Vastattu

ZTE MC801A 5G -reitittimellä nettiyhteys katkeilee


Käyttäjätaso 1

Osaisiko joku kertoa miksi otsikon mukainen reititin vaatii toimiakseen uudelleenkäynnistyksen vähintään kerran päivässä. Ollut käytössä vajaan vuoden ja välillä toiminut viikon tai parikin ilman ongelmia, mutta nyt taas jatkuvia ongelmia pidempään. Kun uudelleenkäynnistys on tehty toimii aina heti käynnistymisen jälkeen normaalisti. Olen myös resetoinut laitteen ja siinä on uusin ohjelmistopäivitys.

Pitäisikö laite vaihtaa uuteen?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Lautturi 16 June 2022, 16:22

Katso alkuperäinen viesti

49 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +1

Omasta kokemuksesta voisin sanoa että hyppii mastosta toiseen. Oma laitteeni ravaa 3:n tolpan väliä niin kiivaaseen tahtiin ettei käytöstä tule yhtään mitään. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen toimii aikansa kunnes ralli taas alkaa.

edit: Oletko resetoinut laitteen päivityksen jälkeen? Voi myös auttaa joihinkin ongelmiin.

Käyttäjätaso 1

Olen resetoinut laitteen myös päivityksen jälkeen, ei vaikuttanut. En tunne reitittimien toimintaa sen tarkemmin, mutta ihmetyttää miksi se vaatii uudelleenkäynnistyksen että yhteys palautuu. Jos selailen puhelimella kotona samassa Elisan verkossa puhelimen omalla nettiyhteydellä, en ikinä joudu tekemään mitään taikoja pitääkseni yhteyden kasassa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +1

Olen resetoinut laitteen myös päivityksen jälkeen, ei vaikuttanut. En tunne reitittimien toimintaa sen tarkemmin, mutta ihmetyttää miksi se vaatii uudelleenkäynnistyksen että yhteys palautuu. Jos selailen puhelimella kotona samassa Elisan verkossa puhelimen omalla nettiyhteydellä, en ikinä joudu tekemään mitään taikoja pitääkseni yhteyden kasassa.

Katso hallintasivulta onko yhteys vielä tallella kumin jälkeen ja signaaliarvoista mitä näyttävät. Myös uudelleenkäynnistyksen jälkeiset arvot kiinnostaa. Siis rsrq,rsrp,sinr... Onko cell id vaihtunut?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@alpoo - Oliko asiaan löytynyt vielä ratkaisua?

Käyttäjätaso 1

@alpoo - Oliko asiaan löytynyt vielä ratkaisua?

Ei ole löytynyt. Kiinnostaisi kyllä tietää mistä johtuu ja voisiko korjaantua vaihtamalla uuteen reitittimeen.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Kerta tuota temppuilua on jatkunut jo pidemmän aikaa niin suosittelen olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme ja jättämään vikailmoituksen häiriöilmoituspuolellemme.

Laitetaan tämä sama kuin toiseen ketjuun eli kokeilisin tämä ensin:

Ja ZTE MC7010 ulkomodeemia kuten tätä MC801A koskee sama “pätkimisongelma/tietoliikenteen pakettien häviäminen” perusasetuksilla. Yleensä perus asiakaspalvelu ei välttämättä tiedä näistä asioista


Niin alkuvalikossa valitaan

Ja sitten valitaan reititin tila, jossa muutetaan noita asetuksia eli itsellä hävisi liikenteen paketteja sekä “pätkimistä”. Itse sain vihiä IO-Techin foorumilla, että noiden vakioarvojen tiputus vaikuttaa toimintaan ZTE MC7010 5G-modeemiin. Vaikutti positiivisesti myös MC801A toimintaan joten suosittelen vakioarvon pienentämistä pätkimisen vähentämiseen.
 

 

Käyttäjätaso 1

Laitetaan tämä sama kuin toiseen ketjuun eli kokeilisin tämä ensin:

Ja ZTE MC7010 ulkomodeemia kuten tätä MC801A koskee sama “pätkimisongelma/tietoliikenteen pakettien häviäminen” perusasetuksilla. Yleensä perus asiakaspalvelu ei välttämättä tiedä näistä asioista


Niin alkuvalikossa valitaan

Ja sitten valitaan reititin tila, jossa muutetaan noita asetuksia eli itsellä hävisi liikenteen paketteja sekä “pätkimistä”. Itse sain vihiä IO-Techin foorumilla, että noiden vakioarvojen tiputus vaikuttaa toimintaan ZTE MC7010 5G-modeemiin. Vaikutti positiivisesti myös MC801A toimintaan joten suosittelen vakioarvon pienentämistä pätkimisen vähentämiseen.
 

