Elisan sähköpostilaskutus muuttuu maksulliseksi



Näytä ensimmäinen kirjoitus

277 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Huomasin sattumalta oma. elisasta laskutukseni sähköpostilaskutuksen osalta on muuttunut 0,99€/lasku. Onko Elisalla ollut ajatuksena ilmoittaa muutoksista asiakkaalle? En ole saanut laskutusvaihtoehdon muuttumisesta maksulliseksi ilmoitus kirjettä, sähköpostia tai tekstiviestiä. Ikkunan takana en ole havainnut edes savumerkkejä.

Hinnan perusteella arvelen , että sinulla on käytössä sähköpostilasku. Jos se on aiemmin ollut ilmainen , niin luulisin , että Elisa on alkanut siitä laskuttaa. No ilmoittaahan sellaisesta asiakkaalle pitäisi.

Tässä laskutuksen ohjesivu:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/laskun-toimitustavat/

Näyttäisi siltä , että ilmaiseksi laskun voi maksaa enää tekstiviestilaskuna , Oma Elisassa ja E-laskuna. Suosittelen siirtymistä E-laskuun.

Lisäksi samaiselta linkitetyltä verkkosivulta ilmenee, että maksuton on myös näemmä automatisoitu suoramaksu, kun sitä koskevaksi ilmoitustavaksi valittuna on tekstiviesti. Samassa yhteydessä sähköpostia kutsutaan “ähköpostiksi”, eli ilmeisesti Elisan käsityksen mukaan ähkypostiksi.

Outoa on kyllä Elisan touhu nykyään, yhä oudommaksi käyden… Muut firmat ym. toimijat kun ennemmin suosivat sähköpostia ja alkavat luopua tai ainakin veloittaa erinäisistä tekstiviestittelyistä, tekee Elisa toisin päin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Ainakin säästöpankin mobiilisovellus ilmoittaa uusista e-laskuista.

Ai, että syöttäisin pankkitunnukseni pysyvästi laitteeseen, jonka voi pahimmillaan kaapata puhelinsoitolla?

Ei käy, vaan pankkiin kirjautumisen tulee tapahtua menetelmällä, joka on offline silloin, kun sitä ei käytetä. Eli esimerkiksi tunnuslukulista tai sirukortti.

Paljon helpompaa on seurata laskuja yhdestä paikasta eli pankista.

Kymmenen vuotta sitten tämä oli postilaatikko, nyt se on sähköposti.

Voithan sä maksaa ne e-laskusi miten pitkällä maksuajalla tahansa

Täh? Elisan laskujen maksuehto on 14 vrk. E-laskusta menee jo viivästyskorkoa, jos käyt esimerkiksi kerran kuussa tarkastamassa e-laskusi.

 

 

EDIT 23.3.2023 // siirretty täältä toiseen keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

No, jokainen hankaloittaa elämäänsä omalla tavallaan :) Tavalliselle jantterille tunnuslukulistan pölliminen on helpompaa kuin puhelimen kaappaaminen puhelinsoitolla ?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Tämä oli ehkä yksi typerimmistä ilmoituksista Elisalta hetkeen 🤣
Okeu Britt kanavien korvaamatta jättäminen oli idioottimaisin teko mutta että
“Sähköpostilasku maksulliseksi.”
Herttileijaa että Elisalla on pakko olla joku työriihi mikä vaan keksii mitä ihmeellisimpiä tapoja rokottaa asiakkaalta lisää maksuja sekä lorottaa niitä silmään eri tavoin.

