Elisan liittymän käyttäjätietojen ajantasaisuus

  • 7 October 2022
  • 2 kommenttia
  • 98 katselukerrat

Hei, Tarkistin juuri äsken Elisan Liittymän Käyttäjätietoja: Minulla on kaksi puhelinta, ja toisessa liittymässä Elisa Huoleton mini käyttäjätiedoissa puhelinnumero oli väärä. Korjasin itse tiedon, mutta voiko OmaElisan sivujen ylläpitäjään luottaa, koska tärkeistä tiedoista löytyy virheitä? Onto Elisan verkkosivujen ylläpitäjä niin kiireinen, ettei ehdi tarkistaa tietojen oikeellisuutta? Onko jollain toisella samoja kokemuksia? Lisäksi Elisa lähettelee jatkuvasti viestejä netti -ja puhelinliittymien parannuksesta. Se vain ei jostain syystä näy, ainakaan tällä alueella.

 

 

EDIT 10.10.2022 // muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -draakki


2 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Tervetuloa OmaYhteisöön @Aku Ankka!

 

En usko, että Elisalla on vain yhtä henkilöä hoitamassa ylläpitoon liittyviä asioita. Ja vaikka olisikin, sitä tietoa meille tuskin kerrotaan.

 

Myös asiakkaalla on vastuu huolehtia siitä, että yhteystiedot ovat ajantasalla. Jos asiakkaan puhelinnumero tai muu yhteystieto muuttuu, kannattaa se käydä aina itse päivittämässä OmaElisassa tai vaihtoehtoisesti ottaa yhteyttä Elisan asiakaspalveluun. Se, että yhteystiedot eivät päivity voi myös johtua siitä, että liittymien tai muiden palvelujen asiakasnumerot poikkeavat toisistaan.

 

Verkon parannukset eivät välttämättä aina näy kaikilla asiakkailla samalla tavalla. Tähän vaikuttaa mm. käytössä oleva liittymä, fyysinen sijainti tukiasemaan nähden, talon rakenteet ja käytössä oleva päätelaite. Muuttujia on niin paljon, että esim. kapasiteetin tai uusien taajuuksien lisääminen ei välttämättä näy asiakkaalle, etenkin jos käytössä on vanhaa laitekantaa tai liittymä asettaa rajoituksia siirtokapasiteetin tms. osalta.

Käyttäjätaso 6

Morjes @Aku Ankka ja tervetuloa OmaYhteisöön vielä minunkin puolestani! 😊

@Dj_God kerkesikin jo jakamaan todella hyviä vinkkejä ja tietoa. 🙂 Yhden henkilön vastuulla ei tosiaan niin iso palvelu (kuin mitä OmaElisa on) ole, eikä lähtökohtaisesti siellä kukaan syynää kenenkään henkilötietoja käsin, asiakastietoja kun ei käsitellä mm. GDPR:n mukaisesti kuin vain välttämättömiin tarkoituksiin ja kaikesta tiedonkäsittelystä ja tarkastelusta jää myös järjestelmiin jälki. Asiakastiedot yhteystietoineen ovat lähtökohtaisesti niin kuin ne ovat olleet kun sopimuksista on sovittu ellei asiakas itse niitä muuta tai ilmoita asiakaspalvelulle muuttuneita yhteistietojaan, myös Postin voi valtuuttaa välittämään meille automaation kautta tiedon esimerkiki osoitteenmuutoksesta jos tällaisen tietojen välittämisen on sallinut muuttoilmoitusta tehdessä.

