Vastattu

Ongelma 5g-yhteyden löytymisessä Huawei CPE Pro 2

  • 31 August 2021
  • 29 kommenttia
  • 602 katselukerrat

Käyttäjätaso 1

Tammikuussa vaihdettiin 50 megan korttelikuitu 5g-mobiililaajakaistaksi, jonka nopeus pitäisi olla 300 megaa. Nettiyhteys ei juurikaan nopeutunut ja aikamme kärvisteltiin, kunnes ehdi ottaa Elisaan yhteyttä asiasta. Kävi ilmi, että Huawei CPE Pro 2 -reititin ole koko vuoden aikana kertaakaan ottanut yhteyttä 5g-verkkoon ja jostain syystä käyttää jotain yhtä ja samaa 4g-kaistaa, sen sijaan että vaihtaisi vaihtaisi lennossa ruuhkattomampaan kaistaan.

Asiaa on tutkittu Elisan taholta useaan otteeseen, SIM-kortti on vaihdettu, tukiasemien sijainti pitäisi olla hyvä ja on kokeiltu etsiä yhteyttä myös terassilla, jos jostain syystä talon seinät estäisivät yhteyden muodostumisen. Eilen lopulta vein reitittimen huoltoon ja sain lainaksi Huawei B525s-23a -reitittimen. Olin tietenkin toiveikas, että tällä laitteella saisi edes hieman nopeamman yhteyden huollon ajaksi, mutta edelleen nopeus 4g-verkkoa käyttäen on 2-12 megaa, kuten huoltoon lähetetyllä laitteella on ollut kaiken aikaa. Tämä saa minut epäilemään vian olevan sittenkin jossain muualla kuin reitittimessä (ehkäpä käyttäjässä?), mutta omin neuvoin sekä Elisan asiakaspalvelun avulla en osaa asiaa tämän perusteellisemmin selvittää. Olen toki toiveikas, että huollosta tullessaan laite saisi yhteyden 5g-verkkoon ja ongelma väistyisi, mutta mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan siitä, miten saisin tällä hetkellä lainassa olevasta laitteesta enemmän irti!

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi kirsikankukka 1 September 2021, 14:37

Katso alkuperäinen viesti

29 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Tammikuussa vaihdettiin 50 megan korttelikuitu 5g-mobiililaajakaistaksi, jonka nopeus pitäisi olla 300 megaa. Nettiyhteys ei juurikaan nopeutunut ja aikamme kärvisteltiin, kunnes ehdi ottaa Elisaan yhteyttä asiasta. Kävi ilmi, että Huawei CPE Pro 2 -reititin ole koko vuoden aikana kertaakaan ottanut yhteyttä 5g-verkkoon ja jostain syystä käyttää jotain yhtä ja samaa 4g-kaistaa, sen sijaan että vaihtaisi vaihtaisi lennossa ruuhkattomampaan kaistaan.

Asiaa on tutkittu Elisan taholta useaan otteeseen, SIM-kortti on vaihdettu, tukiasemien sijainti pitäisi olla hyvä ja on kokeiltu etsiä yhteyttä myös terassilla, jos jostain syystä talon seinät estäisivät yhteyden muodostumisen. Eilen lopulta vein reitittimen huoltoon ja sain lainaksi Huawei B525s-23a -reitittimen. Olin tietenkin toiveikas, että tällä laitteella saisi edes hieman nopeamman yhteyden huollon ajaksi, mutta edelleen nopeus 4g-verkkoa käyttäen on 2-12 megaa, kuten huoltoon lähetetyllä laitteella on ollut kaiken aikaa. Tämä saa minut epäilemään vian olevan sittenkin jossain muualla kuin reitittimessä (ehkäpä käyttäjässä?), mutta omin neuvoin sekä Elisan asiakaspalvelun avulla en osaa asiaa tämän perusteellisemmin selvittää. Olen toki toiveikas, että huollosta tullessaan laite saisi yhteyden 5g-verkkoon ja ongelma väistyisi, mutta mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan siitä, miten saisin tällä hetkellä lainassa olevasta laitteesta enemmän irti!


