N5368X Huawei 5G CPE Max jatkuva pätkiminen

  • 27 February 2021
  • 7 kommenttia
  • 1439 katselukerrat

Hommasin Huawei 5G CPE Max ulos sijoitetun laitteen ja asennuksen viime vuoden loppupuolella. Alkuun oli jonkin verran pätkimistä, jonka ajattelin menevän ohi päivityksellä, mutta näin ei valitettavasti tapahtunut. Tänään lauantaina klo 16 mennessä yhteys on mennyt poikki kuusi kertaa ja laite on pitänyt käynnistää uudelleen. Leffan katsominen ei juuri innosta, kun yhteys pitää käynnistää uudelleen ja uudelleen. Yhden päivän pätkimisennätys on kymmenisen kertaa. Tänään saatetaan päästä samoihin lukemiin.

 

Elisan tekninen tuki on ollut tosi avulias ja olemme käyneet läpi pätkimisen aikoja ja Elisalta nähdään, että laite tippuu verkosta aikana, jonka olen ilmoittanut. Tukiasemalle on modeemista matkaa vajaa 400 metriä ja tiellä ei ole isoja esteitä. Tukiasemallekin tehtiin kuulemma päivitys.
 

Sain eilen Elisalta ilmoituksen, että nyt odotellaan laitetoimittajalta ratkaisua asiaan. Tätä hieman kummastelen. Jos laitetoimittajalta odotellaan ratkaisua, niin se tarkoittaa sitä, että kaikissa ko. laitteissa on sama vika, jolloin luulisi, ettei laitteita myytäisi. Jos taas kaikissa laitteissa ei ole samaa vikaa, niin silloin tuntuisi järkevältä, että tämä meikäläisen laite menisi vaihtoon, koska se ei toimi.

 

Asuinalueella on alkanut Elisan mainoskampanja ”Kiinteästä 5G laajakaistasta”. En tiedä, miten 5G voi olla kiinteä, mutta naapureita olen kehottanut välttämään tätä mahdollisuutta siihen saakka kunnes Elisa saa ratkaistua verkon tai laitteiden ongelmat.

 

Postauksen pointti ei ole narista Elisan palvelusta, joka on tosiaan ollut erinomaista ongelman hoitamisen osalta, vaikka ongelma ei ole vielä ratkennutkaan vaan kehottaa tämän lukevia odottamaan ennen sopimuksen tekeviä, kunnes Elisalla on tarjota toimintavarmoja laitteita 5G ulkoyksiköksi.

 

Mahtaako muilla olla samanlaisia ongelmia tämän laitteen kanssa?


7 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Mahtaako muilla olla samanlaisia ongelmia tämän laitteen kanssa?

Kyllä.

Nuo ovat tyypillisiä alkuvaiheen ongelmia , kun uutta verkkotekniikkaa otetaan käyttöön. Aikaiset palveluntilaajat ovat koekaniineja ja vielä maksavat siitä.

Kyllä se siitä parissa vuodessa rauhoittuu , kun suurimmat bugit saadaan selville ja korjattua.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2

Sama homma DNA:n palstalla kyseisestä purkista. DNA:n asiakkaat ovat odottaneet jo kahdeksan kuukautta päivitystä. Viimeisin määräaika oli eilen, mutta mitään ei tapahtunut. Todellinen farssi!

https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/huawei-n5368x-paivitykset/#c3808622

Kannattaa vaatia Elisalta hinnanalennusta/palautusta kaikilta vikailevilta kuukausilta ja myös, että tarjoavat veloituksetta 4G modeemin ja simmin siksi ajaksi kun korjausten tulo kestää. Vikailu ei ole vain satunnaista tai harvinaista, vaan kuten kirjoitit, jatkuvaa ja häiritsevää.

DNA:n asiakkaat olivat näköjään saaneet Huawein askarteleman päivityksen purkkiinsa. Toivottavasti tämä päivitys ehtii kohta myös Elisalle. 
 

Osaatteko muuten sanoa, että mitä eroa on liittymillä, joiden nopeudeksi ilmoitetaan 300, 600 ja 1000M? Nopeushan ei muutu asiakkaalla lainkaan, vaikka liittymän päivittäisi sellaiseksi, jossa on suurempi numero. Onko liittymän päivittämisen ainoa etu se, että kun maksaa enemmän, niin saa enemmän bonuksia? Hyötyhän se tuokin tietysti on. 

Käyttäjätaso 7

 Osaatteko muuten sanoa, että mitä eroa on liittymillä, joiden nopeudeksi ilmoitetaan 300, 600 ja 1000M? Nopeushan ei muutu asiakkaalla lainkaan, vaikka liittymän päivittäisi sellaiseksi, jossa on suurempi numero. Onko liittymän päivittämisen ainoa etu se, että kun maksaa enemmän, niin saa enemmän bonuksia? Hyötyhän se tuokin tietysti on. 

Elisalla on käytössä liittymien priorisointi eli ruuhkatilanteessa nopeampi liittymä saa vähän enemmän käyttöönsä tukiaseman radioresursseja.

Onko ero niin suuri , että on perusteltua maksaa siitä? No sen voi itsekukin arvioida ihan itse.

 Osaatteko muuten sanoa, että mitä eroa on liittymillä, joiden nopeudeksi ilmoitetaan 300, 600 ja 1000M? Nopeushan ei muutu asiakkaalla lainkaan, vaikka liittymän päivittäisi sellaiseksi, jossa on suurempi numero. Onko liittymän päivittämisen ainoa etu se, että kun maksaa enemmän, niin saa enemmän bonuksia? Hyötyhän se tuokin tietysti on. 

Elisalla on käytössä liittymien priorisointi eli ruuhkatilanteessa nopeampi liittymä saa vähän enemmän käyttöönsä tukiaseman radioresursseja.

Onko ero niin suuri , että on perusteltua maksaa siitä? No sen voi itsekukin arvioida ihan itse.

Elisan Speedtest-sivun mukaan 1000M liittymällä nopeus on kuvasta ilmenevä. Mikähän tuo nopeus olisi esim. 300M liittymällä, kun se on tällainen 1000M liittymällä?

 

 

Käyttäjätaso 7

 Osaatteko muuten sanoa, että mitä eroa on liittymillä, joiden nopeudeksi ilmoitetaan 300, 600 ja 1000M? Nopeushan ei muutu asiakkaalla lainkaan, vaikka liittymän päivittäisi sellaiseksi, jossa on suurempi numero. Onko liittymän päivittämisen ainoa etu se, että kun maksaa enemmän, niin saa enemmän bonuksia? Hyötyhän se tuokin tietysti on. 

Elisalla on käytössä liittymien priorisointi eli ruuhkatilanteessa nopeampi liittymä saa vähän enemmän käyttöönsä tukiaseman radioresursseja.

Onko ero niin suuri , että on perusteltua maksaa siitä? No sen voi itsekukin arvioida ihan itse.

Elisan Speedtest-sivun mukaan 1000M liittymällä nopeus on kuvasta ilmenevä. Mikähän tuo nopeus olisi esim. 300M liittymällä, kun se on tällainen 1000M liittymällä?

 

 

Osapuilleen sama.

Ja minulla on Saunalahden mobiililaajakaista 5G 300M eli 300Mbit/s liittymä ja hyvin sillä tähän aikaan pääsee yli 100Mbit/s lukemiin. Reititin on vain Huawei B818 eli 4G-reititin, kun Elisalla ei ole vielä paikkaunnalla 5G-kuuluvuutta.

 

 

Osallistu keskusteluun