Vastattu

ZTE MC801A 5G -reitittimellä nettiyhteys katkeilee



Näytä ensimmäinen kirjoitus

49 kommenttia

Myös 4G:tä on kokeiltu, eikä sekään tuonut mitään ratkaisua - pätkiminen jatkui edelleen . . . 

mielestäni kaikki vaihtoehdot on kokeiltu; on vaihdettu sim-korttia on ollut viikon 4G, on kokeiltu sijoittaa reititintä eri paikoille, laitettu lisäantenni, on resetoitu, palautettu tehdasasetuksille ja ohjelmoitu uudelleen  . . . tuloksetta. Sitten kun vaihdan vanhan Huawein 4G tilalle niin netin nopeus on hieman alle 100 Mbit/s , mutta netti toimii !!! , ihmettelen vaan miksi ei Elisan taholta voida myöntää, että olen onnistunut saamaan ns. maanantai mallin ja purkaa kauppa jotta voin hankkia toisen merkkisen mobiili reitittimen. Töitäkin pitäisi pystyä tällä tekemään . . . .

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Myös 4G:tä on kokeiltu, eikä sekään tuonut mitään ratkaisua - pätkiminen jatkui edelleen . . . 

mielestäni kaikki vaihtoehdot on kokeiltu; on vaihdettu sim-korttia on ollut viikon 4G, on kokeiltu sijoittaa reititintä eri paikoille, laitettu lisäantenni, on resetoitu, palautettu tehdasasetuksille ja ohjelmoitu uudelleen  . . . tuloksetta. Sitten kun vaihdan vanhan Huawein 4G tilalle niin netin nopeus on hieman alle 100 Mbit/s , mutta netti toimii !!! , ihmettelen vaan miksi ei Elisan taholta voida myöntää, että olen onnistunut saamaan ns. maanantai mallin ja purkaa kauppa jotta voin hankkia toisen merkkisen mobiili reitittimen. Töitäkin pitäisi pystyä tällä tekemään . . . .

Tuosta kannattaa olla edelleen yhteydessä asiakaspalveluumme, että saadaan asiaa käsiteltyä. 🤔 Asiakaspalvelumme tavoitat myös somen puolelta Facebook ja Twitter (X).

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Nyt on kokeiltu asetusarvojen muutoksilla (vakioarvot tiputettu) . Reilu viikon netti toimi hieman paremmin vaikka muutaman kerran tiputti nopeuksia, mutta ei kuitenkaan katkennut kokonaan. Nyt sitten on taas parin päivän ajan palattu takaisin ongelmien pariin - eli yhteydet ovat taas alkaneet pätkiä , ainakin pari kertaa päivässä on saanut mobiilireitittimen resetoida ( pari kertaa heti perään n. viiden minuutin päästä) jotta on saatu yhteydet palautumaan.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Olitko ottanu tosta uudestaan yhteyttä asiakaspalveluun? 🤔

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

niin . . . .no, asiakaspalvelustahan minut ohjattiin tänne yhteisöön jotta selviää ongelman tämän hetkinen tilanne kokonaisuutena. Nytkö pitäisi palata takaisin asiakaspalveluun vaikka näyttää Elisan henkilökuntakin olevan mukana keskustelussa ???? Eikös tieto ole mennyt perille tätäkin kautta ? Ratkaisua tässä odottelen . . . . 

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Asiakaspalvelussa toi tulis kyllä kattoa läpi. 🤔 Toki täällä on meitä Elisalaisiakin paikalla, mutta OmaYhteisö on kuitenkin julkinen keskustelupalsta ja sen takia suosittelen tuossa ottamaan asiakaspalveluun yhteyttä. 👍

Asiakaspalvelussa näkevät sun asiakkuuden ja siellä olevat liittymät ja laitteet (jos meiltä ostettu laite) yms., joten siks takuu kysymykset on hyvä hoitaa sitä reittiä.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Tuttavien kodissa sanoi 4G reititin sopimuksensa irti. Huawei B525.

