Skip to main content

Uusi laite, paketista SIM. 

SIM laitteeseen ohjekirjan mukaisesti. Network valo on jatkuvasti punainen, pitäisi olla vähintään sininen mutta valkoinen jos 5G. Lokaatio on 00130. Elisan antenni 50 m päässä. Mikä mättää? 

Uusi laite, paketista SIM. 

SIM laitteeseen ohjekirjan mukaisesti. Network valo on jatkuvasti punainen, pitäisi olla vähintään sininen mutta valkoinen jos 5G. Lokaatio on 00130. Elisan antenni 50 m päässä. Mikä mättää? 


Oletko ottanut SIM-kortilta PIN-koodikyselyn pois??


Huomenta. Miten se tehdään. En ole muuta kuin työntänyt SIMin laitteeseen. Eihän se kortti keskustele sieltä käsin. Enkä päässyt IP:llä siihen. läppärissä ei ole kaapelille paikkaa. Ja mitä sillä SIM kortin varmenteella tekee? Erikoista että kunnollisia asennusohjeita ei ole tullut paketin mukana, joutuu tätä yksinkertaista asiaa täällä kierrättää.

Arvostan lisäohjeita. Kiitos.

Mikke


Vaikka sim-kortti puuttuisi kokonaan, tietokoneella pääsee silti laitteen hallintaan katsomaan mistä kenkä puristaa. Samaisesta paikasta pääsee myös syöttämään pin-koodin, jos sen kysely on kortilla päällä.

Mikäli tietokoneestasi puuttuu Ethernet-liitäntä, tutustu ZTE 5G MC801A ohjeiden osioon Langattoman verkon (WLAN/WiFi) asennus.

Mobiilivarmenteella ei ole mitään virkaa reitittimien yhteydessä, sillä ne eivät tue mobiilivarmenteen vaatimaa sim application toolkit -tekniikkaa. Mikäli sim-kortti olisi päätynyt puhelimeen, mobiilivarmenteen olisi voinut ottaa käyttöön tilaamalla kyseisen lisäpalvelun.


Vaikka sim-kortti puuttuisi kokonaan, tietokoneella pääsee silti laitteen hallintaan katsomaan mistä kenkä puristaa. Samaisesta paikasta pääsee myös syöttämään pin-koodin, jos sen kysely on kortilla päällä.

Juuri näin. Modeemi ei kytkeydy Elisan verkkoon ennenkuin PIN-koodi on annettu , kun se kysely on oletuksena päällä kaikissa uusissa korteissa. Modeemissa sitä kyselyä ei tarvita , joten se kannattaa ottaa kokonaan pois päältä. Onnistuu samassa paikassa kuin PIN-koodin muuttaminenkin modeemin hallinnassa. Toki jos ei onnistu modeemilla , niin kortin voi laittaa puhelimeen ja ottaa kyselyn pois ja sitten kortti takaisin modeemiin.

 


Ihmettelen miksi Elisa ei toimita modeemi-käyttöön SIM-korttia ilman PIN-koodia. Tämä PIN-kysely aiheuttaa paljon ongelmia käyttäjille, jotka eivät ole edistyineitä laitteiden asennuksessa. Vähintään tilausvaiheessa käyttäjältä pitäisi kysyä puhelimessa asiaa tai netin kautta tilatessa selvästi tarjota sitä vaihtoehtoa oletuksena, jotta käyttäjä osaisi päättää asiasta. 

Osaisiko @OmaYhteisö-tiimi valaista tilannetta miksi PIN-koodillisia SIM-kortteja toimitetaan niin paljon mobiililaajakaistan tilaaville?


Ihmettelen miksi Elisa ei toimita modeemi-käyttöön SIM-korttia ilman PIN-koodia. Tämä PIN-kysely aiheuttaa paljon ongelmia käyttäjille, jotka eivät ole edistyineitä laitteiden asennuksessa. Vähintään tilausvaiheessa käyttäjältä pitäisi kysyä puhelimessa asiaa tai netin kautta tilatessa selvästi tarjota sitä vaihtoehtoa oletuksena, jotta käyttäjä osaisi päättää asiasta. 

