Vastattu

Pilvilinnan toiminnasta

  • 3 toukokuu 2021
  • 10 kommenttia
  • 109 katselukerrat

Käyttäjätaso 2

Otin viime viikolla käyttööni Elisa Pilvilinnan lähinnä kuvien ja muiden tärkeinä pitämieni tiedostojen automaattiseen varmuuskopiointiin MacBookilta.

 

Sain melko sutjakkaasti tehtyä ensimmäisen varmuuskopioinnin ( n. 60 GB) koneeltani Pilvilinnaan ja pikkuhiljaa olen tuota Macin työpöytäversiotakin oppinut käyttämään Pilvilinnan hallintaan.

 

 

Yksi asia kuitenkin ihmetyttää:

 

Aina kun käynnistän koneen uudelleen, Pilvilinna käy tarkistamassa muuttuneet tiedostot automaattisesti varmuuskopioitaviksi määrittämistäni kansioista. Näinhän sen tietenkin kuuluukin tehdä. Mutta miksi aina Pilvilinna lataa uudestaan n. 50 kuvatiedostoa koneeltani pilveen, vaikka niissä ei ole mitään muutoksia tapahtunut?

 

Onko tämä mahdollisesti tiedossa oleva ongelma Pilvilinnassa vai mistä kiikastaa?

 

Muuten näyttäisi Pilvilinna toimivan ihan mukavasti omiin tarpeisiini. Ainoastaan tämä tiettyjen tiedostojen toistuva turha kopiointi hieman ihmetyttää…

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi MiikaMoi 11 toukokuu 2021, 15:32

Tästä on nyt laitettu vikailmoitus eteenpäin Pilvilinnan hallinnalle, niin katsotaan mihin selvitys etenee. 🔍

Laitetaan tälle puolen tilannepäivitystä kun lisätietoja saamme. 👍

Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Moikka. 

Onko siis niin, että joka kerta kun käynnistät koneen uudestaan niin samat 50 kuvaa kopioiutuvat sinne Pilvilinnaan? 
Onko sulla useampia kansioita mitkä automaattisesti varmuuskopioidaan niin käykö niille samalla tavalla?

Käyttäjätaso 2

Moikka. 

Onko siis niin, että joka kerta kun käynnistät koneen uudestaan niin samat 50 kuvaa kopioiutuvat sinne Pilvilinnaan? 
Onko sulla useampia kansioita mitkä automaattisesti varmuuskopioidaan niin käykö niille samalla tavalla?

Kiitos vastauksesta!

 

Tosiaankin joka kerta kun kone tai Pilvilinna käynnistyy uudelleen, nuo samat n. 50 kuvaa kopioidaan uudelleen Pilvilinnaan. Erikoista tässä on vielä se, että nettiliikennestatistiikan mukaan dataa liikkuu ulospäin juurikin kuvien verran mutta Pilvilinnassa ei näy missään noista kuvista tuplia. Kopio Pilvilinnassa siis pysyy muuttumattomana, mutta käytetty tila pienenee kuvien verran.

 

Minulla on kolme eri kansiota automaattisessa varmuuskopioinnissa ja myös toisesta kansiosta n. 10 tiedostoa kopioituu uudelleen aina käynnistyksen yhteydessä vaikka muutoksia ei ole tapahtunut. Kolmannessa kansiossa ei tätä ongelmaa näyttäisi olevan.

Käyttäjätaso 5

Kiitos vastauksesta!

 

Tosiaankin joka kerta kun kone tai Pilvilinna käynnistyy uudelleen, nuo samat n. 50 kuvaa kopioidaan uudelleen Pilvilinnaan. Erikoista tässä on vielä se, että nettiliikennestatistiikan mukaan dataa liikkuu ulospäin juurikin kuvien verran mutta Pilvilinnassa ei näy missään noista kuvista tuplia. Kopio Pilvilinnassa siis pysyy muuttumattomana, mutta käytetty tila pienenee kuvien verran.

 

Minulla on kolme eri kansiota automaattisessa varmuuskopioinnissa ja myös toisesta kansiosta n. 10 tiedostoa kopioituu uudelleen aina käynnistyksen yhteydessä vaikka muutoksia ei ole tapahtunut. Kolmannessa kansiossa ei tätä ongelmaa näyttäisi olevan.

Ohoh, onpa kyllä hieman kummallista. 😅 Näkyykö nuo tiedostot nimeltä tuossa Pilvilinnan siirtojonossa ja onko nuo uusiutuvat tiedostot millaisessa kuvaformaatissa (.JPG, .PNG tms.)?

Käyttäjätaso 2

Nuo tiedostot näkyy joka kerta Pilvilinnan siirtojonossa ja suurin osa tiedostoista on .jpg-formaattia. Samasta ongelmasta kärsii myös jokunen pdf- ja word (.doc) -tiedostokin.

 

Kummallistahan tämä on, ei oikein ymmärrä mitä varten Pilvilinna haluaa muuttumattomia tiedostoja kopioida toistuvasti ja kuitenkaan missään ei ole tuplakappaleita noista tiedostoista näkyvillä.

 

Olen kokeillut MacBookilla kirjautua kokonaan uloskin Pilvilinnasta mutta se ei muuttanut tilanneta lainkaan. Olisikojan Pilvilinnan Desktop-ohjelmiston poistamisella ja uudelleenasennuksella mitään vaikutusta tähän ongelmaan? Voisin senkin vielä kokeilla, kun pääsen myöhemmin tällä viikolla koneen äärelle….

