Lähitukiasemasta sammuu öisin B3 taajuus ja zte mc8020 ei yhdistä siihen takaisin itsekseen, vaan sen joutuu käynnistämään uudelleen tai käyttämään B20 taajuuden päältä pois jolloin B3+B20 CA aktivoituu takaisin. Ongelmaa oli aiemmin satunnaisesti, mutta viimeisen kuukauden se on ollut jatkuvaa. Modeemin resetointi ei auttanut. Pelkkä B20 on myös näin vuonna 2023 kivikautisen hidas joten voisiko virransäästöstä luopua?
- OmaYhteisön etusivu
- Liittymät
- Mobiililaajakaista
- Modeemi jää jumiin hitaammalle taajuudelle tukiaseman virransäästön jälkeen
Modeemi jää jumiin hitaammalle taajuudelle tukiaseman virransäästön jälkeen
- December 15, 2023
- 31 kommenttia
- 656 katselukerrat
- Keskustelija
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Porkkana
Virransäästöstä ei varmasti luovuta, sitä varmasti kehitetään entisestään niin että menee herkemmin päälle tukiasemissa joissa ei ole käyttäjiä mihin aikaan tahansa.
Energiansäästö on kuitenkin aina ympäristöystävällisempää, eikä se sähkö ilmaistakaan ole.
Tämä keskustelu on suljettu kommenteilta. Keskustelua ei enää päivitetä, eivätkä sen tiedot ole välttämättä ajan tasalla.
31 kommenttia
- Entinen elisalainen
- Vastaus
- December 15, 2023
Virransäästöstä ei varmasti luovuta, sitä varmasti kehitetään entisestään niin että menee herkemmin päälle tukiasemissa joissa ei ole käyttäjiä mihin aikaan tahansa.
Energiansäästö on kuitenkin aina ympäristöystävällisempää, eikä se sähkö ilmaistakaan ole.
- Keskustelun aloittaja
- Keskustelija
- December 15, 2023
En ole energiansäästöä vastaan, paitsi jos se tarkoittaa sitä, että osan vuorokaudesta liittymän nopeus putoaa muto-osaan normaalista.
- December 15, 2023
Virransäästöstä ei varmasti luovuta, sitä varmasti kehitetään entisestään niin että menee herkemmin päälle tukiasemissa joissa ei ole käyttäjiä mihin aikaan tahansa.
Energiansäästö on kuitenkin aina ympäristöystävällisempää, eikä se sähkö ilmaistakaan ole.
Tuo kanta on selvä muutos Elisan aikaisempaan , sillä aiemmin tukiasemakohtaisesti asiakkaan pyynnöstä on virransäästöstä luovuttu. Se ei luonnollisestikaan tarkoita , että kaikkien tukiasemien virransäästö suljetaan.
- December 15, 2023
En ole energiansäästöä vastaan, paitsi jos se tarkoittaa sitä, että osan vuorokaudesta liittymän nopeus putoaa muto-osaan normaalista.
Mobiililiittymien nopeuksien vaihteluväli alkaa 4G:llä 5 Mbit/s ja 5G:llä 10 Mbit/s. Sen verran Elisa on sopimuksissa sitoitunut toimittamaan. Kaikki sen päälle on ekstraa.
https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf
Jos modeemi ei aamulla virransäästön päätyttyä automaattisesti toivu , vaan vaatii buutin , niin se lienee laitevalmistajan ongelma. No pientä lievitystä asiaan saa , jos laitteen valikosta löytyy automaattinen uudelleenkäynnistys , jonka voi ajastaa tapahtuvaksi sen jälkeen , kun virransäästö on päättynyt.
- Keskustelun aloittaja
- Keskustelija
- December 15, 2023
En ole energiansäästöä vastaan, paitsi jos se tarkoittaa sitä, että osan vuorokaudesta liittymän nopeus putoaa muto-osaan normaalista.
Mobiililiittymien nopeuksien vaihteluväli alkaa 4G:llä 5 Mbit/s ja 5G:llä 10 Mbit/s. Sen verran Elisa on sopimuksissa sitoitunut toimittamaan. Kaikki sen päälle on ekstraa.
Jos modeemi ei aamulla virransäästön päätyttyä automaattisesti toivu , vaan vaatii buutin , niin se lienee laitevalmistajan ongelma. No pientä lievitystä asiaan saa , jos laitteen valikosta löytyy automaattinen uudelleenkäynnistys , jonka voi ajastaa tapahtuvaksi sen jälkeen , kun virransäästö on päättynyt.
