OmaYhteisön tulevaisuus

  • 24 May 2023
  • 20 kommenttia
  • 789 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

DNA:n suunnasta kuuluu huolestuttavia uutisia:

https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/dnan-tukifoorumi-lopetetaan-jatketaan-keskustelua-/

 

Toivon syvästi, että Elisalla ei ole vastaavia suunnitelmia tämän palstan tulevaisuudesta. Täältä löytyy keskustelua ja vastauksia monupuolisesti. Mikä parasta, mielestäni Elisan puolelta tätä palstaa myös seurataan aktiivisesti ja otetaan asioihin kantaa. DNA:n palstaa lukiessa operaattorin aktiivisuus on hyvin vähäistä.


20 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

DNA:n suunnasta kuuluu huolestuttavia uutisia:

https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/dnan-tukifoorumi-lopetetaan-jatketaan-keskustelua-/

 

Toivon syvästi, että Elisalla ei ole vastaavia suunnitelmia tämän palstan tulevaisuudesta. Täältä löytyy keskustelua ja vastauksia monupuolisesti. Mikä parasta, mielestäni Elisan puolelta tätä palstaa myös seurataan aktiivisesti ja otetaan asioihin kantaa. DNA:n palstaa lukiessa operaattorin aktiivisuus on hyvin vähäistä.

Ohoh vai on DNA päättänyt noin tehdä. 🤔 Ei tarvitse huolestua OmaYhteisön tiimoilta nyt ainakaan, että olisi mitään sulkemisuhkaa. Päinvastoin haluamme kehittää yhteisöä jatkuvasti parempaan suuntaan. 😊

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

Mitä DNA:n foorumilla pyörinyt, niin ehkä ihan hyvä, että lopetetaan. Ei millään pahalla DNA:ta kohtaan.

 

Paljon moderointia operaattoreiden suunnalta ja syystäkin. Siellä tykätty soittaa suuta, moittia toisia ja käyttäytyä muutenkin epäasiallisesti. Näin ainakin vielä jokunen tovi takaperin.

 

Täällä Elisan OmaYhteisössä on ihan eri ääni kellossa. Toki kritiikkiä tulee silloin tällöin, mutta se osataan yleensä antaa suht asiallisesti. Keskustelujen taso hyvällä tasolla ja porukka auttaa toisiaan aktiivisesti. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

DNA:n suunnasta kuuluu huolestuttavia uutisia:

https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/dnan-tukifoorumi-lopetetaan-jatketaan-keskustelua-/

 

Toivon syvästi, että Elisalla ei ole vastaavia suunnitelmia tämän palstan tulevaisuudesta. Täältä löytyy keskustelua ja vastauksia monupuolisesti. Mikä parasta, mielestäni Elisan puolelta tätä palstaa myös seurataan aktiivisesti ja otetaan asioihin kantaa. DNA:n palstaa lukiessa operaattorin aktiivisuus on hyvin vähäistä.

Ohoh vai on DNA päättänyt noin tehdä. 🤔 Ei tarvitse huolestua OmaYhteisön tiimoilta nyt ainakaan, että olisi mitään sulkemisuhkaa. Päinvastoin haluamme kehittää yhteisöä jatkuvasti parempaan suuntaan. 😊

Niin tämä Elisan OmaYhteisö-palstahan on jo hyvin kauan ollut alallaan myös ylivoimaisesti suurin, siis mitä ihan jäsenmääräänkin tulee. Ja kyllähän tämän puolen Elisa on kaikkinensa kilpailijoita paremmin hoitanut – ja hoitaa. 👍
 
(Yrityksen toiminta muutoin kokonaisuudessaan asiakkaiden silmin voikin sitten olla puolestaan hivenen eri kysymys.)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +12

Kuten @Burnett totesi, ei ole meillä suunnitelmia sulkea OmaYhteisöä. Päinvastoin toteutimme juuri asiakaskyselyn, jonka avulla suunnittelemme tulevaa 🌞

 

Täällä Elisan OmaYhteisössä on ihan eri ääni kellossa. Toki kritiikkiä tulee silloin tällöin, mutta se osataan yleensä antaa suht asiallisesti. Keskustelujen taso hyvällä tasolla ja porukka auttaa toisiaan aktiivisesti. 

Kiva kuulla @Dj_God !

