Vastattu

Mobiilitukiaseman keilauksen suunta

  • 29 September 2021
  • 14 kommenttia
  • 254 katselukerrat

  • Keskustelija
  • 3 kommenttia

Mitä kautta pääsen keskustelemaan Elisan mobiilitukiaseman keilauksen suunnan muuttamisesta?

Kyseessä on Helsingissä oleva tukiasema. Tällä hetkellä signaali tulee niin heikosti, että puhelut onnistuvat pätkimättä vain pihalla. Pienellä suunnan muuttamisella asia todennäköisesti ratkeaisi.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Lautturi 29 September 2021, 10:12

Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 4

Moikka @07pk ! Tervetuloa OmaYhteisöön 😊

 

Näissä kuuluvuuksiin liittyvissä haasteissa suosittelen lämpimästi olemaan suoraan yhteydessä asiakaspalveluun https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/.  Häiriöilmoituspuoli hoitaa juuri tuon tyyppisiä juttuja 🙂

Kiitos neuvosta. Asia on nyt Elisan vianselvityksessä.

Toivottavasti saadaan ratkaisu ettei tarvitse vaihtaa operaattoria.

Kiitos neuvosta. Asia on nyt Elisan vianselvityksessä.

Toivottavasti saadaan ratkaisu ettei tarvitse vaihtaa operaattoria.

Onko sulla mahdollisuus soitella VoWifi-puheluita, eli laajakaistaliittymän kautta ?

Käyttäjätaso 2

Mun tyttärellä on ihan sama ongelma. Hän muutti kuun alussa Helsinkiin, niin Saunalahden liittymässä vain 3G tarjolla ja yksi tärkeä puhelu katkesi soitettaessa. Kun kävimme kylässä, niin minun Telian liittymä toimi 4G:llä hyvin. Toinenkin Saunalahden liittymä sitten tarjosi 3G:tä

Käyttäjätaso 2

Mun tyttärellä on ihan sama ongelma. Hän muutti kuun alussa Helsinkiin, niin Saunalahden liittymässä vain 3G tarjolla ja yksi tärkeä puhelu katkesi soitettaessa. Kun kävimme kylässä, niin minun Telian liittymä toimi 4G:llä hyvin. Toinenkin Saunalahden liittymä sitten tarjosi 3G:tä

Sain jo tsätin kautta vastauksen “Tarkistin asiaa, niin lähin tukiasema jää alle 200 metrin päähän kyllä Löytääkö liittymä kenttiä heti paremmin jos on ulkona (esim parvekkeella tai etuovella ulkona)? Jos kyllä, niin silloin kyse on sisätilankatveesta” Pitääkö siis Elisan luurien kanssa lähteä ulos, jos haluaa puhua ? 4G data menee myös kokonaan hukkaan. Samassa tilassa ainakin Telia ja DNA 4G toimii.

Käyttäjätaso 2

Mun tyttärellä on ihan sama ongelma. Hän muutti kuun alussa Helsinkiin, niin Saunalahden liittymässä vain 3G tarjolla ja yksi tärkeä puhelu katkesi soitettaessa. Kun kävimme kylässä, niin minun Telian liittymä toimi 4G:llä hyvin. Toinenkin Saunalahden liittymä sitten tarjosi 3G:tä

Sain jo tsätin kautta vastauksen “Tarkistin asiaa, niin lähin tukiasema jää alle 200 metrin päähän kyllä Löytääkö liittymä kenttiä heti paremmin jos on ulkona (esim parvekkeella tai etuovella ulkona)? Jos kyllä, niin silloin kyse on sisätilankatveesta” Pitääkö siis Elisan luurien kanssa lähteä ulos, jos haluaa puhua ? 4G data menee myös kokonaan hukkaan. Samassa tilassa ainakin Telia ja DNA 4G toimii.

Sain vielä toisen vastauksen, niin selitettiin vielä ihan hyvin operaattoreiden kuuluvuuseroista tukiaseman sijainnista ja suuntauksesta mutta sanottiin "Jos kotona on käytössä toimiva wifi, voi puhelimen yhdistää siihen ja myös laittaa puhelimet menemään wifi-puheluina https://elisa.fi/wifipuhelu/ Muussa tapauksessa on silloin järkevämpää vaihtaa toiselle operaattorille"
Tässä nyt katoaa vähän idea hankkia 100M kännykkäliittymiä rajattomilla puheluilla, jos niitä ei voi hyödyntää.

Käyttäjätaso 7

ulkona)? Jos kyllä, niin silloin kyse on sisätilankatveesta” Pitääkö siis Elisan luurien kanssa lähteä ulos, jos haluaa puhua ? 4G data menee myös kokonaan hukkaan. Samassa tilassa ainakin Telia ja DNA 4G toimii.

 

Operaattorit eivät voi mitään sille, että talojen rakenteet blokkaavat signaalia enemmän tai vähemmän. Operaattorien välille voi muodostua eroja, jos signaalit tulevat eri suunnista, eri etäisyydeltä ja/tai eri taajuudella.