Käytössä muistaakseni 3,5 vuotta. Simahti 9,9 teratavun kohdalle, näytössä paloi vain punainen valo modeemissa koko ajan. Onkohan kiinalainen huawei asentanut reitittimen hajoamaan juuri 10 teratavun kohdalle? Modeemireititin pätki yhteyttä aiemminkin. Ihan periaatteen miehenä nevoin tuttaviani hankkimaan jonkun muun kuin Huawein vekottimen ja lähtikin TP-link verkko.comista 159,99 eurolla. Elisallakin oli jotain 4G laitteita myynnissä, mutta eläkeläisten lompakot eivät kestäneet moisia hintoja. Miksi sitten 10 teratavua? Siellä asuu nuorempi poika joka pelaa ja lataa Steamista sisältöö elämään niin kovia lukemiahan ne on ja huwei väsyi niihin 3,5 vuosi.'

Saa nähdä miten tp-link kestää teratavuja, asuminenkin niin kallista nykyään.

Kyllä tulee perheen luona asuminen yleistymään. Ja jos teratavukaupalla dataa liikkuu vuodessa, niin paraskin modeemi väsyy siinä 3-4 vuodessa ja joutaa vaihtoon. Modeemin datankulutuksen voi arvioida esim. tilastoimalla >OmaElisan lukemia tai modeemin hallinnasta.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki

Jostain luin, ettei ZTE MC801A 5G -reititin toimi hyvin 5g verkon kanssa. Miten ja missä kyseisen pömpelin saa päivitettyä? Koska, mitä ilmeisimmin syy jatkuvaan yhteyden pätkimiseen on tuossa reitittimessä:(

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Jostain luin, ettei ZTE MC801A 5G -reititin toimi hyvin 5g verkon kanssa. Miten ja missä kyseisen pömpelin saa päivitettyä? Koska, mitä ilmeisimmin syy jatkuvaan yhteyden pätkimiseen on tuossa reitittimessä:(

Ohjetta tuolla:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/zte-mc801a-5g/

Päivitys ei vaadi sinulta toimenpiteitä vaan se asentuu reitittimellesi automaattisesti yöaikana. Päivitys vie yhteensä noin 20-30 minuuttia, jonka aikana reititin sammuu ja käynnistyy automaattisesti. 

Näin tarkastat laitteesi ohjelmistopäivityksen

1.Varmista, että käytät laitteesi (tietokone, tabletti) nettiyhteyttä ZTE MC801A -mobiilireitittimen kautta. 

2.Siirry selaimella hallintasivulle http://192.168.100.1 ja kirjaudu sisään. Laitteesi paikallishallinnan salasanan löydät laitteen pohjasta tuotetarrasta kohdasta Password.

3.Kun olet kirjautunut sisään, valitse etusivulta kohta Tarkat tiedot.

4.Avautuvalta ikkunalta kohdasta Ohjelmistoversio, näet reitittimellesi asennetun ohjelmistoversion.

5.Jos uusi päivitys on saatavissa, valitse Asenna päivitys. Päivityksen asentaminen vie noin 5-10 minuuttia. 

6.Kun päivitys on valmis, reitittimesi käynnistyy uudelleen.

7.Jos nettiyhteys ei päivityksen jälkeen palaudu, käynnistä kaikki laitteesi uudelleen.

Löytyy Ohjelmistopäivityksen tarkastaminen kuvinakin.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Hei, täällä sama ongelma, ZTE MC801A 5G -reititin pätkii.

Uusin ohjelmistopäivitys on asennettuna.

Mitäs muuta neuvoa olisi antaa tähän pätkmiseen?

Pitääkä vaihtaa reititin  4G taajuuteen, asutaan Tampereen keskustassa kerrostalossa.

Turhaan kallis reititin….harmittaa kovasti. 