 

 

EDIT 23.3.2023 // muokattu pois kirosanat ja loukkaavat termit OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaisesti, siirretty kommentti täältä toiseen keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Aivan huomaa kuinka Elisa muuttuu vain ahneemmaksi, edellinen yllätys oli sähköpostin raju korotus, joten vaihdoin sen heti ilmaiseen ja parempaan sähköpostiin. Mutta tämä että,vielä sähköpostikaskusta pitää maksaa, ei juma..🤬 Pitää alkaa pikkuhiljaa kattomaan naapurien tarjouksia.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Tämä oli ehkä yksi typerimmistä ilmoituksista Elisalta hetkeen 🤣
Okeu Britt kanavien korvaamatta jättäminen oli idioottimaisin teko mutta että
“Sähköpostilasku maksulliseksi.”
Herttileijaa että Elisalla on pakko olla joku työriihi mikä vaan keksii mitä ihmeellisimpiä tapoja rokottaa asiakkaalta lisää maksuja sekä lorottaa niitä silmään eri tavoin.

 

 

EDIT 23.3.2023 // muokattu pois kirosanat ja loukkaavat termit OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaisesti, siirretty kommentti täältä toiseen keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Aivan huomaa kuinka Elisa muuttuu vain ahneemmaksi, edellinen yllätys oli sähköpostin raju korotus, joten vaihdoin sen heti ilmaiseen ja parempaan sähköpostiin. Mutta tämä että,vielä sähköpostikaskusta pitää maksaa, ei juma..🤬 Pitää alkaa pikkuhiljaa kattomaan naapurien tarjouksia.

Vaihtoehtoja, kun on periaatteessa 2. Joko DNA jos niillä sähköpostilaskutus, Telialla ei ole enää. Moilla maksukorttiveloitus ja Telialla maksukorttiveloitus Dot-liittymässä.

 

Mutta ei sen laskun tallentaminen ole vaikeaa OmaElisankaan kautta koneelle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Mikä siinä e-laskussa on niin vaikeata? Itse käytän sitä joka laskuttajalla. Dna oli aikoinaan ja sieltä sähköpostilasku ja aina sen unohti.. Tilipäivänä kun käy e-laskut vahvistamassa niin se on siinä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Tavalliselle jantterille tunnuslukulistan pölliminen on helpompaa kuin puhelimen kaappaaminen puhelinsoitolla ?

Ota myös tekijöiden määrä huomioon. Tunnuslukulistaa tuskin lähdetään pöllimään elinkeinoaluetta pidempää. Eli potentiaalisia pöllijöitä voisi olla vaikka 0,3 miljoonaa. Sen sijaan maailmassa on 8000 miljoona ihmistä, jotka voivat soittaa puhelimeen.

Lisäksi ei sillä pelkällä tunnuslukulistalla vielä pankkiin mennä. Tarvitaan käyttäjätunnus, kiinteä salasana ja tekstiviestisilmukka. Älypuhelimessa sen sijaan kaikki tarvittava on valmiina odottamassa.

Mikä siinä e-laskussa on niin vaikeata?

Mietipä, jos vaikka joudut sairaalaan etkä pysty hoitamaan raha-asioitasi.

Paperilaskut on helppo delegoida sukulaiselle, samoin sähköpostilaskut. E-laskut sen sijaan ovat pankissa niin hyvässä turvassa, että niitäpä sukulaiset eivät voi käydä hakemassa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Tavalliselle jantterille tunnuslukulistan pölliminen on helpompaa kuin puhelimen kaappaaminen puhelinsoitolla ?

Ota myös tekijöiden määrä huomioon. Tunnuslukulistaa tuskin lähdetään pöllimään elinkeinoaluetta pidempää. Eli potentiaalisia pöllijöitä voisi olla vaikka 0,3 miljoonaa. Sen sijaan maailmassa on 8000 miljoona ihmistä, jotka voivat soittaa puhelimeen.

Lisäksi ei sillä pelkällä tunnuslukulistalla vielä pankkiin mennä. Tarvitaan käyttäjätunnus, kiinteä salasana ja tekstiviestisilmukka. Älypuhelimessa sen sijaan kaikki tarvittava on valmiina odottamassa.

Mikä siinä e-laskussa on niin vaikeata?

Mietipä, jos vaikka joudut sairaalaan etkä pysty hoitamaan raha-asioitasi.

Paperilaskut on helppo delegoida sukulaiselle, samoin sähköpostilaskut. E-laskut sen sijaan ovat pankissa niin hyvässä turvassa, että niitäpä sukulaiset eivät voi käydä hakemassa.