Mobiilioperaattorin valinnassa tärkeimpänä tekijänä on yhteyden toimivuus niissä paikoissa, joissa sitä on tarkoitus pääasiallisesti käyttää. Jos yhden operaattorin verkko ei toimi mutta kaksi muuta toimii, niin silloin on ihan turha jäädä itkemään sen yhden toimimattoman perään.

Käyttäjätaso 2

ulkona)? Jos kyllä, niin silloin kyse on sisätilankatveesta” Pitääkö siis Elisan luurien kanssa lähteä ulos, jos haluaa puhua ? 4G data menee myös kokonaan hukkaan. Samassa tilassa ainakin Telia ja DNA 4G toimii.

 

Operaattorit eivät voi mitään sille, että talojen rakenteet blokkaavat signaalia enemmän tai vähemmän. Operaattorien välille voi muodostua eroja, jos signaalit tulevat eri suunnista, eri etäisyydeltä ja/tai eri taajuudella.

Mobiilioperaattorin valinnassa tärkeimpänä tekijänä on yhteyden toimivuus niissä paikoissa, joissa sitä on tarkoitus pääasiallisesti käyttää. Jos yhden operaattorin verkko ei toimi mutta kaksi muuta toimii, niin silloin on ihan turha jäädä itkemään sen yhden toimimattoman perään.

Juu näinhän se on, liittymä lähtee vaihtoon viimeistään Black Fridaysta. Tämän ketjun alussa vaan annettiin ymmärtää, että kuuluvuuksiin liittyvissä haasteissa kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun. Rakennus on vasta valmistunut uudiskohde ja siellä on varmasti useita Elisan liittymän käyttäjiä, joilla on sama ongelma.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Tuo on ihan totta, että aina vikailmoituksen kautta ei kuuluvuustilanteeseen ainakaan nopeaa ratkaisua löydy. Välillä kuitenkin löytyy! Näissä on myös se tärkeä puoli, että kun meihin on yhteydessä ja ilmoittaa asiasta, saadaan tärkeää tietoa ongelmapaikoista, joka taas edesauttaa sitä verkon parantamista jatkossa. :relaxed: Karttojen yms. perusteella pystytään saamaan paljon tietoa kuuluvuudesta, mutta yleensä paras tieto saadaan suoraan verkon käyttäjiltä!

Kiitos neuvosta. Asia on nyt Elisan vianselvityksessä.

Toivottavasti saadaan ratkaisu ettei tarvitse vaihtaa operaattoria.

Onko sulla mahdollisuus soitella VoWifi-puheluita, eli laajakaistaliittymän kautta ?

 

Modeemi näyttää olevan mallia ZyXel VMG3925. 

Tuo on ihan totta, että aina vikailmoituksen kautta ei kuuluvuustilanteeseen ainakaan nopeaa ratkaisua löydy. Välillä kuitenkin löytyy! Näissä on myös se tärkeä puoli, että kun meihin on yhteydessä ja ilmoittaa asiasta, saadaan tärkeää tietoa ongelmapaikoista, joka taas edesauttaa sitä verkon parantamista jatkossa. :relaxed: Karttojen yms. perusteella pystytään saamaan paljon tietoa kuuluvuudesta, mutta yleensä paras tieto saadaan suoraan verkon käyttäjiltä!

 

Olemme metsän laidassa puutaloalueella, joten keilauksen kohdennus parilla asteella meidän suuntaan ratkaisisi ongelman.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Tuo on ihan totta, että aina vikailmoituksen kautta ei kuuluvuustilanteeseen ainakaan nopeaa ratkaisua löydy. Välillä kuitenkin löytyy! Näissä on myös se tärkeä puoli, että kun meihin on yhteydessä ja ilmoittaa asiasta, saadaan tärkeää tietoa ongelmapaikoista, joka taas edesauttaa sitä verkon parantamista jatkossa. :relaxed: Karttojen yms. perusteella pystytään saamaan paljon tietoa kuuluvuudesta, mutta yleensä paras tieto saadaan suoraan verkon käyttäjiltä!

 

Olemme metsän laidassa puutaloalueella, joten keilauksen kohdennus parilla asteella meidän suuntaan ratkaisisi ongelman.

Varmasti ehkä mutta mitäs sitten muut asiakkaat - kun toiselle kumartaa toiselle pyllistää mobiilissa. 

Mites muiden operattorit toimii? Kannattaa vaihtaa toiselle mikäli toinen toimii paremmin.

Mullakin on heikko kuuluvuus. Kävelin maston viertä 500 metrin päässä, oli molemmissa puhelimissa kenttä nolla. Kävelin 200 metrin päähän, kenttää kaksi. Kävelin kahden kilometrin päähän, kenttää neljä. 

Antennit taitaa olla suunnattu myös vaaka suuntaan.

 

 

Käyttäjätaso 7

Mullakin on heikko kuuluvuus. Kävelin maston viertä 500 metrin päässä, oli molemmissa puhelimissa kenttä nolla. Kävelin 200 metrin päähän, kenttää kaksi. Kävelin kahden kilometrin päähän, kenttää neljä. 

Antennit taitaa olla suunnattu myös vaaka suuntaan.

Tottahan toki. Tilting pitäisi säätää maastonmuotojen ja asutuksen mukaan. Eipä sitä aina kaikille sopivaksi saada.

Osallistu keskusteluun