Onko käyttöpaikallasi ylipäätään Elisalla 5G-kuuluvuus kuuluvuuskartan mukaan?

https://elisa.fi/kuuluvuus/

Huawei B525s-23a on 4G-modeemi ja sillä ei 5G-verkkoon pääse. Jos em. modeemillakaan ei saa kuin luokkaa 10 Mbit/s nopeuksia , niin Elisan verkko lienee kovin ruuhkainen myös 4G:llä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/4g-kotiboksi-huawei-b525/

Käyttäjätaso 1


Onko käyttöpaikallasi ylipäätään Elisalla 5G-kuuluvuus kuuluvuuskartan mukaan?

https://elisa.fi/kuuluvuus/

Huawei B5525s.23a on 4G-modeemi ja sillä ei 5G-verkkoon pääse. Jos em. modeemillakaan ei saa kuin luokkaa 10 Mbit/s nopeuksia , niin Elisan verkko lienee kovin ruuhkainen myös 4G:llä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/4g-kotiboksi-huawei-b525/

Kiitos nopeasta vastauksesta! 5G-kuuluvuus on tarkastettu Elisan toimesta useita kertoja, tukiasemia on kolme 500 m säteellä eri suunnissa ja modeemi on sijoitettu niihin nähden optimaalisesti. Sekä huollossa oleva 5G-modeemi että lainalaite ovat molemmat käyttäneet 4G-verkkoa ja nopeus on molemmissa samaa luokkaa eli hidas.

Ymmärränkö oikein, että 4G-verkon hitaus johtuisi ruuhkaisuudesta eikä sinänsä laitteesta? Tähän liittyy varmasti se, että ainakaan 5G-modeemi ei ole vaihtanut ruuhkattomampaan kaistaan, vaan on käyttänyt yhtä ja ainoaa 4G-kaistaa koko ajan. Tästä lainalaitteesta en toki osaa sanoa, mitä kaistaa se käyttää. Pitääkö siis hyväksyä se, että Elisan 4G-yhteys tulee olemaan näin huono tällä alueella ja kokeilla jotain toista operaattoria, mikäli 5G-verkkoon ei saada huollonkaan jälkeen yhteyttä? 

Käyttäjätaso 7


Onko käyttöpaikallasi ylipäätään Elisalla 5G-kuuluvuus kuuluvuuskartan mukaan?

https://elisa.fi/kuuluvuus/

Huawei B5525s.23a on 4G-modeemi ja sillä ei 5G-verkkoon pääse. Jos em. modeemillakaan ei saa kuin luokkaa 10 Mbit/s nopeuksia , niin Elisan verkko lienee kovin ruuhkainen myös 4G:llä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/4g-kotiboksi-huawei-b525/

Kiitos nopeasta vastauksesta! 5G-kuuluvuus on tarkastettu Elisan toimesta useita kertoja, tukiasemia on kolme 500 m säteellä eri suunnissa ja modeemi on sijoitettu niihin nähden optimaalisesti. Sekä huollossa oleva 5G-modeemi että lainalaite ovat molemmat käyttäneet 4G-verkkoa ja nopeus on molemmissa samaa luokkaa eli hidas.

Ymmärränkö oikein, että 4G-verkon hitaus johtuisi ruuhkaisuudesta eikä sinänsä laitteesta? Tähän liittyy varmasti se, että ainakaan 5G-modeemi ei ole vaihtanut ruuhkattomampaan kaistaan, vaan on käyttänyt yhtä ja ainoaa 4G-kaistaa koko ajan. Tästä lainalaitteesta en toki osaa sanoa, mitä kaistaa se käyttää. Pitääkö siis hyväksyä se, että Elisan 4G-yhteys tulee olemaan näin huono tällä alueella ja kokeilla jotain toista operaattoria, mikäli 5G-verkkoon ei saada huollonkaan jälkeen yhteyttä? 

 

 

Minusta sinun kannattaisi tarkistaa ihan itse edellä linkkaamastani kuuluvuuskartasta oman osoitteesi tilanne. En oikein luota Elisan aspan vakuutteluihin.

Jos kartan mukaan 5G-kuuluvuus on osoitteessasi , niin joko modeemissa on vikaa tai verkon asetuksissa. Modeemissa lienee oletusasetukset eli kyllä sen pitäisi 5G-löytää , mikäli kuuluvuus on.

Olet käyttänyt sitä 4G-yhteyttä nyt kahdella eri modeemilla  ja molemmilla nopeudet ovat kehnot , niin kyllä se viittaa verkon ongelmiin eikä modeemin.

Kunhan saat sen huollossa olevan 5G-Huawein takaisin , niin suosittelen sillä kokeilemaan eri 4G-taajuuksilla , mitkä toimii ja valitsemaan ne käyttöön modeemin asetuksista.

Ei pidä hyväksyä tuollaisia nopeuksia , vaan reklamoida asiasta. Jos Elisa ei saa asioitaan kuntoon , niin sitten kannattaa kääntyä kilpailijoiden puoleen.

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Saunalahti-Mobiililaajakaista-Palvelukuvaus.pdf

Käyttäjätaso 1

Minusta sinun kannattaisi tarkistaa ihan itse edellä linkkaamastani kuuluvuuskartasta oman osoitteesi tilanne. En oikein luota Elisan aspan vakuutteluihin.

