Skip to main content
Vastaus

Mobiililaajakaistan toimimattomuus 39500 alueella

  • December 10, 2024
  • 7 kommenttia
  • 159 katselukerrat

Hei

 

Olen kovin pettynyt mobiililaajakaistan toimintaa. Pitäisi olla 5 g 300 meganen. Ollut siellä 20 megan tienoissa latausnopeus, siksi elisa laski nopeuden 200 megaan,että ero ei olisi niin suuri tuohon luvattuun. Tänään nopeus 5-10 megaa, joten kovin on huono tämä elisan yhteys. Purkki näkee 2 ttukiasemaa. Se on nyt ulkona ikkunalaudalla,vaikka on sisäkäyttöön tarkoitettu. Mikä avuksi

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi error404

Kannattaa vielä kokeilla reitittimen sijoittelua eri paikkoihin. Joissain tapauksissa yhteys onkin voinut lähteä pelittämään paremmin kun on laittanut ihan eri paikkaan kuin missä alunperin on ollut.

 

@sakarialanne hyvin katsoikin jo ja kertoili, että alueelta kyllä löytyy molempia tukiasemia ihan hyvin, mutta on mahdollista että osoite jää myös jonkinnäköiseen katveeseen. Voi myös olla mahdollista, että reititin yhdistää 700/800MHz -taajuusalueeseen mitkä ei anna ihan yhtä kovia nopeuksia kuin esimerkiksi 5G 3500MHz, jossa on enemmän kapasiteettia. Tukiasemaan voi myös olla etäisyyttä sen verran, että 3500MHz ei välttämättä kuulu tarpeeksi hyvin. 

Jos reitittimen hallintasivu on tuttu, niin sieltä yleensä löytyy osio mistä pääsee katsomaan signaaliarvoja. Semmoisesta voi myös laittaa kuvan tänne 😊

Tervetuloa OmaYhteisöön ​@Ällistelijä!

7 kommenttia

  • December 10, 2024

Tee vika/häiriöilmoitus, niin varmaan selviää:
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Vaihtoehtoja:

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta)​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen 24h ympäri vuoden.

Arjet, pyhät. (Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Soittakaa minulle Häiriöilmoitus

Omaelisassa:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>Uusi viesti> Häiriöilmoitukset


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • December 10, 2024

Kyllä tuolla 39500 postinumeroalueella on sekä 4G, että 5G tukiasemia monia, joten ruuhkasta tuskin lienee kyse. Häiriöilmoituksen kautta varmasti selviää.

Toki voi olla, että käyttöpaikka on jonkin sortin katveessa, sitä ei voi tietämättä tarkempaa osoitetta arvioida, mutta vikapalvelussa osaavat sen kyllä katsoa.

Jos ratkaisua ei löydy, kannattaa katsoa paikallisen toimijan valokuitumahdollisuus.


error404
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • December 11, 2024

Kannattaa vielä kokeilla reitittimen sijoittelua eri paikkoihin. Joissain tapauksissa yhteys onkin voinut lähteä pelittämään paremmin kun on laittanut ihan eri paikkaan kuin missä alunperin on ollut.

 

@sakarialanne hyvin katsoikin jo ja kertoili, että alueelta kyllä löytyy molempia tukiasemia ihan hyvin, mutta on mahdollista että osoite jää myös jonkinnäköiseen katveeseen. Voi myös olla mahdollista, että reititin yhdistää 700/800MHz -taajuusalueeseen mitkä ei anna ihan yhtä kovia nopeuksia kuin esimerkiksi 5G 3500MHz, jossa on enemmän kapasiteettia. Tukiasemaan voi myös olla etäisyyttä sen verran, että 3500MHz ei välttämättä kuulu tarpeeksi hyvin. 

Jos reitittimen hallintasivu on tuttu, niin sieltä yleensä löytyy osio mistä pääsee katsomaan signaaliarvoja. Semmoisesta voi myös laittaa kuvan tänne 😊

Tervetuloa OmaYhteisöön ​@Ällistelijä!


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • December 12, 2024

Hei

 

ZTE:n ( Elisa) 5g purkki näyttää yhdistävän vain 4 g verkkoon ikaalisten keskustassa. Resetoin purkin, se antoi jonkinverran lisää nopeutta.


Jaakop
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • December 12, 2024

Testasitko reitittimen sijoittamista eri suuntaan, vai onko jo riittävä nopeus resetoinnin myötä? 🤔


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • December 12, 2024

Pitää vielä liikutella.


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • December 12, 2024

Kilpailijan yhteys voi toimia paremmin.