Vastattu

ZTE MC801A -reitittimen joutuu käynnistämään uudelleen useasti päivässä

  • 1 August 2023
  • 5 kommenttia
  • 296 katselukerrat

Käytössä on ZTE MC801A 5G ja jostain syystä joudun käynnistämään sen uudelleen useasti päivässä. Olen koittanut täältä palstoilta löytää ratkaisua, mutta mikään ei ole tuottanut tulosta.

Ongelmaa ei ollut kun oli Telian liittymä, mutta nyt Elisalle vaihdon jälkeen laite ei vastaanota dataa kunnolla ja välillä ei ollenkaan. Laitteen asetukset on muutettu puhelinyhteydenoton aikana Elisan suositelmien mukaisiksi, eikä mitään muutosta.

 

 

EDIT 2.8.2023 // muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -draakki

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Qarty 2 August 2023, 17:57

Katso alkuperäinen viesti

5 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Käytössä on ZTE MC801A 5G ja jostain syystä joudun käynnistämään sen uudelleen useasti päivässä. Olen koittanut täältä palstoilta löytää ratkaisua, mutta mikään ei ole tuottanut tulosta.

Ongelmaa ei ollut kun oli Telian liittymä, mutta nyt Elisalle vaihdon jälkeen laite ei vastaanota dataa kunnolla ja välillä ei ollenkaan. Laitteen asetukset on muutettu puhelinyhteydenoton aikana Elisan suositelmien mukaisiksi, eikä mitään muutosta.

 

 

EDIT 2.8.2023 // muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -draakki

 

Tuolla ketjussa vähän samanmoista vaivaa:

ZTE MC801A 5G -reititin kadottaa nettiyhteyden.

Oli vika laitteessa(takuu), uusi tilalle.

Tee vaikka vika/häiriöilmoitus, jos et tehnyt.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Muutenkin vaihtoehtoja:

ChattaaOmaelisassa 

Lähetä viesti Facebookissa 
Lähetä viesti Twitterissä

Soittakaa minulle Häiriöilmoituksetkin

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen virka-ajan ulkopuolellakin.

Ympäri vuorokauden, myös viikonloppuisin.

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

OmaElisassa:

Omaelisa/Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

(Häiriöilmoituksetkin onnistuu)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Onpa kurja ongelma 😥 ennen kun ZTE MC801A -reitittimen asetuksia rukattiin, olitko ihan palauttanut sen ensin tehdasasetuksille? Se voisi olla nimittäin hyvä tehdä ihan aluksi ennen kuin asetukset päivittelee varmasti Elisan verkkoon sopivaksi, niin saa niin sanotusti puhtaan pöydän käyttöönottoon. 🤔 

Oliko laitteeseen menevästä SIM-kortista poistettu PIN-koodikysely? Se olisi myös hyvä varuilta tehdä, ettei aiheuta omalta osaltaan mitään tökkimistä käyttöön.

PIN-koodikyselyn voi ottaa pois päältä ZTE:n omistakin asetuksista, mutta kokemuksesta sanoisin että luotettavin tapa PIN-koodikyselyn deaktivointiin on käyttää SIM-kortti jossain toisessa laitteessa, mieluiten puhelimessa tai tabletissa. Kun SIM-kortti on puhelimessa tai tabletissa, laite käynnistetään normaalisti, PIN-koodiksi syötetään 0000, ja sitten laitteen turvallisuusasetusten kautta PIN-koodikysely käydään tallentamassa kokonaan pois päältä. Asetus tallentuu SIM-kortille, ei laitteelle, eli kun SIM-kortin sitten palauttaa taas reitittimeen se ei kysele PIN-koodia enää (ja jos puhelimeen/tablettiin millä asetusrukkaus tehtiin palauttaa siinä alunperin olleen SIM-kortin, laitteen pitäisi taas ihan normaalisti kysyä siitä sen kortin omaa PIN-koodia).

Jos reitittimen ja puhelimen/tabletin SIM-korttikoot on eri, niin kuin ne usein ovat, SIM-kortin voi napsauttaa muovikehyksistään pienemmäksi asetuksien muuttamisen ajaksi, ja sitten napsauttaa takaisin kehyksiinsä ikään kuin palapelin palat toisiinsa jotta SIM-kortista saa taas reitittimeen oikean kokoisen. 😊 

Olisiko näistä vinkeistä mitään apua? Ja hei, tervetuloa @Qarty myös vielä omasta puolestani OmaYhteisöön! 🥳 

Kiitos vinkeistä, otin yhteyttä asiakaspalveluun ja vikaan löytyi ainakin toistaiseksi ratkaisu.

Alueella on ilmeisesti kaksi yhteyspistettä joihin laite koittaa vuoron perään yhdistää, mutta ainakin toistaiseksi vain modeemin sijoitus kauemmas toisesta on auttanut.

Kunniamerkki

Tuota tuota, pieni mysteeri aamulta. Kun pönttö sai virrat ja nousi linjalle ja kaikki valot paloi niinkun piti, ei siltikään ollut yhteyttä mihinkään.

Piti ottaa virtajohto irti, sen jälkeen taas tokeni. Ensimmäinen kerta kun näin kävi, onko mitään ajatuksia mistä moinen?

Verkkona 5G, tukiasemalle alle kilometri, samaan aikaan puhelimen yhteys toimi hyvin.

 

EDIT: 3.11.2023 // Siirretty olemassa olevana ketjuun. -Burnett

Käyttäjätaso 7

Ensimmäinen kerta kun näin kävi, onko mitään ajatuksia mistä moinen?

Sanonnan mukaan yksi kerta on sattumaa, toinen kerta on yhteensattumaa ja kolmas kerta on järjestelmällistä toimintaa. Kannattaa seurailla tapahtuuko useammin, ja tosiaan jos puhelimessa on saman firman netti niin voi katsoa miten se toimii samaan aikaan.

Jos verkossa ei ole vikaa, niin vika voi olla laitteessa tai laitteen ja verkon keskinäinen keskustelu ei ole toiminut oikein.

Oma vdsl-modeemi tekee satunnaisesti samaa, mutta en ole jaksanut murehtia syitä kun lahjahevosen suuhun ei katsota jne (en siis ole maksanut laitteesta mitään).

Osallistu keskusteluun