Skip to main content

Miten saan viestin perille Elisan tekniikalle.

Rääkkylän mastossa on tehorajoitukset yöaikaan.

Iltaisin pääsee 300MBS liittymällä.n. 150MBS nopeuteen ja kun yöllä on 1800 kaista ajettu alas ja käytössä on vain 800 kaista ja nopeudet on aamulla surkeat.

Tänä aamuna taas mittasin ja todelliset maksiminopeudet on 500KBS-1,2MBS.

Eräs asiakkaani (tietokoneasentaja) kertoi että laitteet saattavat "lukkiintua tuohon hitaaseen kaistaan ja ne on uudelleenkäynnistää.

Mittaukset tehty 3 erillisellä liittymällä.

Joka aamu pitää käynnistää wifi-/wlan pöntöt, tabletit ja puhelimet uudelleen.

 

Käynnistyksen jälkeen tehot on normaalit.

 

Miten saan nuo tehorajoitukset pois?

Miten saan viestin perille Elisan tekniikalle.

Rääkkylän mastossa on tehorajoitukset yöaikaan.

Iltaisin pääsee 300MBS liittymällä.n. 150MBS nopeuteen ja kun yöllä on 1800 kaista ajettu alas ja käytössä on vain 800 kaista ja nopeudet on aamulla surkeat.

Tänä aamuna taas mittasin ja todelliset maksiminopeudet on 500KBS-1,2MBS.

Eräs asiakkaani (tietokoneasentaja) kertoi että laitteet saattavat "lukkiintua tuohon hitaaseen kaistaan ja ne on uudelleenkäynnistää.

Mittaukset tehty 3 erillisellä liittymällä.

Joka aamu pitää käynnistää wifi-/wlan pöntöt, tabletit ja puhelimet uudelleen.

 

Käynnistyksen jälkeen tehot on normaalit.

 

Miten saan nuo tehorajoitukset pois?

Laitappa viestiä aspalle. On näitä taajuuksien yöaikaisia sammutuksia muuallakin asiakkaiden pyynnöstä muuteltu.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Itselläni on modeemien automaattinen uudellenkäynnistys käytössä aamuisin , kun kaikki taajuudet on taas tukiasemassa päällä.


Miten saan viestin perille Elisan tekniikalle.

Miten saan nuo tehorajoitukset pois?

 

 

 

 

OmaElisa on oiva kanava viesteille/palautteelle:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit.

Liitteitäkin voi laittaa


Monessa asiakaslaitteessa on nykyään myös mahdollisuus ajastaa purkin uudelleenkäynnistys. Laita sopivasti aamuaikaan tuo laitteen uudelleenkäynnistys jos sellainen löytyy.


Monessa asiakaslaitteessa on nykyään myös mahdollisuus ajastaa purkin uudelleenkäynnistys. Laita sopivasti aamuaikaan tuo laitteen uudelleenkäynnistys jos sellainen löytyy.

Jos laitteesta ei löydy tuollaista asetusta, wifi-pistorasia on ihan kätevä.


Minkä vuoksi Elisa ei voisi käyttää semmoisia tukiasemalaitteita jotka menee automaattisesti standby asentoon X ajan kuluttua jos liikennettä ei ole ja herää automaattisesti normaaliksi kun tulee liikennettä kun joku puhelin yhdistää kyseiseen tukiasemaan? Tämä olisi paljon helpompi kuin tehdä vaikeamman kautta että pitää koko taajuus sammuttaa. Välttyisitte tämmöisiltä valituksilta kun automatiikka tekisi tuon edellä mainitun asian eikä tarvitsisi itse säätää kuten varmasti nytkin tehdään ton taajuden sammuttamisen kans.

Ehdotukseni säästäisi myös sähköä sillä standby asennossa kulutus on pienempää kuin se on käytössä.


Eipä noita “valituksia” isossa kuvassa paljoa ole ja ei ne saitit oikein nukkumaan pääse kun sellainen tilanne on kovin harvinainen, että tukiasemassa ei ole yhtään käyttäjää.

Moni asiakaslaite myös hallitsee ihan mukisematta taajuusvaihtelut, jos ei niin uudelleenkäynnistys ratkaisee “ongelman”. Kokonaanhan yhteydet eivät missään kohtaa lakkaa toimimasta.


Monessa asiakaslaitteessa on nykyään myös mahdollisuus ajastaa purkin uudelleenkäynnistys. Laita sopivasti aamuaikaan tuo laitteen uudelleenkäynnistys jos sellainen löytyy.

Ei ole asiakkaan asia hoitaa noita asioita.

