Nyt olisi näissä asioissa keltanokka vailla viisaamman vinkkejä. Hommasin P-60 Unicom ulkoantennin, asensin katon korkeudelle ja suuntasin lähimpään asemaan päin, johon noin 5km matkaa. Kun vaihdoin reitittimen antenniasetuksen kohtaan ”ulkoinen antenni”, katosi yhteys kokonaan. Mistäköhän voisi johtua? Reitin (huawei b252s -23a) ja antenni yhteensopivia. Yhteys toimii (tosin melko hitaasti) kun käyttää reitittimen sisäistä antennia. Pitääkö reitittimen asetuksissa vielä muuta tehä, että pelittää ulkoisella antennilla?
Nyt olisi näissä asioissa keltanokka vailla viisaamman vinkkejä. Hommasin P-60 Unicom ulkoantennin, asensin katon korkeudelle ja suuntasin lähimpään asemaan päin, johon noin 5km matkaa. Kun vaihdoin reitittimen antenniasetuksen kohtaan ”ulkoinen antenni”, katosi yhteys kokonaan. Mistäköhän voisi johtua? Reitin (huawei b252s -23a) ja antenni yhteensopivia. Yhteys toimii (tosin melko hitaasti) kun käyttää reitittimen sisäistä antennia. Pitääkö reitittimen asetuksissa vielä muuta tehä, että pelittää ulkoisella antennilla?
Onko se tuollainen antenni?
Ulkoantenni
LA P-60 Unicom
Antenni on yhteensopiva seuraavien reititinmallien kanssa:
- ZTE MF286D
- ZTE MF286
- Huawei B715s-23c
- Huawei B315s-22
- Huawei B525s-23a
Tallensitko valinnan?
Selaa kohtaan Järjestelmä > Antennin asetukset. Valitse antenniksi Ulkoinen ja klikkaa Tallenna
Voihan palauttaa tehdasasetukset ja kokeilla uudelleen.
Tuollaistakin ohjetta ainakin toiseen malliin:
Voit tarkastaa käyttääkö laite ulkoisia vai sisäisiä antenneja menemällä valikossa kohtaan:
Järjestelmä > Vianmääritys > Järjestelmäntarkistus ja klikkaamalla sen jälkeen Lähetä.
Antennin tila on kerrottu kohdassa ”2.11”
Pieni ote toisaalta ketjusta:
“Mikäli tarvitset tietoa mahdollisen antennin suuntauksen tekemiseksi lähintä tukiasemaa kohti, asiakaspalvelustamme voidaan asiassa auttaa.”
Ohjetta suuntaukseen saat ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun:
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/
Omaelisassakin voi viestitellä:
Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit.
Hyvän suunta-antennin keila voi olla yllättävänkin kapea. Oletko kokeillut kääntää antennia eri suuntiin aina vähän kerrallaan ja odottaa reitittimen kytkeytymistä verkkoon.
Mitä reitittimesi hallintasivusto kertoo signaalin voimakkuudeksi?
Tarkasta myös verkon operaattoritunnus. Jos antennisi nykyisellä suuntauksella ei kuulu lainkaan Elisan verkkoa, mutta joku muu kuuluu, päätelaite voi olla valmiudessa soittaa hätäpuhelu toisen operaattorin verkossa. Tällöin reitittimen raportoimat kuuluvuusarvot kertovat vastaavasti toisen verkon tilanteesta.
Oletko myös aivan varma, että reitittimesi signaali tulee juuri sieltä 5 km päästä, mistä kuvittelet? Oletko verrannut cellid-tunnusta, että se on sama sekä kotona että kun otat reitittimen mukaan 5 km päähän?
Operaattorit eivät tukiasemistaan halua asiakkaille kertoa.
Yhteisöllisissä palveluissa, kuten Cellmapper ja Opensignal, voi olla vanhentunutta ja joskus jopa täysin virheellistä tietoa. Niistä löytyvillä tiedoilla pääsee usein hyvään alkuun.Loppujen lopuksi tietoja pitää kuitenkin aina verrata ristiin oman reitittimen tai puhelimen antamiin tietoihin.
Saitko
Tervetuloa mukaan OmaYhteisöön
Osallistu keskusteluun
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi