Skip to main content

Luin Elisan ohjeistusta myyntikuntoisten etänä tilatuiden tuotteiden palautuksista ja hieman tiivistelmiä etämyyntiin liittyvistä laeista.

Näistä heräsi kysymyksiä myyntikuntoisten netistä tilattujen tuotteiden palautuskäytännöistä esim. netistä tilattujen puhelinten ja kellojen osalta.

 

1. Normaalitilanteessa käsittääkseni lain mukaan etukäteen maksetun rahan palautuksen tulisi tulla Elisalta 14 vrk sisään siitä, kun tuote on palautettu. Noudatetetaanko Elisalla tätä vai jotain muuta määräaikaa? Entä reagointiaika esim. luottokauppasopimuksella palautetun tuotteen osalta tämän perumiseen?

2. Vapauttaako Elisa asiakkaan peruutusilmoituksen velvoitteesta tuotepalautuksen osalta (poislukien TV:t, tietokoneet ja Elisa Viihde), jos tuote palautetaan myyntikelpoisena (tai muutenkin)? Eli tuote ja lomake pakettiin, palautus mainituilla palautustavoilla ja palautusviitteellä Elisalle, sillä selvä?

3. Palautuslomakkeessa kysytään perusteluja palautukselle, miksi? Jos tätä ei laki vaadi, eikö siinä tulisi lukea, että kohdan täyttäminen on vapaaehtoista?

 

 

 

 

 

 

 

 

Tässä vielä tekstiviitteitä yms., joihin pohjaan kysymykseni aiheesta:

 

Elisan etämyynnin peruutusohjeissa lukee lakia lainaten: "Etämyynnissä tekemälläsi laitetilauksella on 14 vuorokauden peruutusoikeus tilausvahvistuksen toimittamisesta tai laitteen vastaanottamisesta. Palveluiden osalta voit lukea tarkemmin peruutusoikeudesta ja maksuvelvollisuudesta alta.".

 

Elisan tuoteperuutusohjeissa lukee:

"Laitteet (pois lukien televisio/kodinkone/tietokone ja Elisa Viihde): Jos peruutus koskee pelkkää laitetta ja laite on täysin ehjä ja myyntikelpoinen, sinun ei tarvitse ilmoittaa siitä meille erikseen. Tällöin voit lähettää palautuslomakkeen ja laitteen takaisin 28 vuorokauden kuluessa laitteen vastaanottamisesta.".

 

Lähde: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/sopimukset/sopimuksen-peruuttaminen/

--------

Kuluttajaliitto kirjoittaa etämyyntiin sovellettavista laeista mm. seuraavaa:

-"Kuluttajalla on yleensä oikeus peruuttaa kauppa 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun hän sai tilausvahvistuksen. Jos tavara luovutetaan hänelle myöhemmin, peruuttamisaika alkaa tavaran vastaanottamisesta. Jos myyjä ei ole antanut kuluttajalle tietoa peruuttamisoikeudesta tai sen käyttämisestä, peruuttamisoikeus pitenee vuoteen."

-"Peruuttamisoikeuden käyttämisestä on aina ilmoitettava myyjälle. Kuluttaja voi ilmoittaa peruutuksesta joko käyttämällä peruuttamislomaketta tai jolloin muulla yksiselitteisellä tavalla (esim. puhelimitse).".

-"Myyjän on palautettava kuluttajan maksamat maksut pääsääntöisesti viimeistään 14 päivässä siitä, kun on saanut peruuttamisilmoituksen. Myyjällä on kuitenkin oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes hän on saanut tavaran takaisin tai kunnes kuluttaja on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin".

Lähde: https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/koti-ja-etamyynti-kaupan-peruuttaminen/

 

Kuluttajille annettavista ennakkotiedoista mm.:

-"Ennen koti- tai etämyyntisopimuksen tekoa kuluttajalle on annettava lain mukaan erilaisia ennakkotietoja, joita ovat muun muassa

  1. myyjän nimi ja yhteystiedot (osoite, puhelinnumero ja sähköposti)
  2. tuotteen pääominaisuudet
  3. hinta sisältäen arvonlisäveron, tieto mahdollisista toimituskuluista ja maksuehdot
  4. toimitus- ja muut sopimusehdot
  5. tieto peruuttamisoikeudesta tai sen puuttumisesta sekä ohjeet peruuttamisoikeuden käyttämisestä sekä tarvittaessa peruuttamislomake.

Kotimyynnissä tiedot on annettava paperilla tai kuluttajan suostumuksella muussa pysyvässä muodossa. Etämyynnissä tiedot on annettava sellaisella tavalla, että ne soveltuvat käytettävään etäviestimeen."

Lähde: https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/koti-ja-etamyynti-kuluttajalle-annettavat-tiedot/

-------

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kirjoittaa aiheesta mm. seuraavasti:

-"Suurimmalla osalla verkkokaupasta ostettavista tuotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana voit perua ostoksesi ilman erityistä syytä.  Jos perut verkkokauppatilauksen, peruttavaan tilaukseen liittyvä luotto-, vakuutus- tai muu sopimus peruuntuu. Peruuttamisoikeuden sisältö ja se, mistä hetkestä alkaen peruuttamisaika alkaa kulua, riippuvat siitä, oletko ostanut tavaran, palvelun vai digitaalisen sisällön."

Lähde: https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/verkkokauppa/peruuttamisoikeus-verkkokaupassa/

Kiitos kysymyksistä ja pahoittelut, ettei tänne oltu reagoitu! Pistin tästä aiemmin kysellen eteenpäin, kun en ole itse paras vastaamaan ja palataan tänne myöhemmin vielä täydemmän vastauksen kera ✌️


Noniin nyt on vastauksia kysymyksiin:

1.Normaalitilanteessa käsittääkseni lain mukaan etukäteen maksetun rahan palautuksen tulisi tulla Elisalta 14 vrk sisään siitä, kun tuote on palautettu. Noudatetaanko Elisalla tätä vai jotain muuta määräaikaa? Entä reagointiaika esim. luottokauppasopimuksella palautetun tuotteen osalta tämän perumiseen?

 

Vastaus:

Elisa noudattaa lainmukaista 14 vrk:n määräaikaa. Luottokaupalla ei ole vaikutusta rahapalautuksen määräaikaan normaalitilanteessa.

 

2.Vapauttaako Elisa asiakkaan peruutusilmoituksen velvoitteesta tuotepalautuksen osalta (poislukien TV:t, tietokoneet ja Elisa Viihde), jos tuote palautetaan myyntikelpoisena (tai muutenkin)? Eli tuote ja lomake pakettiin, palautus mainituilla palautustavoilla ja palautusviitteellä Elisalle, sillä selvä?

 

Vastaus:

Peruutusehtojemme mukaisesti katsomme, että palautus toimii ilmoituksena.

 

3. Palautuslomakkeessa kysytään perusteluja palautukselle, miksi? Jos tätä ei laki vaadi, eikö siinä tulisi lukea, että kohdan täyttäminen on vapaaehtoista?

 

Vastaus:

Pyydämme perusteluja sillä haluamme ymmärtää, miksi palautukseen on päädytty, jotta voimme palvella asiakkaitamme paremmin ja välttää turhia kuluja. Vastaaminen on toki vapaaehtoista.


Kiitos kattavista ja hienoista vastauksista!

Mielenkiinnolla tosiaan kysyin ja kaikella hyvällä, oli tarkoitus laittaa alkuperäiseen viestiin, laittaa sävyä muutenkin ystävällisemmäksi ja katsoa ettei vahingossakaan mikään jäisi akkusatiivisen sävyiseksi tms. En saanut enää muokattua kuitenkaan enää myöhemmin.

Kysymykset lähtikin lakeja sattumalta lukiessa, joita voisi kankeammin joku myyvä etäkauppias käyttää ja miten sutjakasti nuo asiat oli menneetkin Elisan nettikaupan kanssa oman ja lähipiirin kokemuksissa.

Ajoin ellei aina palautusprosessit hoituneet muutamassa päivässäkin. Palautuksia ei nyt toki niin kovasti, mutta välillä joku halunnutkin ostamansa uuden tuotteen vaihtaakin toiseen vielä jo alkuperäisen saavutttua tms.

Vastauksista käy hyvin järkeen kysymäni ja selittää mielestäni kätevää systeemiä. Noottina ehkä ainoastaan, että palautuslomakkeen palautuksen syy -kohdassa ei lue sitä, että on vapaaehtoinen (aika lailla sivuseikka kuitenkin). Muuten mielestäni hyvä ja toimiva systeemi kokonaisuudessaan monin puolin.

 


Osallistu keskusteluun