Se on maksetun palveluntarjoajan tehtävä.

Jos noita pitää tehdä itse, pitää laskut lähettää Elisalle.


Monessa asiakaslaitteessa on nykyään myös mahdollisuus ajastaa purkin uudelleenkäynnistys. Laita sopivasti aamuaikaan tuo laitteen uudelleenkäynnistys jos sellainen löytyy.

Ei ole asiakkaan asia hoitaa noita asioita.

Se on maksetun palveluntarjoajan tehtävä.

Jos noita pitää tehdä itse, pitää laskut lähettää Elisalle.

Joo palveluntarjoajan velvollisuuksiin kuuluu huolehtia , että yhteydet toimii varsinkin , jos päätelaite on hankittu palveluntarjoajalta.

No valitettava tosiasia on , että kaikki päätelaitteet eivät toimi kunnolla kuvatun kaltaisissa taajuuksien sammuttelutilanteissa ja sen korjaaminen oikeastaan on laitevalmistajan vastuulla. Toki operaattorin tulisi asia viedä valmistajan tietoon ja vaatia korjausta.

Joissakin laitteissa on softaan rakennettu mahdollisuus automaattiseen uudelleenkäynnistykseen , joka auttaa eikä tarvitse käsipelillä starttailla vempeleitä. No kaikissa ei sellaista ole , mutta esim. kellokytkimellä varustettu pistorasia hoitaa saman eikä ole kuin muutaman euron hintainen.

Sinänsä taajuuksien sammuttelulle ei ole mitään estettä sopimusehtojen puolelta kunhan miniminopeudet pystytään takaamaan. Jos ei niin silloin kyseessä on sopimusrike operaattorin puolelta.


Eipä noita “valituksia” isossa kuvassa paljoa ole ja ei ne saitit oikein nukkumaan pääse kun sellainen tilanne on kovin harvinainen, että tukiasemassa ei ole yhtään käyttäjää.

Moni asiakaslaite myös hallitsee ihan mukisematta taajuusvaihtelut, jos ei niin uudelleenkäynnistys ratkaisee “ongelman”. Kokonaanhan yhteydet eivät missään kohtaa lakkaa toimimasta.

Jos näitä tapauksia on vähän ja kun aiemmin asiakkaan pyynnöstä on tarvittaessa tehty muutoksia , niin miksi ei sitten enää??

Asiakkaiden toiveiden täyttäminen olisi hyvää asiakaspalvelua , jonka Elisa on ilmoittanut tavoitteekseen vai onko siitäkin luovuttu?


Eipä noita “valituksia” isossa kuvassa paljoa ole ja ei ne saitit oikein nukkumaan pääse kun sellainen tilanne on kovin harvinainen, että tukiasemassa ei ole yhtään käyttäjää.

Moni asiakaslaite myös hallitsee ihan mukisematta taajuusvaihtelut, jos ei niin uudelleenkäynnistys ratkaisee “ongelman”. Kokonaanhan yhteydet eivät missään kohtaa lakkaa toimimasta.

Jos näitä tapauksia on vähän ja kun aiemmin asiakkaan pyynnöstä on tarvittaessa tehty muutoksia , niin miksi ei sitten enää??

Asiakkaiden toiveiden täyttäminen olisi hyvää asiakaspalvelua , jonka Elisa on ilmoittanut tavoitteekseen vai onko siitäkin luovuttu?

En näe, että kukaan olisi väittänyt, että muutoksia taajuuksien sammutteluihin ei enää tehtäisi, kunhan asiakas on yhteydessä asiakaspalveluun.


Eipä noita “valituksia” isossa kuvassa paljoa ole ja ei ne saitit oikein nukkumaan pääse kun sellainen tilanne on kovin harvinainen, että tukiasemassa ei ole yhtään käyttäjää.

Moni asiakaslaite myös hallitsee ihan mukisematta taajuusvaihtelut, jos ei niin uudelleenkäynnistys ratkaisee “ongelman”. Kokonaanhan yhteydet eivät missään kohtaa lakkaa toimimasta.

Jos näitä tapauksia on vähän ja kun aiemmin asiakkaan pyynnöstä on tarvittaessa tehty muutoksia , niin miksi ei sitten enää??

Asiakkaiden toiveiden täyttäminen olisi hyvää asiakaspalvelua , jonka Elisa on ilmoittanut tavoitteekseen vai onko siitäkin luovuttu?

En näe, että kukaan olisi väittänyt, että muutoksia taajuuksien sammutteluihin ei enää tehtäisi, kunhan asiakas on yhteydessä asiakaspalveluun.

