Vastattu

ZTE MF286D -reititin sekoilee, osa palveluista lakkaa toimimasta

  • 30 July 2023
  • 18 kommenttia
  • 420 katselukerrat

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Nyt ongelma on toistunut jo niin useasti, että pakko raportoida. Tuo mainittu reititin kohtelee osaamatonta asiakasta melko rumasti. Koska ei toivu millään boottailulla vikatilastaan, joka vielä lisäksi on vain osaa palvelusta koskeva.

Tämä maksullinen laite Elisan softalla nimittäin hukkaa ajoittain kaikelta viihteelliseltä toiminnalta nettiyhteyden, koskee siis Viihdeboksin ohella myös kaikkia telkkujen suoratoistoja, paitsi Netflix. Kaikki verkossa olevat tietskat toimii täysin normaalisti. Viihde ei toimi, eikä muutkaan telkuissa. Mikään boottailu ei korjaa tilannetta. On mentävä selaimella reitittimen hallintaan ja sieltä sammutettava 4g yhteys, ja kytkettävä se uudestaan päälle, sen jälkeen kaikki taas toimii. Tämä ei lopuilleen itseä haittaa, koska osaan sen kokeilla, mutta ottaa päähän silti. Joku tavan käyttäjä on ihan lirissä.

Jos tohon reitittimeen ei saa toimivaa softaa, alan kiistämään maksamani hinnan siitä. Ei kai minun homma ole maksaa jonkun jättifirman harjoittelua?

 

EDIT: 30.7.2023 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -Snouppi

EDIT: 1.8.2023 // Muokattu kirosana pois. -Burnett

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi wellu_76 5 August 2023, 09:00

Katso alkuperäinen viesti

18 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Tuoltahan voisi lötyä apua:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

ChattaaOmaelisassa

Lähetä viesti Facebookissa 
Lähetä viesti Twitterissä 

Soittakaa minulle Häiriöilmoituksetkin

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen virka-ajan ulkopuolellakin.

Ympäri vuorokauden, myös viikonloppuisin.

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

OmaElisassa:

Omaelisa/Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

(Häiriöilmoituksetkin onnistuu)

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Voisihan tuossa kokeilla myös tehdasasetusten palauttamista, ellei ole vielä kokeiltu. Huomioithan kuitenkin, että omat asetukset palautuvat oletuksille tuon myötä. OmaYhteisö-tiimille ei enää suoraa viestiä voi valitettavasti laittaa, koska se ei ollut tehokkain tapa hoitaa vikatilanteita tai akuutteja asioita. Akuuteissa vikatilanteissa suosittelen ottamaan yhteyttä soittamalla.

Kuulostaa kieltämättä erikoiselle, että osa palveluista lakkaa toimimasta, eli olisikohan jotain porttisekoilua purkissa. 🤔

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Voisihan tuossa kokeilla myös tehdasasetusten palauttamista, ellei ole vielä kokeiltu. Huomioithan kuitenkin, että omat asetukset palautuvat oletuksille tuon myötä. OmaYhteisö-tiimille ei enää suoraa viestiä voi valitettavasti laittaa, koska se ei ollut tehokkain tapa hoitaa vikatilanteita tai akuutteja asioita. Akuuteissa vikatilanteissa suosittelen ottamaan yhteyttä soittamalla.

Kuulostaa kieltämättä erikoiselle, että osa palveluista lakkaa toimimasta, eli olisikohan jotain porttisekoilua purkissa. 🤔

 

Tehdasasetusten palauttamisesta ei koskaan ole ollut mitään hyötyä, niin enpä taida tehdä sitä nytkään. Sikälihän tuo on ikävä, kun edes virtabootti ei sitä korjaa.

 

Suorasta tiimin kanssa viestimisestä olen kyllä täysin eri mieltä, se oli oikein hyvä palvelu. Selvät vikatilanteet on toki parempi hoitaa muuta kautta, mutta esm. juuri tälläinen vaikkapa softavian epäilylle vahvistuksen hakeminen olisi sille hyvä paikka. Teillä kuitenkin siellä pitäisi olla näppituntumaa, onko näitä esiintynyt. Vaikka turhan usein tulikin aina nuo turhaan työllistävät vakiovastaukset buuttaa ja palauta tehdasasetukset.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

Annan kyllä jonkinlaisen äänen tässä laitteessa piilevälle softavialle.

 

Tutuilla myös ollut jonkin verran ongelmia juurikin tämän saman mallin kanssa.

 

Lisäksi kun tätä OmaYhteisiöä selailee, aika paljon on ongelmia nimenomaan tämän mallin kanssa. Toki tätä ZTE:n mallia on varmasti myyty paljon, eikä kaikki ongelmat suoraan johdu itse laitteesta, mutta kuitenkin..