 

Kyllä puhelimessakin tarvitaan pin koodia puhelimen avatakseen ja vielä erikseen sovellukseen, ja vielä vahvistussovellukseenkin.

Ja onneksi mobiilisovellus on niin kätevä että se toimii sairaalassakin :)

Jos taas joudut koomaan etkä pysty mobiilia käyttämään, et myöskään ole kehottamassa laskuja maksamaan.. Toki joku sukulainen voi tämän ihan itsekin hoksata.

Myös verkkopankkitunnukset löytyy potilaan kotoa.

 

Käyttäjätaso 7

Vaihtoehtoja, kun on periaatteessa 2. Joko DNA jos niillä sähköpostilaskutus, Telialla ei ole enää. Moilla maksukorttiveloitus ja Telialla maksukorttiveloitus Dot-liittymässä.

Globetelilla on sähköpostilasku.

Käyttäjätaso 7

Lisäksi ei sillä pelkällä tunnuslukulistalla vielä pankkiin mennä. Tarvitaan käyttäjätunnus, kiinteä salasana ja tekstiviestisilmukka. Älypuhelimessa sen sijaan kaikki tarvittava on valmiina odottamassa.

Tästä olemme keskustelleet aiemminkin. Ehkä sinun @irritus kannattaisi ottaa paremmin selvää niistä pankkiappeista.

Toistan aiemmin jo sanomani , että ainakaan minun pankin puhelinappi EI TALLENNA puhelimeen yhtään mitään tunnuksia ja kirjautuminenkin on vahvan tunnistautumisen takana. Siis tarvitaan kaksi sovellusta (varsinainen pankkisovellus ja tunnuslukusovellus) , joista kumpikaan ei tallenna puhelimeen yhtään mitään. Pankin palvelimella ainoastaan on käyttäjän tiedot ja toivottavasti käyttäjän korvien välissä.

Siis tuo sinun väittämäsi , että puhelimessa on kaikki valmiina varastettavaksi on täyttä puuta heinää.

Käyttäjätaso 4

Lisäksi ei sillä pelkällä tunnuslukulistalla vielä pankkiin mennä. Tarvitaan käyttäjätunnus, kiinteä salasana ja tekstiviestisilmukka. Älypuhelimessa sen sijaan kaikki tarvittava on valmiina odottamassa.

Tästä olemme keskustelleet aiemminkin. Ehkä sinun @irritus kannattaisi ottaa paremmin selvää niistä pankkiappeista.

Toistan aiemmin jo sanomani , että ainakaan minun pankin puhelinappi EI TALLENNA puhelimeen yhtään mitään tunnuksia ja kirjautuminenkin on vahvan tunnistautumisen takana. Siis tarvitaan kaksi sovellusta (varsinainen pankkisovellus ja tunnuslukusovellus) , joista kumpikaan ei tallenna puhelimeen yhtään mitään. Pankin palvelimella ainoastaan on käyttäjän tiedot ja toivottavasti käyttäjän korvien välissä.

Siis tuo sinun väittämäsi , että puhelimessa on kaikki valmiina varastettavaksi on täyttä puuta heinää.

Hyvin laitettu Sokra. Täysin samaa mieltä asiasta ja itselläni myöskin sama että vahvan tunnistautumisen takana on kirjautuminen. Tämä folioporukka on kyllä hassua fobiajengiä . Mitenköhän se tänne on kirjautunut kirjoittelemaan kun siinäkin on kaikenlaista mahdollisuutta menettää tietoja 🤣

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Siis tarvitaan kaksi sovellusta (varsinainen pankkisovellus ja tunnuslukusovellus) , joista kumpikaan ei tallenna puhelimeen yhtään mitään.

Väität siis ihan vakavasti, että jos otat asetukset → sovellukset → tunnuslukusovellus → tallennustila → tyhjennä tallennustila, niin tunnuslukusovelluksella pääsee tuon jälkeenkin kirjautumaan pankkiin? Ja ilman mitään käyttöönottotoimenpiteitä!

