Julkinen ip-osoite toimii Elisan mobiililiittymissä epäluotettavasti. Tee vikailmoitus, liittymäsi täytyy luoda puhelinkeskukseen uudelleen. Tämä aiheuttaa yhteyden katkeamisen, jonka jälkeen reititin tulee käynnistää uudelleen.
Moikka @AGr ja tervetuloa tänne OmaYhteisön pariin! Mites onko tuo ongelma saatu jo ratkastua?
Kiitos kysymästä. Ongelma ei ole ratkennut. Elisan OmaGuru auttoi selvittämään asiaa heidän päässään eikä sieltäkään löytynyt vikaa. Olen päätymässä reitittimen vaihtoon, laite alkaa muutenkin olla vanha.
Luo Huaweihin varmuuden vuoksi uusi asetusryhmä, jonne laitat APN internet4. Ota uusi profiili käyttöön. Tarkasta, että yhteytesi isäntänimessä ei lue nat, esim. myip.fi-palvelulla.
Jos reitittimessä on varmasti APN internet4 käytössä eikä Elisa löydä vikaa, he eivät vain löytäneet sitä.
Hanki jostakin Telian liittymä paikalle testattavaksi. Jos omasta takaa eikä tuttavilla ole, hae kioskilta tai huoltoasemalta Telia Prepaid. Tee Huaweihin uusi profiili ja syötä sinne APN:näksi prointernet. Muista myös syöttää pin-koodi, ellet poista pin-koodin kyselyä sim-kortilta puhelimella.
Jos portinohjaus ei edelleenkään toimi, reititin lienee seonnut. Poista ja luo portinohjaus uudelleen.
Mikäli portinohjaus toimii nyt, Elisa on vetänyt sinua nenästä. Siinä tapauksessa muista vaatia hyvitys niin liittymän toimimattomuudesta, puhelusta asiakaspalveluun kuin puhelusta OmaGuruun.
Huomaa, että vikailmoitukset eivät kuulu OmaGurulle. Sieltä voi kysyä neuvoja omien laitteiden käytössä.
Tiesithän myös, että Huawein laitteissa liittymän julkiseen osoitteeseen ei voi ottaa yhteyttä laitteen omasta sisäverkosta. Portinohjauksien toimivuus tulee aina testata toisella internet-liittymällä.