Elisan puhelinhuollon toimintanopeus


Käyttäjätaso 5
  • Valmentaja
  • 1019 kommenttia

Haluaisin kuulla muiden Elisan asiakkaiden kokemuksia Elisan puhelinhuollon nopeudesta, koska Elisa ei sitä osaa minulle kysyttäessä kertoa.

Oma aiempi kokemukseni akunvaihdoista on Tectorista, jossa asia suoritettu odottaessa tai seuraavaksi päiväksi. Kun siis asia on aikataulutettu etukäteen.

Oma kokemukseni Elisan toiminnasta:

Elisalta ostamani iP11:n akku “happani” nopeammin kuin mitä valmistaja ja myyjä lupaavat. Akun “kunto” laski alle 80%:n ja reilulla 300:lla syklillä.
Pohjustin asiaa uutterasti aspa-viesteillä.
Sovittiin, että jos akusta tai luurista ei löydy väärinkäytön merkkejä, niin akku vaihdetaan virhevastuuseen.

Vein sitten luurin Elisan Triplan liikkeeseen lauantaina 12. maaliskuuta.
Arvasin, että voi tulla ongelmaa, koska astuin liikkeeseen vain vartti ennen liikkeen kiinnimenoa.
Vaikka asia oli siis viesteissä sovittu, piti myyjän vänkätä takuusta ja akkujen kulumisesta, kunnes oltiin kiinnimenoajassa. Myyjä sanoi sitten, että hän laittaa luurin eteenpäin maanantaina.

Maanantaina 14. maaliskuuta ihmettelin sitten viesti-aspalle, että eikö asiakkaan pitäisi saada kuitti luovuttamastaan luurista, että tiedettäisiin edes se, kenen hallussa se “virallisesti” on?
Asiaa selvitettiin ja keskiviikkona 16. maaliskuuta luuri löytyi Triplan liikkeen pöytälaatikosta ja sain kuitin sen vastaanottamisesta. Sain lisäksi linkin mcaren huollon seurantaan.

Perjantaina 18. maaliskuuta ihmettelin viesti-aspalle, että miksi luuri ei näy huollon seurannassa. Taas asiaa selviteltiin ja maanantaina lisää ja sitten luvattiin, että KUUSI päivää luurin pöytälaatikosta löytämisestä, UPS toimittaa sen huoltoon.

Eipä onnistunut sekään, tuo viiden kilometrin matka todennäköisesti toteutui keskiviikkona eli YKSITOISTA päivää sen jälkeen, kun luurin Elisan kauppaan jätin.

Torstaina 24. maaliskuuta luuri ilmestyi mcaren seurantaan.

Olin ke 23. maaliskuuta laittanut aspa-viestin, että kun eivät olleet yhtään missään vaiheessa kertoneet aikatauluista, kuinka kauan luurin tarkastus ja akun vaihto kestävät, niin voisivatko arvioida tulevien toimenpiteiden aikataulun.

Tämän sitten viesti-aspa tulkitsi niin, että jätin soittopyynnön.
To 23.3. vain joitain minuutteja myöhässä ilmoitetusta ajasta, joku Elisalta soitti ja kyseli, että mitä asiaa. Kysyin, että oliko hän katsonut ollenkaan, mitä olin aspa-viestillä kysynyt. Ei ollut. Selostin tilanteen lyhyesti ja kysyin, että osaako hän arvioida aikataulua tai voiko välittää jonnekin pyynnön aikatauluarvion tekemisestä. Ei osaa. Ei voi. Ainoa mitä voidaan sanoa on, että “vaihtelee”. Palautteen voi kyllä kirjoittaa. Ehkä kirjoittikin. En tosin tiedä kenelle ja koska ja mitä väliä.

Nyt 24.4. luurini on mcaren jonossa ja siirryn siis “akunvaihtohuollon” kestossa kolmannelle viikolle.

Ymmärrän kyllä, että Elisan taloudellisissa intresseissä ei ole tähdä tällaisesta operaatiosta mahdollisimman nopeaa ja kätevää ja asiakkaalle mukavaa, mutta nyt vaikuttaa siltä, että on menty “optimointihorisontin” yli. Jos vaikka niinkin kummallinen asia, että asiakas itse toimittaa luurin huoltopisteeseen, ei ole mahdollista ja siksi luuria kuskataan viikko sinne ja toinen tänne, niin ei kai tässä ole mitään tehtävissä.
Ongelma lienee myös Elisan työntekijöiden asenne, jossa 2 vuotta vanha tonnin luuri ei enää olekaan arvokas laite, vaan pelkkä häiriötekijä, josta kenenkään ei tarvitse ottaa vastuuta.

Jatkossa yritän välttää Elisalla asiointia mahdollisimman paljon.


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

15 kommenttia

Käyttäjätaso 5

mcaren akunvaihtohinta iP11:lle on muuten 110€.
Onko tuo ennätys?
Esim. Tectorilla maksaa 89€ ja Applellä 75+12=87€.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Ei kai mikään olisi estänyt laitteen viemistä suoraan Tectorille? Kuitenkin valmistajan takuusta on kyse.