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Kannattaa tuo poisto ja uudelleen asennus kyllä tehdä. Ilmoittele, kun oot sen saanut tehtyä mikä oli lopputulema :) 

Käyttäjätaso 2

Kannattaa tuo poisto ja uudelleen asennus kyllä tehdä. Ilmoittele, kun oot sen saanut tehtyä mikä oli lopputulema :) 

Eipä vaikuttanut mitään Pilvilinnan Desktop-ohjelmiston poisto ja uudelleenasennus.

Edelleenkin samat tiedostot kopioidaan uudestaan ja uudestaan, aina kun kone tai Pilvilinna käynnistetään uudelleen.

 

OSX-versioni on 10.15.7 eli ei uusin mahdollinen mutta ei sen pitäisi tällaista aiheuttaa.

 

Olisiko vielä jotain ideaa mitä voisi kokeilla  vai pystyisikö Elisan päässä joku tutkia tätä hieman syvemmältä?

Käyttäjätaso 2

Tässä viikonlopun aikana olen päässyt testailemaan hieman paremmalla ajalla Pilvilinnan toimintaa.

 

Ilmeisesti työpöytäsovelluksen Mac-versiossa on jotain muutakin ongelmaa sillä Pilvilinna on jumittunut nyt useamman kerran, kun olen selailemassa oman pilven kansioita. Sovellus jumittaa totaalisesti ja vaatii pakotetun sammutuksen sekä joinain kertoina myös koneen bootin. Verkkoyhteyden nopeudesta tai toimivuudesta ongelmat tuskin johtuvat, kun valokuidulla kaikki muu toimii täysin ongelmitta.

 

Pilvilinnan työpöytäsovelluksen versio on 2.6.1 eli uusin. Ei ole käytännön kokemusta, kuinka usein tästä uusia versioita mahtaa tulla jakeluun ja päivittyykö ohjelmisto automaattisesti. Ainakaan mitään päivitystyökalua ohjelmistosta en ole löytänyt.

 

En tiedä, voisiko OS X:n nykyinen versio (10.15.7) aiheuttaa näitä ongelmia työpöytäsovelluksen toimintaan.

Jonkin ajan kuluessa tulee kyllä kone vaihtumaan ja sen mukana myös OS X päivittyy uusimpaan versioon. Se ei tietenkään auta nyt tämän hetkisiin ongelmiin mutta ainahan voi toivoa, että raudan ja käyttiksen päivitys korjaa ongelmat.

 

Kivahan se olisi, jos joku ratkaisu asiaan löytyisi. Välttämättä raudan ja käyttiksen uusiminen ei tilanteeseen tuo mitään muutosta.

Käyttäjätaso 5

Eipä vaikuttanut mitään Pilvilinnan Desktop-ohjelmiston poisto ja uudelleenasennus.

Edelleenkin samat tiedostot kopioidaan uudestaan ja uudestaan, aina kun kone tai Pilvilinna käynnistetään uudelleen.

 

OSX-versioni on 10.15.7 eli ei uusin mahdollinen mutta ei sen pitäisi tällaista aiheuttaa.

 

Olisiko vielä jotain ideaa mitä voisi kokeilla  vai pystyisikö Elisan päässä joku tutkia tätä hieman syvemmältä?

Tässä viikonlopun aikana olen päässyt testailemaan hieman paremmalla ajalla Pilvilinnan toimintaa.

 

Ilmeisesti työpöytäsovelluksen Mac-versiossa on jotain muutakin ongelmaa sillä Pilvilinna on jumittunut nyt useamman kerran, kun olen selailemassa oman pilven kansioita. Sovellus jumittaa totaalisesti ja vaatii pakotetun sammutuksen sekä joinain kertoina myös koneen bootin. Verkkoyhteyden nopeudesta tai toimivuudesta ongelmat tuskin johtuvat, kun valokuidulla kaikki muu toimii täysin ongelmitta.

 

Pilvilinnan työpöytäsovelluksen versio on 2.6.1 eli uusin. Ei ole käytännön kokemusta, kuinka usein tästä uusia versioita mahtaa tulla jakeluun ja päivittyykö ohjelmisto automaattisesti. Ainakaan mitään päivitystyökalua ohjelmistosta en ole löytänyt.

 

En tiedä, voisiko OS X:n nykyinen versio (10.15.7) aiheuttaa näitä ongelmia työpöytäsovelluksen toimintaan.

Jonkin ajan kuluessa tulee kyllä kone vaihtumaan ja sen mukana myös OS X päivittyy uusimpaan versioon. Se ei tietenkään auta nyt tämän hetkisiin ongelmiin mutta ainahan voi toivoa, että raudan ja käyttiksen päivitys korjaa ongelmat.

 

Kivahan se olisi, jos joku ratkaisu asiaan löytyisi. Välttämättä raudan ja käyttiksen uusiminen ei tilanteeseen tuo mitään muutosta.

Kiitos testauksista ja ikävä kuulla ettei ne tätä automatiikkaa rauhoittaneet...

Hieman oudoltahan tuo nyt kuulostaa, niin voitaisiin tosiaan tuota Pilvilinnan toimintaa selvittää myös pintaa syvemmältä. :thinking:  Nappaisitko tuota varten vielä meille moderaattoreille yksityisviestiä tuon Pilvilinnaan käyttämäsi tunnuksen kera? 🛠️

 

Tuodaan tiedot tottakai tällekin puolen kun selvitykseen saadaan lisätietoja. 👍

Käyttäjätaso 2

Moi!

 

Laitoin äsken yksityisviestillä tulemaan käyttäjätunnukseni Pilvilinnaan asian selvittelyä varten.

Kiitos avustanne!

Käyttäjätaso 5

Tästä on nyt laitettu vikailmoitus eteenpäin Pilvilinnan hallinnalle, niin katsotaan mihin selvitys etenee. 🔍

Laitetaan tälle puolen tilannepäivitystä kun lisätietoja saamme. 👍

Osallistu keskusteluun