Vastattu

Trafin nopeusmittari näyttää 4G verkkoa?


Hei,

 

Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, käytössä on Elisan 5G 300mb/s liittymä ,nopeudet kentästä riippuen 10-240mb/s sisään ja ulos 1-50mb/s. Trafin Bittimittari sovellus näyttää testattavaksi verkoksi aina 4G verkkoa,puhelin vuoden vanha (Samsung Galasy 22 Ultra) näyttää aina että se olisi 5G verkossa,asetukset puhelimessa automaatilla käytä 5G,4G,3G . Kun puhelimeen vaihtaa Telian 5G kortin,myös Trafin nopeusmittaus näyttää testattavaksi verkoksi 5G verkkoa . Mistähän moinen mahtaa johtua ,maksanko Elisalle 5G liittymän hintaa,vaikka puhelin toimii 4G plus..verkossa??? Tätä on  siis testailtu Helsingin keskustassa ja taajamissa ajo tovin aikaa.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 20 July 2023, 12:43

Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Hei,

 

Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, käytössä on Elisan 5G 300mb/s liittymä ,nopeudet kentästä riippuen 10-240mb/s sisään ja ulos 1-50mb/s. Trafin Bittimittari sovellus näyttää testattavaksi verkoksi aina 4G verkkoa,puhelin vuoden vanha (Samsung Galasy 22 Ultra) näyttää aina että se olisi 5G verkossa,asetukset puhelimessa automaatilla käytä 5G,4G,3G . Kun puhelimeen vaihtaa Telian 5G kortin,myös Trafin nopeusmittaus näyttää testattavaksi verkoksi 5G verkkoa . Mistähän moinen mahtaa johtua ,maksanko Elisalle 5G liittymän hintaa,vaikka puhelin toimii 4G plus..verkossa??? Tätä on  siis testailtu Helsingin keskustassa ja taajamissa ajo tovin aikaa.

Suomessa ei käsittääkseni ole vielä millään operaattorilla kaupallisessa käytössä 5G SA verkko (SA = Stand Alone) , vaan 5G NSA (NSA = Non Stand Alone) , joka on 4G/5G:n yhdistelmä ja käyttää 4G-verkon ohjausta ja 5G on vain lisätaajuus 4G-taajuuksien lisäksi.

Kyllä se sinun Elisan liittymä toimii kuten pitääkin , mutta siihen en osaa vastata . miksi Bittimittari tunnistaa verkon väärin. Itselläni se ei tunnista edes operaattoria. Bittimittari on vielä keskeneräinen palvelu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Ihan alkuvaiheessa bittimittari (android-sovellus) "tunnisti" 5G-verkon, mutta näytti virheellisesti 5G:tä myös pelkälle "mainostetulle" 5G-verkolle.

Nykyään se näyttää aina 4G-verkkoa, vaikka oltaisiin oikeasti 5G-verkossa.

Okei...kiitos..jotain tuollaista se varmasti on. Kai siitä joku hyöty sitten on,käyttääkö 4G+ vai 5G NSA..verkkoa..ehkä "5G":ssä on leveämpi kaista ??  Tuntuu vaan että edellisen operaattorin (DNA)  4G+ pieksi kaikessa Elisan "5G" liittymän 😁

Käyttäjätaso 7

Ihan alkuvaiheessa bittimittari (android-sovellus) "tunnisti" 5G-verkon, mutta näytti virheellisesti 5G:tä myös pelkälle "mainostetulle" 5G-verkolle.

Nykyään se näyttää aina 4G-verkkoa, vaikka oltaisiin oikeasti 5G-verkossa.

Taitaa tämäkin riippua operaattorista kuten aloituksessa kerrotaan. Siis puhdasta 5G:tä ei edes vielä ole kaupallisessa käytössä , joten on vähän epäselvää , mitä sen Bittimittarin oikein pitäisi näyttää verkoksi , kun yhteys on sekä 4G:hen että 5G:hen samanaikaisesti.

