Skip to main content
Vastaus

Mobiilinetin toimimattomuus Ruotsissa

  • April 25, 2025
  • 8 kommenttia
  • 221 katselukerrat

Terve!

Käytiin minilomalla Tukholmassa ja tarkkaan laitettiin asetukset kuntoon reissua varten.

Ensimmäisenä päivänä netti toimi ja mapsin käyttö oli vaivatonta.

Nukuttiin yön yli, ja seuraavana päivänä ei enää toiminutkaan muu kuin GPS paikannus. Mitään muutoksia asetuksiin en luonnollisesti ollut tehnyt.

Mistä ihmeestä tällainen voi johtua?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Anspandeemus

Kuulostaisi siis mahdolliselta puhelimen ongelmalta. Jos laitteet toimivat nyt Suomen puolella normaalisti, niin tätä on hyvin vaikeaa jälkikäteen lähtee selvittelemään. Ongelmatilanteissa kannattaa nopeasti käyttää SIM-korttia toisessa puhelimessa (jos vain mahdollista), niin saa rajattua laitteen ongelman pois kuvioista. Jos ongelmat ovat liittymällä, niin ne pitäisi toistua myös toisella puhelimella. Varsinkin tässä tilanteessa, jossa toisella puhelimella ja liittymällä yhteys on toiminut normaalisti.

8 kommenttia

Jaakop
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • April 28, 2025

Tuon syytä voi olla harmillisen vaikea selvittää jälkikäteen. 🤔 Oliko teillä yksi vai useampi liittymä, jolla ongelma tapahtui? Alkoiko netti toimia taas heti Suomen puolella normaalisti? Tervetuloa kuitenkin OmaYhteisöön ​@MarjaAn 😊


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • April 28, 2025

Itsellä ei toiminut android puhelimessa, mutta tyttärellä omenapuhelin ja siinä mobiilinetti toimi moitteetta.


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • April 29, 2025

Kuulostaisi siis mahdolliselta puhelimen ongelmalta. Jos laitteet toimivat nyt Suomen puolella normaalisti, niin tätä on hyvin vaikeaa jälkikäteen lähtee selvittelemään. Ongelmatilanteissa kannattaa nopeasti käyttää SIM-korttia toisessa puhelimessa (jos vain mahdollista), niin saa rajattua laitteen ongelman pois kuvioista. Jos ongelmat ovat liittymällä, niin ne pitäisi toistua myös toisella puhelimella. Varsinkin tässä tilanteessa, jossa toisella puhelimella ja liittymällä yhteys on toiminut normaalisti.


  • Tulokas
  • June 7, 2025

Sama ongelma nyt miulla täällä Ruotsissa. Toimi ensimmäisen päivän. Olen yrittänyt tehdä kaiken mahdollisen: käynnistänyt uudestaan puhelimen, valita manuaalisesti verkkoa yms. Omppupuhelin on. Ja toimii moitteettomasti toisessa kotimaassani Ugandassa sekä tietty Suomessa. Eli puhelimen toimimattomuus ei mahdollista. 


  • June 7, 2025

Sama ongelma nyt miulla täällä Ruotsissa. Toimi ensimmäisen päivän. Olen yrittänyt tehdä kaiken mahdollisen: käynnistänyt uudestaan puhelimen, valita manuaalisesti verkkoa yms. Omppupuhelin on. Ja toimii moitteettomasti toisessa kotimaassani Ugandassa sekä tietty Suomessa. Eli puhelimen toimimattomuus ei mahdollista. 

Kokeile tuollaista:

1.Sammuta puhelin.

2. Ota SIM kortti pois.

3. Anna puhelimen olla suljettuna 5-10 min.

4. Laita SIM kortti takaisin ja käynnistä.


Porkkana
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • June 7, 2025

Kannattaa tarkistaa myös matkapuhelimen asetuksista se APN.

Applen ohjeet:

https://support.apple.com/fi-fi/102483

 

Kun se APN kohta löytyy niin siellä pitää lukea internet, mikäli siellä lukee jotain muuta, muokkaa.

Sitten vielä uudelleen käynnistely.


  • June 8, 2025

Tarkistakaa "AINA" se, että roaming eli verkkovierailu on varsinkin vanhemmissa liittymätyypeissä päällä sekä puhelimessa päällä. Puhelimessa dataroaming/dayaverkkovierailu yms... päälle. Kotimaassa ei tarvitse huomioida tästä eli silloin ollaan kotiverkossa.


  • Tulokas
  • June 9, 2025

Otin yhteyttä Elisan vikapalveluun. Manuaalisesti siirsin puhelimen käyttämään toiseen roaming-verkkoon, mikä heillä on yhteistyönä Ruotsissa auttoi (en tietenkään nyt muista enää verkkojen nimiä).