Vastattu

netti hyytyy iltaisin

  • 29 May 2019
  • 9 kommenttia
  • 1848 katselukerrat

minkä ihmeen takia joka ilta n. klo 20 mobiilinetti hyytyy 30-50 megasta 0,5-10 megaan. pikkasen meinaa käpy pikkasen palaa +rahaa kun on lisä antennit hankkinu ilman mitää hyötyä. jostain keskustelusta luin että elisa pudottaa iltaisin taajuuksia pois viherpiiperöinnin takia, voiko pitää paikkaansa?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Purnipsi 29 May 2019, 21:40

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15
Hei!

En usko, että vielä klo. 20.00 laitettaisiin taajuuksia lukkoon. Tuota on tapahtunut vasta keskiyön jälkeen, omien havaintojeni mukaan klo. 02-07 välillä.

Sen sijaan epäilen, että huomaamasi hidastuminen johtuu siitä, että alueellasi oleskelevat Elisan asiakkaat käyttävät nettiä samanaikaisesti sinun kanssa. Tukiaseman kapasiteetti on rajattu tiettyyn tasoon. Tyypillinen tukiasema, jossa on kaksi 4G LTE -taajuutta (4G+ 300Mbps tuki Elisan kuuluvuuskartalla) kykenee joko 225/300Mbps tai 293/391,6 Mbps tasoon, riippuen laitteesi kehittyneisyydestä ja myös alueen muiden käyttäjien päätelaitteista yms.

Eli jos vaikka useampi katselee live-streameja, lataa tiedostoja netistä yms, niin 4G menee ennen pitkää tukkeeseen. Kiinteä nettiyhteys on siksi varmempi, mutta koska kerroit jo hankkineesi lisäantennit, oletan, että kiinteää ei ole saatavilla. Kannattaa nyt reklamoida hitaudesta Elisan asiakaspalveluun. Jos mitään ei ole tehtävissä, niin kokeilisin muut operaattorit läpi vaikka prepaid-korteilla.

Joskus 3G voi olla jopa nopeampi kuin tökkivä 4G, sillä vähitellen käyttäjät ovat 3G:ltä pois päin siirtyneet.
oli se verran hyvä selvitys asiasta et kokeilin jopa tuota 3g taajuutta, oli vähän huonompi ku pätkivä 4g.
paras yhteys on ollu 5-6 aamulla, sillo tuo 50 megaa.

kiinteää nettiä ei saa kuin dnalta ja sekin 15mb puhelin piuhaa pitkin (dna ei kuulema vuokraa verkkoa ulkopuolisille), oli käytössä viimeiset 9 vuotta mut ei nykyään enää riitä mihinkään.

mobiili toimi hienosti noin kuukauden ja nyt tökkii.
kaapeliahan ne tarjois mut hinta on melko hirveä, vaikka itse tekis kytkemistä vaille kaiken.

Mutta jos 100mb nettiä mainostetaan ja siinäkin minimiä 5mb ja nyt ei pääse kuin max 50 ja illalla alimmillaan sen 0,5 niin ei ihan mainos ja todellisuus kohtaa saati sopimuksessa luvattu. mutta jos se oli vain mainos, elisan liikkeeseen matka siis.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13
Se on vain fysiikan lakien mukaista, kun on tietty taajuus. Joka operaattorilla on saman kokoinen "pala" 3/4G käytettävissä olevasta taajuuskaistasta.

Kun tämä on täynnä ja se täyttyy helposti HD- tasoisesta videoiden katselusta, niin operaattorilla ei ole edes mahdollista tuoda lisaa kapasiteettiä alueleelle. Solkuje kokoja voidaan joissakin tapauksessa pienentää, mutta tämäkään ei välttämättä ole mahdollista ja nämä toimet vaativat koordinaatiota muiden operaattotien kanssa. Tätä tosiseikkaa operaattorit "pitävät vakan alla" ja antavat vain ympäripöyreästi ymmärttää, että kyllä verkko paranee ja siihen panostetaan.

Kiinteä yhteys on aina paras kuormitus mielessä ja niissä ei yleensä ole mitään ongelmaa ruuhkan suhteen, koska jokaselle asiakkaalle tulee oma "letku" 😚

Laitetaan tähän taas tämä kaiken "selittävä" kuva eri yhteyksissä.



T: Tuokki
Tottakai samaa taajuutta käytettäessä nopeus jaetaan käyttäjien kesken.

On kuitenkin niin että 4G:ssä voidaan kapasiteettia nostaa ottamalla käyttään uudenpaa tukiasematekniikkaa tai ottamalla käyttöön useampia taajuuksia tai taajuusalueita.

Mitä ilmeisemmin operaattorille alueelta tulee hyvin tuloja ja olisi siten reilua lisätä kapasiteettiä alueelle. Hyvä ratkaisu olisi että mahdollisimman moni reklamoisi nopeudesta asiakaspalveluun.

Saman hyytymisen olen huomannut omalla alueellani.
Senverran vielä, että käsittääkseni 4G:lle on määritelty miniminopeudeksi 5M?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16
Kyllä, Suomessa toimivat teletoimijat ovat määritelleet myyntiehdoissaan 4G-verkon laskutustyyppien minimilatausnopeudeksi 5 Mbit/s:ssa. Tuo miniminopeus tulisi saavuttaa LTE-verkossa (4G) keskimääräisesti neljän tunnin tarkkailujaksoissa. Valitettavasti miniminopeuden alitus ei velvoita teletoimijaa mihinkään muuhun kuin purkamaan kuluttaja-asiakkaan kanssa tehty määräaikainen sopimus. Kuluttaja voi sitten kokeilla toimisiko joku vaihtoehtoisista kahdesta teletoimijan verkoista paremmin kuluttajan käyttöpaikassa.
Joopasen joo. Kyllä se vaan on niin et minimeillä mennään Elisan verkossa. Mulla 50Mb mobiililaajakaista sopimus, mut iltaisin nopeudet ovat alle 1Mb yleensä 500kb. Kentät ovat kyllä lähes tapissa mut tolpan palvelukyky(kaistanleveys) loppuu. Reklamoitu on useita kertoja, turhaan. Tukiasema on kuulemma ruuhkalistalla, mut turhaan, koska mitään ei tapahdu. Tilanne on sopimuksen vastainen ja helvetin epäreilu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Mutta mikset katso toimisiko muu 4G. Odotatko kaupassakin maitohyllyllä, jossa haluamasi maito toistaiseksi loppu, vieressä muita maitoja ostettavana ? Kunnes tulee lisää haluamaasi maitoa ?

Ei pidä olla operaattoriuskollinen.
Kyllähän nuo muutkin palveluntarjoajat on selvitetty ja testattu. Ei täällä maalla tyhmiä olla. Ovat vaan yhtä huonoja tai huonompia.
No ratkaisu tulee syksyllä kun kuitu tulee taloon.
Tässäkin toimii hyvin erään Hp myyntitykin lausahdus "myyjä myy mitä myy ja ostaja luulee ostavansa"