No sepä hyvä. Sitten vain aloittajan kannattaa olla yhteydessä aspaan kuten edellä jo ohjeistettiinkin.


Eipä noita “valituksia” isossa kuvassa paljoa ole ja ei ne saitit oikein nukkumaan pääse kun sellainen tilanne on kovin harvinainen, että tukiasemassa ei ole yhtään käyttäjää.

Moni asiakaslaite myös hallitsee ihan mukisematta taajuusvaihtelut, jos ei niin uudelleenkäynnistys ratkaisee “ongelman”. Kokonaanhan yhteydet eivät missään kohtaa lakkaa toimimasta.

 

Kyllä varmasti maaseudulla ja jossain syrjäseudul on noita että eo oo liikennettä jolloin ne varmasti kerkee lepäämään. Tietysti asutusalueil ja kaupungeis on aina liikennettä, niin siellä ei välttämättä pääse lepäämään paitsi ehkä yöllä kun yleensä silloin on vähemmän liikennettä kuin päivällä.


Kyllä varmasti maaseudulla ja jossain syrjäseudul on noita että eo oo liikennettä jolloin ne varmasti kerkee lepäämään. Tietysti asutusalueil ja kaupungeis on aina liikennettä, niin siellä ei välttämättä pääse lepäämään paitsi ehkä yöllä kun yleensä silloin on vähemmän liikennettä kuin päivällä.

Jos ihan maaseudusta tai syrjäseudusta puhutaan niin siellä useimmiten on olemassa pelkkä LTE800 ja ainoaa taajuutta ei ikinä sammuteta.


Kyllä varmasti maaseudulla ja jossain syrjäseudul on noita että eo oo liikennettä jolloin ne varmasti kerkee lepäämään. Tietysti asutusalueil ja kaupungeis on aina liikennettä, niin siellä ei välttämättä pääse lepäämään paitsi ehkä yöllä kun yleensä silloin on vähemmän liikennettä kuin päivällä.

Jos ihan maaseudusta tai syrjäseudusta puhutaan niin siellä useimmiten on olemassa pelkkä LTE800 ja ainoaa taajuutta ei ikinä sammuteta.

 

Juu, mutta siellä maaseudulla ja syrjäseudulla toimisi tuo mitä edellä ehdotin että siellä ne voi laittaa standby asentoon kun siellä on aika hiljaista mutta tietenkin herää silloin kun sitä liikennettä tulee. Kaupungeissa ja taajamissa se onnistuu korkeintaan yöllä jos silloinkaan. Riippuen miten paljon asuu kaupungissa ja taajamissa asuu ihmisiä sekä kuinka paljon ne verkkoa käyttää.

Mun mielestä jos noita sähkön säästöjä hakee, niin ne pitäs hakea juuri maaseudulta sekä syrjäseudulta kun siellä on vähemmän käyttäjiä jolloin tulee vähemmän haittaa käyttäjille. Kaupungeissa ja taajamlssa säästäminen on vaikeampaa kun siellä ne käyttäjät on. Ainut mahdollisuus säästää on yöllä jolloin moni nukkuu eikä käytä verkkoa.


Kyllä on olemassa mahdollisuus pudottaa taajuudet pois ja herättää ne, jos liikenne nousee tietyn pisteen yli. Tätä tapahtuu ainakin DNA:n verkossa. 

 

Maaseudulta on paha säästää, kun mobiili on monessa mielessä ainoa yhteystyyppi, ja jos se tippuu yks kaks murto-osaan normaalista, ei ole hyvä.


Aivan käsittämätöntä tekstiä elisan edustajan toimesta täällä. Minähän vaihdoin operaattoria kun tämä asia meni aikoinaan tunteisiin, ihan vaan tiedoksi kaikki kilpailijanne tarjoaa öisin toimivia liittymiä. Aikanaan kyllä maksavana asiakkaana tosiaan kerjäsin että voisinko saada öisin toimivan internet liittymän ettekä samuttelisi taajuksia ettei sähkölaskunne nouse vaan liian isoksi… Tämä toimenpide toi asiaan ratkaisun kotiosoitteen kohdalta mutta aina jos yöpyi jossain muualla netti joka kerta napsahti poikki klo02 tai 03.

 

Tämä asia on sellainen johon jonkun viranomaisen pitäisi jo puuttua koska tästä aiheutuu ihan suoranaisia vaaratilanteita. Miksette luojan tähden ota yhteyttä kilpailijoihinne joilla on kyvykkyys tehdä virransäästö toimia ILMAN että netti katkeaa joka kerta samaan aikaan yöllä.


