Skip to main content

Elisan myyjän toiminta - Laitetilauksen noutaminen

  • October 29, 2025
  • 6 kommenttia
  • 193 katselukerrat

Ostin lapselleni tällä viikolla uuden läppärin ja valitsin toimituspaikaksi lapseni asuinpaikkakunnan Elisan liikkeen. Itse kun asun usean tunnin matkan päässä hänestä. Kirjoitin lapselleni standardit täyttävän valtakirjan tilauksen noutamiseksi. Olemme toimineet milloin minkäkin hankinnan kanssa jo vuosia näin lapseni kanssa. Lapseni oli noutamassa valtakirjalla tilausta, niin myyjä sanoi hänelle, että poliisi kieltää luovuttamasta tilausta valtakirjalla. Olen lapseni puolesta todella kiukkuinen tällä hetkellä Elisalle, Elisan myymälälle ja tuolle myyjälle. Jopa poliisikin tietä, että valtakirjat on tehty nimenomaan puolesta asioimista varten, eikä tällaiseen nöyryytykseen ole vielä koskaan törmätty. Paitsi Elisan myymälän myyjän kohdalla. Nytkin on kyse tavarasta eikä liittymästä, liittymien kohdalla on eri turvasäädökset, mutta liittymäasioitakin voi toinen henkilö valtakirjalla hoitaa. Lapseni ja minä olemme olleet molemmat Elisan asiakkaita, nyt tekee mieli vaihtaa muualle.

EDIT: 30.10.2025 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi. -eepuska

6 kommenttia

  • October 29, 2025

Myyjähän on toiminut oikein.

Tuolla ohjetta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/tilaus-toimitus/laitetilaukset/

Nouto Elisan myymälästä

Huomaathan, että myymälänoutotilauksen voi noutaa vain tilaaja, toisen henkilön valtuuttaminen ei ole mahdollista.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 29, 2025

Kysymys - rikkooko Elisa lakia kun tuo linkki ja teksti on täysin erillään siitä protokollasta jolla tilaus tehdään? Missään kohtaa tilausprotokollaa (testasin äsken toisella tuotteella) ei asiasta ole ostajalle mainintaa. Ja sitten myyjä nöyryyttää asiakasta myymälässä poliisilla. Poliisilla kun ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. Kuluttajansuojaviranomaisilla olisi tekemistä. Miten Elisa palvelee asiakasta, jos esimerkiksi asiakas yhtäkkiä vaikka sairastuu vakavasti eikä pääsekään itse noutamaan tilaustaan, eikä sitten kukaan muukaan, jos yleinen ja lainmukainen käytäntö valtakirjalla toimimisesta ei Elisalle myymälässä sovi. Onko tämä kuluttajariita-asia? Jos olisin älynnyt tehdä tilauksen postin tai matkahuollon noutopisteeseen lapseni asuinpaikkakunnalle, asiassa ei olisi ollut mitään ongelmaa! 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 29, 2025

Myyntiasiakirjassa sähköpostissa ei missään kohtaa mainita sitä, etteikö valtakirjalla voi ostosta luovuttaa. Valtakirja ei ole ylivoimainen este. Poliisinkaan mielestä. Eikä lakimiestenkään mielestä.

3 Laitteen luovutus, omistusoikeuden siirtyminen ja kuluttaja-asiakkaan etämyynnin peruutusoikeus

Laite luovutetaan kaupantekohetkellä tai toimitusmyyntinä. Laitteen toimituksesta voidaan periä erillinen toimitusmaksu. Elisa ei kuitenkaan ole velvollinen luovuttamaan laitetta, mikäli toimittamisen estää ylivoimainen este.

Laitteen omistusoikeus ja vaaranvastuu siirtyvät asiakkaalle laitteen luovutushetkellä, ellei toisin ole sovittu.

Kun omistusoikeus laitteeseen on siirtynyt, asiakas vastaa laitteesta ja sopimuksen mukaisten maksujen suorittamisesta riippumatta esimerkiksi laitteen varastamisesta, rikkoutumisesta tai katoamisesta. Elisa suositteleelaitteen vakuuttamista tällaisten tilanteiden varalta.

Laitteen tuotepaketti voi olla avattu ja laitetta testikäytetty. Kaikilla laitteilla on kuitenkin täysi takuu.

Etämyynnissä kuluttaja-asiakkaalla on oikeus peruuttaa sopimus 14 vuorokauden kuluttua laitteen luovuttamisesta. 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 29, 2025

Eli huomenna kukonlaulun aikaan ajan halki Suomen ja peruutan tilauksen/kaupan (14 vrk) ja marssin toisen operaattorin kauppaan ja irtisanoudumme kaikista Elisan palveluista lopullisesti. Tilausta tehdessä ei missään kohtaa ollut mainintaa että Elisalla toimitaan oikein poliisivoimien uhkailujen kera täysin eri tavalla kuin koko muu Suomi toimii.


Forum|alt.badge.img+8
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 30, 2025

Laitetilauksen yhteydessä valittaessa noutotavaksi “nouto myymälästä” tulee mielestäni aivan viimeistään tilauksen vahvistuksen jälkeen sivulle ilmoitus, jossa pyydetään huomioimaan, että tilauksen voi noutaa vain tilauksen tekijä ja mukana tulee olla virallinen henkilökortti.😊Tämä tieto koskee kaikkia ennen 30.10.2025 tehtyjä tilauksia. Tänään verkkokaupan puolelle on tuotu muutamia eri valintoja esim. kirjautumisen osalta ja näistä valinnoista riippuen voi tietyissä tapauksissa noudon suorittaa myös saapumisilmoituksella.

Koska tilauksesi kuitenkin on tehty ennen 30.10.2025 pätee siihen aikaisempi käytäntö, minkä myötä tilauksen pystyy noutamaan myymälästä vain tilauksen tehnyt henkilö eikä valtakirjalla nouto ole mahdollista.

Tilauksen peruuttaminen onnistuu kätevästi OmaElisasta sivulta “tilaukset” tai sillä, että tilauksen jättää noutamatta. Sitä varten ei siis tarvitse ainakaan Elisan vuoksi ajaa halki Suomen.👍

Pahoittelut osaltani kuitenkin siitä jos myymälässä asiointi on ollut epämieluisaa! Poliisiasiahan tuo tilauksen noutaminen ei tietenkään ole ja kuulostaa varsin erikoiselta jos tässä on varsinkin jollain tavalla uhkailtu poliisilla kun noutoa on yritetty tehdä valtakirjalla. Käydään mielellään tuo tilanne meillä tarkemmin läpi myös myymälän henkilökunnan kanssa.😊Sitä varten voit olla yhteydessä Elisan asiakaspalveluun, josta saadaan pallo liikkeelle asian läpikäynti varten.👍

Ja tervetuloa mukaan yhteisöön ​@Muratti 😊💙


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • November 2, 2025

Aika erikoista ettei valtakirja käy. Noudettaessa kuitenkin tarkastetaan henkilöllisyys ja kai se valtakirja jää Elisalle, jos olisi väärennös niin siinä olevat tiedot ova kuitenkin tuotteen noutajan ?