 

Kiitos selkeästi opastetusta vinkistä, huomasin sen vasta nyt. Muutin asetukset ja jään mielenkiinnolla odottamaan vaikutusta. 

@alpoo No mitenkäs kävi eli vissiin on toiminut, kun ei ole tullut vastausta?

Itsellä ei kyseisellä purkilla 5G toimi käytännössä ollenkaan. 5G tilassa mikään sivu ei oikein lataa tai jos lataa niin äärettömän hitaasti. Yhteys myös katkeilee. Signaali antaa sen 2 tai 3 palkkia. Speedtestin kun saa päälle (jos saa) niin silloin nopeudet alaspäin kuitenkin saattaa olla 350-550 Mbps välillä, joskin testin alkaminenkin kestää aivan jäätävän kauan. Kaikki mahdolliset temput on tehty, mutta eipä ole apua ollut. Ainoaksi vaihtoehdoksi on jäänyt pakottaa laite 4G tilaan jolloin yhteydet toimivat. Vähän on kyllä typerää joutua maksamaan yli 400e laitteesta joka ei toimi siihen tarkoitukseen mihin se on ostettu.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@keltis Oliko tätä tarkemmin keretty tutkimaan meidän vikapalvelun puolelta? Yhteystiedot vikapalveluun löytyvät tarvittaessa täältä.

@keltis Oliko tätä tarkemmin keretty tutkimaan meidän vikapalvelun puolelta? Yhteystiedot vikapalveluun löytyvät tarvittaessa täältä.

Laitettu viestiä. 5G signaali onkin tarkemmin tarkasteltuna surkea/olematon joten vika voi olla siinä. No, ainakin 4G toimii, mutta ei pitäisi mainostaa 5G:tä alueella jolla kuuluvuutta ei käytännössä oikeasti ole.

Käyttäjätaso 1

@alpooNo mitenkäs kävi eli vissiin on toiminut, kun ei ole tullut vastausta?

Tein tosiaan neuvomasi muutokset ja toivat ne mielestäni jotain apua. Ongelmia on kuitenkin ollut niin paljon, että vein lopulta laitteen huoltoon. Sain Elisalta lainaksi huollon ajaksi samanlaisen reitittimen. Sen toiminta oli aluksi aivan karmeaa, mutta tehtyäni taas neuvomasi muutokset se toimi vajaan kahden viikon ajan todella hienosti. Huolto lähetti kokonaan uuden laitteen. Sen toiminta on ollut samoilla asetuksilla yhtä huonoa kuin alkuperäiselläkin.

Olen vaihtanut puhelimeni liittymän Telialle ja heidän 4G verkkonsa tuntuu olevan nopeampi kotonani, kuin Elisan 5G. Telian 5G jää heidän karttansa mukaan juuri asuntoni ulkopuolelle. Olen lukenut, että tällä Elisalla ostetulla reitittimellä voisi käyttää myös Telian liittymää. Riittääköhän 4G kuitenkaan neljän hengen perheessä? Ja tuleeko Elisan reitittimellä jotain ongelmia Telian verkossa? 

Käyttäjätaso 7

Olen lukenut, että tällä Elisalla ostetulla reitittimellä voisi käyttää myös Telian liittymää. Riittääköhän 4G kuitenkaan neljän hengen perheessä? Ja tuleeko Elisan reitittimellä jotain ongelmia Telian verkossa? 

Kyllä ne operaattoreiden myymät mobiilireitittimet nykyään toimivat kaikkien liittymillä. Mitään SIM-lukituksia ei enää ole ollut vuosiin.

Jos laitteella on ongelmia Elisan liittymällä , niin oletettavaa on , että ei sen käyttö ihan ongelmitta suju Telian verkossakaan. Varsinkaan päätelaitteen softassa olevat kuprut eivät korjaudu korttia vaihtamalla.

Suosittelen testaamaan toisen operaattorin prepaideilla , mikä toimii parhaiten ja vasta sitten valitsemaan kuukausimaksullisen liittymän.