 

Mutta on tuo Elisan toiminta kertomasi perusteella ollut luokattoman hidasta eikä siihen pidä kyllä alistua!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Kyllähän näistä saa lukea toisinaan täällä yhteisönkin puolella. Elisa yrittää välttää minkä pystyy koko takuuprosessia (joka lain mukaan MYYJÄN kuuluu hoitaa kohtuullisessa ajassa) ja saada asiakkaan omilla kuluillaan hoitamaan puhelin huoltoon. Takuuhuolloistahan ei saisi myuodostua mitään kuluja asiakkaalle, eli jos olet saanut laskun 110€, kannattaa se (yrittää, onnea vaan) veloittaa Elisalta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Takuuhuolloistahan ei saisi myuodostua mitään kuluja asiakkaalle, eli jos olet saanut laskun 110€, kannattaa se (yrittää, onnea vaan) veloittaa Elisalta.

Jos huolto tulkitsee, että vika ei ole takuunalainen, lasku on ihan aiheellinen.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Takuuhuolloistahan ei saisi myuodostua mitään kuluja asiakkaalle, eli jos olet saanut laskun 110€, kannattaa se (yrittää, onnea vaan) veloittaa Elisalta.

Jos huolto tulkitsee, että vika ei ole takuunalainen, lasku on ihan aiheellinen.

 

 

Onko se silloin mainitsemani takuuhuolto ? Lähtökohtasestihan puhelin lähetetään huoltoon jossa määritellään onko vika takuun alainen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Takuuhuolloistahan ei saisi myuodostua mitään kuluja asiakkaalle, eli jos olet saanut laskun 110€, kannattaa se (yrittää, onnea vaan) veloittaa Elisalta.

Jos huolto tulkitsee, että vika ei ole takuunalainen, lasku on ihan aiheellinen.

 

 

Onko se silloin mainitsemani takuuhuolto ? Lähtökohtasestihan puhelin lähetetään huoltoon jossa määritellään onko vika takuun alainen.

No tässä casessa ei ole täällä kerrottu, oliko puhelin yli vai alle vuoden ikäinen, joka on Applella akun takuuaika.

Käyttäjätaso 1

Siinä säästää helposti viikon verran kun kiikuttaa itse puhelimen huoltoliikkeeseen eikä elisan myymälään, josta joku sen sinne huoltoliikkeeseen vie kun joutaa....

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Takuuhuolloistahan ei saisi myuodostua mitään kuluja asiakkaalle, eli jos olet saanut laskun 110€, kannattaa se (yrittää, onnea vaan) veloittaa Elisalta.

Jos huolto tulkitsee, että vika ei ole takuunalainen, lasku on ihan aiheellinen.

 

 

Onko se silloin mainitsemani takuuhuolto ? Lähtökohtasestihan puhelin lähetetään huoltoon jossa määritellään onko vika takuun alainen.

No tässä casessa ei ole täällä kerrottu, oliko puhelin yli vai alle vuoden ikäinen, joka on Applella akun takuuaika.

No, ainakin mainittiin että happani nopeammin kuin mitä valmistaja ja myyjä luvannut. Virhevastuu toki jatkuu tuon vuodenkin jälkeen, mutta se on taas eri case kuin takuu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Siinä säästää helposti viikon verran kun kiikuttaa itse puhelimen huoltoliikkeeseen eikä elisan myymälään, josta joku sen sinne huoltoliikkeeseen vie kun joutaa....

Ihan varmasti säästää. Ja tätä Elisa haluaakin, ei voi olla niin että hyvä asiakaspalvelu rajoittuu kaikkeen muuhun kuin takuu asioihin, ellei se ole tarkoituksellista. Vai onko sitten koko laajuudessaan Elisan asiakaspalvelu samaa tasoa takuu ja huoltoasioiden kanssa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Ei kai mikään olisi estänyt laitteen viemistä suoraan Tectorille? Kuitenkin valmistajan takuusta on kyse.

 

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavaroiden-ja-palveluiden-virheet/takuu-ja-virhevastuu/

Isojen tuotemerkkien huoltoasiaoissa asiat sujuvat nopeiten asioimalla suoraan kotimaisen huoltoliikkeen kanssa,  eikä tarvitse käyttää myyjää välikätenä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Ei kai mikään olisi estänyt laitteen viemistä suoraan Tectorille? Kuitenkin valmistajan takuusta on kyse.

 

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavaroiden-ja-palveluiden-virheet/takuu-ja-virhevastuu/

Isojen tuotemerkkien huoltoasiaoissa asiat sujuvat nopeiten asioimalla suoraan kotimaisen huoltoliikkeen kanssa,  eikä tarvitse käyttää myyjää välikätenä.

Päivänselvä asia. Huoltopaikkaan vinetiä kannustetaan pitelemällä myymälään tuotuja puhelimia laatikossa tai matkalla pari viikkoa.

Pahiten tämä osuu niihin jotka eivät syystä tai toisesta pääse kulkemaan, kuitenkin nämäkin ihmiset tarvitsevat puhelintaan.

