Skip to main content
Vastattu

Zyxel FWA 710 ja 5G SA 700Mhz band

  • June 19, 2025
  • 3 kommenttia
  • 161 katselukerrat

Moi,

 

Mulla on Kangasniemellä Zyxel:n FWA 710 mobiiliasema ulkokäytössä. Laite on toiminut erinomaisesti Telian verkossa, mutta Yhteisverkkomuutoksen myötä tilanne muuttui kehnoksi. Vaihdoin liittymätyypin Elisan 5G:n ja asiakaspalvelussa sekä liikkeessä mainittiin, että SA verkko toimii meidän lähellä olevassa tukiasemassa. Tämä pitää paikkansa ja yhteys toimii n. 4-8 tuntia erinomaisesti ja SA-yhteys on sekä vakaa, että tyydyttävillä suoritusarvoilla rullaaava. DL on 130Mb ja UL on 25-40Mb. Ping elisan verkkoon mitattuna alle 30ms ja jitter mitätön 1-3ms.

 

Ongelma tällä hetkellä on se, että välillä modeemi hukkaa yhteyden ja se ei meinaa palautua millään muulla kuin buutilla. Jos otan käyttöön 5G NSA:n ja 4G kombon, homma toimii, mutta suoritusarvot ei yllä samaan. Yhteys pysyy vakaana, mutta pumppaa 4-5G yhteyden välillä kuormituksen mukaan ja se taasen aiheuttaa viivettä, kun verkko vaihtuu. Onko jotain tiedossa olevaa murhetta tuon zyxel:n ja Elisan SA verkon välillä? Onko jokin kikka millä verkon saisi vakaaksi? Taajuuslukitusta kokeiltu, mutta ei mainittavaa vaikutusta. 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi ilponen

Tuosta voisi kysästä meidän häiriöpuolelta että onko tukiasemalla jotain joka tuon aiheuttaisi. Viestiä voi laittaa vaikka OmaElisan kautta. Asiakaspalvelun muut yhteystiedot on täällä.

Otathan vähintään kolme tarkkaa esimerkkiaikaa ylös jolloin tuo modeemi on hukannut sen yhteyden tuolla SA asetuksella ollessa niin asiaa on helpompi tutkia. 👍

3 kommenttia

  • June 19, 2025

Ei Elisalla myöskään tahdo 5G SA-moodissa toimia puhelinliittymä ainakaan Oneplus Nord 3:sella. Eli 5G SA päällä vaikka olisi hyvää signaalia saattoi hävitä täysin Elisalta yhteys. Lentokonetila palautti taas sekä samoissa paikoissa 5G NSA-verkossa toimi oikein nätisti.


ilponen
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • July 1, 2025

Tuosta voisi kysästä meidän häiriöpuolelta että onko tukiasemalla jotain joka tuon aiheuttaisi. Viestiä voi laittaa vaikka OmaElisan kautta. Asiakaspalvelun muut yhteystiedot on täällä.

Otathan vähintään kolme tarkkaa esimerkkiaikaa ylös jolloin tuo modeemi on hukannut sen yhteyden tuolla SA asetuksella ollessa niin asiaa on helpompi tutkia. 👍


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • July 29, 2025

Tuosta voisi kysästä meidän häiriöpuolelta että onko tukiasemalla jotain joka tuon aiheuttaisi. Viestiä voi laittaa vaikka OmaElisan kautta. Asiakaspalvelun muut yhteystiedot on täällä.

Otathan vähintään kolme tarkkaa esimerkkiaikaa ylös jolloin tuo modeemi on hukannut sen yhteyden tuolla SA asetuksella ollessa niin asiaa on helpompi tutkia. 👍

Moi, tämä oli jotenkin mennyt ohi. Laitan lokituksen päälle ja katsotaan mitä saan aikaiseksi. Nyt 24h pysynyt pystyssä kun vaihdoin eilen sen SA-puolelle. Edellisellä kerralla homma toimi muutaman tunnin ja sitten laite hukkasi yhteyden.