Osaisiko @OmaYhteisö-tiimi valaista tilannetta miksi PIN-koodillisia SIM-kortteja toimitetaan niin paljon mobiililaajakaistan tilaaville?

SIM kortit tulee käytännössä (lähes) kaikki samasta sarjasta, samoja mobiililaajakaistoja myydään myös siis “irrallisina” ihan esimerkiksi tabletteihin käytettäväksi jolloin PIN kysely on varsin hyvä olla olemassa. PIN koodittomat SIM kortit siis tarvitsisi tuottaa erillisenä ja saada ympättyä valintana tilausputkelle, jos multa kysyy niin tämä optio pitäisi ainoastaan olla pöytämallin mobiilireititintä samalla tilatessa, ihan jo tietoturvan vuoksi. Tätä joskus koitettu muistaakseni sisäisestikin ehdottaa mutta ainakaan vielä ei ole kuulunut. Tokihan tuosta voi Ideapajalle tehdä oman langan niin saa vähän hamotusta että paljonko olisi ihmisiä täällä joilla perusteluita ja ajatuksia siitä että miksi pitäisi olla PIN kooditon kortti (mm. ikäihmisiä varten on kanssa tuollaista joku joskus ehdottanut) :) 


Niinkin jäykkä organisaation kuin Posti- ja Lennätinlaitoksen violetti seuraaja toimittaa mobiililaajakaistan kortin ilman pin-koodia. Jopa kortissa lukee no pin.  Eli ei tuo nyt mikään mahdottomuus pitäsi olla


Onpa hankalaa. Olen yrittäjä ja tekemistä muutakin kuin lukea ohjeistuksia jotka eivät tätä asiaa juuri ratko, vaan tuo lisää hommia ja ajan käyttöä epäoleelliseen. Täytyy sanoa että tämä on ihan syvältä. Vien boxin Elisashoppiin jossa saavat itse tuunata PIN koodikyselyn pois. Mua ei kiinnosta asiakkaana syventyä opiskelemaan tätä. Maksan laitteista ja palvelusta. En TEE SE ITSE / Strömsö-tyyliin. NOt for me. Eikä monelle muullekaan. Miksi te IRRITUS / SOKRATES, ette voineet antaa 1, 2, 3 selkää ohjetta mitä tehdä. Vaan viittaatte johonkin web-ohjeisiin josta ei tosiaan löydy tähän ratkaisua. Labyrintin umpikuja. RAIVOSTUTTAVAA. Eikä osaamisesta ole kyse vaan PALVELUSTA jota ei nyt siis rahallakaan SAA! Ps. Enkä tosiaan rupea työntämään tuota SIMiä mun teiltä ostettuun iphone12 prohon (ja kikkailla siellä, HALOOOOOOOOOOOO). Tehostusta nyt hieman teidän tekemiseen !!!!


Miksi te IRRITUS / SOKRATES, ette voineet antaa 1, 2, 3 selkää ohjetta mitä tehdä.

Johtuu siitä , että itsellä ei ole kyseistä laitetta ja ohjeissa ei sitä näytä olevan. Siis pitäisi olla itsellä ko. laite , että voisi yksityiskohtaiset ohjeet antaa.

Toki jos ei onnistu modeemilla , niin kortin voi laittaa puhelimeen ja ottaa kyselyn pois ja sitten kortti takaisin modeemiin.

Toki tämä on ihan pätevä ohje , minkä jo edellä annoin.


Aivan, mutta IRRITUS antoi linkin : 

“Mikäli tietokoneestasi puuttuu Ethernet-liitäntä, tutustu ZTE 5G MC801A ohjeiden osioon” Siitä vaan lukemaan! 

Eikä siellä puhuta sanallakaan PIN koodista. 

Varsin pökkelöä! Vien kumminkin boxin Elisa shoppiin. En rupea etsimään iPhone luukun avainta ja sotkemaan juuri valmiiksi saatua uutta laitetta. NO GO. 


Aivan, mutta IRRITUS antoi linkin : 

“Mikäli tietokoneestasi puuttuu Ethernet-liitäntä, tutustu ZTE 5G MC801A ohjeiden osioon” Siitä vaan lukemaan! 