Käyttäjätaso 5

Akun liian nopea vanheneminen ei koskaan tapahdu takuun aikana, vaan siis poikkeuksetta sen jälkeen.
Jos siis lupauksista jäädään selvästi, niin ainoa tapa saada “oikeutta”, on virhevastuuseen vetoaminen.

Elisan mukaan ainoa tapa saada laitehuolto (akunvaihto) virhevastuun piiriin, oli viedä luuri Elisan myymälään, joka toimittaa eteenpäin.
2 kuukauden ja 20 viestin jälkeen Elisa “poikkeuksellisesti” suostui hyväksymään akunvaihdon virhevastuun piiriin. Siihen asti, kunnes olin laskenut, että akku vanheni 40%:ia mainostettua nopeammin, vedottiin, että kuluvien osien kuliminen on normaalia kulumista, riippumatta siitä kuinka paljon väitettyä nopeammin se kuluminen tapahtuu.
Hieman kafkaa oli väitellä siitä, ovatko kuluvat osat aina täydellisiä eli niissä ei virheitä voi esiintyä.

Jos ja kun luurin kuskaaminen myymälästä huoltoon kestää vajaan viikon ja toiseen suuntaan luultavasti saman verran, niin tuota voi pitää vain asiaksta haittaavana hidasteena, jolla vähennetään “kiinnostusta”. Ainakaan minä en keksi mitään hyötyä siitä, että myymälän pitää olla siinä välissä. Eivät tee luurille yhtään mitään, eivätkä ota kantaa virhevastuuseen. Nuo asiat tapahtuu muualla kuin liikkeessä. Myyjät eivät myöskään mitenkään hyödy tuosta ylimääräisestä työstä, mikä voi näkyä innokkuutena hoitaa asiaa.

Nyt selvityksessä on, voinko säästää siis viikon ja hakea luurin suoraan huollosta.

Käyttäjätaso 5

Ei kai mikään olisi estänyt laitteen viemistä suoraan Tectorille? Kuitenkin valmistajan takuusta on kyse.

Ei ole kyse takuusta.
Eihän akku niin nopeasti vanhene, että takuuseen ehtisi.

Selvitin nopeasti Applen mielipiteen asiasta tammikuussa: Suomen lain mukaan myyjä on ensisijaisessa vastuussa. Myös valmistajan lupauksista.

Käyttäjätaso 5

Ei kai mikään olisi estänyt laitteen viemistä suoraan Tectorille? Kuitenkin valmistajan takuusta on kyse.

 

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavaroiden-ja-palveluiden-virheet/takuu-ja-virhevastuu/

Isojen tuotemerkkien huoltoasiaoissa asiat sujuvat nopeiten asioimalla suoraan kotimaisen huoltoliikkeen kanssa,  eikä tarvitse käyttää myyjää välikätenä.

Päivänselvä asia. Huoltopaikkaan vinetiä kannustetaan pitelemällä myymälään tuotuja puhelimia laatikossa tai matkalla pari viikkoa.

Pahiten tämä osuu niihin jotka eivät syystä tai toisesta pääse kulkemaan, kuitenkin nämäkin ihmiset tarvitsevat puhelintaan.

Kysyin asiaa Elisalta pariinkin otteeseen; ei annettu mahdollisuutta viedä itse huoltoon. Ainoa vaihtoehto oli viedä liikkeeseen. Arvatenkin jo arvatuista syistä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

Ei kai mikään olisi estänyt laitteen viemistä suoraan Tectorille? Kuitenkin valmistajan takuusta on kyse.

 

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavaroiden-ja-palveluiden-virheet/takuu-ja-virhevastuu/

Isojen tuotemerkkien huoltoasiaoissa asiat sujuvat nopeiten asioimalla suoraan kotimaisen huoltoliikkeen kanssa,  eikä tarvitse käyttää myyjää välikätenä.

Päivänselvä asia. Huoltopaikkaan vinetiä kannustetaan pitelemällä myymälään tuotuja puhelimia laatikossa tai matkalla pari viikkoa.

Pahiten tämä osuu niihin jotka eivät syystä tai toisesta pääse kulkemaan, kuitenkin nämäkin ihmiset tarvitsevat puhelintaan.

Kysyin asiaa Elisalta pariinkin otteeseen; ei annettu mahdollisuutta viedä itse huoltoon. Ainoa vaihtoehto oli viedä liikkeeseen. Arvatenkin jo arvatuista syistä.

 

Tässä voi olla syynä se, että kyseisellä huollolla ei ole asiakaspalvelupistettä tms. Epätodennäköistä, mutta mahdollista. Toinen vaihtoehto on se, että huolto on asiakkaaseen nähden toisella puolella maata. 

 

Periaatteessa jälleenmyyjälle pitäisi olla ihan ok se, että asiakas vie tuotteen huoltoon itse. Monesti näin asiakas tosiaan saa laitteensa takaisin nopeammin kuin myyjän kautta. Pelkästään matkoihin (myyjältä huoltoon ja takaisin) saattaa mennä helposti viikko.

 

En tiedä Elisan toimintamallia myymälöissä huoltotapauksien osalta, mutta omassa työssä asiakkaan laitteet kyllä hoidetaan eteenpäin viimeistään seuraavana arkipäivänä.