Varsinkin käyttäjätietoihin voi jäädä kummittelemaan vanhentuneita tietoja, ne kun on lähtökohtaisesti aina joko asiakkaan itse päivitettävä tai pyydettävä oma-aloitteisesti asiakaspalvelua päivittämään. Yllämainitussa esimerkissä osoitteenmuutoksesta tieto uudesta osoitteesta ei välttämättä päivity käyttäjätietoon asti jos käyttäjätieto on erillisenä yhteystietonaan palveluiden sopijan (eli omistajan) varsinaisista pääyhteystiedoista. Tämä voi olla joissain tilanteissa ihan tarkoituksenmukaistakin, esimerkkinä vaikkapa vanhempi joka on yhä aikuistuneen ja kotoa pois muuttaneen lapsensa liittymän omistaja: jos vanhempi muuttaa itse uuteen osoitteeseen, lapsen käyttäjätietoa ei kannata automaation muuttaa identtiseksi vanhemman tietojen mukaan jos lapsi asuukin omassa osoitteessaan eikä ole muuttanut mihinkään. Tällaisia esimerkkejä riittää. 🙂

Nyrkkisääntönä muuttojen, nimenmuutoksen ja sähköpostipalvelun vaihdon jälkeen kannattaa aina tarkastella asiakastietojaan erinäisissä palveluissa että onhan kaikki tiedot yhä ajan tasalla muutosten jälkeen. Yhteystiedot saa usein korjattua itsekin ajan tasalle, ja jos itsepalvelu ei anna tietoja muuttaa syystä tai toisesta niin asiakaspalvelu pystyy aina tällaisissa tilanteissa sitten auttelemaan. 👍🏼

Tietojen ristiriitaisuus voi myös tosiaan johtua siitäkin että samalla henkilöllä on kaksi tai useampi Elisan asiakasnumero nimissään. Joskus tämä on tahatonta ja voi aiheuttaa päänvaivaa, mutta joskus myös ihan tarkoituksenmukaista. Useampi eri asiakasnumero näkyy ensisijaisesti asiakkaiden arjessa niin, että laskut ovat asiakasnumerokohtaisia — jos laskuttuvia palveluita on useita ja ne on ripoteltu vaikka kolmelle eri asiakasnumerolle, silloin joka kuussa tulee Elisalta kolme laskua. Jos asiakasnumeroita eli asiakkuuksia olisi vain yksi ja kaikki palvelut olisivat samalla asiakkuudella niin laskujakin tulee silloin vain yksi per kuu. Kun asiakasnumeroita on useita voi käydä niin että automaatio osaa päivittää esim. yhden asiakasnumeron tiedot ajan tasalle, mutta voi vahingossa jättää jonkun toisen asiakasnumeron tiedot päivittämättä. Tällainen inhimillinen virhe voi tietysti käydä myös vaikkapa asiakaspalvelijalle jota on pyydetty päivittämään tiedot, tiedot on päivitetty kuten on sovittu yhdelle asiakasnumerolle mutta toinen asiakasnumero on jäänyt tilanteessa huomaamatta ja vanhat tiedot jäävät sinne sitten harmillisesti kummittelemaan. Tällaiset vanhentuneet tiedot on onneksi helppo korjata ajan tasalle. 😊 

 

Verkon parannukset eivät välttämättä aina näy kaikilla asiakkailla samalla tavalla. Tähän vaikuttaa mm. käytössä oleva liittymä, fyysinen sijainti tukiasemaan nähden, talon rakenteet ja käytössä oleva päätelaite. Muuttujia on niin paljon, että esim. kapasiteetin tai uusien taajuuksien lisääminen ei välttämättä näy asiakkaalle, etenkin jos käytössä on vanhaa laitekantaa tai liittymä asettaa rajoituksia siirtokapasiteetin tms. osalta.

 

Tämä olikin niin kattavasti vastattu tuohon pohdintaan viestinnästä mobiiliverkkojen parannuksista että ei oikeastaan lisättävää! 😁 Verkkoja huolletaan ja parannetaan koko ajan eikä töistä aina välttämättä huomaa konkreettista muutosta omassa arjessa, mutta jos töitä ei olisi tehty jossain kohtaa jokin varmasti alkaisi tökkimään.

Osallistu keskusteluun