Haluaisin kuulla muiden Elisan asiakkaiden kokemuksia Elisan puhelinhuollon nopeudesta, koska Elisa ei sitä osaa minulle kysyttäessä kertoa.
Oma aiempi kokemukseni akunvaihdoista on Tectorista, jossa asia suoritettu odottaessa tai seuraavaksi päiväksi. Kun siis asia on aikataulutettu etukäteen.
Oma kokemukseni Elisan toiminnasta:
Elisalta ostamani iP11:n akku “happani” nopeammin kuin mitä valmistaja ja myyjä lupaavat. Akun “kunto” laski alle 80%:n ja reilulla 300:lla syklillä.
Pohjustin asiaa uutterasti aspa-viesteillä.
Sovittiin, että jos akusta tai luurista ei löydy väärinkäytön merkkejä, niin akku vaihdetaan virhevastuuseen.
Vein sitten luurin Elisan Triplan liikkeeseen lauantaina 12. maaliskuuta.
Arvasin, että voi tulla ongelmaa, koska astuin liikkeeseen vain vartti ennen liikkeen kiinnimenoa.
Vaikka asia oli siis viesteissä sovittu, piti myyjän vänkätä takuusta ja akkujen kulumisesta, kunnes oltiin kiinnimenoajassa. Myyjä sanoi sitten, että hän laittaa luurin eteenpäin maanantaina.
Maanantaina 14. maaliskuuta ihmettelin sitten viesti-aspalle, että eikö asiakkaan pitäisi saada kuitti luovuttamastaan luurista, että tiedettäisiin edes se, kenen hallussa se “virallisesti” on?
Asiaa selvitettiin ja keskiviikkona 16. maaliskuuta luuri löytyi Triplan liikkeen pöytälaatikosta ja sain kuitin sen vastaanottamisesta. Sain lisäksi linkin mcaren huollon seurantaan.
Perjantaina 18. maaliskuuta ihmettelin viesti-aspalle, että miksi luuri ei näy huollon seurannassa. Taas asiaa selviteltiin ja maanantaina lisää ja sitten luvattiin, että KUUSI päivää luurin pöytälaatikosta löytämisestä, UPS toimittaa sen huoltoon.
Eipä onnistunut sekään, tuo viiden kilometrin matka todennäköisesti toteutui keskiviikkona eli YKSITOISTA päivää sen jälkeen, kun luurin Elisan kauppaan jätin.
Torstaina 24. maaliskuuta luuri ilmestyi mcaren seurantaan.
Olin ke 23. maaliskuuta laittanut aspa-viestin, että kun eivät olleet yhtään missään vaiheessa kertoneet aikatauluista, kuinka kauan luurin tarkastus ja akun vaihto kestävät, niin voisivatko arvioida tulevien toimenpiteiden aikataulun.
Tämän sitten viesti-aspa tulkitsi niin, että jätin soittopyynnön.
To 23.3. vain joitain minuutteja myöhässä ilmoitetusta ajasta, joku Elisalta soitti ja kyseli, että mitä asiaa. Kysyin, että oliko hän katsonut ollenkaan, mitä olin aspa-viestillä kysynyt. Ei ollut. Selostin tilanteen lyhyesti ja kysyin, että osaako hän arvioida aikataulua tai voiko välittää jonnekin pyynnön aikatauluarvion tekemisestä. Ei osaa. Ei voi. Ainoa mitä voidaan sanoa on, että “vaihtelee”. Palautteen voi kyllä kirjoittaa. Ehkä kirjoittikin. En tosin tiedä kenelle ja koska ja mitä väliä.
Nyt 24.4. luurini on mcaren jonossa ja siirryn siis “akunvaihtohuollon” kestossa kolmannelle viikolle.
Ymmärrän kyllä, että Elisan taloudellisissa intresseissä ei ole tähdä tällaisesta operaatiosta mahdollisimman nopeaa ja kätevää ja asiakkaalle mukavaa, mutta nyt vaikuttaa siltä, että on menty “optimointihorisontin” yli. Jos vaikka niinkin kummallinen asia, että asiakas itse toimittaa luurin huoltopisteeseen, ei ole mahdollista ja siksi luuria kuskataan viikko sinne ja toinen tänne, niin ei kai tässä ole mitään tehtävissä.
Ongelma lienee myös Elisan työntekijöiden asenne, jossa 2 vuotta vanha tonnin luuri ei enää olekaan arvokas laite, vaan pelkkä häiriötekijä, josta kenenkään ei tarvitse ottaa vastuuta.
Jatkossa yritän välttää Elisalla asiointia mahdollisimman paljon.