Eikä siellä puhuta sanallakaan PIN koodista. 

Varsin pökkelöä! Vien kumminkin boxin Elisa shoppiin. En rupea etsimään iPhone luukun avainta ja sotkemaan juuri valmiiksi saatua uutta laitetta. NO GO. 


Ymmärrän. Elisanhan ne ohjeet pitäisi tehdä. Minä ja @irritus olemme ihan samanlaisia Elisan asiakkaita kuin sinäkin eikä kummallakaan ole mahdollisuutta vaikuttaa Elisan tekemisiin.


Pardon! Luulin teidän edustavan Elisaa… kiitos teille avusta. Ja pahoittelut omasta puolestani. Vapautan teidät omasta hapetuksestani : ) Hyvää viikonloppua


Pardon! Luulin teidän edustavan Elisaa… kiitos teille avusta. Ja pahoittelut omasta puolestani. Vapautan teidät omasta hapetuksestani : ) Hyvää viikonloppua


No harm done. :blush:

PS. Elisalaiset tunnistaa avataresta , jossa on pieni e-kirjain ja myös tunnuksen vieressä maininta Elisasta kuten edellä esim. nimimerkki @Patomiäs tai @sakarialanne alla.


PIN-koodin hallinta tuolla ZTE:llä löytyy seuraavasti.

 

Ensin pääsivulle, jonne menet osoitteen 192.168.100.1 kautta, siellä kohta “lisäasetukset”

 

Sitten menet kohtaan “muut”: 

Täältä löytyy kohta “PIN-koodin hallinta”:

 

 


Hmmmm…

Kyllähän nämä liittymän/modeemin käyttöönottoon oleellisesti vaikuttavat ohjeet pitäisi olla laitteen tukisivuilla ettei niitä tarvitsisi erikseen kysellä.

No Elisan ohjeistus on perinteisesti ollut yhtä tyhjän kanssa.


@MikKei, kotonani ei ole satoja erilaisia reitittimiä, jotta voisin tuosta vain tehdä laboratoriotyön jonkun laitteen x käytöstä.

ZTE:n ja Elisan ohjeistus MC801A käytöstä on puutteellinen. Kyllähän pin-koodin syöttö on ihan perusjuttu, jonka pitäisi olla esitelty heti pikaoppaassa. Kun ZTE:n oma opas on jätepaperia, Elisan pitäisi ehdottomasti lisätä tuo pin-koodin syöttö omille ohjesivuilleen.

Lisäksi tämä pin-koodin syöttö on vasta ensimmäinen vianselvityksen vaihe. Emmehän vielä tiedä, onko itse liittymäkään auennut. Katso mobiililaajakaistasi puhelinnumero sopimuksesta ja soita siihen.

Mikäli kuulet valitsemanne numero ei ole käytössä, tarkastakaa numero, liittymäsi ei ole vielä auennut. Kun sopimuksen tekemisestä on jo vierähtänyt vuorokausi, ota yhteys asiakaspalveluun.

Jos kuulet numeroon ei saada juuri nyt yhteyttä, liittymän pitäisi olla kunnossa, mutta reitittimesi ei ole yhteydessä matkaviestinverkkoon. Tarkasta, onko pin-koodi syötetty ja onko reitittimesi paikassa, jossa matkaviestinverkolla on kuuluvuus.

Jos kuulet palvelua ei ole toteutettu¹, numeroon ei oleta puheluita tai numero on varattu, ZTE:si pitäisi olla toimintakunnossa.

¹ ilmoitus viittaa siihen, ettei liittymässä tai päätelaitteessa ole puheominaisuutta. Internet-yhteyden toimivuus ei ole sidoksissa puheluihin.

jos multa kysyy niin tämä optio pitäisi ainoastaan olla pöytämallin mobiilireititintä samalla tilatessa, ihan jo tietoturvan vuoksi.

Kun kaikkien Saunalahden sim-korttien pin on 0000 ja Elisan 1234, niin eipä tuossa mitään todellista tietoturvaa ole.

