Vastattu

ZTE MC801A käynnistyy uudelleen toistuvasti

  • 24 April 2022
  • 7 kommenttia
  • 490 katselukerrat

Hei!

ZTE MC801A 5G-reititin käynnistyy toistuvasti uudelleen, usein joko kesken videokokouksen tai suoratoistopalveluja käytettäessä. Tämä tekee varsinkin työnteosta erittäin vaikeaa. Uudelleen käynnistyminen tapahtuu noin 1-2 päivän välein, joskus muutaman kerran päivässä. En ole löytänyt mitään tarkempaa logiikkaa, mikä tämän voisi aiheuttaa, muutakuin korkea verkon käyttöaste, mutta toisinaan taas samat asiat eivät aiheuta uudelleen käynnistymistä.. 

Purkki on käynyt kahdesti huollossa, ensimmäisellä kerralla vaihtoivat laitteen ja toisella laskuttivat 45e työpäivän mittaisesta testaustyöstä ja eivät löytäneet mitään vikaa. Ongelmat jatkuivat heti laitteen tultua takaisin, lainalaitteella, joka oli ZTE 4G reititin, ei ollut samanlaista vikaa vaikka se oli kytkettynä samalla tavalla kuin tämä 5G reititin.

Olen kokeillut laitteen palauttamista tehdasasetuksiin, virtalähteen kytkemistä suoraan seinään jatkojohdon sijaan, laitteen päivittämistä (siinä on tällä hetkellä Elisan uusin B19 ohjelmisto), ajoitettua uudelleenkäynnistämistä aamuyöllä (normaalisti tämä asetus on minulla pois päältä) ja 4G-tilaa 5G:n sijaan, mutta mikään näistä ei toiminut. 

Minun kytkennässä tämä 5G reititin toimii ainoastaan yhdyskäytävänä Internetiin, käytän laitteen perusasetuksia poislukien WiFi, jonka laitan pois päältä. Minulla on erillinen reititin, joka toimii reitittimenä lähiverkolle, joten tämä kyseinen 5G reititin toimii ainoastaan WAN-porttina. Tämän pitäisi olla hyvin simppeli tilanne kyseiselle laitteelle, asetuksia ei ole kovinkaan monimutkaisesti muutettu, jopa DHCP saa olla päällä ja antaa sisäverkon reitittimelle IP:n sitä kautta.

Mitään lokitiedostoja en ole onnistunut löytämään laitteesta, ainakaan käyttöliittymästä. Mahtaako näihin päästä käsiksi ollenkaan?

Mielelläni ottaisin vastaan neuvoja, jolla tämän tilanteen saisi korjattua. Mahtavatko vaihtaa laitteen toiseen, jos lähetän sen uudestaan huoltoon? En haluaisi maksaa jälleen turhasta testistä, joka ei löydä mitään ja ei vaihda laitetta.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Snouppi 27 June 2022, 17:18

Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Moikka @nick26 ! Tervetuloa OmaYhteisöön!

 

Oletko saanut tähän asiaan ratkaisua vai onko asia vielä ajankohtainen? 😊

Moi @Lautturi !

Eipä ole ratkaisua näkynyt, vaikka monta juttua on kokeiltu. Laita on käynyt muutaman kerran huollossa ja on vaihdettu uuteen parikin kertaa, mutta sama ongelma jatkuu edelleen. Vien varmaan tänään taas huoltoon, jos vaikka vaihtaisivat mallia… 

Jos löytyy hyviä ideoita, mitä kokeilla, niin olen kuulolla!

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@nick26 Kyllähän tuossa kattavasti asioita on tehty ja outo on jos vika vielä laitteessa olisi kun vaihdettukin on. Suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä vikapalveluun, että voidaan asiaa tarkemmin käydä läpi myös meidän puolelta jotta mahdollinen ongelman aiheuttaja saataisiin selville!

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Moi @Lautturi !

Eipä ole ratkaisua näkynyt, vaikka monta juttua on kokeiltu. Laita on käynyt muutaman kerran huollossa ja on vaihdettu uuteen parikin kertaa, mutta sama ongelma jatkuu edelleen. Vien varmaan tänään taas huoltoon, jos vaikka vaihtaisivat mallia… 

Jos löytyy hyviä ideoita, mitä kokeilla, niin olen kuulolla!

Itse jätin vastaavan laitteen kotona hyllyyn pölyttymään kun en kehdannut myydä eteenpäin. En tiedä onko laite täysi fiasko vai johtuuko ongelmat pelkästään Elisan firmiksestä. Myöskään tukea asian tiimoilta en juurikaan saanut, turhia vie huoltoon kommentteja kylläkin. Jos laite pysyy hereillä viikkoja kun se ei ole yhteydessä mihinkään niin tuskin fyysistä vikaa minun tapauksessa laitteessa oli. Henkistä sitäkin enemmän.

Vaihda kokonaan toiseen merkkiin niin luultavasti ongelmat helpottavat, turha noiden kanssa on hermojaan menettää.

Sama purkki ja samat ongelmat. Näitä lueskellessa varmin korjaus on varmaan vaihtaa purkki? Vai onko tähän jo jokin korjaus olemassa? Todella rentouttavaa esim. elokuvaa katsella kun purkki buuttailee jatkuvasti….

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Sama purkki ja samat ongelmat. Näitä lueskellessa varmin korjaus on varmaan vaihtaa purkki? Vai onko tähän jo jokin korjaus olemassa? Todella rentouttavaa esim. elokuvaa katsella kun purkki buuttailee jatkuvasti….

Mulla on ollut MC801A käytössä ihan alusta lähtien, enkä ole buuttausongelmaan koskaan törmännyt.

Purkin wifiä en käytä lainkaan, vaan se on tarpeeton ja disabloituna, koska perässä on mesh-verkko.

Voisiko nämä buuttailut liittyä integroidun wifin ongelmiin, tuli vain mieleen.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +1

Ihan samat ongelmat oli ZTE MC801A siltaavana ja reitittimenä Ubiquiti Amplifi HD,siltaus ei vain toimi ohjelmallisesti kaikkien reitittimien kanssa,tai ainakaan omat taidot ei riitä ymmärtämään mikä asetuksissa aiheuttaa katkot/uudelleenkäynnistykset.

Ubiquiti yhteensopivuus ongelmasta löysin tälläisen kommentin,itse en kyllä tuosta ymmärrä mitään: “ ilmeisesti Ubiquitin DHCP-client ei ymmärrä tätä mobiiliverkon typerää tapaa jakaa IP / ZTE:n implementointia siitä”

 

ZTE Siltaavana yhteys katkesi ja palautui itsestään noin minuutissa (tai välillä ZTE uudelleenkäynnistettävä) ja ZTE käynnistyi itsestään uudestaan useita kertoja päivässä.

Luovutin sitten tuon leikkimisen ja otin käyttöön pelkästään ZTE:n reitittävässä tilassa,ei mitään ongelmia senjälkeen,no kerran nyt tässä 3 viikon aikana netti/ZTE jumiin niin että ZTE oli käynnistettävä uudestaan.

Tuolla ketjussa lisää:

Onneksi viimeviikolla tuli kuidun rakentamispäätös niin loppuu tämä leikkiminen 👍

Osallistu keskusteluun