6354 kommenttia
  • 20. heinäkuuta 2021
caddy kirjoitti:
Sokrates kirjoitti:

PIN-koodi ja sen kyselyasetukset tallentuvat SIM-kortille. Jos vanhasta kortista ne on otettu pois käytöstä , niin ei se tarkoita , että olisivat poissa myös uudesta kortista. Kyllä ne asetukset pitää aina korttikohtaisesti tehdä.

 

 Ja miksi myyjä chatissa sanoo, kun suoraan häneltä kysyn miten vaihto tehdään ja jatkan, että siinä varmaan tulee vaikeuksia, hän toteaa: “Minä takaan, että netti lähtee toimimaan kun laitat simmin laitteeseen.” Ensin piti käydä vain poistamassa se pin-koodin kysely, no, se oli pois mutta silti uusi kortti vaati sen.

Kertonee nuo kommentit Chatin neuvojien ammattitaidosta , joka on olematon.

Kuten aiemmasta viestistäni jo käy ilmi , niin SIM-korttia vaihdettaessa ei vanhat asetukset siirry automaattisesti , vaan ne täytyy päivittää käsin korttikohtaisesti. Ei tosiaankaan olisi pahitteeksi , että Elisa laittaisi em. asiat myös ohjesivuilleen.

PS. PIN-koodikyselyn voi ottaa uudesta kortista pois vaikkapa puhelimella tai onnistuu se useimmilla modeemeillakin. Toki sellaisiakin SIM:jä on , joista se on poistettu jo valmiiksi.


Forum|alt.badge.img+21
  • Elisalainen
  • 2383 kommenttia
  • 20. heinäkuuta 2021

@caddy  - Nyt on myyjällä virhe tuossa käynyt, pahoittelut tilanteesta :/ PIN-koodin kysely on tosiaan korttikohtainen. Jotkin reitittimet (esim. Elisalta ostetut mobiilireitittimet) tunnistavat yleiset PIN-koodit automaattisesti, mutta jos reititin on muualta ostettu niin PIN-koodi tulee syöttää itse.


Viedään toivomusta eteenpäin, josko tästä saataisiin ohjeistusta tarkennettua tuon PIN-koodin osalta.


Sokrates
  • 6354 kommenttia
  • 20. heinäkuuta 2021
caddy kirjoitti:

Minulla on 100 M liittymä. Aamulla se antoi melkein 100 download ja uploadkin oli varmaan melki 50:ssä. Nyt 72 ja 23, eli ilmeisen kuormitusherkkä on tämäkin liittymä.

Kaikki mobiililiittymät ovat jaettua kaistaa eli kaistaa saa samanaikaisen käyttäjämäärän ja muiden olosuhteiden mukaan vaihtelevasti. Kiinteässä liittymässä saa yksin koko liittymän kapasiteetin.

PS: 100M mobiililiittymän nopeuden vaihteluväli on esim. 4G-verkossa 5...100 Mbit/s.

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Saunalahti-Mobiililaajakaista-Palvelukuvaus.pdf


  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • 18 kommenttia
  • 20. heinäkuuta 2021
Keinotekoinen kirjoitti:

@caddy  - Nyt on myyjällä virhe tuossa käynyt, pahoittelut tilanteesta :/ PIN-koodin kysely on tosiaan korttikohtainen. Jotkin reitittimet (esim. Elisalta ostetut mobiilireitittimet) tunnistavat yleiset PIN-koodit automaattisesti, mutta jos reititin on muualta ostettu niin PIN-koodi tulee syöttää itse.


Viedään toivomusta eteenpäin, josko tästä saataisiin ohjeistusta tarkennettua tuon PIN-koodin osalta.

Kiitos. Jos liikeyritys toivoo, että asiakkaat arvostavat sitä ja sitä myötä ostavat sen tuotteita, on myös liikeyrityksen arvostettava asiakasta. Se onko niin, käy ilmi erittäin hyvin myös ohjeistuksesta ja siitä, miten asiakasta myyntitilanteessa informoidaan.