Kuka tänäpäivänä olisi tyytyväinen 10 Mbit mobiililiittymään(itsellä ei onneksi tilanne aivan näin huono) kun vielä 10 vuotta sitten syrjäseuduille sai 24 Mbit adsl liittymiä.
- December 15, 2023
En ole energiansäästöä vastaan, paitsi jos se tarkoittaa sitä, että osan vuorokaudesta liittymän nopeus putoaa muto-osaan normaalista.
Mobiililiittymien nopeuksien vaihteluväli alkaa 4G:llä 5 Mbit/s ja 5G:llä 10 Mbit/s. Sen verran Elisa on sopimuksissa sitoitunut toimittamaan. Kaikki sen päälle on ekstraa.
Jos modeemi ei aamulla virransäästön päätyttyä automaattisesti toivu , vaan vaatii buutin , niin se lienee laitevalmistajan ongelma. No pientä lievitystä asiaan saa , jos laitteen valikosta löytyy automaattinen uudelleenkäynnistys , jonka voi ajastaa tapahtuvaksi sen jälkeen , kun virransäästö on päättynyt.
Kuka tänäpäivänä olisi tyytyväinen 10 Mbit mobiililiittymään(itsellä ei onneksi tilanne aivan näin huono) kun vielä 10 vuotta sitten syrjäseuduille sai 24 Mbit adsl liittymiä.
Siitä olen samaa mieltä , että nuo sopimusehdot on täysin p….stä , mutta niihin me mobillilittymän hankkiessamme olemme pakotettuja sitoutumaan.
- Keskustelun aloittaja
- Keskustelija
- December 15, 2023
En ole energiansäästöä vastaan, paitsi jos se tarkoittaa sitä, että osan vuorokaudesta liittymän nopeus putoaa muto-osaan normaalista.
Mobiililiittymien nopeuksien vaihteluväli alkaa 4G:llä 5 Mbit/s ja 5G:llä 10 Mbit/s. Sen verran Elisa on sopimuksissa sitoitunut toimittamaan. Kaikki sen päälle on ekstraa.
Jos modeemi ei aamulla virransäästön päätyttyä automaattisesti toivu , vaan vaatii buutin , niin se lienee laitevalmistajan ongelma. No pientä lievitystä asiaan saa , jos laitteen valikosta löytyy automaattinen uudelleenkäynnistys , jonka voi ajastaa tapahtuvaksi sen jälkeen , kun virransäästö on päättynyt.
Kuka tänäpäivänä olisi tyytyväinen 10 Mbit mobiililiittymään(itsellä ei onneksi tilanne aivan näin huono) kun vielä 10 vuotta sitten syrjäseuduille sai 24 Mbit adsl liittymiä.
Siitä olen samaa mieltä , että nuo sopimusehdot on täysin p….stä , mutta niihin me mobillilittymän hankkiessamme olemme pakotettuja sitoutumaan.
Puhelinlankojen pois keräämisen jälkeen vaihtoedot ovat monilla seuduilla aika heikot. Tännekkin on 5 vuoden aikana ollut tarjolla kaksi valokuituprojektia ja ~kaikki lähiseudun asukkaat olisivat sellaisen ottaneet, mutta → ei riittävästi asiakkaita.
edit. Ja itsehän olen niinkin syrjässä että tampereen keskustorille on 23 min matka
- Elisalainen
- December 15, 2023
Tännekkin on 5 vuoden aikana ollut tarjolla kaksi valokuituprojektia ja ~kaikki lähiseudun asukkaat olisivat sellaisen ottaneet, mutta → ei riittävästi asiakkaita.
Viimeisen kahden vuoden aikana kuitumarkkinassa on tapahtunut paljon, kannattaa kysellä uudelleen jos edellisestä on jo viisi vuotta.
- Elisalainen
- December 15, 2023
Lähitukiasemasta sammuu öisin B3 taajuus ja zte mc8020 ei yhdistä siihen takaisin itsekseen, vaan sen joutuu käynnistämään uudelleen tai käyttämään B20 taajuuden päältä pois jolloin B3+B20 CA aktivoituu takaisin.
Tuo MC8020 ei ole itselleni tuttu malli, kun Elisa ei muistaakseni ole sitä myynyt.
Katsopa asetuksista, onko mahdollista asettaa automaattinen uudelleenkäynnistys ajankohtaan jolloin kaikki taajuudet ovat taas aktiivisia.