Jos kartan mukaan 5G-kuuluvuus on osoitteessasi , niin joko modeemissa on vikaa tai verkon asetuksissa. Modeemissa lienee oletusasetukset eli kyllä sen pitäisi 5G-löytää , mikäli kuuluvuus on.

Olet käyttänyt sitä 4G-yhteyttä nyt kahdella eri modeemilla  ja molemmilla nopeudet ovat kehnot , niin kyllä se viittaa verkon ongelmiin eikä modeemin.

Kunhan saat sen huollossa olevan 5G-Huawein takaisin , niin suosittelen sillä kokeilemaan eri 4G-taajuuksilla , mitkä toimii ja valitsemaan ne käyttöön modeemin asetuksista.

Ei pidä hyväksyä tuollaisia nopeuksia , vaan reklamoida asiasta. Jos Elisa ei saa asioitaan kuntoon , niin sitten kannattaa kääntyä kilpailijoiden puoleen.

Olen kyllä tarkastanut myös itse ja hyvä kuuluvuus pitäisi olla. Enkä todellakaan anna tämän olla eli jatkan tosiaan asian selvittämistä, kunnes ongelmaan saadaan ratkaisu. Itse asiassa Elisalle on tehty häiriöilmoitus verkon toiminnan selvittämiseksi, mutta sitä on käsitelty jo joitain viikkoja ja kun soittelin aiheesta, sain käskyn ensin tuoda laitteen huoltoon. On kyllä monenlaista jo kokeiltu ja jokaisella asiakaspalvelijalla on ollut oma näkemyksensä asiasta. 

Käyttäjätaso 7

Olen kyllä tarkastanut myös itse ja hyvä kuuluvuus pitäisi olla. Enkä todellakaan anna tämän olla eli jatkan tosiaan asian selvittämistä, kunnes ongelmaan saadaan ratkaisu. Itse asiassa Elisalle on tehty häiriöilmoitus verkon toiminnan selvittämiseksi, mutta sitä on käsitelty jo joitain viikkoja ja kun soittelin aiheesta, sain käskyn ensin tuoda laitteen huoltoon. On kyllä monenlaista jo kokeiltu ja jokaisella asiakaspalvelijalla on ollut oma näkemyksensä asiasta. 

OK.

Omat kokemukseni Elisan aspasta eivät ole kovin mairittelevia , joten ei muuta kuin patista päälle. Minun silmääni kuvauksesi perusteella tämä vaikuttaa verkko-ongelmalta ei asiakkaan laiteongelmalta.

Semmoisen tarkistuksen suosittelisin vielä tekemään , että vie se Huawei B525 jatkojohdon päässä ulos paikkaan , mistä on mahdollisesti näköyhteys tukiasemaan ja testaa nopeudet. Jos silloinkin nopeudet on kehnot , niin verkkoa epäilisin. Jos taas talossa sisällä vain on huonot nopeudet , niin sitten talon rakenteilla voi olla osansa asiassa. Selektiivilasit blokkaa signaaleja melko tehokkaasti.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +5

FYI: 50mb kiinteä yhteys toimii satavarmasti paremmin kuin 300mb mobiiliyhteys ..

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Tammikuussa vaihdettiin 50 megan korttelikuitu 5g-mobiililaajakaistaksi, jonka nopeus pitäisi olla 300 megaa. Nettiyhteys ei juurikaan nopeutunut ja aikamme kärvisteltiin, kunnes ehdi ottaa Elisaan yhteyttä asiasta. Kävi ilmi, että Huawei CPE Pro 2 -reititin ole koko vuoden aikana kertaakaan ottanut yhteyttä 5g-verkkoon ja jostain syystä käyttää jotain yhtä ja samaa 4g-kaistaa, sen sijaan että vaihtaisi vaihtaisi lennossa ruuhkattomampaan kaistaan.

Asiaa on tutkittu Elisan taholta useaan otteeseen, SIM-kortti on vaihdettu, tukiasemien sijainti pitäisi olla hyvä ja on kokeiltu etsiä yhteyttä myös terassilla, jos jostain syystä talon seinät estäisivät yhteyden muodostumisen. Eilen lopulta vein reitittimen huoltoon ja sain lainaksi Huawei B525s-23a -reitittimen. Olin tietenkin toiveikas, että tällä laitteella saisi edes hieman nopeamman yhteyden huollon ajaksi, mutta edelleen nopeus 4g-verkkoa käyttäen on 2-12 megaa, kuten huoltoon lähetetyllä laitteella on ollut kaiken aikaa. Tämä saa minut epäilemään vian olevan sittenkin jossain muualla kuin reitittimessä (ehkäpä käyttäjässä?), mutta omin neuvoin sekä Elisan asiakaspalvelun avulla en osaa asiaa tämän perusteellisemmin selvittää. Olen toki toiveikas, että huollosta tullessaan laite saisi yhteyden 5g-verkkoon ja ongelma väistyisi, mutta mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan siitä, miten saisin tällä hetkellä lainassa olevasta laitteesta enemmän irti!