Pin-koodin kyselystä kynsin ja hampain kiinni pitäminen olisi järkevää ainostaan silloin, jos korteille olisi arvottu yksilölliset pin-koodit ja tämä tieto toimitettaisiin asiakkaalle jotakin muuta kanavaa pitkin kuin sim-kortin mukana.

Pankithan toimittavat maksukorttinsa näin. Joku mobiililaajakaistan sim-kortti, jonka liittymästä on ominaisuuksiakin vielä karsittu, ei edellytä samaa turvallisuustasoa kuin maksukortti.


Kiitos kaikille ohjeistuksista. Ja pahoittelen että en ollut tutustunut tarkemmin tämän yhteisön sääntöihin. 

TULOS IP CONFIG

ZTE virta päällä. 

Mäkillä en pääse IP:llä eteenpäin :

Safari : Cant connect to the server

Chrome : This site can’t be reached. 192.168.100.1 refused to connect.

IOS : pääsin. Mutta salasana laitteen pohjasta ja 3x sama...”Salasana on väärä! Sinulla on NaN yritystä jäljellä”.  Password on 8 merkkiä pitkä CAPS + numeroita.  Kokeilin vielä KEY:lla joka on 10 merkkiä. Sama tulos. 

 


Soitin numeroon 046 alkuiseen, joka oli OmaElisa Yritys puolella ilmoitettu, vastaus : Palvelu ei ole käytössänne.   SIM kortti on ollut pari viikkoa kuoressa. Nyt vielä viikko mennyt tämän virittämisessä. Voin soittaa Elisaan, josko sieltä tekn.tuesta saataisiin edes tuo SIM käyntiin….huhuh...


Kiitos kaikille ohjeistuksista. Ja pahoittelen että en ollut tutustunut tarkemmin tämän yhteisön sääntöihin. 

TULOS IP CONFIG

ZTE virta päällä. 

Mäkillä en pääse IP:llä eteenpäin :

Safari : Cant connect to the server

Chrome : This site can’t be reached. 192.168.100.1 refused to connect.

IOS : pääsin. Mutta salasana laitteen pohjasta ja 3x sama...”Salasana on väärä! Sinulla on NaN yritystä jäljellä”.  Password on 8 merkkiä pitkä CAPS + numeroita.  Kokeilin vielä KEY:lla joka on 10 merkkiä. Sama tulos.

Hmmm…

Kytkitkö Macin ethernetillä modeemiin? Silloin macin pitäisi saada IP-osoite modeemin omasta osoitealueesta eikä tarvitse ihmetellä WiFin salausavaimia. Siis riittää kun antaa selaimeen modeemin hallintaosoitteen ja sitten hallintasalasanan ja mahdollisesti käyttäjätunnuksen , jos se sitä kysyy.

Modeemin arvokilvessä on myös WiFin SSID eli verkkotunnus ja sen salausavain ( se 10-merkkinen KEY ). Nämä tarvitaan , jos haluaa kytkeytyä modeemiin WiFillä.

Soitin numeroon 046 alkuiseen, joka oli OmaElisa Yritys puolella ilmoitettu, vastaus : Palvelu ei ole käytössänne.   SIM kortti on ollut pari viikkoa kuoressa. Nyt vielä viikko mennyt tämän virittämisessä. Voin soittaa Elisaan, josko sieltä tekn.tuesta saataisiin edes tuo SIM käyntiin….huhuh...


Tilasitko liittymän Elisan yrityspalvelusta vai kuluttajapuolelta?


ei ole ethernet liitäntä paikkaa tässä myös Elisasta hankitussa uudessa MacBook Prossa. Ja tuolla IP:llä en päässyt eteenpäin Safari/Chrome. IOS kautta avautuu ZTE sivu jossa “kenttä on pakollinen” ei kerro mitä kenttään tulisi laittaa. Arvelin että salasanaa. Se on nyt mennyt väärin jo 5 kertaa. 4 kertaa voi vielä testaa salasanaa. Ei ole kysynyt SSID verkkotunnusta.


ei ole ethernet liitäntä paikkaa tässä myös Elisasta hankitussa uudessa MacBook Prossa. Ja tuolla IP:llä en päässyt eteenpäin Safari/Chrome. IOS kautta avautuu ZTE sivu jossa “kenttä on pakollinen” ei kerro mitä kenttään tulisi laittaa. Arvelin että salasanaa. Se on nyt mennyt väärin jo 5 kertaa. 4 kertaa voi vielä testaa salasanaa. Ei ole kysynyt SSID verkkotunnusta.