- Keskustelun aloittaja
- Keskustelija
- December 15, 2023
Lähitukiasemasta sammuu öisin B3 taajuus ja zte mc8020 ei yhdistä siihen takaisin itsekseen, vaan sen joutuu käynnistämään uudelleen tai käyttämään B20 taajuuden päältä pois jolloin B3+B20 CA aktivoituu takaisin.
Tuo MC8020 ei ole itselleni tuttu malli, kun Elisa ei muistaakseni ole sitä myynyt.
Katsopa asetuksista, onko mahdollista asettaa automaattinen uudelleenkäynnistys ajankohtaan jolloin kaikki taajuudet ovat taas aktiivisia.
On mahdollinen, mutta imuri ei tykkää wifin pätkimisestä
- Keskustelun aloittaja
- Keskustelija
- December 15, 2023
Lähitukiasemasta sammuu öisin B3 taajuus ja zte mc8020 ei yhdistä siihen takaisin itsekseen, vaan sen joutuu käynnistämään uudelleen tai käyttämään B20 taajuuden päältä pois jolloin B3+B20 CA aktivoituu takaisin.
Tuo MC8020 ei ole itselleni tuttu malli, kun Elisa ei muistaakseni ole sitä myynyt.
Katsopa asetuksista, onko mahdollista asettaa automaattinen uudelleenkäynnistys ajankohtaan jolloin kaikki taajuudet ovat taas aktiivisia.
On mahdollinen, mutta imuri ei tykkää wifin pätkimisestä
Ja se ei myöskään nopeuta öisin B20 taajuutta
- December 15, 2023
Lähitukiasemasta sammuu öisin B3 taajuus ja zte mc8020 ei yhdistä siihen takaisin itsekseen, vaan sen joutuu käynnistämään uudelleen tai käyttämään B20 taajuuden päältä pois jolloin B3+B20 CA aktivoituu takaisin.
Ja se ei myöskään nopeuta öisin B20 taajuutta
Näin on.
Suomessa operaattorit ja viranomaiset kuuluvat mobiiliuskovaisten lahkoon ja kiinteissä yhteyksissä ollaan 10..20 vuotta muita pohjoismaita perässä.
Kuten jo aiemmin totesin , niin mobiililiittymien sopimusehdot eivät todellakaan suosi kuluttajia.
- Entinen elisalainen
- December 15, 2023
ei liene uskonnosta vaan siitä kuka maksaa.
Harvaan asutussa maassa on vaan helpompaa rakentaa tukiasemia ja niille se kuitu kuin sinne perä Erkkilään joka torppaan josta itsekin kotoisin.
Ottaisin uuden auton, mutta autokauppias haluaa siitä rahaa.
- December 15, 2023
ei liene uskonnosta vaan siitä kuka maksaa.
Harvaan asutussa maassa on vaan helpompaa rakentaa tukiasemia ja niille se kuitu kuin sinne perä Erkkilään joka torppaan josta itsekin kotoisin.
Ottaisin uuden auton, mutta autokauppias haluaa siitä rahaa.
Eipä tästä niin kovin monta vuotta ole , kun valtiovalta yritti vauhdittaa kuiturakentamista. Operaattoreille tarjottiin avustusta useampi sata miljoonaa , mutta eipä se kelvannut.
Kyllä asiassa on paljon outoa suurten operaattoreiden osalta , kun nyt pienemmät toimijat ihan markkinaehtoisesti rakentavat niitä kuituyhteyksiä.
Se on fakta , että Suomi on kiinteiden yhteyksien kehitysmaa , miksiköhän?
- Elisalainen
- December 15, 2023
Se on fakta , että Suomi on kiinteiden yhteyksien kehitysmaa , miksiköhän?
65% kiinteistä laajakaistoista on Suomessa kuitua. Kehitysmaakin on kehittynyt.
- Keskustelun aloittaja
- Keskustelija
- December 15, 2023
Se on fakta , että Suomi on kiinteiden yhteyksien kehitysmaa , miksiköhän?
65% kiinteistä laajakaistoista on Suomessa kuitua. Kehitysmaakin on kehittynyt.
Paljonko kiinteiden määrä on laskenut viidessätoista vuodessa?
- Elisalainen
- December 15, 2023
Se on fakta , että Suomi on kiinteiden yhteyksien kehitysmaa , miksiköhän?
65% kiinteistä laajakaistoista on Suomessa kuitua. Kehitysmaakin on kehittynyt.