 

Mikä oli syynä luopua kiinteästä yhteydestä? Kiinteä on yleensä vakaa ja varma vaihtoehto. Mobiililaajakaistoissa on aina enemmän mahdollisuuksia vikaantua tai tulla erilaisia häriötilanteita.

Missä päin on käyttöpaikka? Signaaliarvot jos pystyt katsomaan laitteen webbihallinnan kautta asetuksista (kirjaudu sisään) niin ne kertoisivat hieman enemmän käyttöpaikan tilanteesta. Voit laittaa esim. kuvakaappauksen sivusta tänne niin helpottaisi arviointia.

 

Tässä B525:lle ohjetta miten kirjautua webbiselaimella hallintasivulle:

 

Paikallinen hallinta (www-selain)http://192.168.100.1 
Osalla laitteissa hallintaosoite (www-selain) voi olla http://192.168.8.1.
Käyttäjätunnus: admin
Salasana: Langattoman verkon salasana Wi-Fi Key, joka löytyy laitteen pohjassa olevasta tarrasta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

@kirsikankukka - Lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi, niin voitaisiin vilkaista tarkemmin tuota aluetta ja liittymääsi? 

Käyttäjätaso 1

@kirsikankukka - Lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi, niin voitaisiin vilkaista tarkemmin tuota aluetta ja liittymääsi? 

Kävin lisäämässä asiakasnumeroni profiiliini. 

Käyttäjätaso 1

FYI: 50mb kiinteä yhteys toimii satavarmasti paremmin kuin 300mb mobiiliyhteys ..

Kiitos vastauksesta, tämä on hyvä tieto, jota Elisalta ei toki minulle ole annettu. Päädyimme vaihtamaan 5G-mobiililaajakaistaan, kun kiinteän yhteyden reititin pätkäisi yhteyden päivittäin ja joudun käynnistämään sen uudestaan. Vaihtoehdot olivat joko kokeilla uutta reititintä tai vaihtaa kokonaan “nopeampaan ja parempaan 5G-yhteyteen”, kun käyttäjiä meillä on useita ja taloon tuli ensimmäistä kertaa myös pelikonsoli. Saattaisin toimia toisin tällä tiedolla, jonka olen saanut selvitellessäni tätä yhteysongelmaa hyvän tovin!

Käyttäjätaso 1

 

Mikä oli syynä luopua kiinteästä yhteydestä? Kiinteä on yleensä vakaa ja varma vaihtoehto. Mobiililaajakaistoissa on aina enemmän mahdollisuuksia vikaantua tai tulla erilaisia häriötilanteita.

Missä päin on käyttöpaikka? Signaaliarvot jos pystyt katsomaan laitteen webbihallinnan kautta asetuksista (kirjaudu sisään) niin ne kertoisivat hieman enemmän käyttöpaikan tilanteesta. Voit laittaa esim. kuvakaappauksen sivusta tänne niin helpottaisi arviointia.

 

Tässä B525:lle ohjetta miten kirjautua webbiselaimella hallintasivulle:

 

Paikallinen hallinta (www-selain)http://192.168.100.1 
Osalla laitteissa hallintaosoite (www-selain) voi olla http://192.168.8.1.
Käyttäjätunnus: admin
Salasana: Langattoman verkon salasana Wi-Fi Key, joka löytyy laitteen pohjassa olevasta tarrasta.

Kiitos vastauksestasi. Päädyimme vaihtamaan 5G-mobiililaajakaistaan, kun kiinteän yhteyden reititin pätkäisi yhteyden päivittäin ja joudun käynnistämään sen uudestaan. Vaihtoehdot olivat joko kokeilla uutta reititintä tai vaihtaa kokonaan “nopeampaan ja parempaan 5G-yhteyteen”, kun käyttäjiä meillä on useita ja taloon tuli ensimmäistä kertaa myös pelikonsoli. Saattaisin toimia toisin tällä tiedolla, jonka olen saanut selvitellessäni tätä yhteysongelmaa hyvän tovin!

