Vastattu

Ongelmat ZTY MF260D mobiilireitittimeen siirryttäessä

  • 29 joulukuu 2020
  • 8 kommenttia
  • 351 katselukerrat

Terve,

 

nyt alkaa kaduttaa…

Pirtsakka savolainen myyntinainen sai vuosien Elisan myyntipuheluiden p/mainostuken jälkeen päivittämään hyvin toimivan 30 megan DSL yhteyden 100 megan mobiililaajakaistaksi.

Siitä ne ongelmat sitten alkoivatkin. Satunnaisesti päivittäin tiputtaa laitteita wifistä pois, “ei yhteyttä internetiin”, vaikka muut laitteet toimii samanaikaisesti. Viihteestä häviää kesken leffan yhteys ja ei saa IP:tä muuten kun boottaamalla routteri...tai odottamalla tunti-pari. Aaargh!

Miksi routteri ei vastaa, vaikka PC on siinä kiinni ja muilla laitteilla yhteys samaan aikaan toimii?

 

Laitteita Wifissä on kiinni 10-14. PC:tä, tablettia, chromecastia, kameraa Raspia ym.

 

Mikä tätä vaivaa?

Olen yrittänyt IP bindingiä Viihteelle, mutta en tiedä onko siitä ollut apuja...ei ainakaan just pariin päivään ole just sitä tiputtanut pois.

IP:n liisausaika näkyy olevan 24h. Osaako joku sanoa mitä vaikutusta tällä voisi olla ja pitäisikö laittaa maksimiin, niin saisi kenties harvennettua ongelmaväliä.

 

Elisan kylkiäisenä tarjoama hieno tekninen tuki ei tiedä mitään “kun tämä wifin puoli kuuluu asiakkaalle”. Voisi sitten soitaa omagurulle 35€ hintaan, että ehkä saadaan Elisan vehkeet toimimaan.

 

Vanhalla Zyxelin DSL routterilla ei ollut mitään vastaavia ongelmia.

 

P.S: Luin jostain toisesta topikista, ettei tällä mobiiliyhteydellä voi tehdä edes portin ohjausta, että pääsisi Raspiin katsomaan talon tietojen loggauksia...onko näin?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 30 joulukuu 2020, 08:39

Vaikuttaako pätkiminen ainoastaan langattomaan lähiverkkoon? Eli Ethernet-kaapelilla ZTE:hen kytketyt laitteet toimivat normaalisti?

Jos näin on, käännä ZTE:n langaton lähiverkko pois päältä ja konfiguroi vanha Zyxelisi langattomaksi tukiasemaksi ja kytke se Ethernet-kaapelilla ZTE:hen.

 

Portinohjaukset vaativat hieman lisätyötä. Joudut tilaamaan Julkinen IP-osoite 4G/5G lisäpalvelun ja vaihtamaan ZTE:n APN-asetukseksi internet4.

Lisätietoja Mobiililaajakaistan julkinen IP-osoite.

Katso alkuperäinen viesti

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Vaikuttaako pätkiminen ainoastaan langattomaan lähiverkkoon? Eli Ethernet-kaapelilla ZTE:hen kytketyt laitteet toimivat normaalisti?

Jos näin on, käännä ZTE:n langaton lähiverkko pois päältä ja konfiguroi vanha Zyxelisi langattomaksi tukiasemaksi ja kytke se Ethernet-kaapelilla ZTE:hen.

 

Portinohjaukset vaativat hieman lisätyötä. Joudut tilaamaan Julkinen IP-osoite 4G/5G lisäpalvelun ja vaihtamaan ZTE:n APN-asetukseksi internet4.

Lisätietoja Mobiililaajakaistan julkinen IP-osoite.

Kiitos irritus vinkeistä.

Nyt olen kytkenyt Viihteen LANilla ZTE:hen ja myös vanhan Zyxelin askartelin siltaamalla eetterin perään.

Sanotaanko, että ongelmat esimerkiksi viihteen kanssa vähenivät, mutta eivät poistuneet. Edelleen tulee “yhteysvirhe”- herjaa ja leffankatsominen alkaa alusta kelauksineen.

Wifi takkuaa ja katoaa edelleen molemmilla laitteilla satunnaisesti ilman syytä joillain laitteilla. Samaan aikaan muut kytketyt laitteet kuitenkin toimivat.

Huomasin myös toisen ongelman ZTE:n kanssa. Xiaomin roborock pölynimururia on mahdoton kytkeä wifin kautta toimintaan. Kun imuria yrittää konffata tähän ZTE:n verkkoon, homma tyssää viimeiseen kohtaan, missä laite pitäisi liittää Xiaomi home- sovellukseen. Zyxelin kautta toimii kun junan vessa. Mikähän tähänkin vaikuttaa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Hei,

taidat tarkoittaa ZTE MF 286D:tä.

