Skip to main content

Jos lähellä ei ole Elisan myymälää eikä valtuutettua huoltoa, kuinka takuun alaisen ongelman kanssa toimitaan:
1. Lähetetäänkö puhelin Elisalle vaikka Matkahuollon kautta?
2. Voiko puhelimen viedä takuuhuoltoa varten Fonumilla, joka toimittaisi puhelimen eteenpäin?
3. KKV:n mukaan takuuhuollosta ei saa aiheutua asiakkaalle kustannuksia. Korvaako Elisa siten tarvittavat matkat?
4. Edelliseen liittyen, mikäli asiakkaalla on puhelimessa Elisan liittymä eSIM–kortilla, pitääkö asiakkaan maksaa kortin aktivointi huollon aikana käytössä olevaan puhelimeen ja takaisin? Entä jos kyseessä on toisen operaattorin liittymä?

Kohta kohdalta.

 

  1. Ei vaan laite lähetetään sinne valtuutettuun takuuhuoltoon
  2. Ei vaan postitse valtuutettuun takuuhuoltoon tai sitten myymälään josta se hoidetaan eteenpäin.
  3. Matkoja ei korvata. Missään puhelintakuuhuollossa ei ole postin noutoa kotiovelta.
  4. Simmin vaihto on aina maksullinen Elisalla, poikkeustapauksissa on hyvitelty sim aktivointeja. Toisten operaattorien mahd. kustannuksia ei korvata.

Tässä vielä linkki yleisesti takuuhuoltoihin. Sieltä löytyy myös eri valmistajille ne valtuutetut takuuhuollot.

 

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/huolto-ja-takuu/


3. https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavarat/takuu-ja-kuluttajansuoja/#virheen-hyvitys-takuuaikana
Tämä on Kilpailu– ja kuluttajaviraston ohje:

 

Jos iPhonen/iPadin lähettää Applelle korjattavaksi esim akun tai näytön vaihtoon (ei siis takuuhuoltoon), kuriiri noutaa ja tuo laitteen. Silloin tuosta kuljetuksesta peritään vajaa kymppi, en muista tarkkaa summaa. Kokonaishinta on muuten ollut pienempi kuin suomalaisten valtuutettujen huoltojen hinnastossa.
En sitten tiedä noutaisiko kuriiri laitteen ilmaiseksi, jos kyseessä olisi Applen antaman takuun alainen vika.

  1. Katso kuvakaappaus: tämä on toki tulkinnanvarainen, koska eihän tuossa kai tarvitse mahdollistaa korvaavan laitteen käyttöä. 
    Mutta entäs jos takuun seurauksena on laitevaihto? Silloinhan eSIM pitää aktivoida joka tapauksessa uuteen laitteeseen. 

Vielä kysyn semmoista, että kuinka kauan Elisalla kestää takuuhuolto tai sitten muu korjaus?


Usko pois, että huoltoon lähetetystä laitteesta löytyy jostain kulmasta kolhu tai naarmu, jonka perusteella valtuutettu huolto määrittelee laitteen vioittuneen mekaanisesti eikä takuu muka kata enää sen jälkeen mitään. Esim. eräässä Nokialaisessa kameran suojalinssi irtosi kesähelteellä liimauksestaan, koska sen alla oleva musta vaahtomuovi oli aavistuksen liian paksu ja työnsi linssin irti. Se esti laitteen tyyppivian, latausliittimen irtoamisen juotoksistaan, korjaamisen. Vaihdattamalla ensin kuoret linsseineen hiukan yli satasella omaan piikkiin (vaikka se linssikään ei irronnut käyttäjän virheen vuoksi eli olisi myös pitänyt mennä takuuseen) olisi latausliittimen vika tutkittu ja ehkä _mahdollisesti_ korjattu takuun piikkiin. Kehtasivat vielä vaatia kolme kymppiä tarkastusmaksua, että luurin sai takaisin. Mekaaninen vika, my ass!


Usko pois, että huoltoon lähetetystä laitteesta löytyy jostain kulmasta kolhu tai naarmu, jonka perusteella valtuutettu huolto määrittelee laitteen vioittuneen mekaanisesti eikä takuu muka kata enää sen jälkeen mitään. Esim. eräässä Nokialaisessa kameran suojalinssi irtosi kesähelteellä liimauksestaan, koska sen alla oleva musta vaahtomuovi oli aavistuksen liian paksu ja työnsi linssin irti. Se esti laitteen tyyppivian, latausliittimen irtoamisen juotoksistaan, korjaamisen. Vaihdattamalla ensin kuoret linsseineen hiukan yli satasella omaan piikkiin (vaikka se linssikään ei irronnut käyttäjän virheen vuoksi eli olisi myös pitänyt mennä takuuseen) olisi latausliittimen vika tutkittu ja ehkä _mahdollisesti_ korjattu takuun piikkiin. Kehtasivat vielä vaatia kolme kymppiä tarkastusmaksua, että luurin sai takaisin. Mekaaninen vika, my ass!

Minulla meni akku takuuseen käytettynä ostetussa puhelimessa. Siihen ei kolhu voi vaikuttaa.

Takuun aikana tarkastuksesta ei saa veloittaa, ellei sitten ongelma ole sellainen, että ostajan olisi pitänyt tajuta, ettei vika ole takuunalainen. Tästä tarkemmin KKV:n nettisivuilla. Tästä voi toki myös pyytää apua Kuluttajaneuvonnasta.

 


 Varmasti on lukemieni kokemuksien mukaan jopa turvallisempaa viedä suoraan huoltoliikkeeseen niin ei pääse laitteet hukkumaan.


3. https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavarat/takuu-ja-kuluttajansuoja/#virheen-hyvitys-takuuaikana
Tämä on Kilpailu– ja kuluttajaviraston ohje:

 

Jos iPhonen/iPadin lähettää Applelle korjattavaksi esim akun tai näytön vaihtoon (ei siis takuuhuoltoon), kuriiri noutaa ja tuo laitteen. Silloin tuosta kuljetuksesta peritään vajaa kymppi, en muista tarkkaa summaa. Kokonaishinta on muuten ollut pienempi kuin suomalaisten valtuutettujen huoltojen hinnastossa.
En sitten tiedä noutaisiko kuriiri laitteen ilmaiseksi, jos kyseessä olisi Applen antaman takuun alainen vika.

  1. Katso kuvakaappaus: tämä on toki tulkinnanvarainen, koska eihän tuossa kai tarvitse mahdollistaa korvaavan laitteen käyttöä. 
    Mutta entäs jos takuun seurauksena on laitevaihto? Silloinhan eSIM pitää aktivoida joka tapauksessa uuteen laitteeseen. 

Vielä kysyn semmoista, että kuinka kauan Elisalla kestää takuuhuolto tai sitten muu korjaus?



Noita kortin vaihtoja voidaan tapauskohtaisesti katsoa asiakaspalvelun puolelta kyllä. 

Yleensä takuuhuolto on 2 viikon sisään tapahtunut. Uskoisin, että joissain tapauksissa tietty on mahdollista, että jokin erikoinen varaosa pitää tilata ja sitä joutuu odottelemaan, mutta tämä on vain spekulointia. 


Osallistu keskusteluun