 

Lisäksi historia on osoittanut useammankin kerran, että Elisan softat modeemeissa eivät ole aina niitä toimivimpia. Bugeja löytyy ja joillekin oleellisia ominaisuuksia on karsittu kokonaan pois.

 

Henkilökohtaisesti suosin ja suosittelen laitteita vapailta markkinoilta. Näissä valmistajien omat softat ja laitteet monesti toimivat paljon paremmin ja kaikki ominaisuudet käytössä. Toki myös päivittäminen sitten käyttäjän itsensä vastuulla. Nykyään sekin toimii monesti yhdellä klikkauksella laitteen hallinnasta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Purkkiin/Softaan itsekin epäilen tuon jäävän, mutta samanlaisia ongelmia ei ole noussut vikapalvelun tai OY:n puolelle. 🤔

Suosittelen käyttämään uPnP -asetusta hetkellisesti pois päältä, jos resetin tielle ei haluta lähteä. Oliko laitteelle muuten tehty säädöksiä kuten porttiohjauksia?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Purkkiin/Softaan itsekin epäilen tuon jäävän, mutta samanlaisia ongelmia ei ole noussut vikapalvelun tai OY:n puolelle. 🤔

Suosittelen käyttämään uPnP -asetusta hetkellisesti pois päältä, jos resetin tielle ei haluta lähteä. Oliko laitteelle muuten tehty säädöksiä kuten porttiohjauksia?

Ei ole ollut porttiohjauksia enää aikoihin. Pari tehdasresettiä sitten oli kokeilussa, mutta en ole tehnyt niitä enää. Nyt on vain kirjautumistiedot, osoitealue ja wlan verkot asetettu pois oletuksista.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Purkkiin/Softaan itsekin epäilen tuon jäävän, mutta samanlaisia ongelmia ei ole noussut vikapalvelun tai OY:n puolelle. 🤔

Suosittelen käyttämään uPnP -asetusta hetkellisesti pois päältä, jos resetin tielle ei haluta lähteä. Oliko laitteelle muuten tehty säädöksiä kuten porttiohjauksia?

Ei ole ollut porttiohjauksia enää aikoihin. Pari tehdasresettiä sitten oli kokeilussa, mutta en ole tehnyt niitä enää. Nyt on vain kirjautumistiedot, osoitealue ja wlan verkot asetettu pois oletuksista.

Okei. Nyt olisi kuitenkin tuo resetointi tehtävä, että päästään vianrajauksessa eteenpäin. 🤔

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Purkkiin/Softaan itsekin epäilen tuon jäävän, mutta samanlaisia ongelmia ei ole noussut vikapalvelun tai OY:n puolelle. 🤔

Suosittelen käyttämään uPnP -asetusta hetkellisesti pois päältä, jos resetin tielle ei haluta lähteä. Oliko laitteelle muuten tehty säädöksiä kuten porttiohjauksia?

Ei ole ollut porttiohjauksia enää aikoihin. Pari tehdasresettiä sitten oli kokeilussa, mutta en ole tehnyt niitä enää. Nyt on vain kirjautumistiedot, osoitealue ja wlan verkot asetettu pois oletuksista.

Okei. Nyt olisi kuitenkin tuo resetointi tehtävä, että päästään vianrajauksessa eteenpäin. 🤔

Ei tehdä, kun ei se ole aiemminkaan mitään vaikuttanut.

Käyttäjätaso 7

Purkkiin/Softaan itsekin epäilen tuon jäävän, mutta samanlaisia ongelmia ei ole noussut vikapalvelun tai OY:n puolelle. 🤔

Suosittelen käyttämään uPnP -asetusta hetkellisesti pois päältä, jos resetin tielle ei haluta lähteä. Oliko laitteelle muuten tehty säädöksiä kuten porttiohjauksia?

Ei ole ollut porttiohjauksia enää aikoihin. Pari tehdasresettiä sitten oli kokeilussa, mutta en ole tehnyt niitä enää. Nyt on vain kirjautumistiedot, osoitealue ja wlan verkot asetettu pois oletuksista.

Okei. Nyt olisi kuitenkin tuo resetointi tehtävä, että päästään vianrajauksessa eteenpäin. 🤔

Ei tehdä, kun ei se ole aiemminkaan mitään vaikuttanut.

Kokeile vaikka virtajohdon irroittamista minuutiksi.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Kokeile vaikka virtajohdon irroittamista minuutiksi.

 

Et sitten lukenu alkua ollenkaan...