Käyttöpaikka on Helsingissä ja ainakin teoriassa meillä pitäisi olla useita tukiasemia hyvän etäisyyden päässä. Osaatko sanoa, mistä tarkalleen löydän pyytämäsi signaalit tuolta hallintasivulta. Asetuksissa on paljon tietoa ja minulla niin vähän :). 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

@kirsikankukka - Lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi, niin voitaisiin vilkaista tarkemmin tuota aluetta ja liittymääsi? 

Kävin lisäämässä asiakasnumeroni profiiliini. 


Kiitoksia. Tutkin tuota tilannetta hieman, ja alueen 5G-verkot tuossa näyttää normaalisti toimivan. Kannattaa nyt odotella tuo reititin ensin huollosta, ja testata löytääkö se 5G-verkkoa kotona sen jälkeen. Täytyy kyllä sanoa, että on ihan mahdollista, että kyseessä on katve 5G-verkon osalta. 5G-verkko ei kantavuudeltaan (3500 MHz) taajuudella ole yhtä pitkä, kuin 4G.  Vaikka etäisyys ei sinänsä ole mikään paha tuossa tukiasemalle, voi esim. talojen rakenteet ja ympäröivä ympäristö suodattaa signaalia. 

Jos sinulla sattuu löytymään toista 5G-laitetta (esim. puhelinta) kotona, voi toki testailla SIM-korttia siihen, ja testata löytyykö 5G-verkko ja saako samanlaisia lukemia sitä kautta.

Käyttäjätaso 7

Täytyy kyllä sanoa, että on ihan mahdollista, että kyseessä on katve 5G-verkon osalta. 5G-verkko ei kantavuudeltaan (3500 MHz) taajuudella ole yhtä pitkä, kuin 4G

Aloittaja kertoi , että lähistöllä on useampia tukiasemia , joihin on kuuluvuus.

Myös sellainen mahdollisuus on , että kaikissa tukiasemissa ei ole 5G:tä eikä kaikki kuuluvuusalueen 4G-tukiasemat toimi ankkureina , jotka kertovat mistä tolpasta se 5G löytyy. Jos modeemi ottaa yhteyden ei-ankkuri tolppaan , niin ei sitä 5G:tä löydy , vaikka kuuluvuus olisi.

Tällaisista 4G-mastojen asetusvirheistä on täälläkin raportoitu useammassa ketjussa.

Käyttäjätaso 1


Kiitoksia. Tutkin tuota tilannetta hieman, ja alueen 5G-verkot tuossa näyttää normaalisti toimivan. Kannattaa nyt odotella tuo reititin ensin huollosta, ja testata löytääkö se 5G-verkkoa kotona sen jälkeen. Täytyy kyllä sanoa, että on ihan mahdollista, että kyseessä on katve 5G-verkon osalta. 5G-verkko ei kantavuudeltaan (3500 MHz) taajuudella ole yhtä pitkä, kuin 4G.  Vaikka etäisyys ei sinänsä ole mikään paha tuossa tukiasemalle, voi esim. talojen rakenteet ja ympäröivä ympäristö suodattaa signaalia. 

Jos sinulla sattuu löytymään toista 5G-laitetta (esim. puhelinta) kotona, voi toki testailla SIM-korttia siihen, ja testata löytyykö 5G-verkko ja saako samanlaisia lukemia sitä kautta.

En valitettavasti pääse kokeilemaan 5G-verkkoa muilla laitteilla, joten odottelen rauhassa laitetta huollosta ja mikäli sekään ei ole auttanut, häiriöilmoitus toivon mukaan on Elisalla jo käsitelty ja tähän verkko-ongelmaan saadaan selvyys. Ihmettelen tosin myös sitä, miksi 4G-verkon kautta yhteys on niin hidas? Mikä sen voisi selittää vai tämä sama mahdollinen katve, mutta 4G-verkon osalta?

Käyttäjätaso 1

Täytyy kyllä sanoa, että on ihan mahdollista, että kyseessä on katve 5G-verkon osalta. 5G-verkko ei kantavuudeltaan (3500 MHz) taajuudella ole yhtä pitkä, kuin 4G

Aloittaja kertoi , että lähistöllä on useampia tukiasemia , joihin on kuuluvuus.

Myös sellainen mahdollisuus on , että kaikissa tukiasemissa ei ole 5G:tä eikä kaikki kuuluvuusalueen 4G-tukiasemat toimi ankkureina , jotka kertovat mistä tolpasta se 5G löytyy. Jos modeemi ottaa yhteyden ei-ankkuri tolppaan , niin ei sitä 5G:tä löydy , vaikka kuuluvuus olisi.

Tällaisista 4G-mastojen asetusvirheistä on täälläkin raportoitu useammassa ketjussa.