Jeesh, Olenkin ihmetellyt miten tästä asiasta ei ole enempää keskustelua että elisa ainoana operaattorina suomessa sulkee taajuuksia ja asettaa ihmiset suoranaisesti hengenvaaraan näillä sähkölasku säästöleikeillään. Selvisi että poistatte tosiaan kaikki vähänkään teitä arvostelevat viestit.

 

Tein ficomille tästä tiedustelua sillä tuo on aivan päätöntä leikkiä ja teillä selvästikkään ole mitään mielenkiintoa tehdä asialle mitään. Myytte vaan liittymiä ja vedätte yhteydet alas keskellä yötä kun silloinhan ihmiset nukkuu ja suurinosa mitään huomaa kun aamulla taasen yhdistelee verkkoon…


Jeesh, Olenkin ihmetellyt miten tästä asiasta ei ole enempää keskustelua että elisa ainoana operaattorina suomessa sulkee taajuuksia ja asettaa ihmiset suoranaisesti hengenvaaraan näillä sähkölasku säästöleikeillään. Selvisi että poistatte tosiaan kaikki vähänkään teitä arvostelevat viestit.

 

Tein ficomille tästä tiedustelua sillä tuo on aivan päätöntä leikkiä ja teillä selvästikkään ole mitään mielenkiintoa tehdä asialle mitään. Myytte vaan liittymiä ja vedätte yhteydet alas keskellä yötä kun silloinhan ihmiset nukkuu ja suurinosa mitään huomaa kun aamulla taasen yhdistelee verkkoon…

Missään ei suljeta kaikkia taajuuksia ja tuo "hengenvaara" kuulosta perin oudolta ?

Jos kokee, että energiansäästö "kotitukiaseman" alueella aiheuttaa ylitsepääsemättömiä haasteita, kannattaa olla asiakaspalveluun yhteydessä, ainaon ratkaisu löytynyt.

Asiallisia viestejä ei täällä kukaan moderaattori poista.


Ihmisillä on 4g ja 5g verkoissa puhelinten lisäksi oikeasti kriittisiä laitteita joten hengenvaara on todellinen.

 

Yksikään 4g/5g modeemi tässä maailmassa ei kykene vaihtamaan päätajuutta ilman että yhteys verkkoon katoaa täysin joko sekunneiksi tai minuuteiksi. 

 

Ihmisten pitäisi kerjätä asiakaspalvelusta apua jotta liittymä toimisi öisin kotiosoitteesa kun kilpailijat tarjoaa 24/7 toimivia liittymiä ympäri suomen?? Vähän järkenkäyttöä nyt peliin luojantähden sentään.


Ihmisten pitäisi kerjätä asiakaspalvelusta apua jotta liittymä toimisi öisin kotiosoitteesa kun kilpailijat tarjoaa 24/7 toimivia liittymiä ympäri suomen?? Vähän järkenkäyttöä nyt peliin luojantähden sentään.

Ole yhteydessä asiakaspalveluun tai vaihda operaattoria. Ongelma ratkeaa kyllä.

Verkossamme on miljoonia mobiiliyhteyksiä ja laitteita. Tämän tyyppisiä kommentteja yksittäisiä, eli värikynät ovat isosti nyt käytössä.


Jeesh, Olenkin ihmetellyt miten tästä asiasta ei ole enempää keskustelua että elisa ainoana operaattorina suomessa sulkee taajuuksia ja asettaa ihmiset suoranaisesti hengenvaaraan näillä sähkölasku säästöleikeillään. Selvisi että poistatte tosiaan kaikki vähänkään teitä arvostelevat viestit.

 

Tein ficomille tästä tiedustelua sillä tuo on aivan päätöntä leikkiä ja teillä selvästikkään ole mitään mielenkiintoa tehdä asialle mitään. Myytte vaan liittymiä ja vedätte yhteydet alas keskellä yötä kun silloinhan ihmiset nukkuu ja suurinosa mitään huomaa kun aamulla taasen yhdistelee verkkoon…

Missään ei suljeta kaikkia taajuuksia ja tuo "hengenvaara" kuulosta perin oudolta ?

Jos kokee, että energiansäästö "kotitukiaseman" alueella aiheuttaa ylitsepääsemättömiä haasteita, kannattaa olla asiakaspalveluun yhteydessä, ainaon ratkaisu löytynyt.

Asiallisia viestejä ei täällä kukaan moderaattori poista.

