Vastattu

"Soita, pyydän soittamaan, ehdotan soittoa, miksi et soita - Elisan asiakaspalveluun"!

  • 31 January 2024
  • 7 kommenttia
  • 272 katselukerrat

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +2
  • Aktiivinen keskustelija
  • 99 kommenttia

Niin, yleisin kehotus Elisalaisilta tai jotenkin Elisaan kuuluvilta on soittaa Elisan asiakaspalveluun. En yleensä soita (kuin erittäin pakottavissa tilanteissa); käytän mieluimmin s-postia.

1. Se on kallista

2. Asiakaspalvelijat eivät omaa (yleensä) mitään kenttäkokemusta

3. Aspoille yhtä useamman kysymyksen esittäminen on kuin heittäisi helmiä sioille

4. Usein aspat eivät käsitä yhtäkään - no omalla tavallaan

5.  Jotain teknistä kysyttäessä (älä missään nimessä esitä useampia) Elisan aspoilta menee sormi suuhun ja toinen ... hm ... ties minne ja he vastaavatkin aivan asian vierestä - jos vastaavat

🙈🙉🫣🫠

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Suvi 1 February 2024, 09:49

Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Sähköpostissa on kaksi ongelmaa:

1) iso osa ihmisistä ei osaa / kykene / halua / viitsi selittää sähköpostissa riittävästi tilannekuvaa ja taustatietoja, että sen perusteella voisi edetä järkevään asioiden selvittelyyn, vaan asiassa joutuu joka tapauksessa siirtymään puhelinkeskusteluun.

2) silloin kun joku oikeasti selvittää sähköpostissaan tilanteen ja taustatiedot, asiakaspalveluhenkilö harvemmin jaksaa / viitsii / kykenee / haluaa lukea viestin kokonaisuudessaan ja ymmärtää mitä siinä sanotaan, vaan ainakin ensimmäiset viisi paluuviestiä koskee tarkennnuksia tai korjausehdotuksia, jotka on huomioitu jo alkuperäisessä viestissä.

 

Juu, itsekin mieluiten hoidan asioita kirjallisesti, ja niin että viestiä saa kirjoittaa rauhassa ja keskusteluketjun viesteihin on helppo palata jälkikäteen. Paitsi silloin, kun tekninen tukihenkilö kyselee yksittäisiä pikkukysymyksiä yksi kerrallaan joka kolmas päivä, kun asiallahan ei ollut mikään kiire...

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +2

@kv36, "veit jalat suusta" - melkein. Olen lähes samaa mieltä 1)-kohtasi kanssa paitsi vältän edelleen puhelinsoittoa.

2)-kohta on lähes kuin omakohtainen kokemus asiakaspalvelusta - ei pelkästään Elisan. Jotenkin tuntuu tietynlaisten ihmisten hakeutuvan aspoiksi tai rekrytointivaatimuksissa on jo jotain henkilön ominaisuuksista mainittu. En tiedä, mutta toisaalta säälin tätä ammattikuntaa, koska joutuvat kaikenlaisten, omapäisten, toimintoja väärinkin käsittävien ihmisten kaatopaikoiksi. 😐

Muuten, jotenkin tuntuu digiajan, kybertekniikan ja jonkin muun tekevän kaiken asioinnin vaikeaksi, monivaiheiseksi. Hyväksyn tietyn turvallisuusvaatimuksen, mutta joillakin sivuilla (ainakin vieraillemillani) on mentävä linkistä toiseen joskus päätyen dejavu-ilmiöön "olen aiemmin jo käynyt tällä sivulla".

Oho, meni sivuraiteille - melkein ... 🤔

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +12

Hei @Skogis ja @kv36,

ikävä kuulla, että teillä on ollut huonoja kokemuksia ☹️

Suosittelemme useimmiten soittamaan, sillä meidän kokemuksen mukaan puhelu on yleensä nopein ja tehokkain tapa hoitaa asia. Puhelussa kysymykset ja vastaukset kohtaavat saman tien - sähköpostissa joskus vastauksia ja jatkokysymyksiä voi joutua odottamaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +2

@Suvi kirjoitti elisanaisena vastauksen:

"Hei @Skogis ja @kv36,

ikävä kuulla, että teillä on ollut huonoja kokemuksia ☹️

Suosittelemme useimmiten soittamaan, sillä meidän kokemuksen mukaan puhelu on yleensä nopein ja tehokkain tapa hoitaa asia. Puhelussa kysymykset ja vastaukset kohtaavat saman tien - sähköpostissa joskus vastauksia ja jatkokysymyksiä voi joutua odottamaan."

