Vastattu

Häiriö Pilvilinnan toiminnassa?

  • 13 February 2023
  • 9 kommenttia
  • 125 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Tänään aamulla tein automaattisen varmuuskopioinnin piirissä olevaan kansiooni uuden alakansion ja talletin sinne tiedostoja. Jostain syystä tätä uutta alikansiota tai sen sisältämiä tiedostoja ei näy Pilvilinnan tiedostonhallinnassa.

 

Pilvilinnan Jono-näkymän mukaan tiedostot on pilveen kopioitu ja tämän vahvistaa myös Aikajana-näkymä Pilvilinnassa. Käytännössä tiedostoja ei vaan tuolla pilvessä näy.

 

Olen aamun aikana useamman kerran kirjautunut ulos pilvilinnasta ja käynnistänyt koko työpöytäversion uusiksi mutta tiedostot eivät vaan pilveen ilmaannu.

 

Ongelma alkoi n. klo 6 aikoihin tänä aamuna ja vieläkään tiedostoja ei pilvessä näy. Pieniä viiveitä näkymissä on ollut aiemminkin mutta ei näin pitkää. Mahtaako Pilvilinnan osalta olla jokin vika päällä?

 

(Käytössäni on Pilvilinnan työpöytäversio iMacilla. Pilvilinnan versio 2.6.1 ja macOS 13.2.)

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi nettiukko 25 February 2023, 18:33

Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Ongelma näyttää olevan edelleen päällä: Jono- ja Aikajana-näkymät näyttävät tiedostojen siirtyneen pilveen mutta pilvessä lisättyjä tiedostoja ei vaan näy!

 

Missä siis mättää?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Morjes @nettiukko ja tervetuloa OmaYhteisöön! 😊 

Meillä ei ole tiedossa laajempaa yleistä vikaa Pilvilinnassa, mutta eipä tämä kyllä kuulosta palvelun normaalilta toiminnalta. 🤔 Tämä vaatii kyllä ehdottomasti että me tutkitaan ja hutkitaan tätä tarkemmin. 🔍 

Tähän nopein ja paras tapa selvittää asia olisi ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, esimerkiksi jättämällä soittopyynnön täällä aiheella Häiriöilmoitus (muut), tai pistämällä yksityisviestiä someasiakaspalveluun joko Facebookissa tai Twitterissä. 👍🏼 Voidaan tarvittaessa sitten asiakaspalvelusta väsätä ihan vikailmoitus viankorjaukseen syynättäväksi. 🙂

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Kiitokset vastauksesta @draakki !

 

Olin tänään yhteydessä asiakaspalveluun asian tiimoilta. Jätin soittopyynnön aspaan ja paluusoitto tuli puolessa minuutissa, mielestäni mahtavaa asiakaspalvelua.👌

 

Ei ollut aspallakaan tiedossa laajempaa vikaa. Kokeiltiin vielä Pilvilinna Plus -työpöytäohjelmiston uudelleenasennuskin mutta sillä ei ollut vaikutusta ongelmaan.

Vaikuttaa siis siltä, että kansiot, joiden alla on alikansioita ja tiedostoja eivät nyt jostain syystä siirry pilveen. Yksittäiset tiedostot ja yksittäinen tiedostoja sisältävä kansio siirtyy pilveen aivan normaalisti. Aiemmin tällaiseen en ole törmännyt, alikansioita sisältävät kansiot ovat tähän asti kulkeneet ongelmitta pilveen.

 

Tapauksesta tehtiin nyt vikailmoitus ja asia on tutkinnassa. Toivotaan pikaista ratkaisua...

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Nyt näyttäisi Pilvilinnan sekoilu vaan lisääntyvän.

Nyt yksittäistenkin tiedostojen siirto pilveen tökkii, ne kyllä ilmestyvät lopulta pilveen mutta ainakin tämän iltapäivän aika siirtämissäni tiedostoissa on ollut vajaan tunnin viive.

 

Lisäksi aikajanalta poistui yhtäkkiä kaikki siirtämäni tiedostot 10.2.2023 jälkeen vaikka siis sen jälkeen on tiedostoja siirretty.

 

Pystyisikö OmaYhteisön ylläpito välittämään nämä tiedot eilen avattuun vikailmoitukseen lisätiedoiksi? Asiakastietoni löytyvät profiilistani.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Mukava kuulla, että olet tyytyväinen asiakaspalveluun 😍

 

Vein nuo kertomasi lisätiedot häiriöilmoitukselle 👍

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

@Lautturi Kiitokset avustasi!

 

Tilanne pysynyt muuttumattomana tähän aamuun eli yksittäiset tiedostot kopioituvat pilveen viiveellä mutta kansiot, jotka sisältävät tiedostoja ja mahdollisesti alikansioita katoavat mystisesti matkalla pilveen 🤔

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Saatiin kuluvalla viikolla ratkottua Pilvilinnan ongelmat omalta kohdaltani.

Periaatteessa Pilvilinnassa ei ollut mitään vikaa mutta jos pilveen yrittää kopioida kansiota jonka alla on alikansioita sisältäen tiedostoja niin nepä ei vaan kopioidu pilveen. Pilvilinna ei hyväksy kansiota ilman tiedostoa eli jos rakenne on pääkansio → alakansio sisältäen tiedostot niin tämä ei pilveen kelpaa.

Testasin tätä vielä lisää itselläni automaattisesti varmuuskopioitavassa kansiossani. Loin sinne uuden kansion ja se ei tullut Pilvilinnaan näkyviin ennenkuin kansio sisälsi jonkin tiedoston. Jos loin tähän kansioon uuden alikansion se ei taas tullut näkyviiin ennenkuin siinäkin oli jokin tiedosto.

 

Lupasivat aspasta vielä selvittää palveluntarjoajalta tarkemmin onko tämä vika vai ominaisuus. Mielestäni tämä on ainakin puute, koska missään ei tällaista rajoitusta kopioinnista mainita.

 

Muuten pilvilinna on toiminut ihan ok, viiveitä tuntuu tiedostojen siirrossa edelleen esiintyvän ajoittain eli ei kannata hätäillä...

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Jäi vielä maimitsematta isot kiitokset Elisan asiakaspalvelulle (tekninen puoli) hyvästä palvelusta. Teknisen puolen kaverin kanssa käytiin tiivis vajaan tunnin mittainen puhelinkeskustelu aiheesta ja samalla testattiin Pilvilinnan toimintaa.

Asia otettiin vakavasti ja tutkittiin perusteellisesti 😀

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Hyvä kuulla @nettiukko että asia selkeytyi! Ja kiva myös kuulla, että asiaa selvitettiin oikein perusteellisesti — kiitos että raportoit lopputuloksen tänne, ja myös että jaksoit asiaa jumpata meidän häiriöilmoituspuolen kollegan kanssa! 😊

Osallistu keskusteluun