Aqualan L tarkoitti hengenvaaraalla että jos tulee tilanne että pitää soittaa 112 ja alueella Elisa on ainut verkko joka kuuluu kun yleensä se ohjautuu toiseen verkkoon mitä käyttäjä käyttää vaikka tässä tilanteessa Elisa.

Varmasti täällä on alueita joissa vain yhden operaattorin verkko kuuluu.


Aqualan L tarkoitti hengenvaaraalla että jos tulee tilanne että pitää soittaa 112 ja alueella Elisa on ainut verkko joka kuuluu kun yleensä se ohjautuu toiseen verkkoon mitä käyttäjä käyttää vaikka tässä tilanteessa Elisa.

Varmasti täällä on alueita joissa vain yhden operaattorin verkko kuuluu.

Hätäpuhelut on todellinen ongelma ja se ei välttämättä liity LTE/NR-taajuuksien sammutteluun ollenkaan , sillä vaikka operaattorilla olisi 4G/5G-kuuluvuus , niin niillä tekniikoilla ei hätäpuhelut välttämättä toimi. Joillakin voi toimia ja toisilla ei.

Käsittääkseni mikään operaattori ei sulje kaikkia taajuuksia yöaikaankaan ja aina voi soittaa 112:een , jopa ilman SIM-korttia , 2G-verkossa. Aika harvassa on ne paikat , missä minkään operaattorin 2G-verkkoa ei Suomessa ole.


Jos on henki yhden mobiiliverkon liittymän varassa, niin suosittelisin hankkimaan sellaisen mobiilireitittimen, johon saa toisen liittymän varalle ja pitäisi siirtyä käyttämään toista jos ensimmäinen kaatuu. Tai jollain muulla tavalla asian kahdentamaan. Operaattoreilla on yleensä kerta kuukauteen verkkopäivityksiä, jolloin tukiasemat käyvät muutenkin alhaalla.


Ihmisten pitäisi kerjätä asiakaspalvelusta apua jotta liittymä toimisi öisin kotiosoitteesa kun kilpailijat tarjoaa 24/7 toimivia liittymiä ympäri suomen?? Vähän järkenkäyttöä nyt peliin luojantähden sentään.

Ole yhteydessä asiakaspalveluun tai vaihda operaattoria. Ongelma ratkeaa kyllä.

Verkossamme on miljoonia mobiiliyhteyksiä ja laitteita. Tämän tyyppisiä kommentteja yksittäisiä, eli värikynät ovat isosti nyt käytössä.

 

Minullakin on elisan latausliittymä joka ei tietysti ole kuin 2g verkossa puheluiden ja tekstiviestien tarpeeseen. Kilpailija hoitaa internet tarpeeni koska nimenomaan tarvitsen liittymän joka toimii öisin eikä sitä pätkitä muuta kuin äärimmäisessä poikkeustilanteessa. Elisalla ei tämänkaltaisia liittymiä ole tosiaan tarjonnassa lainkaan kuten olet itsekkin todennut.

 

Mietippä herra elisan edustaja seuraavaa tilannetta. Oletetaan että kotonasi katkeaa sähköt joka yö parin minuutin ajaksi. Näetkö tässä mitään ongelmaa? Vai toisteletko itsellesi samoja fraaseja että mitäpä tuolla nyt on väliä kun suurimman osan ajasta sähköt toimii normisti ja hyvin pieni marginaali koskaan huomaa mitään ongelmaa? Sitten tietysti jos joku alkaa ulisemaan lyödään sille 24/7 toimivat sähköt ettei tarvitse mitään oikeita korjaustoimenpiteitä aloittaa...


Oletetaan että kotonasi katkeaa sähköt joka yö parin minuutin ajaksi. Näetkö tässä mitään ongelmaa? Vai toisteletko itsellesi samoja fraaseja että mitäpä tuolla nyt on väliä kun suurimman osan ajasta sähköt toimii normisti ja hyvin pieni marginaali koskaan huomaa mitään ongelmaa? Sitten tietysti jos joku alkaa ulisemaan lyödään sille 24/7 toimivat sähköt ettei tarvitse mitään oikeita korjaustoimenpiteitä aloittaa...

Huono vertaus. Yhteyksiähän ei kokonaan katkaista, vaan osa taajuuksista sammutetaan energian säästämiseksi. Päätelaitteen kyvykkyyksistä riippuu, osaako se hakea jäljellejäävistä taajuuksista itselleen sopivan.

Pyydä asiakaspalvelustamme, että kotiosoitettasi palvelevasta tukiasemasta ei sammuteta mitään taajuuksia öisin, niin pysyt jatkossakin hengissä. Lopetan osaltani väittelyn tähän.


Osallistu keskusteluun