Paljonko kiinteiden määrä on laskenut viidessätoista vuodessa?
En osaa 15 vuodesta sanoa, mutta Traficomin sivuilta löytyy tietoa, että 2016 vuodesta määrä on noussut noin 300 tuhannella ja kokonaismäärä on vajaa 2 miljoonaa kpl.
Tuossa toki muitakin kuin kotitalouksien yhteyksiä mukana, mutta niin on miljoonissa mobiiliyhteyksissäkin mukana muita kuin "ihmisten" käyttämiä yhteyksiä.
- December 15, 2023
Se on fakta , että Suomi on kiinteiden yhteyksien kehitysmaa , miksiköhän?
65% kiinteistä laajakaistoista on Suomessa kuitua. Kehitysmaakin on kehittynyt.
Paljonko kiinteiden määrä on laskenut viidessätoista vuodessa?
En osaa 15 vuodesta sanoa, mutta Traficomin sivuilta löytyy tietoa, että 2016 vuodesta määrä on noussut noin 300 tuhannella ja kokonaismäärä on vajaa 2 miljoonaa kpl.
Tuossa toki muitakin kuin kotitalouksien yhteyksiä mukana, mutta niin on miljoonissa mobiiliyhteyksissäkin mukana muita kuin "ihmisten" käyttämiä yhteyksiä.
Kuluttajien kiinteitä yhteyksiä puretaan enemmän kuin rakennetaan uusia. Toki se on totta , että kiinteiden laatu paranee , mutta määrä suhteessa mobiileihin laskee.
Ei tarvitse kuin katsoa Pohjanlahden taakse , niin siellä kiinteiden suhteellinen osuus on moninkertainen Suomeen verrattuna.
- Elisalainen
- December 15, 2023
Kuluttajien kiinteitä yhteyksiä puretaan enemmän kuin rakennetaan uusia. Toki se on totta , että kiinteiden laatu paranee , mutta määrä suhteessa mobiileihin laskee.
Traficomin sivuilta ei löydy tietoa, mikä on mobiililaajakaistojen ja kiinteiden laajakaistojen suhde, vaan mobiilitilastoissa on massassa puhelinliittymät samassa.
Mielestäni ei pidä verrata kaikkia mobiileja suhteessa kiinteään laajakaistaan.
Uskaltaisin väittää, että kiinteitä laajakaistoja on Suomessa selvästi enemmän kuin mobiililaajakaistoja, vaikka kupariverkkoa puretaankin, sillä purkutoimenpiteet koskevat tilaajaverkkoa CO/FTTC ja niitä korvataan FTTH-kuidulla kovinkin usein nykyään, ei suinkaan aina mobiililla.
Tilanne on muuttunut viimeisten vuosien aikana isosti.
- December 16, 2023
Uskaltaisin väittää, että kiinteitä laajakaistoja on Suomessa selvästi enemmän kuin mobiililaajakaistoja, vaikka kupariverkkoa puretaankin, sillä purkutoimenpiteet koskevat tilaajaverkkoa CO/FTTC ja niitä korvataan FTTH-kuidulla kovinkin usein nykyään, ei suinkaan aina mobiililla.
Tilanne on muuttunut viimeisten vuosien aikana isosti.
Joo onhan se tilanne toki muuttunut.
Niistä kohteista , missä aiemmin on ollut xDSL-liittymä ja piuhat puretaan pois , tilalle tarjotaan vain ja ainoastaan koti 5G:tä eikä mitään korvaavaa kiinteää.
Mielestäni ei pidä verrata kaikkia mobiileja suhteessa kiinteään laajakaistaan.
Juuri sitä pitää verrata , kun puhutaan mobiiliuskovaisuudesta , ainakin kuluttajaliittymien osalta.
- Elisalainen
- December 16, 2023
Niistä kohteista , missä aiemmin on ollut xDSL-liittymä ja piuhat puretaan pois , tilalle tarjotaan vain ja ainoastaan koti 5G:tä eikä mitään korvaavaa kiinteää.
Juuri tämä on muuttunut viime vuosina. Läheskään aina korvaava vaihto ei ole pelkkä mobiili, vaan on tehty FTTH:ta tilalle omakotitaloille ja FTTB:tä taloyhtiöille.
Kysyntä määrää, mitä tilalle tulee. Kilpailua on niin paljon kuiturakentamisessa, että hinnasta tuskin jää kiinni.