Itse laitoin se sähköpostin suoraan roskapostiksi, niin outo oli lähettäjän osoite ja otsikko 😄 

Äsken tuli tekstiviestillä, että lähetimme sinulle eilen sähköpostilla.. ja tuo tekstari tuli Ahvenanmaalta. 

 

Miksi virallisen viestinnän pitää olla näin epäilyttävää näinä aikoina kun ei mihinkään uskalla luottaa?

Käyttäjätaso 7

Siis tarvitaan kaksi sovellusta (varsinainen pankkisovellus ja tunnuslukusovellus) , joista kumpikaan ei tallenna puhelimeen yhtään mitään.

Väität siis ihan vakavasti, että jos otat asetukset → sovellukset → tunnuslukusovellus → tallennustila → tyhjennä tallennustila, niin tunnuslukusovelluksella pääsee tuon jälkeenkin kirjautumaan pankkiin? Ja ilman mitään käyttöönottotoimenpiteitä?

En minä ole sellaista väittänyt.

Siellä välimuistissa on todennäköisesti erilaista salattua kertakäyttödataa , joilla ei pankkiin pääse. Pelkällä tunnuslukusovelluksella ei myöskään pankkiin pääse , vaan pitää kirjautua joko tietokoneen selaimella tai pankkiappilla ja sitten varmentaa tunnuslukusovelluksella.

Kumpikaan ei ei tallenna käyttäjätunnusta eikä varmennus pin-koodia , vaan ne kysytään istunnon aluksi joka kerta. Sitten tiedot lähetetään salattuna pankkiin verifiointia varten ja jos tulos on ok , niin yhteys aukenee. Jos välimuistissa olisi jotakin sellaista , mikä ohittaisi tunnusten kyselyn , niin sitten olisi aihetta systeemiä korjata.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

onko nyt yksityisyys ja tietoturva mennyt sekaisin.

@Sokrates voi olla oikeassa siinä että yksityisyys tietoja ei jää laitteeseen, mutta siinä on kuitenkin linkitys, eli pankki tietää että se on just tämä asennus.

eikös just ollut joku volte haavoittuvuus, jolla saadaan laite haltuun. yksityiskohdat on julkistamatta. itse oletan että jos laite on saastunut root tasolla niin noita pankki appeja voidaan käyttää hyväksi. en ole kuullut yhtäkään tapausta kaapatuista pankkiappeista, mutta eiköhän tule.

 

Käyttäjätaso 7

onko nyt yksityisyys ja tietoturva mennyt sekaisin.

@Sokratesvoi olla oikeassa siinä että yksityisyys tietoja ei jää laitteeseen, mutta siinä on kuitenkin linkitys, eli pankki tietää että se on just tämä asennus.

Tuossa on hiukan perää.

Pankin palveluun pitää asennettaessa “rekisteröidä” laite , jolla palvelua käytetään ja niitä voi olla useampiakin laiterikkojen varalta. Niillä tiedoilla yksistään ei kuitenkaan palveluun pääse ja luulisinpa , että nekin tiedot ovat puhelimessa kryptattuja.

Käyttäjätunnukset ja varmistuskoodit ovat sitten toinen asia ja ilman niitä ei palvelu aukea. Tuskinpa niitä joka kerta erikseen kyseltäisiin , jos ne olisivat puhelimeen tallennettuna.

 

eikös just ollut joku volte haavoittuvuus, jolla saadaan laite haltuun. yksityiskohdat on julkistamatta. itse oletan että jos l

Taisipa joku päivä sitten tulla ilmi myös Samsungin Exynosin haavoittuvuus , mutta sellaisia tulee ja luulisin Samsungin korjaavan sen pikaisesti. Itselläni ei ole mitään Samsungin laitetta tai edes mitään muuta Exynos-piirisarjalla varustettua härpäkettä.

 

itse oletan että jos laite on saastunut root tasolla niin noita pankki appeja voidaan käyttää hyväksi. en ole kuullut yhtäkään tapausta kaapatuista pankkiappeista, mutta eiköhän tule.

