Postin lähettämä tekstiviesti

  • 11 maaliskuu 2021
  • 9 kommenttia
  • 192 katselukerrat

En saa puhelimeeni  postin tekstiviestiä postipaketin saapumisesta noutopisteeseen. Ensimmäisen kerran tämä tapahtui tammikuussa, jolloin ilmoitin Elisalle ongelmasta. Asia luvattiin selvittää,  ja jonkin ajan kuluttua sainkin viestin siitä, että asia oli hoidettu. Eilen tämä on tapahtunut uudestaan, joten vika on edelleen olemassa. Tänään lähetin soittopyynnön asiasta Elisaan, ja asiakas”palvelija” sitten soittikin. Ainoa asia hänellä tuntui olevan kertoa, miten paljon Elisa aikoo minulta laskuttaa asian selvittämisestä.

Onko ilmiö ainutkertainen, vai onko tällaista sattunut muille?


9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Eipä olisi mitenkään ihme jos vika olisi postin päässä. Postin palvelujen käyttäjän kannattaa hankkia kristallipallo tai ennustajan taidot, koska posti ei välttämättä ilmoittele mitenkään saapuneista lähetyksistä.

Aloittajalle kysymys. Jos sinulla mahdollisesti on Postin sovellus puhelimessa käytössäsi niin saitko saapumisilmoituksen sinne sovellukseen, mutta tekstiviesti jäi saapumatta ?

Sama ongelma oli minulla 10 vuotta, tekstiviestit ei tulleet. Taisi olla 2 kertaa tuli ja kymmeniä kertoja ei tullut ja ei tullut aina edes sähköpostitse koodia postin pakettiautomaattiin eli aina tarvitsin lähetystunnuksen ja täytyi kysyä koodi postilta erikseen. Useita kertoja valitin ja posti syytti elisaa, elisa syytti postia. Kunnes tekstiviestit alkoivat tulla, myös sähköpostit ja sain pakettiautomaattiin koodit kuten ne palvelussa täytyykin tulla asiakkaalle. Mutta meni siis 10 vuotta postilta selvittää ja aina ne syyttivät muita, ettei vika olisi postin. Posti ei ole nykyaikainen palvelu. Muita postin kuljettajia onneksi on, mutta pakettiautomaatit ovat postin ja palvelu toimii todella huonosti.

Käyttäjätaso 3

Joskus on käynyt niin, että paketti on noutopisteessä hyllyssä, mutta on jäänyt merkkaamatta koneelle. Eipä tullut viestejä. Kesällä varsinkin, kun kesätyöntekijöitä. Muuten aina tullut sähköpostiin, mutta tekstiviestit joskus vähän myöhemmin, aamuyöllä ja silleen. Tekstiviestejä on  jäänyt saapumatta joskus kokonaan riippumatta, mistä tai kuka on lähettänyt. Syytä, eikä syyllistä välttämättä löydy, liekö syytäkään löytyä. Johonkin bittiavaruuteen häviävät. Tässä asiassa voisin pitkin hampain hyväksyä selityksenä, että näitä sattuu.

Ainakin pakettiautomaateissa tekstiviestejä ja sähköposteja ei lähetä ihminen vaan automaatti, samoin se saattaa olla muissakin noutopisteissä, robotti lähettää viestit silloin kun lähetys kirjataan hyllyyn. Ja silloin, minullakin, ne lähetetyt viestit kirjautuivat postille ja operaattorille lähetyiksi, mutta ne eivät saapuneet minulle. Ja koko ongelma ei ratkennut 10 vuoteen, kukaan ei vaan ehkä uskonut ettei viestit saapuneet minulle. Ihan niin paljon robotteihin ja niiden tekemiin kirjauksiin ei pitäisi uskoa että ne tarkoittavat sitä että viesti on toimitettu oikeasti. Nyt kun se on jo ratkennut että vika oli postin, posti ei kuitenkaan korvannut lisää aiheuttamiaan kuluja, maksullisiin postin palvelunumeroihin soittamista 50-70 kertaa saadakseen pakettiautomaatin koodin. Ja noutamisesta kauempaa busseilla ja takseilla. Korvatakseen lisäkuluja pakettien vastaanottamisesta posti olisi vaatinut kuitteja busseista ja takseista kun paketteja oli jouduttu ohjaamaan pakettiautomaatin sijaan uudelleen, r kioskiin. Harva sellaisia kuitteja ottaa talteen olettaen että posti saattaa kuitteja kysellä. Posti teki samaa virhettä 10 vuotta, asiakas maksoi enemmän ja posti syytti 10 vuotta muita eikä lopulta korvannut lisäkuluista mitään. Eli posti on kuin jokin huijausfirma 50 vuotta sitten.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Viime jouluna minulla meinasi jäädä kylmäsavuporopaketti postin automaattiin.

Ei tullut koodia, vaikka oli kirjattu ja seurantasivuilla nkyi paketin saapuneen automaattiin. Postin aspa kertoi järjestelmässään olevan puhelinnumero, jossa yksi numero enemmän. Kuitenkin lähettäjällä näkyi postin palvelusivuilla juuri oikea puhelinnumero. Mistä lie postin järjestelmä generoinut yhden lisänumeron eikä auttanut edes sen, että lähettäjä kirjoitti numeron uusiksi.

Ensimmäinen asiakaspalvelija postilla oli hyvin töykeä nainen. Jankkas yhtä ja samaa, että lähettäjän pitää antaa oikea numero, Oli jäänyt levysoitin pyörimään paikalleen. Toinen mies asiakaspalvelija tiesi, että näitä on sattunut ja korjasi numeron oikeaksi ja saatiin jouluksi savuporoa.

Kiitos vastanneille. Luulin olevani harvinainen poikkeus, mutta tämähän näyttääkin olevan uusi normaali  ja asiaan pitää asennoitua sen mukaisesti.

Postin reklamaatioiden käsittelijä soitti lähetettyäni sähköpostia organisaatiossa tarpeeksi korkealla olevalle taholle. Aivan asiallinen keskustelu, ei moittimista. Tekstiviestien perille tulemattomuuteen syypääksi hän arveli joko puhelintani tai sen sim-korttia, joiden uusimista hän kauppasi ratkaisumahdollisuudeksi.

No tämän sim-kortin olen saanut vuodenvaihteessa siirtäessäni liittymäni vaihteeksi Elisaan. Tällä samalla puhelimella olen vastaanottanut pakettien saapumisesta kertovat postin tekstarit aiemmin parin muun operaattorin aikana. Tänä vuonna perille ovat tulleet muut tekstarit eri lähettäjiltä, myös Matkahuollon robotin lähettämät pakettiviestit.

Ratkaisu lienee poistin palveluiden välttäminen ja puhelinoperaattorin vaihto, taas.

Sakarialanteelle: puhelimessani ei ole “älyä” joten ei sovelluksiakaan. Pöytäkoneeseen ladatussa  Omapostissa paketit kyllä näkyvät, en vain tiedä miten sieltä saisi pakettiautomaatin lokeron avauskoodin. Postin asiakasneuvoja väitti, että se sisältyy QR-koodiin, mutta en tiedä.

Osallistu keskusteluun