Skip to main content
Vastattu

Elisan mainonta

  • March 17, 2021
  • 11 kommenttia
  • 1084 katselukerrat

Hei,

 

Elisalla on hauskoja mainoksia joissa tavalliset pojat ovat Elisa faneja. Miksi mukaan otetut tytöt eivät ole tavallisia tyttöjä? Miksi tavallinen poika on rakastunut johonkin missi tyyppiin ja vielä jopa saanut vastata rakkautta? Tämäkö on jokaisen pojan unelma? Entä tytöt ja tyttöjen mielenterveys, onko sillä väliä? Tyttö voi olla mainoksessa vain jos on hoikka, kaunis missi tyyppi. Pojat kelpaavat ihan tavallisina - tytöt eivät.

 

Tämän mainoksen hauskuus ei vähentyisi yhtään siitä, jos mukana olisi ihan tavallinen tyttö, sellainen joka oikeasti voisi rakastua ihan tavalliseen poikaan, eikä tuollainen saavuttamaton päiväuni unelma, jollaisesta mainos ohjaa  haaveilemaan. Miksi ei tavallinen tyttö kelpaa tavalliselle pojalle?? Miksi poika haaveilee jostain, jota ei voi saada ja miksi Elisan mainos ohjaa tällaiseen sovinistiseen ajatteluun, että vain kaunis tyttö kelpaa??

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne

Tässäpä tähän ketjuun terveiset Elisan markkinointiosastolta:

Mainoksen ideana on tässä ollut osaltaan se, että Sara Siepin kauneus ei noita Elisan faneja tunnu yhtään kiinnostavan. Vasta sitten kun selviää että Saralla on Elisan liittymät ja erityisesti eno töissä Elisalla, hän muuttuu kiinnostavaksi. Ja nuo syyt ovat olleet myös syyt siihen, miksi Elmeri on Saraan rakastunut. Ajatus oli siis oikeastaan tällaisella vitsin avulla nähdä noiden ulkonäköseikkojen merkitystä vähäisempinä. Suhtautuminenhan olisi ollut ihan samanlainen, riippumatta siitä minkä näköisen tyttöystävän Elmeri olisi muille esitellyt.

 

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

11 kommenttia

  • March 17, 2021

Eipä ole joka tytöllä eno Elisalla töissä. Mainoksen missityypilläpä on.


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • March 17, 2021

On olemassa sanonta, kauneus on katsojan silmissä. Eli tarkoittaa sitä että toisen mielestä tavallinen tyttö, voi toisen mielestä olla kaunis. Ja sama toisinpäin myös.


  • March 17, 2021

Ja pojat on poikia.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • March 17, 2021

Kuvallisen ilmaisun kautta tapahtuvaan piiloviestintään ja kuvien ylläpitämiin sterotypioihin pitäisi jo vihdoin alkaa kiinnittämään enemmän huomiota, koska niistä on tullut yhä tärkeämpiä. Tavalliset ihmiset ovat kauniita, kauneus on katsojan silmissä. Annetaan tavallisten poikien olla tavallisia poikia ja tavallisten tyttöjen tavallisia tyttöjä ilman esineellistämistä tai oletuksia jostain ”muusta”.  


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • March 17, 2021

Tässäpä tähän ketjuun terveiset Elisan markkinointiosastolta:

Mainoksen ideana on tässä ollut osaltaan se, että Sara Siepin kauneus ei noita Elisan faneja tunnu yhtään kiinnostavan. Vasta sitten kun selviää että Saralla on Elisan liittymät ja erityisesti eno töissä Elisalla, hän muuttuu kiinnostavaksi. Ja nuo syyt ovat olleet myös syyt siihen, miksi Elmeri on Saraan rakastunut. Ajatus oli siis oikeastaan tällaisella vitsin avulla nähdä noiden ulkonäköseikkojen merkitystä vähäisempinä. Suhtautuminenhan olisi ollut ihan samanlainen, riippumatta siitä minkä näköisen tyttöystävän Elmeri olisi muille esitellyt.

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • March 17, 2021

Ymmärrän oikein hyvin että tämä on se jutun ajatus minkä markkinointi viestintä tuo esille. Tytön kauneus ja julkisuus  ei ole se poikia kiinnostava asia ja niin olen tämän sketsin ymmärtänyt. Nyt kun olen nähnyt sen jo todella monta kertaa, olen alkanut miettimään miksi tähän tarvitaan muka kontrastiksi Sara Sieppi? Tavallinen nätti tyttö toisi ihan saman ajatuksen, ainakin naisten mieleen. Sen verran rassukoita nämä pojat ovat, että jo yleensä jonkun tyttökaverin saaminen olisi sellainen  ihme, että toisi ihan saman huvittavan mielleyhtymän.


roopeg
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+20
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • March 17, 2021

