Vastattu

ZTE MC801A softan päivitys ei onnistu

  • 11 November 2021
  • 19 kommenttia
  • 632 katselukerrat

Hei! Olen yrittänyt päivittää Elisan softaa MC801A_Elisa1_B06 ZTE MC801A purkkiin, mutta ei se vaan onnistu mitenkään. Purkki on resetoitu useampaan kertaan, kokeitu päivittää manuaalisesti käyttöliittymän kautta, mutta ei vaan onnistu. Miten tämän purkin saisi päivitettyä? Lueskeltuani ongelmista samalaisen purkin yhdistämisestä ulkoiseen antenniin kokeilin ,että toimiiko purkki huonommin jos ottaa ulkoisen antennin piuhat irti...no ei. Ei siis ulkoisista antenneista ole mitään hyötyä. Telian 4G:llä purkki toimii hyvin ja yhteys ei pätki. 5G:llä yhteys pätkii ja se johtunee softasta tai Elisan 5G liitymästä.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi ODUs 16 November 2021, 09:43

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

19 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Moikka, vastailinkin jo toisessakin keskustelussa, mutta varmistelen vielä että mikä softaversio sinulla tällä hetkellä on? :slight_smile: Kyseisen purkin uusin softaversio on MC801A_Elisa3_B15 ja tuon pitäisi automaatiolla päivittyä, jos sitä ei näy eikä kuulu niin pitää selvitellä asiaa enemmän. Vai haluaisitko siis tarkoituksella jostain syystä laitteeseen vanhemman softaversion? :thinking:

Hei! Haluaisin todellakin uudemman softan,mutta kun sitä ei vaan saa mitenkää ladattua. Tuntuu ,että purkki on joten jumissa. Resetointi ei ainakaan ole auttanut asiaan mitenkään. Kotakin tytyis tehdä, mutta mitä?

Softa versio on tällä hetkellä MC801A_Elisa1_B06

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

oletko siis pitänyt reset nappia pohjasa niin kauan että valoissa alkaa näkymään muutoksia, vai vain kerran nopeasti painanut resettiä ?

 

Pitkään painaminen palauttaa laitteen tehdasasetuksille, lyhyt painallus vain käynnistää laitteen uusiksi.

Kyllä olen pitänyt nappia pohjassa noin 15 sekuntia joka kerta kun olen resetoinut purkin.

Käyttäjätaso 7

Kyllä olen pitänyt nappia pohjassa noin 15 sekuntia joka kerta kun olen resetoinut purkin.

Kun automaattipäivitys ei näytä toimivan , niin laita yksityisviestillä modeemin MAC-osoite ja sarjanumero @OmaYhteisö-tiimi :lle ja pyydä heitä päivittämään laitteesi manuaalisesti.

Kiitos neuvosta, nyt vaan täytyisi keksiä mistä tuon MAC-osoitteen löytää? En löytänyt ZTE:n käyttöliitymän kautta sitä mistään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Kiitos neuvosta, nyt vaan täytyisi keksiä mistä tuon MAC-osoitteen löytää? En löytänyt ZTE:n käyttöliitymän kautta sitä mistään.

Laita profiiliisi asiakasnumero ja/tai mobiililaajakaistan puhelinnumero, niilläkin pääsee pitkälle. Tai sarjanumero, sen löydät hallintasivulta.

Käyttäjätaso 7

Kiitos neuvosta, nyt vaan täytyisi keksiä mistä tuon MAC-osoitteen löytää? En löytänyt ZTE:n käyttöliitymän kautta sitä mistään.

Luulisin , että se löytyy suoraan laitteen arvokilvestä , joka on laitteen pohjassa. Jos ei ole missään , niin sitten on erikoinen kapistus.

PS. Saattaa pelkkä sarjanumerokin riittää aspalle päivitystä varten.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

PS. Saattaa pelkkä sarjanumerokin riittää aspalle päivitystä varten.

Muistelen, että vain kaapelimodeemit päivittyvät mac-osoitteen avulla ja muut modeemit/reitittimet sarjanumerolla.

Käyttäjätaso 7

PS. Saattaa pelkkä sarjanumerokin riittää aspalle päivitystä varten.

Muistelen, että vain kaapelimodeemit päivittyvät mac-osoitteen avulla ja muut modeemit/reitittimet sarjanumerolla.