Ihannetilanne tosiaan olisi, jos näin voisi toimia.

Mutta - on siinä monta "muttaa":

1) kummankin olisi puhuttava samoin termein. Soittaja ei saata hallita kaikkia teknisiä termejä asianmukaisesti tai

2) asiakaspalvelijakaan edes tiedä, mistä onkaan kysymys.

3) molemmat ovat asiantuntemattomia

4) s-postiin kysyjä voi valmentautua internetin avulla tai

5) muuten harkita sanojaan

Eräitä s-postikyselyä puolustavia näkökohtia mainitakseni - olkoonkin, että hidastahan se on.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

@Suvi kirjoitti elisanaisena vastauksen:

"Hei @Skogis ja @kv36,

ikävä kuulla, että teillä on ollut huonoja kokemuksia ☹️

Suosittelemme useimmiten soittamaan, sillä meidän kokemuksen mukaan puhelu on yleensä nopein ja tehokkain tapa hoitaa asia. Puhelussa kysymykset ja vastaukset kohtaavat saman tien - sähköpostissa joskus vastauksia ja jatkokysymyksiä voi joutua odottamaan."

Ihannetilanne tosiaan olisi, jos näin voisi toimia.

Mutta - on siinä monta "muttaa":

1) kummankin olisi puhuttava samoin termein. Soittaja ei saata hallita kaikkia teknisiä termejä asianmukaisesti tai

2) asiakaspalvelijakaan edes tiedä, mistä onkaan kysymys.

3) molemmat ovat asiantuntemattomia

4) s-postiin kysyjä voi valmentautua internetin avulla tai

5) muuten harkita sanojaan

Eräitä s-postikyselyä puolustavia näkökohtia mainitakseni - olkoonkin, että hidastahan se on.

Tarkoitus on puheluissa ja missä tahansa kanavassa käyttää kansanomaisia termejä teknisen jargonin sijasta. Toki puhelussa on helppo pysäyttää tilanne ja kysyä, jos ei jotain asiaa ymmärrä. Tavoitteena on aina, että asia ymmärretään ja siihen annetaan ratkaisuehdotus kartoituksen perusteella. Tosiaan viestien vaihdossa tämä on hitaampaa. 🙂

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +2

Oletko @Burnett koskaan joutunut soittamaan Elisan aspaan?

Todellisuus on tarua ihmeellisempi: joskus Elisan asiakaspalveluun soittaessani tai useimmin päinvastoin - siis Elisalta soitto mulle - emme usein vaihtuvan aspan kanssa ole olleet yhtä positiivista ja yhtä kiinnostusta näytellyttä poikkeusta lukuunottamatta OLLENKAAN samoilla raiteilla. 🫣

Ikävä kyllä eri raiteilla olemme olleet myös s-posteissa: käytän asianmukaista teknistä jargonia aspan ymmärtämättä siitä oikeastaan yhtään mitään. Vastaukset ovat harvoin edes sivunneet esittämääni asiaa - että "näin on marjat, sanoi rekkakuski ajettuaan marjalastinsa metsään". 🙉🙈

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Oletko @Burnett koskaan joutunut soittamaan Elisan aspaan?

Todellisuus on tarua ihmeellisempi: joskus Elisan asiakaspalveluun soittaessani tai useimmin päinvastoin - siis Elisalta soitto mulle - emme usein vaihtuvan aspan kanssa ole olleet yhtä positiivista ja yhtä kiinnostusta näytellyttä poikkeusta lukuunottamatta OLLENKAAN samoilla raiteilla. 🫣

Ikävä kyllä eri raiteilla olemme olleet myös s-posteissa: käytän asianmukaista teknistä jargonia aspan ymmärtämättä siitä oikeastaan yhtään mitään. Vastaukset ovat harvoin edes sivunneet esittämääni asiaa - että "näin on marjat, sanoi rekkakuski ajettuaan marjalastinsa metsään". 🙉🙈

Olen monesti soitellut asiakaspalveluumme. 🙂 Myös työskennellyt siellä. Toki vien palautteesi eteenpäin ja ikävä kuulla kokemastasi! 😓

Osallistu keskusteluun