Vastattu

ZTE MC801A1 5G ja satunnainen "jäätyminen"

  • 4 December 2022
  • 9 kommenttia
  • 326 katselukerrat

Käyttäjätaso 2

Hei!

Modeemi saattaa “jäätyä” kerran kuukaudessa tai harvemmin. Toisin sanoen menetän nettiyhteyden ja ainoa mikä auttaa on virtojen pois ottaminen ja uudelleen käynnistys. Ovatko nämä kenties ohjelmistovirheitä jotka katoavat päivitysten myötä? Joskus harvoin myös Youtube videoissa toisto pätkii vaikka nopeustestit näyttävät lähes aina hyviä lukemia. Olen myös huomannut että yhteys saattaa pätkäistä nettisivua avatessa ja tulla nopeasti takaisin, tämäkin aika harvoin. Myös pelatessa joskus yhteys katkeaa. en tosin tiedä onko se nettiyhteydestä johtuva vai pelin serveristä. Pelin katkotkin ovat satunnaisia. Ovatko nämä asioita joihin tulee 5G aikana tottua, vai pitääkö ryhtyä jonkinlaisiin toimenpiteisiin? Tehdasasetuksen palautusta olen jo kokeillut.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Snouppi 7 December 2022, 13:33

Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Tuolla tietoa:

https://mt-tech.fi/testissa-zte-mc801a-5g-reititin/

Hallintapaneelin ominaisuudet

Laitteessa löytyy verkon valinta, jolla voit poistaa 5G:n käytöstä lukitsemalla 4G ja/tai 3G-verkkoon.

Tuolla ohjetta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/zte-5g-mc801a/

Asetukset ja laitteen hallintaliittymä

Verkon valinta

Jospa verkon vaihto auttaisi.

Samoja vaivoja näyttäisi olleen muillakin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@Rontti400 Suosittelen toki selvittämään meidän kanssa vielä tarkemmin sen, että onko kyse verkosta vai itse laitteesta. Suosittelen soittamaan vikapalveluun tai varaamaan soittoajan, että voidaan tutkia tuota tarkemmin.

Käyttäjätaso 2

Tänään modeemi “jäätyi” niin että siihen ei auttanut kuin tehdasasetusten palautus. Vikapalvelussa suosittelivat tätä toimenpidettä ja sanoivat että modeemin välimuisti saattaa täyttyä ja aiheuttaa ongelmia. Pitääkö minun vain tyytyä siihen että modeemia joutuu uudelleen käynnistellä ja tehdasasetuksille palautella, vai pitääkö minun ottaa vielä yhteyttä vikapalveluun? Vikapalvelussa toki suosittelivat että ottaa ylös kellonajat jolloin modeemi pätkii, jotta saadaan selville onko vika 5G:ssä vai modeemissa. Myös langallista yhteyttä suosittelivat kokeilemaan.

Käyttäjätaso 2

Olin yhteydessä Elisan chattiin ja siellä suosittelivat että ottaisin kellonajat ylös vähintään kolmesta pätkimisestä ja ilmoittaisin ne vikapalveluun tai elisan sähköpostiin. Elisan chatissä sanoivat myös ettei modeemin meneminen juntturaan ole kovin tavatonta, kunhan sitä ei tapahdu liian usein.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@Rontti400 Hyvä juttu, että olet ollut yhteydessä meidän vikapalveluun. Jos riittäviä tietoja ei ole ollut vikailmoitusta varten vielä siinä hetkessä, niin silloin joudutaan vielä palaamaan myöhemmin asiaan. Nuo esimerkit on tosiaan tärkeitä vikailmoitukselle, että voidaan täsmällisesti ongelmaa paikantaa. Suosittelen rimpauttamaan vikapalveluun vielä kertaalleen heti kun olet saanut heidän ohjeistukset tehtyä, ja riittävästi esimerkkejä ylös. Näin voimme varmistaa, että vikailmoitus etenee riittävillä tiedoilla.

Täällä on ihan samanlaista kaatuilua ja nimenomaan, kun 5G NSA tai 5G/4G/3G- moodi on käytössä. Jos modeemin pakottaa 3G/4G, tuota ei ole tapahtunut. Tänään klo 17 jälkeen ainakin 5 katkeamista, kunnes muutin verkkoasetuksia. 

Mites laitetakuu tällaisissa asioissa, laite alle vuoden vanha? Noina blackout-hetkinä kun on myös turvakameroiden toiminta verkkoon päin pois pelistä, niin aika ikävää on maksella tollaisesta vehkeestä karmeaa hintaa..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Morjes @Pädi84! Kurja kuulla, että satunnaista pätkimistä ja kaatuilua esiintyy 5G-verkon puolella 😔 olitko kerennyt jo kokeilla laitteen resetoinnin, eli tehdasasetuksille palauttamisen? 

Jos tehdasasetusten palautus ei auta ongelmaan, niin testaatko vielä yhteyttä 5G-verkossa ja ota ylös vähintään kolme tarkkaa esimerkkiaikaa (päivämäärä ja tarkka kellonaika) milloin yhteys jäätyy, niin päästään sitten vianrajauksen ja -korjauksen puolesta tutkimaan ongelmaa tarkemmin. 🔧 

Jos vaikuttaa siltä että laitteessa on vikaa, niin sitten se voidaan tottakai huoltaa normaalin huoltoprosessin mukaisesti. 🙂 ZTE:n reitittimillä on 24 kuukauden eli kahden vuoden takuu. Tätä vaihtoehtoa voidaan myös katsoa asiakaspalvelussa tarkemmin.

Löydät kaikki asiakaspalvelun yhteystiedot täältä, ja tästä linkistä voit varata soittoajan aiheella Häiriöilmoitus (mobiililiittymät) ja sinulle soitellaan sitten vianrajauksen puolelta jotta voidaan selvittää asiaa tarkemmin.

Juu, kyllä kaikki tässä ketjussa mainitut temput on kokeiltu, tehdasreset myös, ei auttanut. Täytyy kerätä noita katkojen ajankohtia ylös. Nyt on toiminut pari päivää täysin moitteetta, kun ollut 3G/4G-tila pakotettuna päälle.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Okei. Laittele vaan ajankohdat ylös ja sitten yhteyttä häiriöilmoituksiin. 👍

Osallistu keskusteluun