Niin tämä Elisan OmaYhteisö-palstahan on jo hyvin kauan ollut alallaan myös ylivoimaisesti suurin, siis mitä ihan jäsenmääräänkin tulee. Ja kyllähän tämän puolen Elisa on kaikkinensa kilpailijoita paremmin hoitanut – ja hoitaa. 👍
 

@sjuhani 💪🏻

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Onko tämmöset foorumit hieman vanhanaikaisia näin someaikaan kun suurinosa käyttää somea ja sen kautta asioi? Tätäkin palstaa käyttää erittäin pieni marginaali Elisan asiakkaista kun suurinosa hoitaa somen kautta, soittaa asiakaspalveluun tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluun chatin kautta.

Ne ketkä ei käytä somea niin taitaa helpompi ottaa yhteyttä asiakaspalveluun chatin kautta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Onko tämmöset foorumit hieman vanhanaikaisia näin someaikaan kun suurinosa käyttää somea ja sen kautta asioi? Tätäkin palstaa käyttää erittäin pieni marginaali Elisan asiakkaista kun suurinosa hoitaa somen kautta, soittaa asiakaspalveluun tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluun chatin kautta.

Ne ketkä ei käytä somea niin taitaa helpompi ottaa yhteyttä asiakaspalveluun chatin kautta.

Ota nyt jo viimeinkin huomioon se että kaikki eivät halua tai voi käyttää somea! Vaikka sinä sitä somea niin tunnut ihannoivankin, itse en koskis pitkällä tikullakaan johonkin Facebookiin, koska siellä ei ole mitään yksityisyyttä ja tiedot menee rapakon taa toisinkuin keskustelufoorumeissa jotka toimii Suomen kamaralla!

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Onko tämmöset foorumit hieman vanhanaikaisia näin someaikaan kun suurinosa käyttää somea ja sen kautta asioi? Tätäkin palstaa käyttää erittäin pieni marginaali Elisan asiakkaista kun suurinosa hoitaa somen kautta, soittaa asiakaspalveluun tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluun chatin kautta.

Ne ketkä ei käytä somea niin taitaa helpompi ottaa yhteyttä asiakaspalveluun chatin kautta.

Ota nyt jo viimeinkin huomioon se että kaikki eivät halua tai voi käyttää somea! Vaikka sinä sitä somea niin tunnut ihannoivankin, itse en koskis pitkällä tikullakaan johonkin Facebookiin, koska siellä ei ole mitään yksityisyyttä ja tiedot menee rapakon taa toisinkuin keskustelufoorumeissa jotka toimii Suomen kamaralla!

Huoh, et ihan kokonaan lukenu viestiäni. 🙄

Kirjoitin että ne ketkä ei halua käyttää somea noin voi käyttää asiakaspalveluchattia joka on OmaElisassa. Chat ei ole tietääkseni some, vaan alusta joka mahdollistaa keskustelemisen.

Toinen vaihtiehto on soittaa mutta se maksaa. Chat on tällä hetkellä parhain tapa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun kun sen käyttö ei maksa mitään ja saa asiat hoidettua. Silloin kun Elisa avasi asiakaspalveluchatin niin puhelin asiakaspalvelu hiljeni kun suurinosa tykkää chatin kautta ottaa yhteyttä asiakasplaveluun. Varmasti sekin vaikuttaa että sen käyttö ei maksa mitään.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +9

Aika monta asiaa on täälläkin foorumilla kyselty joista asiakaspalvelun henkilöillä ei ole välttämättä mitään hajua (olkoon yhteys sinne puhelimella tai chatillä) ja apua saa muutkin jos sama ongelma iskee ilman että joutuu erikseen kyselemään kaikki samaa asiaa. Sellaiseen tiedonjakoon foorumi on oikein hyvä paikka.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Onko tämmöset foorumit hieman vanhanaikaisia - - ? Tätäkin palstaa käyttää erittäin pieni marginaali Elisan asiakkaista - -

Tällainen keskustelupalsta on merkityksellinen, jopa jatkossa korostuvasti tärkeä *), paikka. Se toimii moniin tarpeisiin myös tietovarantona, eli paikkana, josta vain tullaan katsomaan vastauksia ja ratkaisuja asioihin, joita asiakas on kohdannut. Huomattava osa palstan toiminnasta onkin siis ulospäin niin sanotusti näkymätöntä, yksisuuntaista tiedonhakukäyttöä, jota tekevät siis reilusti hekin, jotka eivät palstalle rekisteröityneitä ole. Keskustelupalstan teknisellä toteutuksella kokonaisuudessaan voidaan osaltaan vaikuttaa myös siihen, kuinka sujuvaa ja houkuttelevaa tämänkintyyppinen käyttö on. Elisan OmaYhteisön tapauksessa viestit indeksoituvat mainiosti myös yleisiin Internetin hakukoneisiin, eikä palstan omaakaan hakutoimintoa voi haukkua, vaan itse asiassa se on toiminnaltaan parempi, kuin mitä vielä suuremman kokoluokan keskustelupalstoilla, kuten IO-techin TechBBS. Tämä kaikki osaltaan on taannut ja takaa, että Elisan OmaYhteisöä kyllä luetaan reilusti (myös muiden kuin Elisan asiakkaiden toimesta), vaikkei tällainen suosio ulospäin siis välttämättä äkkiseltään näkyisikään.