Tuosta IOS:ta ei ole kokemusta. Macin WiFillä pitäisi kyllä päästä modeemin hallintaan. Ensin pitää katsoa modeemin arvokilvestä modeemin WiFIn SSID eli verkkotunnus ja salausavain eli se KEY. Niillä sitten yhdistät Macin modeemiin. Silloin Mac saa IP-osoitteen modeemin alueesta. Sen jälkeen voit selaimella kytkeytyä osoitteessa 192.168.100.1 modeemin hallintaan. Siinä kohtaa se kysynee ainakin modeemin hallintasalasanan ja mahdollisesti käyttäjätunnuksen , joiden pitäisi löytyä modeemin arvokilvestä noiden SSID:n ja WiFi KEY:n lisäksi.


ELI MITEN yhdistää jos ei ole ethernet mahdollisuutta, eikä mäkki avaa ZTE etusivua tästä 192.168.100.1 kun ilmoittaa virhettä - no access : 

“WiFIn SSID eli verkkotunnus ja salausavain eli se KEY. Niillä sitten yhdistät Macin modeemiin. “

SSID ja KEY, etc on ihan selkeitä asioita. Mutta tuo yhdistäminen ei ole. 


ELI MITEN yhdistää jos ei ole ethernet mahdollisuutta, eikä mäkki avaa ZTE etusivua tästä 192.168.100.1 kun ilmoittaa virhettä - no access : 

“WiFIn SSID eli verkkotunnus ja salausavain eli se KEY. Niillä sitten yhdistät Macin modeemiin. “

SSID ja KEY, etc on ihan selkeitä asioita. Mutta tuo yhdistäminen ei ole. 


Vekkoyhteyden luominen WiFillä modeemiin on eri asia kuin modeemin hallinta selaimella.

Itselläni ei ole MAC:iä , mutta eiköhän sillä verkkoyhteys WiFiin luoda suurin piirtein samoin kuin Windowsillakin eli verkonhallinnan kautta (Yhdistä verkkoon). Valitaan verkko SSID:n perusteella ja sitten se kysyy salausavaimen ja lopuksi vain napauttaa Yhdistä-nappia.

Kun yhteys on pystyssä niin sitten voi selaimella kirjautua modeemin hallintaan


APUA! 

Mä olen tietenkin vanhassa MOKKULASSA 4G kiinni kokoajan. Putosin koska mentiin nyt ihan asian ohitse. 

Mutta kuten useaan kertaan olen sanonut en pääse 

192.168.100.1 eteenpäin. JA se ON PISTE. 

Vien kamat ELISASHOPPIIN…. olisin jo ehtinyt tätä tässä naputellessa.


APUA! 

Mä olen tietenkin vanhassa MOKKULASSA 4G kiinni kokoajan. Putosin koska mentiin nyt ihan asian ohitse. 

Mutta kuten useaan kertaan olen sanonut en pääse 

192.168.100.1 eteenpäin. JA se ON PISTE. 

Vien kamat ELISASHOPPIIN…. olisin jo ehtinyt tätä tässä naputellessa.


No jopas tämä purkki nyt vastustee enemmän kuin laki sallii. :kissing:

Juu ei se MAC osaa olla yhteydessä kuin yhteen WiFiin kerrallaan. Jos oikein ymmärsin , niin sait kuitenkin yhteyden luotua ZTE:hen. Tarkista vielä minkä IP-osoitteen ZTE antaa MAC:lle. Sen pitää olla sarjasta 192.168.100.x , jos Elisan ohjeistus pitää kutinsa. Jos MAC:in saama osoite on esim 192.168.8.x , niin silloin hallintaosoite on vastaavasti 192.168.8.1.

Jokin tässä nyt ei oikein täsmää ja mahdollisesti modeemin resetointi on silloin tarpeen.