Käyttäjätaso 7

Okei...kiitos..jotain tuollaista se varmasti on. Kai siitä joku hyöty sitten on,käyttääkö 4G+ vai 5G NSA..verkkoa..ehkä "5G":ssä on leveämpi kaista ??  Tuntuu vaan että edellisen operaattorin (DNA)  4G+ pieksi kaikessa Elisan "5G" liittymän 😁

4G+ tarkoittaa 4G CA:ta (CA = Carrier Aggregation) , jolloin yhteyteen käytetään useampaa 4G-taajuutta samanaikaisesti.

5G NSA käyttää 4G CA:n lisäksi vielä ainakin yhtä 5G-taajuutta , joten teoriassa nopeuden pitäisi nousta. Toki operaattoreiden verkoissa on paikallisesti suuriakin eroja ja nopeudet vaihtelevat paljon. Taisit mainita aloituksessa , että sinulla on 300M 5G-liittymä ja sen nopeuksien vaihteluväli sopimusehdoissa on 10...300 Mbit/s.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Ihan alkuvaiheessa bittimittari (android-sovellus) "tunnisti" 5G-verkon, mutta näytti virheellisesti 5G:tä myös pelkälle "mainostetulle" 5G-verkolle.

Nykyään se näyttää aina 4G-verkkoa, vaikka oltaisiin oikeasti 5G-verkossa.

Taitaa tämäkin riippua operaattorista kuten aloituksessa kerrotaan. Siis puhdasta 5G:tä ei edes vielä ole kaupallisessa käytössä , joten on vähän epäselvää , mitä sen Bittimittarin oikein pitäisi näyttää verkoksi , kun yhteys on sekä 4G:hen että 5G:hen samanaikaisesti.

No saadaanpahan ainakin tilaistoihin gigaluokan 4G-nopeuksia vaikka kuinka ja oletus “5G-verkkoa ei juurikaan käytetä”. Vale, emävale, tilasto.

Hei,

 

Joo kiitos..mutta kyllä se vähän mieltä askarruttaa kun hintakin nousi..tottakai nousi kun myytiin Elisan  "5G", vaikka siitä saatu oikea hyöty käyttäjälle on vielä hieman hämärän peitossa. Tosin kaikki operaattorit ovat nostaneet hintoja...yhtäaikaa kuin taikaiskusta. No...kaiholla muistelen DNA:n nopeuksia myös merellä,rannikolla ja metsissä 😄

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Hei,

Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn, käytössä on Elisan 5G 300mb/s liittymä ,nopeudet kentästä riippuen 10-240mb/s sisään ja ulos 1-50mb/s. Trafin Bittimittari sovellus näyttää testattavaksi verkoksi aina 4G verkkoa,puhelin vuoden vanha (Samsung Galasy 22 Ultra) näyttää aina että se olisi 5G verkossa,asetukset puhelimessa automaatilla käytä 5G,4G,3G . 

Vasemmanpuoleinen symboli kertoo, että luuri on 5G-verkossa kiinni, oikeanpuoleisen näkyessä, olet kiinni 4G-verkossa. Jos olet “pelkässä” 4G-verkossa, symbolina on 4G tai 4G+.

Minullakin on sama Samsungin S22 Ultra puhelin, liekö siinä jokin softabugi, josta johtuen Bittimittari sovellukselle kerrotaan tieto, että oltaisiin Elisan 4G-verkossa, vaikka ollaankin 5G-verkossa.

Pakkohan sen puhelimen on näyttää jotain  5G:tä...kun sellainen on myyty😁. Olkookin sitten 4G  aputaajuuksilla viritelty ,mutta jos asiakkaalle väitetään että se 5G on niin pitäähän sen jossain näkyä...lisähinnan. 😄. Edellä mainittiin tämä Bittimittarin ongelma...ainakin android puolella. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

@Raimo Lehtinen lataa Play-kaupasta Cellmapper -niminen sovellus, sillä näet mitä taajuuksia puhelimesi juuri sillä hetkellä käyttää ja mihin tukiasemaan se on yhteydessä.

👍🙂

Osallistu keskusteluun