 

*) Esimerkiksi Euroopan unionin laajuinen, kuin myös EU-jäsenvaltiokohtainen, tietosuojalainsäädäntö on luonteeltaan jatkuvasti tiukentuvasuuntaista, tarkoittaen siis muun muassa, että yhä tiukemmin edellytetään sitä, ettei ihmisten tietoja lähtökohtaisesti säilytetä tai käsitellä unionin ulkopuolella. Niinpä sosiaalisen median palvelujen toimintaedellytyksetkin täällä ovat yhä enemmän jatkuvan kysymysmerkin alla, halusipa sitä tosiasiaa nähdä tai ei. Viime vuonnakin esimerkiksi Facebook ja Instagram (jotka ovat nykyisin Meta-yhtiön palveluja) olivat todella hiuskarvan varassa poistua tarjoamasta palvelujaan koko täältä Euroopan unionin alueelta jo jopa tuon kesän aikana, mutta pelastuivat sitten myöhemmin ainakin vielä kerran… https://mtvuutiset.fi/artikkeli/facebook-uhkaa-jattaa-euroopan-myos-instagram-katoaisi-eurooppalaisilta/8349622 ym. ym.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

@Team_Finland@JV0600 ja ehkä muutkin

pitkään mietin että osalliistunko vai en.

minä en vastusta ns. somea ehkä tässä yksi, tosin en ole liittynyt. https://joinmastodon.org/

mutta usein somella tarkoitetaan meta:n omistamaa facebook:ia ja elon musk:n omistamaa twitter:ia. minulla on tunne että kummatkin ovat menossa … suohon. twitter on suoraviisaisempi, jota johtaa puolihullu, joka päästää ääriainekset sisään. meta:n algoritmit taas suosii kyseenalaista materiaalia, ja profiloi käyttäjiä. kummassakin on kyseenalaiset motiivit.

kun tuo kilpailjia puhuu somesta, niin onko ajattelu jossain vuodessa 2013, facebook ja twitter on jotain uutta ja hienoa. nyt näen enemminkin että veikataan kuolevaa lehmää.

mitä minä tiedän, nuoriso ei käytä facebook:ia. twitter:kin luonne on muuttunut rajusti.

 

Käyttäjätaso 7

Kirjoitin että ne ketkä ei halua käyttää somea noin voi käyttää asiakaspalveluchattia joka on OmaElisassa. Chat ei ole tietääkseni some, vaan alusta joka mahdollistaa keskustelemisen.

Tämän palstan tärkein anti on toiset keskustelijat ja heidän tietonsa ja kokemuksensa. Niitä ei löydy OmaElisasta. Toisena tulee sitten se, että täällä on ehkä Elisan toimivin asiakaspalvelu, vaikka ei reaaliaikainen olekaan.

Someen verrattuna täällä on myös sellaiset merkittävät edut, että A) teidän ei tarvitse tietää kuka minä olen ja mistä minä tulen ja mitä teen tämän palstan ulkopuolella, ja B) some-kavereideni ei tarvitse tietää mitä minä teen täällä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Kirjoitin että ne ketkä ei halua käyttää somea noin voi käyttää asiakaspalveluchattia joka on OmaElisassa. Chat ei ole tietääkseni some, vaan alusta joka mahdollistaa keskustelemisen.

Tämän palstan tärkein anti on toiset keskustelijat ja heidän tietonsa ja kokemuksensa. Niitä ei löydy OmaElisasta. Toisena tulee sitten se, että täällä on ehkä Elisan toimivin asiakaspalvelu, vaikka ei reaaliaikainen olekaan.

Someen verrattuna täällä on myös sellaiset merkittävät edut, että A) teidän ei tarvitse tietää kuka minä olen ja mistä minä tulen ja mitä teen tämän palstan ulkopuolella, ja B) some-kavereideni ei tarvitse tietää mitä minä teen täällä.

