Skip to main content
Vastattu

Markkinaoikeuden päätös puhelinkuluista asiakaspalveluun

  • June 17, 2025
  • 4 kommenttia
  • 194 katselukerrat

Forum|alt.badge.img+21
  • OmaYhteisön luottojäsen

Markkinaoikeus on tehnyt seuraavan linjauksen: 

https://www.kkv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/markkinaoikeus-linjasi-soitot-telian-sopimusasiointinumeroon-liian-kalliita/?snb_adname=kuluttaja-asiamiehen-uutiskirje-32025&snb_adtype=email&snb_admedia=K-a_uutiskirje_3_25
 

Millä tavalla tämä vaikuttaa Elisan hinnoitteluun nykyisten asiakkaiden soittaessa Elisan asiakaspalveluun?

”Lainsäädännön tavoitteena on varmistaa, että kuluttajat voivat hoitaa sopimuksiinsa liittyviä asioita sekä reklamoida virheistä, irtisanoa sopimuksen ja käyttää muita lakisääteisiä oikeuksiaan tehokkaasti ja ilman lisäkuluja. Sopimusasiointipuhelusta saa aiheutua korkeintaan tavanomaiset kustannukset, joita kuluttajalle aiheutuisi soittamisesta tavalliseen puhelinnumeroon.”

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Burnett

Seuraamme asiaa, ja arvioimme mahdollisia vaikutuksia omaan toimintaamme myöhemmin. Markkinaoikeuden päätös ei vielä ole lainvoimainen. 

4 kommenttia

lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • June 17, 2025

myös lainaus:

Kuluttaja-asiamies odottaa, että muutkin yritykset sopeuttavat toimintansa oma-aloitteisesti vastaamaan päätöstä viimeistään päätöksen tultua lainvoimaiseksi.

 

hassusti sanottu, mutta velvoittaa myös muita operaattoreita.

elisalla näyttää olevan 010* numero. tosin voiko tuolla “soittakaa minulle” optiolla kiertää tämän.

 


Forum|alt.badge.img+21
  • Keskustelun aloittaja
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 18, 2025

myös lainaus:

Kuluttaja-asiamies odottaa, että muutkin yritykset sopeuttavat toimintansa oma-aloitteisesti vastaamaan päätöstä viimeistään päätöksen tultua lainvoimaiseksi.

 

hassusti sanottu, mutta velvoittaa myös muita operaattoreita.

elisalla näyttää olevan 010* numero. tosin voiko tuolla “soittakaa minulle” optiolla kiertää tämän.

 

Markkinaoikeuden päätöksen liitteinä oli kuvakaappaukset myös joidenkin Elisan liittymätyyppien julkisista hinnastoista.

Ylen tietojen mukaan Telia Finland Oy on aikonut hakea tähän muutosta tai toissijaisesti vähintään kuuden kuukauden siirtymäaikaa.

Pohjois-Pohjanmaan Kuluttajat ry:n aloitteesta Kuluttajaliiton valtuuston kannanotto muistaakseni vuodelta 2022 käsitteli juuri tätä. Kannanotossa vaadittiin poistamaan lisämaksut kaikista asiakaspalvelupuheluista. En muista tarkkaa sisältöä, mutta se ei luonnollisesti koskenut puhelimitse tarjottavia palveluita esim numeropalvelut.


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • June 24, 2025

Seuraamme asiaa, ja arvioimme mahdollisia vaikutuksia omaan toimintaamme myöhemmin. Markkinaoikeuden päätös ei vielä ole lainvoimainen. 


Forum|alt.badge.img+21
  • Keskustelun aloittaja
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 24, 2025

Seuraamme asiaa, ja arvioimme mahdollisia vaikutuksia omaan toimintaamme myöhemmin. Markkinaoikeuden päätös ei vielä ole lainvoimainen. 

Muistaakseni päätös on lainvoimainen valitusajan päättyessä, ellei päätöksestä valiteta valitusaikana. Jos valitetaan, uusi päätös on lainvoimainen sen päätöksen valitusajan päätyttyä jne. 🤔