Porttiohjauksia, että pääset ulkoverkosta sisäverkkoon, voi kyllä tehdä. Silloin pitää myös kytkeä Internet4-lisäpalvelu, joka on 0€, ja vaitaa apn internet4

Ohje:https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/ip-osoitteet/

 

Mitä katkomiseen tulee, olisikohan ratkaisu laittaa ZTE siltaavaan tilaan ja sitten käytellä Zyxelin modeemia siten kuin aiemminkin. Olettaen, että tuo modeemi osaa toimia myös ethernet-reitittimenä. Se kyllä monesta laitteesta löytyy. Tällöin et tarvitsisi ihmetellä ZTE:n reititys- ja wifipuolen oikkuja,

On toki mahdollista, että katkoilu johtuu mobiiliverkon heikosta signaalitasosta. Mitä laite ilmoittaa signaalinvoimakkuudeksi ja laaduksi (RSRP, RSRQ, SINR) ota vaikka kuvakaappaus, mutta älä suotta laita IMEI yms. numeroita näkyville, jos ja kun hallintasivulla ne samassa kohdassa näkyvät.

Joo laite on siis ZTE 286D. Sekoilin aloitusviestissä mallin ym. kanssa.

 

En ole ehtinyt tuohon porttiohjaukseen perehtyä, kun on ollut tätä muuta jumppaa. Tilasin kyllä kiintän IP:n.

Siis nyt olen juuri kytkenyt tuon vanhan DSL Zyxelin siltaamalla ZTE:n perään kaapelilla. ZTE:n en ole tehnyt asian suhteen mitään muutoksia. Osa laitteista on nyt ZTE:n wifin ja LANin perässä ja osa Zyxelin wifin. 

 

Käyttäjätaso 7

Tilasin kyllä kiintän IP:n.

Elisalla ei ole kuluttajille kiinteitä IP-osoitteita. On vain julkisia vaihtuvia IP-osoitteita.

Huomasin myös toisen ongelman ZTE:n kanssa. Xiaomin roborock pölynimururia on mahdoton kytkeä wifin kautta toimintaan. Kun imuria yrittää konffata tähän ZTE:n verkkoon, homma tyssää viimeiseen kohtaan, missä laite pitäisi liittää Xiaomi home- sovellukseen. Zyxelin kautta toimii kun junan vessa. Mikähän tähänkin vaikuttaa?

Mä oon käyttänyt Roborock S5 imuria vaikka kuinka monen eri wifitukiaseman kanssa. Mikä on sanatarkka virheilmoitus jonka saat ? 

Huomasin myös toisen ongelman ZTE:n kanssa. Xiaomin roborock pölynimururia on mahdoton kytkeä wifin kautta toimintaan. Kun imuria yrittää konffata tähän ZTE:n verkkoon, homma tyssää viimeiseen kohtaan, missä laite pitäisi liittää Xiaomi home- sovellukseen. Zyxelin kautta toimii kun junan vessa. Mikähän tähänkin vaikuttaa?

Mä oon käyttänyt Roborock S5 imuria vaikka kuinka monen eri wifitukiaseman kanssa. Mikä on sanatarkka virheilmoitus jonka saat ? 

 

Roborockia kun yrittää liittää ZTE:n Wifiin:

Device connected -> ok

Message sent to device → ok

Connecting to network timed out View details 

Ja sitten kun avaa tuon view detailsin:

Check following:

  1. Wifi password incorrect
  2. The router is connected to the internet
  3. Your phone is connected to the network
  4. Your Wifi is a 2.4GHz network

 

Muuten päivittääkseni tilannetta voin kertoa Väyrystä lainatakseni “voiko vitutukseen kuolla?”

 

Tänä aamuna oli koko ZTE-purkki aivan jumissa. Ei ollut mitään yhteyttä 4G- verkkoon ja myös 4G valo oli punasena.

Koko päivän ollut jotain takkuamaista laitteilla mitä on perheessä käytetty. Välillä häviää verkko hetkeksi tai pidemmäksi aikaa.

Nyt illemmalla piti tytön alkaa katsoa Viihteeltä ohjelmaa maksukanavalta, joka on siis ZTE:n LANin prässä nyt… Ei yhteyttä Internetiin(vika -2)!! Yhteyttä ei saa nyt pelaamaan mitenkään. Kaikki on bootattu ja testattu. Antaa IP:n, mutta yhteyttä internetiin ei ole viihteen mielestä ja mitkään netin kautta toimivat ei luonnollisesti toimi. Sain äsken Wifin kautta miljoonannen yrityksen kautta Viihteen kiinni nettiin.

Alkaa huumori loppumaan.

Tämä on pakko saada jotenkin vaihdettua takaisin vanhaan DSL-yhteyteen, minkä kanssa ei ollut mitään isompia ongelmia.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Olisikohan ZTE rikki, jospa sen voisi vaikka vaihtaa uuteen?

Osallistu keskusteluun