Joo, foorumeilla on tuommoisia etuja mutta aika moni taitaa tykätä jutella reaaliaikaisesti kuten allekirjoittanut niin siksi tykkään käyttää chattia. Eikös reaaliaikainen oo helpompi?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +9

Kirjoitin että ne ketkä ei halua käyttää somea noin voi käyttää asiakaspalveluchattia joka on OmaElisassa. Chat ei ole tietääkseni some, vaan alusta joka mahdollistaa keskustelemisen.

Tämän palstan tärkein anti on toiset keskustelijat ja heidän tietonsa ja kokemuksensa. Niitä ei löydy OmaElisasta. Toisena tulee sitten se, että täällä on ehkä Elisan toimivin asiakaspalvelu, vaikka ei reaaliaikainen olekaan.

Someen verrattuna täällä on myös sellaiset merkittävät edut, että A) teidän ei tarvitse tietää kuka minä olen ja mistä minä tulen ja mitä teen tämän palstan ulkopuolella, ja B) some-kavereideni ei tarvitse tietää mitä minä teen täällä.

Joo, foorumeilla on tuommoisia etuja mutta aika moni taitaa tykätä jutella reaaliaikaisesti kuten allekirjoittanut niin siksi tykkään käyttää chattia. Eikös reaaliaikainen oo helpompi?

Niin reaaliaikainen keskustelu asiakaspalvelijan kanssa. Jos asia on sellainen että olettaa heidän voivan asian ratkaista, niin ilman muuta... Ja sitten kun ei osaakkaan, niin tulee tänne foorumille kyselemään myös muiden mielipiteitä ja neuvoja. Täällä kun on aika fiksua porukkaa ja “insinööritasoista” tietotaitoa ei ihan joka asiakaspalvelijalla ole. Onhan täällä paljon asioita jotka ei suoraan Elisalle edes kuulu, mutta saa apua niihinkin kun porukkavoimaa liikkeellä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Jep, tuntuu et tänä päivänä ei ihmiset jaksa odottaa niin mennään chattiin tai soitetaan jossa sen palvelun saa heti. Ja moni olettaa että asiakaspalvelussa nimenomaan tiedetään asioista mitä yrityksessä tapahtuu. 

Kun asiakaspalveluchatit tuli niin nehän ruuhkautui kun suurin osa asiakkaista meni sinne ja samalla puhelinasiakaspalvelu hiljeni.

Käyttäjätaso 7

Kirjoitin että ne ketkä ei halua käyttää somea noin voi käyttää asiakaspalveluchattia joka on OmaElisassa. Chat ei ole tietääkseni some, vaan alusta joka mahdollistaa keskustelemisen.

Tämän palstan tärkein anti on toiset keskustelijat ja heidän tietonsa ja kokemuksensa. Niitä ei löydy OmaElisasta. Toisena tulee sitten se, että täällä on ehkä Elisan toimivin asiakaspalvelu, vaikka ei reaaliaikainen olekaan.

Someen verrattuna täällä on myös sellaiset merkittävät edut, että A) teidän ei tarvitse tietää kuka minä olen ja mistä minä tulen ja mitä teen tämän palstan ulkopuolella, ja B) some-kavereideni ei tarvitse tietää mitä minä teen täällä.

Joo, foorumeilla on tuommoisia etuja mutta aika moni taitaa tykätä jutella reaaliaikaisesti kuten allekirjoittanut niin siksi tykkään käyttää chattia. Eikös reaaliaikainen oo helpompi?

Jos tarvitse asiakaspalvelua akuuttiin Elisan palvelua koskevaan kysymykseen, reaaliaikainen on toki parempi ja silloin oikea väline on puhelin tai chatti.

Mutta usein on paljon oleellisempaa, että kysymykseen vastaa sellainen henkilö, joka asiasta jotain tietää, vaikka vastausta joutuisi vähän odottelemaankin. Ja erityisesti, edelleenkin, palstan tärkeä tehtävä on siinä että täältä saa apua myös sellaisiin kysymyksiin, jotka eivät aspalle kuulu.

Ja aika usein täällä on osattu vastata myös sellaisiin kysymyksiin, joissa aspat ja omagurut ovat jääneet levittelemään käsiään.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Tämä avaukseni kirvoittikin vilkkaan keskustelun ja sehän on yksi tämän palsta parhaita puolia! Saadaan monenlaisia mielipiteitä ja ajatuksia asiaan kuin asiaan.

