Skip to main content

Älä ikinä osta Elisan myymälästä

  • 22. marraskuuta 2021
  • 2 kommenttia
  • 194 katselukerrat

Tämä on oikeastaan muistutuksena itselle, mutta toivottavasti myös muille on siitä apua. 
 

Tein kun teinkin kardinaalivirheen, eli ostin viime perjantaina Elisan (Tampereen Ratinan) myymälästä iPhonen. Ja kuten arvata saattaa, tänään maanantaina puhelin oli Black Friday -tarjouksessa 100 € halvemmalla.

 

Jos olisin ostanut puhelimen verkosta, olisin varmaankin saanut 100 € alennuksen aiemmasta ostoksestani ilman mitään ongelmia, mutta koska ostin puhelimen myymälästä, turha odottaa mitään muuta kuin ”voi harmi, että ostit myymälästä, eipä auta, hauskaa päivää sinulle” -keskusteluja. Elisalla siis asiakkaat eivät missään nimessä ole samanarvoisia, eivätkä saa tasavertaista kohtelua tai palvelua. Toki, ellei lainsäädäntö siihen pakottaisi, kohtelu olisi verkossa yhtä huonoa kuin myymälässä.

Tuollainen 100 € ei minun talouttani kaada, eikä varmaan Elisankaan, mutta päällimmäisenä tämä paljasti minulle toimintamallin ja tavan, jolla Elisa suhtautuu asiakkaisiinsa. Se ei ole tapa, jolla olemassa olevista asiakkaista pidetään huolta, tai edes kiinni. Ymmärrän kyllä, että oma vika, kun menin ostamaan, enkä odottanut. Eikä asiaa voi laskea myymälässä toimivan myyjänkään syyksi - heille kun ei ”kuulemma” kerrota, että nämä puhelinmallit ovat sellaisia, joihin tulee kampanjahinta 2 päivän päästä. Toimintatapa on siis Elisan johdossa päätetty.

Mielenkiintoista on se, että halutaan aiheuttaa pahaa verta juuri tuotteen ostaneessa pitkäaikaisessa asiakkaassa, kun tämä olisi vältettävissä sillä, että tarjoukset olisivat ”pöydän alla” myynnissä esim. viikkoa ennen julkista kampanjaa. Olisi täysin eri asia, jos olisin ostanut laitteen vaikkapa kuukausi sitten. Silloin olisin todennut, etten viitsi odottaa ja ostanut puhelimen joka tapauksessa. Samalla paljastui myös, että Elisan asiakaspalvelu ja verkkomyynti sekä varmaan monet muutkin toiminnot ovat myymälöistä eriytettyjä toimintoja - verkon asiakaspalvelusta ohjataan puhelinasiakaspalveluun, josta neuvotaan ottamaan yhteys myymälään. Joka ei luonnollisesti ole kiinnostunut enää asiakkaasta sen jälkeen, kun nopea kauppa on saatu.

Kaikkein mielenkiintoisinta (varmaan Elisan liiketoiminnankin kannalta) on se, mihin tämä toimintamalli johtaa. Se johtaa asiakkaan menettämiseen. Minun kohdallani Elisa menetti seuraavan 6 kk:n ajalta arviolta 600 € myyntiä, koska olen ollut aktiivinen asiakas ja ostanut Elisan kautta esimerkiksi Elisa Viihteen lisäpalveluja (arviolta 60 €:lla kuukaudessa). Tämän tapauksen jälkeen irtisanoin kyseiset lisäpalvelut välittömästi, ja siirrän perheeni 3 Elisan puhelinliittymää toiselle operaattorille. Koska tällä hetkellä kiinteitä 5G-nettiliittymiä myydään suhteellisen järkevään hintaan, irtisanon myös Elisa Viihde Premium -palvelun ja kuituliittymän heti kun nykyinen sopimusjakso päättyy.

Älkää siis ostako mitään Elisan myymälöistä vaan netin kautta. Omassa tapauksessani en tule kyllä ostamaan mitään enää Elisan verkkokaupankaan kautta, vaan siirrän kaikki sopimukseni (määräajan päättyessä) muille toimijoille, jotka arvostavat asiakkaitaan, eivätkä halua pilata asiakassuhteita muutaman euron kampanjaedun vuoksi.

Kiinnitetty vastaus

22. marraskuuta 2021

Hei @Lindhjar ja tervetuloa omasta puolestani OmaYhteisöön!

Onpa harmillinen tilanne :disappointed_relieved:  asia tosiaan on niin että etukampanjat halutaan lähtökohtaisesti pitää iloisina yllätyksinä niin ne eivät ole myöskään etukäteen meillä myymälöissä tai vaikkapa asiakaspalvelussa tiedossa ennen kuin kampanjat tulevat voimaan. Ymmärrän harmin tästä hyvin, koska itseänikin harmittaisi jos juuri ostamani tuote tulisi alennukseen vain päivien kuluttua. Näin voi toki käydä missäpä melkein tahansa liikkeessä tai palveluntarjoajalla.

Me voitaisiin vielä kanssasi katsoa tämä tilanne läpi ja laittaa tarvittaessa myös palautetta esimerkiksi myymälään jos myyntitilanteessa tai sen jälkeen ei ole kaikki mennyt ihan niin kuin pitäisi ja meidän arvojen mukaisesti. Laittaisitko meille vielä yhteystietosi profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta yksityisviestinä sekä hieman tarkemmin että missä liikkeessä olit asioinut, niin kurkataas tämä yhdessä tarkemmin vielä :slight_smile: kiitos!

Oliko tästä hyötyä?

2 kommenttia

draakki
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 1478 kommenttia
  • 22. marraskuuta 2021
Kiinnitetty vastaus

Hei @Lindhjar ja tervetuloa omasta puolestani OmaYhteisöön!

Onpa harmillinen tilanne :disappointed_relieved:  asia tosiaan on niin että etukampanjat halutaan lähtökohtaisesti pitää iloisina yllätyksinä niin ne eivät ole myöskään etukäteen meillä myymälöissä tai vaikkapa asiakaspalvelussa tiedossa ennen kuin kampanjat tulevat voimaan. Ymmärrän harmin tästä hyvin, koska itseänikin harmittaisi jos juuri ostamani tuote tulisi alennukseen vain päivien kuluttua. Näin voi toki käydä missäpä melkein tahansa liikkeessä tai palveluntarjoajalla.

Me voitaisiin vielä kanssasi katsoa tämä tilanne läpi ja laittaa tarvittaessa myös palautetta esimerkiksi myymälään jos myyntitilanteessa tai sen jälkeen ei ole kaikki mennyt ihan niin kuin pitäisi ja meidän arvojen mukaisesti. Laittaisitko meille vielä yhteystietosi profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta yksityisviestinä sekä hieman tarkemmin että missä liikkeessä olit asioinut, niin kurkataas tämä yhdessä tarkemmin vielä :slight_smile: kiitos!


Forum|alt.badge.img
  • Älyniekka
  • 476 kommenttia
  • 24. marraskuuta 2021

Joskus olin jonottamassa huolto asemalla, kun hinta oli muita asemia edullisempaa. Lopulta kun pääsin tankkaamaan niin pistoolin laitettua hinta pompsahti toisia asemia kalliimmaksi, mutta tankkasin täyteen. Jonotuspaikasta, ei nähnyt hintakylttiä. No menimme valittamaan niin kas kummaa saatiin hyvitys ja saimme alkuperäisellä edullisemmalla hinnalla. Tämä on sitä hyvää asiakaspalvelua.