Skip to main content
Vastattu

"Soita, pyydän soittamaan, ehdotan soittoa, miksi et soita - Elisan asiakaspalveluun"!


Skogis
Forum|alt.badge.img+4
  • Vakiokalustoa
  • 125 kommenttia

Niin, yleisin kehotus Elisalaisilta tai jotenkin Elisaan kuuluvilta on soittaa Elisan asiakaspalveluun. En yleensä soita (kuin erittäin pakottavissa tilanteissa); käytän mieluimmin s-postia.

1. Se on kallista

2. Asiakaspalvelijat eivät omaa (yleensä) mitään kenttäkokemusta

3. Aspoille yhtä useamman kysymyksen esittäminen on kuin heittäisi helmiä sioille

4. Usein aspat eivät käsitä yhtäkään - no omalla tavallaan

5.  Jotain teknistä kysyttäessä (älä missään nimessä esitä useampia) Elisan aspoilta menee sormi suuhun ja toinen ... hm ... ties minne ja he vastaavatkin aivan asian vierestä - jos vastaavat

🙈🙉🫣🫠

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Suvi

Hei @Skogis ja @kv36,

ikävä kuulla, että teillä on ollut huonoja kokemuksia ☹️

Suosittelemme useimmiten soittamaan, sillä meidän kokemuksen mukaan puhelu on yleensä nopein ja tehokkain tapa hoitaa asia. Puhelussa kysymykset ja vastaukset kohtaavat saman tien - sähköpostissa joskus vastauksia ja jatkokysymyksiä voi joutua odottamaan.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

12 kommenttia

  • 3371 kommenttia
  • 1. helmikuuta 2024

Sähköpostissa on kaksi ongelmaa:

1) iso osa ihmisistä ei osaa / kykene / halua / viitsi selittää sähköpostissa riittävästi tilannekuvaa ja taustatietoja, että sen perusteella voisi edetä järkevään asioiden selvittelyyn, vaan asiassa joutuu joka tapauksessa siirtymään puhelinkeskusteluun.

2) silloin kun joku oikeasti selvittää sähköpostissaan tilanteen ja taustatiedot, asiakaspalveluhenkilö harvemmin jaksaa / viitsii / kykenee / haluaa lukea viestin kokonaisuudessaan ja ymmärtää mitä siinä sanotaan, vaan ainakin ensimmäiset viisi paluuviestiä koskee tarkennnuksia tai korjausehdotuksia, jotka on huomioitu jo alkuperäisessä viestissä.

 

Juu, itsekin mieluiten hoidan asioita kirjallisesti, ja niin että viestiä saa kirjoittaa rauhassa ja keskusteluketjun viesteihin on helppo palata jälkikäteen. Paitsi silloin, kun tekninen tukihenkilö kyselee yksittäisiä pikkukysymyksiä yksi kerrallaan joka kolmas päivä, kun asiallahan ei ollut mikään kiire...


Skogis
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • 125 kommenttia
  • 1. helmikuuta 2024

@kv36, "veit jalat suusta" - melkein. Olen lähes samaa mieltä 1)-kohtasi kanssa paitsi vältän edelleen puhelinsoittoa.

2)-kohta on lähes kuin omakohtainen kokemus asiakaspalvelusta - ei pelkästään Elisan. Jotenkin tuntuu tietynlaisten ihmisten hakeutuvan aspoiksi tai rekrytointivaatimuksissa on jo jotain henkilön ominaisuuksista mainittu. En tiedä, mutta toisaalta säälin tätä ammattikuntaa, koska joutuvat kaikenlaisten, omapäisten, toimintoja väärinkin käsittävien ihmisten kaatopaikoiksi. 😐

Muuten, jotenkin tuntuu digiajan, kybertekniikan ja jonkin muun tekevän kaiken asioinnin vaikeaksi, monivaiheiseksi. Hyväksyn tietyn turvallisuusvaatimuksen, mutta joillakin sivuilla (ainakin vieraillemillani) on mentävä linkistä toiseen joskus päätyen dejavu-ilmiöön "olen aiemmin jo käynyt tällä sivulla".