Olen samoilla linjoilla @kv36 :n kanssa, Chat on omallakin kohdalla osoittautunut verrattomaksi työkaluksi, kun tarvitaan asiakaspalvelun apua esim. tuotemuutoksissa tai laskutusasioissa. Tämä palsta puolestaan tukee monimutkaisemmissa (yleensä teknisissä) kysymyksissä. Palstan aktiivijoukosta löytyy yleensä aina apua tai ainakin vinkkejä miten edetä ongelmatilanteissa.

Hyvänä esimerkkinä Elisan aktiivisuudesta tällä palstalla on saamani palvelu Pilvilinnan ongelmissa. Olen palstan kautta aloittanut vianselvityksen tuomalla usein ruutukaappauksia ongelman ollessa päällä. Näihin on tartuttu Elisan puolesta ja tekninen tuki on ollut minuun vielä henkilökohtaisesti yhteydessä syvemmässä tutkinnassa. Asiat on saatu kuntoon hyvinkin pikaisesti. Pilvilinnan asiat tuskin olisivat selvinneet yhtä ripeästi soittamalla aspaan.

Ongelmatilanteissa googlettamalla tulee yleensä kiitettävästi osumia tälle palstalle käytyihin keskusteluihin ja lähes poikkeuksetta niistä on myös ollut apua. Tämä palsta omalta osaltaan vähentää aspan painetta, kun kaikkien ei tarvitse samoista asioista aina ottaa yhteyttä aspaan. Ratkaisu kun saattaa löytyä täältä pienellä haulla ja vaivalla😀👍

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Eihän tätä palstaletta kannata sulkea missään nimessä.

Palkattomia Asiakaspalvelijoita Satoja, jotka eivät palkkaa tajua kysyä normaalista työstä.

Tavallisia ihmisiä laitetaan hoitamaan osan asiakaspalvelun työstä maksutta.

 

On kuitenkin hyvä foorumi ollut, mutta itse en ryhtyisi talkoisiin ;)

Käyttäjätaso 7

 

 

Tavallisia ihmisiä laitetaan hoitamaan osan asiakaspalvelun työstä maksutta.

 

 

Tuskinpa tänne ketään on laitettu, tavallista tai tavatontakaan

hoitamaan yhtään mitään, tai jättämään hoitamatta.

OmaYhteisöönhän liitytään ihan omasta tahdosta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

 

 

Tavallisia ihmisiä laitetaan hoitamaan osan asiakaspalvelun työstä maksutta.

 

 

Tuskinpa tänne ketään on laitettu, tavallista tai tavatontakaan

hoitamaan yhtään mitään, tai jättämään hoitamatta.

OmaYhteisöönhän liitytään ihan omasta tahdosta.

^ 👍 ...ja talkoohenkiset vastailevat ja ratkovat asioita niin ikään aivan omasta aloitteestaan. Talkoohengen soisi yhteiskunnassa laajemminkin saavan enemmän suosiota. Se oli aiempina vuosikymmeninä kokonaisuutena vahvemmalla tolalla kuin tänä päivänä. Toisaalta joillain ihmiselomme (tai vähintään hieman siihen liittyvillä) osa-alueilla on eteenpäinmenoakin ollut sentään havaittavissa verrattuna menneisiin aikoihin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

 

 

Tavallisia ihmisiä laitetaan hoitamaan osan asiakaspalvelun työstä maksutta.

 

 

Tuskinpa tänne ketään on laitettu, tavallista tai tavatontakaan

hoitamaan yhtään mitään, tai jättämään hoitamatta.

OmaYhteisöönhän liitytään ihan omasta tahdosta.

^ 👍 ...ja talkoohenkiset vastailevat ja ratkovat asioita niin ikään aivan omasta aloitteestaan. Talkoohengen soisi yhteiskunnassa laajemminkin saavan enemmän suosiota. Se oli aiempina vuosikymmeninä kokonaisuutena vahvemmalla tolalla kuin tänä päivänä. Toisaalta joillain ihmiselomme (tai vähintään hieman siihen liittyvillä) osa-alueilla on eteenpäinmenoakin ollut sentään havaittavissa verrattuna menneisiin aikoihin.

Jep, pieni vaiva lueskella kahvinjuonnin lomassa ja mahdollisesti myös itse oppia jotain uutta viestintäverkkojen maailmasta. Ihan syvällisiäkin keskusteluja täällä on ollut. Lisäksi alusta on helppokäyttöinen ja nopea.

Osallistu keskusteluun