Hmmmm….

Saatat hyvinkin olla oikeassa. Itselläni ei ole ollut vuosiin tarvetta noille MAC:lle tai sarjanumeroille , niin voi muisti jo pätkiä. :wink:

Täältä ei kyllä löydy Mac-osoitetta. Sen kyllä voi manuaalisesti asettaa,

Käyttäjätaso 7

Ettei tulisi kirjoituvirheitä, niin tuolla ohjetta:

https://kotimikro.fi/internet/verkko/nain-loydat-laitteesi-mac-osoitteen

Kiitos, nyt löytyi MAC-osoite. Laitan viestiä  @OmaYhteisö-tiimi :lle jos vaikka saisivat softan päivitettyä. Kiitos kaikilla keskusteluun osallituneista ja avusta.

Käyttäjätaso 7

Ettei tulisi kirjoituvirheitä, niin tuolla ohjetta:

https://kotimikro.fi/internet/verkko/nain-loydat-laitteesi-mac-osoitteen

Hmmmm….

Tuossa linkissä on ohjeet tietokoneen ja puhelimen MAC-osoitteiden etsimiseen eikä mitään modeemin MAC-oiitteesta. Itse asiassa modeemissa on ainakin kaksi MAC-osoitetta , toinen LAN-porteille ja toinen WAN-portille. Tuo jälkimmäinen on se mitä alunperin kaivattiin.

No kuten @sakarialanne viesteistä edellä käy ilmi , niin mobiilireititimen päivitykseen ei sitä WAN-MAC:iä tarvita , vaan laitteen sarjanumero.

Käyttäjätaso 7

Jäi vaivaamaan tuo väärä linkki.

Onkohan tuossa wifi kuvakkeen kautta otetussa näkymässä ylhäällä sen WAN-portin osoite, vaikkei sitä päivityksiin tarvitakaan?

 

 

Käyttäjätaso 7

Jäi vaivaamaan tuo väärä linkki.

Onkohan tuossa wifi kuvakkeen kautta otetussa näkymässä ylhäällä sen WAN-portin osoite, vaikkei sitä päivityksiin tarvitakaan?

 

 

Vaikuttaisi olevan tietokoneen WiFi-kortin MAC-osoite. Modeemin MAC:it löytyy modeemin hallinnasta , yleensä.

No nyt on ZTE purkki päivittynyt uusimpaan ohjelmisto versioon eli MC801A_Elisa3_B15. @OmaYhteisö-tiimi sai päivityksen toimimaan mikä oli minulle mieluinen yllätys. Kokeilin juuri ulkoantennien toiminnan ja nekin näyttäisi toimivan. Kiitos kaikille avusta.

Käyttäjätaso 7

No nyt on ZTE purkki päivittynyt uusimpaan ohjelmisto versioon eli MC801A_Elisa3_B15. @OmaYhteisö-tiimi sai päivityksen toimimaan mikä oli minulle mieluinen yllätys. Kokeilin juuri ulkoantennien toiminnan ja nekin näyttäisi toimivan. Kiitos kaikille avusta.

:thumbsup:

Tuo Elisan automaattipäivitys toimii porrastetusti eli kaikille asiakkaille ei jaeta uusinta softaa samanaikaisesti , vaan pieninä erinä ettei päivityspalvelin ylikuormitu.

No kuten edeltä huomaa ja on jo monesti aikaisemminkin todettu , niin se automaattipäivitys ei toimi aukottomasti.

Varsin usein joudutaan pyytämään aspalta , että laittakaa se päivitys tulemaan siihen ja siihen laitteeseen manuaalisesti.

Elisa ei anna softiaan asiakkaiden ladattavaksi ja itse asennettavaksi , vaikka suurimmassa osassa modeemeita käyttöliittymässä sellainenkin mahdollisuus on. Modeemin käyttöliittymän kautta voi kyllä käynnistää päivityskyselyn , mutta jos softa ei siihen laitteeseen ole jaossa , niin modeemi vain ilmoittaa , että päivitystä ei ole saatavilla.

Semmoista se on Elisan OTA-päivitysten kanssa , valitettavasti. :kissing:

PS. Itselläni on vain sellaisia laitteita käytössä , mihin voi asentaa softan ihan operaattorista riippumatta suoraan valmistajan sivuilta ladaten.