Kiitos, otan tämänkin mahdollisuuden puheeksi, jos laite ei huollonkaan jälkeen toimi.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Ihmettelen tosin myös sitä, miksi 4G-verkon kautta yhteys on niin hidas? Mikä sen voisi selittää vai tämä sama mahdollinen katve, mutta 4G-verkon osalta?

@kirsikankukka Ruuhka, katve, liikaa tukiasemia ympärillä jne. Syitä on lukuisia. Aina kun puhutaan langattomasta verkosta niin mahdollisia ongelmia on lukuisia. Äskön yritti myydä täälläpäin myyjä nopeaa 4G yhteyttä, kerroin haluavani varmatoimisen hitaan yhteyden, joka sentään toimii aina ostetulla nopeudella.

 

Keskustelussa on jo monesti kehotettu ottamaan takaisin se vanha korttelikuitu. Jos siinä nopeus piisasi ja ainut ongelma vaan yhteyden katkoilu, niin se on kyllä ratkaistavissa. Hankitaan kunnollinen modeemi ja sellainen on VDSL yhteydelle esimerkiksi Telewell, jota on jo Elisan palstalla monessa eri keskustelussa kehuttu. Operaattoreilta harvemmin oikeasti hyviä laitteita saa.

 

Syy miksi kiinteä on yleensä paras vaihtoehto, johtuu siitä, että yhteyttä ei ole jaettu muiden kanssa ja siihen ei vaikuta ilmatilassa olevat esteet. 5G yhteys voi vaikka katketa kokonaan, kun rekka ajaa ohi tai 5G voi toimia hitaasti kun muutkin naapurit sitä alkavat käyttämään. Kiinteässä yhteydessa jos yhteys katkeaa (tai hidastuu huomattavasti) ja toisella laitteella toteaa vian olevan operaattorin päässä niin asiakas pääsee hyvin helpolla. Mobiiliyhteyksissä ongelmien ratkominen jää aina asiakkaalle.

 

Kuvakaappaus elisan nopeuslupauksista (VDSL2 on käsittääkseni korttelikuitu):

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Saunalahti_kiinteat_laajakaistapalvelut_palvelukuvaus.pdf

https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf

 

Joten vanhan yhteyden minimi nopeus oli yli 7 kertainen 4G:n minimi nopeuteen nähden ja vanha yhteys päihitti 5G:n 3,5 kertaisesti, jos katsotaan Elisan lupaamia minimi nopeuksia. Joten eikö tällä perusteella olisi paras purkaa kauppa ja tilata takaisin toimiva kiinteä yhteys ja vaikka sen nopeusluokka päivittää 100M?

Jos jäät 5G käyttäjäksi ja 5G alkaa vaikka vuosien päästä hidastelemaan, niin et välttämättä enään saa kiinteää yhteyttä takaisin ja joudut pärjäämään hitaammalla yhteydellä, niinkuin itse oma kohtaisesti, luulin saavani ADSL yhteyden takaisin niin kauan kuin kaapelit tulee taloon. Kaapelit tulee vieläkin, mutta en saa enään sitä nopeaa 20M ADSL yhteyttä vaan, joudun käyttämään 4G yhteyttä jonka nopeus 3-50M tai 3G:tä jolla yleensä saa noin 8-10M.

 

Väliaikainen netin nopeutus voisi olla, laitteen asetuksista auto asennon tilalle laitto vain 3G. Ainakin tällä kylällä se on paras ratkaisu ja saan 4G:tä nopeampia nopeuksia näin ilta-aikaan.

Hankitaan kunnollinen modeemi ja sellainen on VDSL yhteydelle esimerkiksi Telewell, jota on jo Elisan palstalla monessa eri keskustelussa kehuttu. Operaattoreilta harvemmin oikeasti hyviä laitteita saa.

 

Telewellin uusimmat mallit ovat omien kokemusteni mukaan hyviä.

Kerropa silti yksikin hyvä syy  miksi operaattorin kannattaisi myydä huonoja laitteita ? Ei sellaisesta hyödy kukaan.

Käyttäjätaso 7

Telewellin uusimmat mallit ovat omien kokemusteni mukaan hyviä.

Kerropa silti yksikin hyvä syy  miksi operaattorin kannattaisi myydä huonoja laitteita ? Ei sellaisesta hyödy kukaan.

TeleWellit tosiaankin ovat osoittautuneet kelpo laitteiksi. Voin usean vuoden kokemuksella sanoa.