Itse käytän pankkia tietokoneella ja varmennan puhelimella. Silloin pitäisi kaapata molemmat , että pääsisi väliin eikä se Exynos-haavoittuvuus koske tietsikkaa.

PS. Hiukan keskustelu on lipsahtanut alkuperäisen aiheen ulkopuolelle offtopiciksi , mutta väittäisin kuitenkin , että e-laskun turvallisuus on paljon paremmalla tasolla kuin sähköpostilaskun ja pankkiin sen sähköpostilaskunkin joutuu menemään maksamaan. 😊

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Pankin palveluun pitää asennettaessa “rekisteröidä” laite , jolla palvelua käytetään ja niitä voi olla useampiakin laiterikkojen varalta. Niillä tiedoilla yksistään ei kuitenkaan palveluun pääse ja luulisinpa , että nekin tiedot ovat puhelimessa kryptattuja.

Käyttäjätunnukset ja varmistuskoodit ovat sitten toinen asia ja ilman niitä ei palvelu aukea. Tuskinpa niitä joka kerta erikseen kyseltäisiin , jos ne olisivat puhelimeen tallennettuna.

Tähän liittyen tuli mieleen sormenjäljellä kirjautuminen. Ainakaan Nordean sovellus ei kysy mitään tunnusta, vaan pelkkä sormenjälki riittää sisäänkirjautumiseen.

Mitenköhän tuo mahtaa olla toteutettu. Mielellään joku muu vastaus kuin “en käytä Samsungia, enkä sormenjälkeä, enkä Nordeaa” :)

 

Käyttäjätaso 7

Tähän liittyen tuli mieleen sormenjäljellä kirjautuminen. Ainakaan Nordean sovellus ei kysy mitään tunnusta, vaan pelkkä sormenjälki riittää sisäänkirjautumiseen.

Mitenköhän tuo mahtaa olla toteutettu. Mielellään joku muu vastaus kuin “en käytä Samsungia, enkä sormenjälkeä, enkä Nordeaa” :)

Tuo on hyvä kysymys. Nordean ohjeistuksesta saa sellaisen käsityksen , että sormenjälki korvaa vain käyttäjätunnuksen pankkiappissa ja varmennus tapahtuu ensimmäisellä kerralla erikseen tunnuslukusovelluksella ja siinä ei sormenjälkimahdollisuutta edes ole. Jatkossa ohjeiden mukaan pelkkä sormenjälki riittää tunnistukseen. Silloin ei näyttäisi kaksivaiheista tunnistusta olevan ja se lienee puute. No aika vaikea esim. minun “peukalonkuvaa” on tietämättäni varastaa ja luulisin , että se Nordealla tallentuu heidän palvelimelle , ei puhelimeen.

No varmuudella en osaa sanoa.  Joku sormenjälkipalvelun käyttäjä voinee valaista asiaa tarkemmin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Tähän liittyen tuli mieleen sormenjäljellä kirjautuminen. Ainakaan Nordean sovellus ei kysy mitään tunnusta, vaan pelkkä sormenjälki riittää sisäänkirjautumiseen.

Mitenköhän tuo mahtaa olla toteutettu. Mielellään joku muu vastaus kuin “en käytä Samsungia, enkä sormenjälkeä, enkä Nordeaa” :)

Tuo on hyvä kysymys. Nordean ohjeistuksesta saa sellaisen käsityksen , että sormenjälki korvaa vain käyttäjätunnuksen pankkiappissa ja varmennus tapahtuu ensimmäisellä kerralla erikseen tunnuslukusovelluksella ja siinä ei sormenjälkimahdollisuutta edes ole. Jatkossa ohjeiden mukaan pelkkä sormenjälki riittää tunnistukseen. Silloin ei näyttäisi kaksivaiheista tunnistusta olevan ja se lienee puute. No aika vaikea esim. minun “peukalonkuvaa” on tietämättäni varastaa ja luulisin , että se Nordealla tallentuu heidän palvelimelle , ei puhelimeen.