Eilen Elisan liikkeestä ostettu, kaiketi jokin palautusoikeus, tämähän nyt näyttää olevan jo ainakin 3 vuotta vanha reititinmalli.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki

Kiinnostaisi myös mikä olisi toimiva reititin malli. Tämä myytiin minulle muutama vuosi sitten, “koska tarvitsen” 5g reitittimen, sanoi myyjä. Hassuinta oli, ettei myynyt minulle 5g laajakaistaa. 4g:llä mentiin ainakin vuosi, kunnes Elisan myyjä soitti ja myi minulle 5g verkon. Siinä vaiheessa olin luullut koko ajan, että meillä on 5g jo valmiina, kun kerran reititinkin siihen myytiin.  Muistaisin, ettei 4g:nä toiminut sen paremmin. Nytkin vähän väliä reitittimen ylin valo on välillä päällä ja välillä ei.  Kun valo ei pala, netti pätkii koko ajan. 

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Kun teillä pätkii niin onko mahdollisesti VPN päällä ?

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki

Kun teillä pätkii niin onko mahdollisesti VPN päällä ?

Enpä usko, mistä näen onko se päällä? Ihan tarkalleen en tiedä mikä VPN edes on🤣

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

, asutaan Tampereen keskustassa kerrostalossa.

 

Jos ei ole tarvetta kantaa reititintä mukana esim. kesämökille on kerrostaloissa valtaosin saatavuus kiinteän verkon laajakaistallekin, saattaa kuulua vastikkeeseenkin. 

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Kiinnostaisi myös mikä olisi toimiva reititin malli. Tämä myytiin minulle muutama vuosi sitten,

Alkupään 5g-laitteet taisivat olla aika lailla raakileita.

Muuten kysyisin, että oletteko testanneet toimivuutta eri puolilla asuntoa ja/tai lukittuna eri taajuuksille…

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki

Kiinnostaisi myös mikä olisi toimiva reititin malli. Tämä myytiin minulle muutama vuosi sitten,

Alkupään 5g-laitteet taisivat olla aika lailla raakileita.

Muuten kysyisin, että oletteko testanneet toimivuutta eri puolilla asuntoa ja/tai lukittuna eri taajuuksille...

Ollaan kokeiltu ja ainut hyvä paikka on toisessa päässä taloa. Meillä on kaksi Deco vahvistinta, muutoin ei netti toimisi juuri ollenkaan.  Eri taajuuksia on kokeiltu, Decolla tai ilman Decoa, ei oikeastaan vaikuta mitään. -ja tämä jatkuva pätkiminen on alkanut vasta joskus tässä pari kuukautta sitten. Toki on aiemminkin pätkinyt, mutta ei näin pahasti. 

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

, asutaan Tampereen keskustassa kerrostalossa.

 

Jos ei ole tarvetta kantaa reititintä mukana esim. kesämökille on kerrostaloissa valtaosin saatavuus kiinteän verkon laajakaistallekin, saattaa kuulua vastikkeeseenkin. 

 

Taloyhtiössä DNAn systeemi, päätelaitetta siihen ei  meille ostettu, koska olisi tullut jonkun puhelinpistokkeen kautta ja moni naapurikin on myöhemmin  on vaihtanut mobiilireitittimeen. 

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Meillä pätkimistä ilmeisesi  vain mun vanhassa kannettavassa, uudemmat kannettavat ei pätki.

Oma kannettava Acer Aspire niin vanha, yli 8 vuotta, etten tiedä saanko tai osaanko sitä päivittää, on nikotellut muutenkin näiden viimeisten Windows päivitysten jälkeen, nyt siinä Windows Home 10.

Sekin varmaan toimisi ethernet-kaapelin kanssa, mutta se ei ole vaihtoehto, langaton pitää olla.

Jos joku ystävällinen ehtii neuvoa, niin miten tätä vanhaa tietokonettani saisi viriteltyä tähän uuden purkin taajuudelle. 

 

Lotta55, voisiko teillä ongelma johtua koneen päivittymisestä joitain kuukausia sitten?

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki

Lotta55, voisiko teillä ongelma johtua koneen päivittymisestä joitain kuukausia sitten?