Oho, meni sivuraiteille - melkein ... 🤔


Suvi
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 2408 kommenttia
  • Vastaus
  • 1. helmikuuta 2024

Hei @Skogis ja @kv36,

ikävä kuulla, että teillä on ollut huonoja kokemuksia ☹️

Suosittelemme useimmiten soittamaan, sillä meidän kokemuksen mukaan puhelu on yleensä nopein ja tehokkain tapa hoitaa asia. Puhelussa kysymykset ja vastaukset kohtaavat saman tien - sähköpostissa joskus vastauksia ja jatkokysymyksiä voi joutua odottamaan.


Skogis
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • 125 kommenttia
  • 2. helmikuuta 2024

@Suvi kirjoitti elisanaisena vastauksen:

"Hei @Skogis ja @kv36,

ikävä kuulla, että teillä on ollut huonoja kokemuksia ☹️

Suosittelemme useimmiten soittamaan, sillä meidän kokemuksen mukaan puhelu on yleensä nopein ja tehokkain tapa hoitaa asia. Puhelussa kysymykset ja vastaukset kohtaavat saman tien - sähköpostissa joskus vastauksia ja jatkokysymyksiä voi joutua odottamaan."

Ihannetilanne tosiaan olisi, jos näin voisi toimia.

Mutta - on siinä monta "muttaa":

1) kummankin olisi puhuttava samoin termein. Soittaja ei saata hallita kaikkia teknisiä termejä asianmukaisesti tai

2) asiakaspalvelijakaan edes tiedä, mistä onkaan kysymys.

3) molemmat ovat asiantuntemattomia

4) s-postiin kysyjä voi valmentautua internetin avulla tai

5) muuten harkita sanojaan

Eräitä s-postikyselyä puolustavia näkökohtia mainitakseni - olkoonkin, että hidastahan se on.


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 1886 kommenttia
  • 2. helmikuuta 2024
Skogis kirjoitti:

@Suvi kirjoitti elisanaisena vastauksen:

"Hei @Skogis ja @kv36,

ikävä kuulla, että teillä on ollut huonoja kokemuksia ☹️

Suosittelemme useimmiten soittamaan, sillä meidän kokemuksen mukaan puhelu on yleensä nopein ja tehokkain tapa hoitaa asia. Puhelussa kysymykset ja vastaukset kohtaavat saman tien - sähköpostissa joskus vastauksia ja jatkokysymyksiä voi joutua odottamaan."

Ihannetilanne tosiaan olisi, jos näin voisi toimia.

Mutta - on siinä monta "muttaa":

1) kummankin olisi puhuttava samoin termein. Soittaja ei saata hallita kaikkia teknisiä termejä asianmukaisesti tai

2) asiakaspalvelijakaan edes tiedä, mistä onkaan kysymys.

3) molemmat ovat asiantuntemattomia

4) s-postiin kysyjä voi valmentautua internetin avulla tai

5) muuten harkita sanojaan

Eräitä s-postikyselyä puolustavia näkökohtia mainitakseni - olkoonkin, että hidastahan se on.

Tarkoitus on puheluissa ja missä tahansa kanavassa käyttää kansanomaisia termejä teknisen jargonin sijasta. Toki puhelussa on helppo pysäyttää tilanne ja kysyä, jos ei jotain asiaa ymmärrä. Tavoitteena on aina, että asia ymmärretään ja siihen annetaan ratkaisuehdotus kartoituksen perusteella. Tosiaan viestien vaihdossa tämä on hitaampaa. 🙂


Skogis
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • 125 kommenttia
  • 2. helmikuuta 2024

Oletko @Burnett koskaan joutunut soittamaan Elisan aspaan?