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

Oliko tuo TV ja Viihde yhdistetty langattomaan verkkoon vai onko ne ihan Ethernetillä kiinni tuossa purkissa? Mietin, kun puhuit tietokoneilla yhteyden toimivan mutta vain TV:ltä ja Viihteeltä katoaa yhteys. Eli piiputtaako purkin kanssa nyt langaton verkko? 🤔

Koska vaikuttaa vähän erikoisemmalta tilanteelta, niin kertoisitko vähän laitteista ja kytkennoistä. Onko netissä olevia laitteita kuinka paljon ja onko ne Ethernetillä vai langattomasti kytketty nettiin tuon ZTE:n laitteen kautta? 🤔

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Oliko tuo TV ja Viihde yhdistetty langattomaan verkkoon vai onko ne ihan Ethernetillä kiinni tuossa purkissa? Mietin, kun puhuit tietokoneilla yhteyden toimivan mutta vain TV:ltä ja Viihteeltä katoaa yhteys. Eli piiputtaako purkin kanssa nyt langaton verkko? 🤔

Koska vaikuttaa vähän erikoisemmalta tilanteelta, niin kertoisitko vähän laitteista ja kytkennoistä. Onko netissä olevia laitteita kuinka paljon ja onko ne Ethernetillä vai langattomasti kytketty nettiin tuon ZTE:n laitteen kautta? 🤔

Telkku ja viihdeboksi olivat ihan johdolla kytkettynä, kuten jo pitkään. Näissä kaikki yritykset päättyi “ei yhteyttä internettiin” ilmoitukseen. Tietskojen yhteydetkin toki saattoivat olla hidastuneita, mutta jäi testaamatta, kevyt surffailu kyllä sujui.

Minkään laitteen minkäänlainen boottailu ei tosiaan toimintaa palauttanut, vasta kun käytti Zte:n hallinnasta 4g yhteyden pois päältä ja laittoi takas, niin kaikki toimi taas. Sama on toistunut jo monta kertaa, harvakseen kylläkin.

Zte tuntuu myös jakelevan osoitteita hieman oudosti, koska asiakaslistauksessa voi olla parillakin vehkeellä sama ip-osoite. Ko. laitteita kokeillessa mikään ei kuitenkaan kieli osoiteristiriidasta ja siltä osin kaikki toimii. Laitteita on vaihtelevasti 6-10 riippuen mitä on wlaniin kytkeytyneenä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Kyllä tossa suosittelisin kokeilemaan tota tehdasasetusten palauttamista vaikka tuntuu ettei siitä ois aiemmin hyötyä ollu. 👍 Ihan vaan siks koska itteä hämmentää että Netflix toimii telkkarissa vaikka muut suoratoistot ei toimi. Sillonhan siinä on pakko olla nettiyhteys ja vielä kun tietsikassa toimii kans. Olitko telkkaria tai viihdeboksiakaan palauttanu vielä tehareille? 🤔

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Kyllä tossa suosittelisin kokeilemaan tota tehdasasetusten palauttamista vaikka tuntuu ettei siitä ois aiemmin hyötyä ollu. 👍 Ihan vaan siks koska itteä hämmentää että Netflix toimii telkkarissa vaikka muut suoratoistot ei toimi. Sillonhan siinä on pakko olla nettiyhteys ja vielä kun tietsikassa toimii kans. Olitko telkkaria tai viihdeboksiakaan palauttanu vielä tehareille? 🤔

Nyt en ole palautellut enää yhtäkään vehjettä tehdasasetuksiin, koska se arpa on avattu jo monta kertaa ilman minkäänlaista vaikutusta. Ei voittoa. Ainoo seuraus on valtava duuni hieroo asetukset takasin.

Ja siis tietskoissa ei ole testailtu mitään noista suoratoistopalveluista vian ollessa päällä, ihan vaan normisurffailua tekstisivuilla. Telkussa tosiaan Netflix suostu toimimaan, vaikka kaikki muut anto ilmoituksen puuttuvasta nettiyhteydestä. Samaten Viihdeboksi anto “yhteysvirhe”. Toimimattomat telkun sovellukset oli Disney, Skyshowtime, Youtube ja Areena ainakin.

Ja melko turhaa on käskeä palauttamaan jotain tehdasasetuksia viihdeboksista, kun vika ei ole selvästikään siellä päinkään. Ei tarvi olla kovin älykäs osatakseen kohdistaa tämän ongelman tuohon Zte värkkiin… Mihinkään muuhun verkon osaan, tai verkossa olevaan laitteeseen ei voi vaikuttaa reitittimen oman 4g yhteyden sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Miten vanha tuo reititin on? Jos sillä on vaan tullut kilometrit täyteen, eli uutta parempaa kehiin vaan.

Viihdeboxillehan voi nettiyhteyden jakaa langattomasti kännykästä ja jos sillä pelaa, niin reitittimeen vika johtaa. 

Käyttäjätaso 7

Miten vanha tuo reititin on? Jos sillä on vaan tullut kilometrit täyteen, eli uutta parempaa kehiin vaan.

