Tammikuussa vaihdettiin 50 megan korttelikuitu 5g-mobiililaajakaistaksi, jonka nopeus pitäisi olla 300 megaa. Nettiyhteys ei juurikaan nopeutunut ja aikamme kärvisteltiin, kunnes ehdi ottaa Elisaan yhteyttä asiasta. Kävi ilmi, että Huawei CPE Pro 2 -reititin ole koko vuoden aikana kertaakaan ottanut yhteyttä 5g-verkkoon ja jostain syystä käyttää jotain yhtä ja samaa 4g-kaistaa, sen sijaan että vaihtaisi vaihtaisi lennossa ruuhkattomampaan kaistaan.
Asiaa on tutkittu Elisan taholta useaan otteeseen, SIM-kortti on vaihdettu, tukiasemien sijainti pitäisi olla hyvä ja on kokeiltu etsiä yhteyttä myös terassilla, jos jostain syystä talon seinät estäisivät yhteyden muodostumisen. Eilen lopulta vein reitittimen huoltoon ja sain lainaksi Huawei B525s-23a -reitittimen. Olin tietenkin toiveikas, että tällä laitteella saisi edes hieman nopeamman yhteyden huollon ajaksi, mutta edelleen nopeus 4g-verkkoa käyttäen on 2-12 megaa, kuten huoltoon lähetetyllä laitteella on ollut kaiken aikaa. Tämä saa minut epäilemään vian olevan sittenkin jossain muualla kuin reitittimessä (ehkäpä käyttäjässä?), mutta omin neuvoin sekä Elisan asiakaspalvelun avulla en osaa asiaa tämän perusteellisemmin selvittää. Olen toki toiveikas, että huollosta tullessaan laite saisi yhteyden 5g-verkkoon ja ongelma väistyisi, mutta mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan siitä, miten saisin tällä hetkellä lainassa olevasta laitteesta enemmän irti!