Voi toki vaatia useamman tarjouspyynnön tekemidtä useammalle toimijalle.
Osa taloyhtiöistä myös tietoisesti odottaa tulevaisuuden linjasaneerausta, eikä ota "väliajaksi" esim. g.fast ratkaisua.
- December 16, 2023
Niistä kohteista , missä aiemmin on ollut xDSL-liittymä ja piuhat puretaan pois , tilalle tarjotaan vain ja ainoastaan koti 5G:tä eikä mitään korvaavaa kiinteää.
Juuri tämä on muuttunut viime vuosina. Läheskään aina korvaava vaihto ei ole pelkkä mobiili, vaan on tehty FTTH:ta tilalle omakotitaloille ja FTTB:tä taloyhtiöille.
Hmmm…
En ole havainnut saatavuushaussa mitään muutoksia. Pelkkää Koti 5G:tä tarjotaan. 😗
- Superstara
- December 16, 2023
Virransäästöstä ei varmasti luovuta, sitä varmasti kehitetään entisestään niin että menee herkemmin päälle tukiasemissa joissa ei ole käyttäjiä mihin aikaan tahansa.
Energiansäästö on kuitenkin aina ympäristöystävällisempää, eikä se sähkö ilmaistakaan ole.
Tässä lienee se todellinen syy:
Elisan kehittämä, mobiiliverkon tukiasemien varavirran älykkääseen hallintaan perustuva virtuaalinen voimalaitos (Distributed Energy Storage, DES) -ratkaisu laajenee Suomen sähköreservimarkkinoilla.
- December 16, 2023
Niistä kohteista , missä aiemmin on ollut xDSL-liittymä ja piuhat puretaan pois , tilalle tarjotaan vain ja ainoastaan koti 5G:tä eikä mitään korvaavaa kiinteää.
Juuri tämä on muuttunut viime vuosina. Läheskään aina korvaava vaihto ei ole pelkkä mobiili, vaan on tehty FTTH:ta tilalle omakotitaloille ja FTTB:tä taloyhtiöille.
Hmmm…
En ole havainnut saatavuushaussa mitään muutoksia. Pelkkää Koti 5G:tä tarjotaan. 😗
Kyllä näistä isoista operaattoreista paistaa läpi, että poimivat nyt rusinat pullasta. Ei riitä että toisessa paikassa tekisi XXXX-määrän voittoa, kun toisessa tekee XXXXX-määrän. Tälläisessä tuo ensimmäinen alue hylätään kokonaan ja kuunnellaan vuositolkulla valitusta sitten mieluummin kun kaikki on siellä tukossa olevassa 4G-verkossa..
Meilläpäin iso operaattori poisti n. 2015 kuparit ja 8 vuoteen ei mitään muuta kuin 4/5G tarjottu. Eivät tarjoa isot edelleenkään, mutta pienille kuitutarjoajille taas riittänee ilmeisesti pienempikin voitto, vai miten on mahdollista, että yht.äkkiä tänä kesänä tuli 4 eri firmaa tarjoamaan kuitua alueelle (joka on pienehkön kaupungin taajama alue.) ja isoja ei ole kiinnostanut ollenkaan (nythän se peli sitten meni poikki isoilta, enää kannata tullakkaan.)
ei liene uskonnosta vaan siitä kuka maksaa.
Harvaan asutussa maassa on vaan helpompaa rakentaa tukiasemia ja niille se kuitu kuin sinne perä Erkkilään joka torppaan josta itsekin kotoisin.
Ottaisin uuden auton, mutta autokauppias haluaa siitä rahaa.
Sinne perä Erkkilään on kuitenkin joskus puhelinjohto kannattanut laittaa Ja sitten esim. nykyiseen kotiini taas saa huomattavasti helpommin ja halvemmalla sen uuden auton kun kuidun. (No joutui autoakin 9kk odottamaan, ettei sitä suoraan saa). Lähin kuitu kun on jossain 8 km päässä, joten tänne sen kaivamisesta/uittamisesta ei taida selvitä edes vähän kalliimman henkilöauton hinnalla jos vaikka haluja olisikin.
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
ELISAN TYÖNTEKIJÖIDEN KIRJAUTUMINEN KIRJAUDU TAI REKISTERÖIDY ELISA TUNNUKSELLA
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
OKTätä tiedostoa ei voida ladata
Pahoittelut, virusskannerimme havaitsi, että tämän tiedoston lataaminen ei ole turvallista.
OK