No varmuudella en osaa sanoa.  Joku sormenjälkipalvelun käyttäjä voinee valaista asiaa tarkemmin.

Nordean verkkopankkisovellus tarjoaa sitä käyttäjätunnuksen tallennusta ja sen jos tekee, niin jatkossa riittää sormenjälki (+ ID-sovellukseen Pin-koodi). Itsekkin sen verran foliohattu, että en ole tallentanut käyttäjätunnusta laitteeseen vaan naputtelen sen joka kerta.

 

Itseasiaan, niin kyllähän tuo e-lasku automaattisella maksamisella helpottaa elämää. Ei tarvi edes käydä välttämättä tarkistamassa vakilaskuja. Vielä jos laittaa eurorajan laskulle, niin ei mene automaattisesti sellaiset laskut jotka olisi vaikka vahingossa moninkertaisia normaaliin nähden. Elisalle 50€ raja on riittänyt automaatimaksuun ja maksu menee sitten eräpäivänä :)

Elisan toiminta on ollut todella epämääräistä viime aikoina. Nopeudet laskeneet yhteyksissä. Tämän vuoden puolella viisi kertaa sanonut Elisan puhelinmyyjille että en ole 5G liittymään vaihtamassa ja vielä sähköpostilaskustakin vielä pitäisi alkaa maksamaan. 
 

Ollut tyytyväinen Elisan asiakas jo yli 10 vuotta mutta nyt pikku hiljaa alkanut katsomaan että minkälaisia liittymiä Telia tarjoaa. Ei sillä että se kohauttaisi millään tavalla itse Elisaa

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

nyt on pakko vetää overiksi:

alkaako elisa veloittaa näistä markkinointiviesteistä 0.99€/kpl!?

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Tähän liittyen tuli mieleen sormenjäljellä kirjautuminen. Ainakaan Nordean sovellus ei kysy mitään tunnusta, vaan pelkkä sormenjälki riittää sisäänkirjautumiseen.

Mitenköhän tuo mahtaa olla toteutettu. Mielellään joku muu vastaus kuin “en käytä Samsungia, enkä sormenjälkeä, enkä Nordeaa” :)

 

niin onko kysymys oikeammin, tallentuuko sormijälki serverille vai paikallisesti laitteelle.

en tiedä miten nordea on toteuttanut, mutta ilmeisesti pin-koodi varmennetaan serverin tietokannoista.

jos sorminjälki pankkiapissa varmmennetaan paikallisesti niin pysyisin kaukana siitä. eiköhän joku hakkeri saa sen kierrettyä.

jos siitä lähetetään joku hash tai koko kuva ja varmennus tehdään serverin tietokannasta, niin on parempi. tässäkin tapauksessa saisi olla vain lisävarmennus jostain muusta.

ei nyt lähteitä, mutta biometriset varmenteet on ollut kyseenalaisia muutenkin. ilmeisesti on jokin mielkuva että ne ovat hyviä mutta todellisuus ei niinkään. kai ne johonkin vähemmän tärkeisiin käy, esim näyttölukko.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

, mutta väittäisin kuitenkin , että e-laskun turvallisuus on paljon paremmalla tasolla kuin sähköpostilaskun ja

tuosta tuskin tarvii kinastella, mutta kun se kilpailija antoi virallisen perustelun sähköpostilaskutuksen dumppamiseen ilman lisähintaa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Hyvä että muuttuu niin oppii loputkin käyttämää kätevämpää E-Lasku palvelua.

Käyttäjätaso 2

Mitä himpskattia ? onko tämä edes laillista. 

 

 

EDIT 25.3.2023 // muokattu kirosana pois OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaisesti -draakki

 

Käyttäjätaso 2

Hyvä että muuttuu niin oppii loputkin käyttämää kätevämpää E-Lasku palvelua.

Ompa mukava kun elisa nostaa hintoja joka kuukausi etkä edes itse huomaa.  Todella kätevä tämä e lasku. Myyjän kannalta.

Osallistu keskusteluun