Tuo ZTE MF286D on uusin versio ko. laitteesta ja on käsittääkseni julkaistu 2020. Laite on CAT12 (600/150) eli ei ihan mopo. Toki ZTE:n laatu ei ole järin hyvää eli saattaa yksilövikoja olla varsin paljon.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Kyllä tossa suosittelisin kokeilemaan tota tehdasasetusten palauttamista vaikka tuntuu ettei siitä ois aiemmin hyötyä ollu. 👍 Ihan vaan siks koska itteä hämmentää että Netflix toimii telkkarissa vaikka muut suoratoistot ei toimi. Sillonhan siinä on pakko olla nettiyhteys ja vielä kun tietsikassa toimii kans. Olitko telkkaria tai viihdeboksiakaan palauttanu vielä tehareille? 🤔

Nyt en ole palautellut enää yhtäkään vehjettä tehdasasetuksiin, koska se arpa on avattu jo monta kertaa ilman minkäänlaista vaikutusta. Ei voittoa. Ainoo seuraus on valtava duuni hieroo asetukset takasin.

Ja siis tietskoissa ei ole testailtu mitään noista suoratoistopalveluista vian ollessa päällä, ihan vaan normisurffailua tekstisivuilla. Telkussa tosiaan Netflix suostu toimimaan, vaikka kaikki muut anto ilmoituksen puuttuvasta nettiyhteydestä. Samaten Viihdeboksi anto “yhteysvirhe”. Toimimattomat telkun sovellukset oli Disney, Skyshowtime, Youtube ja Areena ainakin.

Ja melko turhaa on käskeä palauttamaan jotain tehdasasetuksia viihdeboksista, kun vika ei ole selvästikään siellä päinkään. Ei tarvi olla kovin älykäs osatakseen kohdistaa tämän ongelman tuohon Zte värkkiin… Mihinkään muuhun verkon osaan, tai verkossa olevaan laitteeseen ei voi vaikuttaa reitittimen oman 4g yhteyden sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen.

Oukki doukki. Laitteella on kahden vuoden takuu, joten takuuhuoltoon sitten, jos takuu on vielä voimassa. Vaikka reset ei ole nyt aiemmin tarjonnut voittoa, se täytyy tehdä osana vianrajausta. 🤔

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Kyllä tossa suosittelisin kokeilemaan tota tehdasasetusten palauttamista vaikka tuntuu ettei siitä ois aiemmin hyötyä ollu. 👍 Ihan vaan siks koska itteä hämmentää että Netflix toimii telkkarissa vaikka muut suoratoistot ei toimi. Sillonhan siinä on pakko olla nettiyhteys ja vielä kun tietsikassa toimii kans. Olitko telkkaria tai viihdeboksiakaan palauttanu vielä tehareille? 🤔

Nyt en ole palautellut enää yhtäkään vehjettä tehdasasetuksiin, koska se arpa on avattu jo monta kertaa ilman minkäänlaista vaikutusta. Ei voittoa. Ainoo seuraus on valtava duuni hieroo asetukset takasin.

Ja siis tietskoissa ei ole testailtu mitään noista suoratoistopalveluista vian ollessa päällä, ihan vaan normisurffailua tekstisivuilla. Telkussa tosiaan Netflix suostu toimimaan, vaikka kaikki muut anto ilmoituksen puuttuvasta nettiyhteydestä. Samaten Viihdeboksi anto “yhteysvirhe”. Toimimattomat telkun sovellukset oli Disney, Skyshowtime, Youtube ja Areena ainakin.

Ja melko turhaa on käskeä palauttamaan jotain tehdasasetuksia viihdeboksista, kun vika ei ole selvästikään siellä päinkään. Ei tarvi olla kovin älykäs osatakseen kohdistaa tämän ongelman tuohon Zte värkkiin… Mihinkään muuhun verkon osaan, tai verkossa olevaan laitteeseen ei voi vaikuttaa reitittimen oman 4g yhteyden sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen.

Oukki doukki. Laitteella on kahden vuoden takuu, joten takuuhuoltoon sitten, jos takuu on vielä voimassa. Vaikka reset ei ole nyt aiemmin tarjonnut voittoa, se täytyy tehdä osana vianrajausta. 🤔

Kylläpähän tuo taisi jo kaksi vuotta juuri ylittää. Olis pitäny varmaan jo ekoilla kerroilla poistaa se jonnekin vaihtoon… Olkoon tuollainen, kyllä  sen osaa jo korjata toimintaan. Onhan se vähän ärsyttävä hidastelija muutenkin, ei siis varsinaiselta yhteysnopeudeltaan, vaan kuin äkkiä pyynnöstä alkaa jotain tapahtua.

Osallistu keskusteluun