TeleWeillin hintakin on edullisempi kuin Elisan myymien ZyXELeiden ja Huaweiden. Arvelen , että TeleWellin sisäänostohinta , jos Elisa niitä ostaisi , on korkeampi kuin noiden kaukoidän ihmeiden. Siitä seuraa , että myyntikate on niissä parempi. Elisalle riittää , että laite joten kuten toimii ja rahaa tulee kassaan mahdollisimman paljon. Siinä se syy.

PS. Kuulin hiljattain , että TeleWellille on tulossa joskus ensi vuoden alkupuolella valikoimaan myös pelkkä 5G-mobiilireititin , siis ilman xDSL:ää. Hinnasta ei vielä ole tietoa eikä oikein spekseistäkään , mutta jos vähääkään on uskomista aiempien tuotteiden ominaisuuksiin , niin laatu ja asetusmahdollisuudet todennäköisesti peittoavat nuo kiinan härpäkkeet mennen tullen. No aika näyttää.

Käyttäjätaso 1

Ihmettelen tosin myös sitä, miksi 4G-verkon kautta yhteys on niin hidas? Mikä sen voisi selittää vai tämä sama mahdollinen katve, mutta 4G-verkon osalta?

@kirsikankukkaRuuhka, katve, liikaa tukiasemia ympärillä jne. Syitä on lukuisia. Aina kun puhutaan langattomasta verkosta niin mahdollisia ongelmia on lukuisia. Äskön yritti myydä täälläpäin myyjä nopeaa 4G yhteyttä, kerroin haluavani varmatoimisen hitaan yhteyden, joka sentään toimii aina ostetulla nopeudella.

 

Keskustelussa on jo monesti kehotettu ottamaan takaisin se vanha korttelikuitu. Jos siinä nopeus piisasi ja ainut ongelma vaan yhteyden katkoilu, niin se on kyllä ratkaistavissa. Hankitaan kunnollinen modeemi ja sellainen on VDSL yhteydelle esimerkiksi Telewell, jota on jo Elisan palstalla monessa eri keskustelussa kehuttu. Operaattoreilta harvemmin oikeasti hyviä laitteita saa.

 

Syy miksi kiinteä on yleensä paras vaihtoehto, johtuu siitä, että yhteyttä ei ole jaettu muiden kanssa ja siihen ei vaikuta ilmatilassa olevat esteet. 5G yhteys voi vaikka katketa kokonaan, kun rekka ajaa ohi tai 5G voi toimia hitaasti kun muutkin naapurit sitä alkavat käyttämään. Kiinteässä yhteydessa jos yhteys katkeaa (tai hidastuu huomattavasti) ja toisella laitteella toteaa vian olevan operaattorin päässä niin asiakas pääsee hyvin helpolla. Mobiiliyhteyksissä ongelmien ratkominen jää aina asiakkaalle.

 

Kuvakaappaus elisan nopeuslupauksista (VDSL2 on käsittääkseni korttelikuitu):

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Saunalahti_kiinteat_laajakaistapalvelut_palvelukuvaus.pdf

https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf

 

Joten vanhan yhteyden minimi nopeus oli yli 7 kertainen 4G:n minimi nopeuteen nähden ja vanha yhteys päihitti 5G:n 3,5 kertaisesti, jos katsotaan Elisan lupaamia minimi nopeuksia. Joten eikö tällä perusteella olisi paras purkaa kauppa ja tilata takaisin toimiva kiinteä yhteys ja vaikka sen nopeusluokka päivittää 100M?

Jos jäät 5G käyttäjäksi ja 5G alkaa vaikka vuosien päästä hidastelemaan, niin et välttämättä enään saa kiinteää yhteyttä takaisin ja joudut pärjäämään hitaammalla yhteydellä, niinkuin itse oma kohtaisesti, luulin saavani ADSL yhteyden takaisin niin kauan kuin kaapelit tulee taloon. Kaapelit tulee vieläkin, mutta en saa enään sitä nopeaa 20M ADSL yhteyttä vaan, joudun käyttämään 4G yhteyttä jonka nopeus 3-50M tai 3G:tä jolla yleensä saa noin 8-10M.

 

Väliaikainen netin nopeutus voisi olla, laitteen asetuksista auto asennon tilalle laitto vain 3G. Ainakin tällä kylällä se on paras ratkaisu ja saan 4G:tä nopeampia nopeuksia näin ilta-aikaan.