Käyttäjätaso 1

Olen lukenut, että tällä Elisalla ostetulla reitittimellä voisi käyttää myös Telian liittymää. Riittääköhän 4G kuitenkaan neljän hengen perheessä? Ja tuleeko Elisan reitittimellä jotain ongelmia Telian verkossa? 

Kyllä ne operaattoreiden myymät mobiilireitittimet nykyään toimivat kaikkien liittymillä. Mitään SIM-lukituksia ei enää ole ollut vuosiin.

Jos laitteella on ongelmia Elisan liittymällä , niin oletettavaa on , että ei sen käyttö ihan ongelmitta suju Telian verkossakaan. Varsinkaan päätelaitteen softassa olevat kuprut eivät korjaudu korttia vaihtamalla.

Onkohan joku toinen laite todettu tätä toimivammaksi? Olisi kyllä hienoa saada yhteys toimimaan nykyistä paremmin jollain keinolla.

Käyttäjätaso 7

Onkohan joku toinen laite todettu tätä toimivammaksi? Olisi kyllä hienoa saada yhteys toimimaan nykyistä paremmin jollain keinolla.

Taitaa olla vähän ennenaikainen toive saada ainakaan 5G:tä toimimaan vakaasti. Kaikki operaattorit myyvät noita samoja kiinalaisia 5G-reitittimiä , jotka ovat vielä taipaleensa alkumetreillä ja niissä on puutteita paljon. Toistaiseksi laitetarjonta on aika vähäistä.

https://elisa.fi/kauppa/laitteet/tietotekniikka/nettilaitteet

https://www.telia.fi/kauppa/reitittimet-ja-modeemit

https://kauppa.dna.fi/laitteet/modeemit-ja-mokkulat/mokkulat

Toki 4G:llä saattaa toimia vähän paremmin.

Itse olen tuore (7/2023) ZTE 5G MC801A reitittimen haltija;

kerrostaloasunnostamme löytyy ainakin +10 muutakin naapurin

Wifi verkkoa, ja tämä ZTE 5G MC801A reitittimen yhteys

langattomasti pätki aluksi jatkuvasti, kunnes kirjauduin

nettiselaimella purkin asetuksien puolelle (tiedot

löytyy ZTE purkin pohjasta) ja muutin aluksi oletuskanavan

toiseksi, ja myös taajuutta muutin, ja purkin Wifin lähetystehoa

tiputin myös alas, koska itsellä reititintä käytetään vaan yhdessä

huoneessa ja sain Wifin pätkimisen loppumaan :)

Ps. tsekkaa myös virransäästön asetus reitittimen puolelta
onko sillä vaikutusta.

nettiyhteys pätkii. viime vuonna hankittu reititin ZTE MC801A toimi puolisen vuotta ongelmitta, mutta viimevuoden syksyllä alkoivat ongelmat, eli nettiyhteys alkoi pätkimään ja resetoinnin jälkeen yhteys pysyi muutamasta päivästä jopa pariin viikkoon. Joulun tienoilla laite lähetettiin huoltoon jatkuvien pätkimisien takia. Viikon päästä laite tuli huollosta, jossa laitteelle oli tehty valmistajan ohjeen mukaan testit joissa laitteesta ei löytynyt vikaa ja sain siitä laskun 49€ kun olin laittanut huoltoon “ehjän” laitteen. Laite taas toimi n. viikon jonka jälkeen sitä on resetoitu välillä monta kertaa saman päivän aikana tai pari kertaa viikossa. joka kerta mobiilireitittimen kaikki ledit palavat ja näyttävät täyttä signaalia, mutta mitään ei tule ulos. Laite on sijoitettuna ikkunan viereen niin, että sillä on suora yhteys linkkitorniin , joka on n. 200m päässä ja vielä lisäantenni ikkunalaudalla. Kaikki muut laitteet (puhelimet ja tabletit) toimivat moitteettomasti ja signaalit ovat hyvät. esim tablettia käytettäessä tukiasemana, ei ole ollut yhteysongelmia. Reitittimeen on ajettu tämän vuoden aikana uusi sovellus viimeksi elokuussa (elisa3 B22) , siihen on tehty resetointeja ja tehdaspalvelun palautuksia useita kertoja, viimeksi viikko sitten ja asetuksista muutettu päivityksien aikaväliksi joka päivä Sekä oltu puhelimitse asiantuntijoiden kanssa useaan otteeseen tämän vuoden aikana. Hyviä neuvoja ja kannanottoja, mutta tuloksetta . . . . 