Siinäpä Sakarilta jo oikein hyvä kiteytys tarinasta mainosten taustalla! :relaxed: Siirsin tämän keskustelun ideapajan puolelta tänne muihin palveluihin, ihan suoraan kun ei tuo markkinointi mihinkään muuhun alueeseen oikein sovi. :thinking:


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • March 17, 2021

Sellainen vinkki mainoksen sterotypisten ajatuskuvioiden testaamiseen, että on hyvä aina ensin miettiä käänteisesti, eli laittaa testi mielessä sukupuolet toisin päin. Jos kuvitellaan tilanne niin, että on joukko fanittajia tyttöjä ja yksi heistä on saanut poikaystäväksi komean julkkis nuorukaisen, mutta muut ovat kiinnostuneita vain tämän Elisalla töissä olevasta enosta. Toimiiko vitsi näin päin? Jos miesten mielestä toimii, on homma ihan ok, mutta jos ei toimi, niin on hyvä vähän penkoa omaa ajatusmaailmaa ja omia stereotypioita ja alkaa päästä niistä irti pikkuhiljaa. 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • March 17, 2021

Siis korjaan vielä että jos siis tyttöporukka olisi vastaavasti faneja ja olisivat kiinnostuneita vain   5 g liittymästä ja Elisalla töissä olevasta tädistä. 
 

Itse testaan tällaisella käänteisillä ajatuskuviolla  tilanteita naisena suhteessa miehiin ja omaa ajattelua/käytöstä. MeTo kampanja esimerkiksi nosti hyvin esille sukupuolittuneita asenteita, mutta helposti unohdamme, että hyvää käytöstä on vaadittava myös naisilta. Se mikä ei ole sopivaa ja sallittua miehen tekemänä, ei ole sopivaa ja sallittua naisen tekemänä ja päinvastoin. 
 

Molempien sukupuolien on syytä miettiä miltä huumori tai kohtelu tuntuisi, kun käännetään sukupuolet rooleissaan toisin päin. Olisiko tämä minusta kivaa/hauskaa/sopivaa? 


  • March 17, 2021

Siis korjaan vielä että jos siis tyttöporukka olisi vastaavasti faneja ja olisivat kiinnostuneita vain   5 g liittymästä ja Elisalla töissä olevasta tädistä. 
 

Itse testaan tällaisella käänteisillä ajatuskuviolla  tilanteita naisena suhteessa miehiin ja omaa ajattelua/käytöstä. MeTo kampanja esimerkiksi nosti hyvin esille sukupuolittuneita asenteita, mutta helposti unohdamme, että hyvää käytöstä on vaadittava myös naisilta. Se mikä ei ole sopivaa ja sallittua miehen tekemänä, ei ole sopivaa ja sallittua naisen tekemänä ja päinvastoin. 
 

Molempien sukupuolien on syytä miettiä miltä huumori tai kohtelu tuntuisi, kun käännetään sukupuolet rooleissaan toisin päin. Olisiko tämä minusta kivaa/hauskaa/sopivaa? 


 Eno taikka täti, kumpikin käy.


Forum|alt.badge.img

Minusta nämä fanitus mainokset on menny jo överiksi, voisi jo keksiä uutta ideaa.

Alku oli hyvä 5G avajaiset, jos tätä hiukan kehittäisi esim. Fanit pääsevät laittamaan 5G tukiaseman päälle vaikka tasan kello 12 (kääntävät jakamossa virtakytkintä) ja sitten tukiaseman edustalla testaavat nopeutta vaikka 5G reitittimellä ja puhelimella. Joku kerta ovat hiukan myöhässä ja näkyy kuinka kiireellä juoksevat ovelle ja napsauttavat päälle. Jos samalla viikolla rakentuu useampi 5G tukiasema, niin sitten jossain valvomossa laittavat niitä päälle.

Jokaseen tämmöseen sitten oikea kuva esim. maston juuresta ja kerrotaan paikkakunta (tai kaupungin osa), niin paikalliset hoksaavat. Asentaja kun ottaa muutaman minuutin videonpätkän eri paikoista niin editoimalla saa fanit paikalle, jos ei korona aikaan viitsi joka mastolla käydä.

Lisäksi tähän voi yhdistää kiinteän verkon alas ajon, fanit asentavat 5G reitittimen jollekkin vaikka puhelinmodeemin, ADSL tai 3G käyttäjälle ja näyttävät kuinka netin käyttö nopeutuu ja kuinka monta Elisa viihdettä toimii enemmän mitä vanhalla yhteydellä… Tietenkin sitten vielä jakamolta katkasevat puhelinkaapelit, niin on kaikille selvä, että Elisalla kupariverkko poistuu.

 

Kaipaisin myös uutta Saunalahden aprillipäivän tapaista mainosta “Oma puhelinkoppi kotipihallesi”