Kiitos kommentistasi! Soittelin Elisalle odotellessani laitteen palautumista huollosta ja Korttelikuitu on onneksi edelleen saatavissa kotiimme, vaikka Elisan sivuilta en enää löydä siitä mainintaa, vaikka kuinka päin etsin. Sopivasti sain myös häiriöilmoitukseen vastauksen, että 5G-kuuluvuus osoitteessamme on heikko eikä ole selvää milloin parannuksia tehdään. Tästä viisastuneena otan yhteyttä Elisaan heti kun saan laitteeni takaisin (ja totean, ettei se edelleenkään löydä 5G-yhteyttä ja 4G on edelleen yhtä surkea) ja palaamme takaisin kiinteän korttelikuidun käyttäjiksi. Huomioin myös vinkkinne parhaasta modeemista ja näin toivon mukaan saadaan paras mahdollinen netti kotiimme. Täytyy kyllä todeta, etten voi uskoa, että 2020-luvulla Helsingissä voi olla näin hankalaa saada kunnollinen ja toimiva nettiyhteys! 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Olen itsekkin sitä viimeaikoina ihmetellyt miksi pääkaupunkiseudun pientaloalueilla on niln umpisurkea nettitarjonta kun Kirkkonummella, Nummelassa, Keravalla, Järvenpäässä ja Riihimäellä on pientaloalueilla pääasiassa vähintään kaapelinetti ja uudemmilla alueilla valokuitu saatavilla.

Pitää muuttaa pääkaupunkiseudulta pois jos haluaa asua pientaloalueella ja käyttää nopeaa nettiä. Poliitikot haloo!

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +5

Hankitaan kunnollinen modeemi ja sellainen on VDSL yhteydelle esimerkiksi Telewell, jota on jo Elisan palstalla monessa eri keskustelussa kehuttu. Operaattoreilta harvemmin oikeasti hyviä laitteita saa.

 

Telewellin uusimmat mallit ovat omien kokemusteni mukaan hyviä.

Kerropa silti yksikin hyvä syy  miksi operaattorin kannattaisi myydä huonoja laitteita ? Ei sellaisesta hyödy kukaan.


Parhaan mahdollissen katteen takia ?

Käyttäjätaso 1

Kaikkia varmasti kiinnostaa tietää miten meidän laajakaista-case päättyi :). Huoltoon lähetetty Huawein modeemi korvattiin uudella laitteella, mutta edelleenkään yhteyttä 5G-verkkoon ei saatu ja 4G-verkkoonkin vain ruuhkaisimpaan kaistaan. Nopeus parani aavistuksen uudella laitteella (n. 10 M → n. 30 M), mutta päädyttiin irtisanomaan mobiililaajakaista, avattiin uudestaan Korttelikuitu 50 M ja hankittiin Telewellin laite, jota monet suosittelivat. Nyt netti toimii lähes 50 M nopeudella, joten saadaan sitä mitä tilattiin. Olipahan prosessi, mutta opin tästä kyllä paljon! Kiitos kaikille täällä minua auttaneille ja neuvoja antaneille!

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Aina kun täällä mietitään miksi operaattorit toimii asiakkaiden edun vastaisesti niin pitää muistaa että VDSL2-asiakas ei juuri rahaa taloon tuo siinä missä mobiilihuijauksen uhri tuo sitä paljonkin.

Jos pidätte minua kyynisenä ihmisenä niin tutustukaa osakeyhtiölakiin.

Käyttäjätaso 7

Aina kun täällä mietitään miksi operaattorit toimii asiakkaiden edun vastaisesti niin pitää muistaa että VDSL2-asiakas ei juuri rahaa taloon tuo siinä missä mobiilihuijauksen uhri tuo sitä paljonkin.

Jos pidätte minua kyynisenä ihmisenä niin tutustukaa osakeyhtiölakiin.

Juu onhan ne katteet kiinteissä liittymissä pienemmät kuin mobiileissa. Toisaalta kiinteiden toimintavarmuus on ihan eri luokkaa ja sopimusehdoissa on lähes järjelliset vaiteluvälit nopeuksille.

Vai mitä sanotte näistä?

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Saunalahti_kiinteat_laajakaistapalvelut_palvelukuvaus.pdf

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Saunalahti-Mobiililaajakaista-Palvelukuvaus.pdf

Kaiken lisäksi mobiililiittymiä markkinoidaan maksiminopeuksilla , joita ani harvoin saavutetaan. Minulle ainakin toimintavarmuus on tärkeämpää kuin teoreettiset maksiminopeudet , ne kun on vain tyhjän myyntiä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Elisa tarjoaa wanhalle asiakkaalle 150M tekokuituliittymää 39,90 €/kk, eikä puhettakaan alennuksista. Kunnallinen kuituyhtiö tarjoaa 100M symmetristä kuitua 38,00 €/kk, mutta ei ole saatavilla kotiini. Mobiililaajakaista 100M 24,90 €/kk. Kyllähän se kate otetaan wanhojen asiakkaiden tekokuituyhteyksistä. 

Osallistu keskusteluun