 

Tarkoitatko mitä konetta? Yhteys katkee kokonaan, kaikki masiinat seis Tv, tietsikat, tabletit. Jos tarkoitat reitittimen päivitystä, siihen en osaa vastata. Olen yrittänyt laittaa Elisaan viestiä asiasta, sieltä tulee vastaus “olemme yrittäneet ottaa sinuun yhteyttä”, eivät ole yrittäneet. Mitään vastausta tai neuvoa ei ole asiaan tullut. Ilmeisesti vika on nyt kuitenkin tuossa reitittimessä 🙄

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Jos joku ystävällinen ehtii neuvoa, niin miten tätä vanhaa tietokonettani saisi viriteltyä tähän uuden purkin taajuudelle.

Jos koneen sisäinen wlan reistailee, asian saa korjattua ulkoisella wlan-tikulla. Tarpeista riippuen esim

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/300143/TP-LINK-TL-WN722N-WiFi-adapteri

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/286232/TP-LINK-TL-WN725N-WiFi-adapteri

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Tuolla aikaisemmin oli, että modeemin ylin valo ei aina pala, onko se nyt tossa voimakkuutta osoittava palkki vai jotain muuta?

Helpoin olisi katsoa modeemin hallinnasta 5G-yhteyden arvot ja sen perusteella päätellä toimiiko se edes siedettävästi. Ainakin ZTE7010 sekoilee, jos 5G:n voimakkuus on liian huono ja se yhdistää/ei yhdistä siihen jatkuvasti, jolloin myös 4G puoli on poissa pelistä hetkellisesti, eli yhteys pätkii.

Tietokoneista ym. voi etsiä ongelmia sen jälkeen kun tietää, että modeemi saa kelpo arvot yhteydelle. (ZTE:n tapauksessa sekään ei välttämättä kerro tosin mitään, nämä voi pätkiä muutenkin.)

Kannattaa selvittää se taloyhtiökaistan tilanne, kiinteä on aina kiinteä, vaikka olisi huippunopeudeltaan alhainen, vakaampi se varmasti on. Kerrostalo ja 5G ei oikein vakuuta, sen maston pitäisi olla siellä ikkunoiden suunnassa, kun 5G pysähtyy tehokkaasti rakenteisiin (yleensä betonia ja taajuutena n78). Uudet ikkunatkin kyllä vaimentaa aikapaljon.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Lotta55, voisiko teillä ongelma johtua koneen päivittymisestä joitain kuukausia sitten?

 

Tarkoitatko mitä konetta? Yhteys katkee kokonaan, kaikki masiinat seis Tv, tietsikat, tabletit. Jos tarkoitat reitittimen päivitystä, siihen en osaa vastata. Olen yrittänyt laittaa Elisaan viestiä asiasta, sieltä tulee vastaus “olemme yrittäneet ottaa sinuun yhteyttä”, eivät ole yrittäneet. Mitään vastausta tai neuvoa ei ole asiaan tullut. Ilmeisesti vika on nyt kuitenkin tuossa reitittimessä 🙄

Ahaa, juu, jos kaikki pätkii, niin varmaan sitten reitittimessä vika. toivottavasti saatte korjattua.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Hei, saisinko linkin, missä tämä opastetaan, hallintaan pääsen kyllä, mutta mistä arvot tarkistetaan, mitkä niiden pitäisi olla:

….modeemin hallinnasta 5G-yhteyden arvot 

 

Kiitos.

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Hei, saisinko linkin, missä tämä opastetaan, hallintaan pääsen kyllä, mutta mistä arvot tarkistetaan, mitkä niiden pitäisi olla:

….modeemin hallinnasta 5G-yhteyden arvot 

 

Kiitos.

Hyvä, kun hallintaan asti on jo päästy, tuossa laitteessa ilmeisesti näin löytyy arvot:

 

Signaalivoimakkuuksien tarkistus

Voit tarkistaa signaalivoimakkuudet kirjautumalla laitteen hallintaliittymään ja siirtymällä etusivulta kohtaan Lisäasetukset > Muut > Verkon tila.

 

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/zte-mc801a-5g/  (“Asetukset ja laitteen hallintaliittymä” kohdassa lisätietoja)

 

 

EDIT 10.11.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Osallistu keskusteluun