  Netti tuppaa katkeilemaan jopa kesken asioinnin ja kurjinta on silloin kun ollaan esim maksamassa laskuja jolloin ei tiedetä onko pankkiyhteys jäänyt päälle avoimeksi jolloin sinne olisi mahdollista päästä ulkopuolelta. 

 ongelma on sama kaapelin kautta tai Wi-Fillä ja samalla kertaa ei käytössä ole välttämättä kuin elisa viihde (kaapeliyhteydellä) ja kannettava tietokone Wi-Fillä.

 Sanottakoon tässä vielä lopuksi, että muissa laitteissa on 4G 100Mg yhteys ja ZTE mobiilireitittimessä on 5G 300Mg joka antaa toimiessaan täydet 300Mbit/s 

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Moikka @buffet ja tervetuloa mukaan tänne OmaYhteisöön! 😊 Kyllä tuo itelle kans kuulostaa siltä että siinä jotain vikaa on ja pitäs huoltoon laittaa. 🤔 Voihan toki olla että liittymässä tai vaikka tukiasemissa ois jotain hämminkiä. Ootko ollu tosta meidän häiriöpuolelle yhteyksissä? 

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Netti tuppaa katkeilemaan jopa kesken asioinnin ja kurjinta on silloin kun ollaan esim maksamassa laskuja jolloin ei tiedetä onko pankkiyhteys jäänyt päälle avoimeksi jolloin sinne olisi mahdollista päästä ulkopuolelta.

Tuo on aika aiheeton pelko. Pankkiyhteyksissä on valvonta , jos yhteys pätkäisee , niin palvelin kirjaa asiakkaan automaattisesti ulos. Joskus jos kesken pankki-istunnon jää tuumailemaan liian pitkäksi aikaa , niin pankin palvelin potkaisee asiakkaan ulos , vaikka yhteys ei katkeaisikaan.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

ei tiedetä onko pankkiyhteys jäänyt päälle avoimeksi jolloin sinne olisi mahdollista päästä ulkopuolelta.

Ulkopuolelta pääsy vaatisi, että tämä ulkopuolinen tulee kopioimaan evästeet tietokoneenne keskusmuistista.

Mikäli tietokoneenne ympärillä ei pörrää hämäräperäistä porukkaa IEEE 1394- tai Lightning-kaapelit kädessä, eivätkä he ole avanneet tietokonetta ja lisänneet sinne omaa PCIe-korttiaan, huoli on aiheeton.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Tukiaseman toiminta tarkistettu asiantuntijan toimesta pitkin kevättä, eikä siinä ole juurikaan ollut ongelmia ja kuitenkin kaikissa muissa meidän laitteissa netti pelaa hyvin, Mobiilireitittimessä on myös sim-kortti vaihdettu. Keskusteltu myös häiriöpuolen asiantuntijan kanssa. Reititintä en laita huoltoon ennen kuin on varmistettu siitä, että minulle ei saa tulla laskua siinäkään tapauksessa, että laitteesta ei löydy vikaa.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Vuoden vanhassa ketjussa aiheen tiimoilta.

Ote vastauksesta:

“Myönnettäkööt, että jonkin verran noissa laitteissa on ollut pätkimishaasteita joita on pyritty laitevalmistajan kanssa päivityksin korjaamaan.”

Ehkä haasteita vieläkin.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Mobiilireitittimessä on myös sim-kortti vaihdettu. Keskusteltu myös häiriöpuolen asiantuntijan kanssa. Reititintä en laita huoltoon ennen kuin on varmistettu siitä, että minulle ei saa tulla laskua siinäkään tapauksessa, että laitteesta ei löydy vikaa.

Onko kokeiltu toisen operaattorin liittymää? Onko kokeiltu eri taajuuksia? Mitä tapahtuu, jos laitteen lukitsee 4g:lle?

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Voisi vaikka kokeilla asetusmuutoksia (vakioarvojen tiputusta)

selvien ohjeiden kera tuolta ketjusta:

ZTE MC801A 5G -reititin nettiyhteys katkeilee

 

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Osallistu keskusteluun