Todellisuus on tarua ihmeellisempi: joskus Elisan asiakaspalveluun soittaessani tai useimmin päinvastoin - siis Elisalta soitto mulle - emme usein vaihtuvan aspan kanssa ole olleet yhtä positiivista ja yhtä kiinnostusta näytellyttä poikkeusta lukuunottamatta OLLENKAAN samoilla raiteilla. 🫣

Ikävä kyllä eri raiteilla olemme olleet myös s-posteissa: käytän asianmukaista teknistä jargonia aspan ymmärtämättä siitä oikeastaan yhtään mitään. Vastaukset ovat harvoin edes sivunneet esittämääni asiaa - että "näin on marjat, sanoi rekkakuski ajettuaan marjalastinsa metsään". 🙉🙈


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 1886 kommenttia
  • 2. helmikuuta 2024
Skogis kirjoitti:

Oletko @Burnett koskaan joutunut soittamaan Elisan aspaan?

Todellisuus on tarua ihmeellisempi: joskus Elisan asiakaspalveluun soittaessani tai useimmin päinvastoin - siis Elisalta soitto mulle - emme usein vaihtuvan aspan kanssa ole olleet yhtä positiivista ja yhtä kiinnostusta näytellyttä poikkeusta lukuunottamatta OLLENKAAN samoilla raiteilla. 🫣

Ikävä kyllä eri raiteilla olemme olleet myös s-posteissa: käytän asianmukaista teknistä jargonia aspan ymmärtämättä siitä oikeastaan yhtään mitään. Vastaukset ovat harvoin edes sivunneet esittämääni asiaa - että "näin on marjat, sanoi rekkakuski ajettuaan marjalastinsa metsään". 🙉🙈

Olen monesti soitellut asiakaspalveluumme. 🙂 Myös työskennellyt siellä. Toki vien palautteesi eteenpäin ja ikävä kuulla kokemastasi! 😓


Skogis
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • 125 kommenttia
  • 31. elokuuta 2024

Heh .. heh ja heh! 😆

Kuka saa kuka ei! Kaikilla itseään kunnioittavilla, suurilla toimijoilla on oltava asiakaspalvelun lisäksi yhteisö, missä voi urputtaa minkä jaksaa ja haluaa. Onhan toki myönnettävä, että sieltä saa myös apua. Apua saa niiltä Elisaan kuulumattomilta, jotka tietävät, mistä kertovat.

Elisan omilta ei saa yleensä muuta kuin "kehotan soittamaan asiakaspalveluun".

Siitä pääsenkin "asiakaspalveluun": tiettävästi näitä aspoja on (sopivasti) ympäri maata. Vain hyvin harvoin niistä löytyy asiantuntemusta vastaamaan mihinkään todella harmittavaan toimimattomuuteen. Useimmat aspat tuntuvat olevan vain Elisalla töissä. Sama se, mitä vastataan kunhan vastataan.

Vastauksen saaminen ei kuitenkaan ole pääasia. Olen saanut asiakaspalvelijoilta niitä kyllä, mutta kukaan ei ole joko ymmärtänyt, mistä onkaan kyse, tai vastaavat pelkän vastauksen vuoksi.

Kahden viime vuoden aikana olen ollut ajoittain aktiivinen ja lähettänyt sekä yhteiso.elisa.fi'hin että asiakaspalveluun s-postiviestejä. Tämä Forum EI ole osoittautunut täysin turhaksi: olen saanut eräältä seuraajalta arvokasta tietoa, mikä oikeastaan oli Elisan kaapeliyhteyden ja saksalaisen modeemivalmistaja AVM:n välisen "väärinkäsityksen" takana. Syy on Elisan. Se noudattaa vieläkin kaapelitekniikassaan EuroDOCSIS 3.0:aa. Maailmalla on jo ainakin 4.0 ja AVM kaiketi uskoi Elisankin jo monen monen vuoden jälkeen noudattavan ainakin DOCSIS 3.1 standardia High-Split'eineen. Ensi keväänä olisi ollut otollinen tilaisuus SD-kanavien poistuessa, mutta eräs (poikkeuksellinen) asiantunteva asiakaspalvelija ilmoitti vastauksessaan minulle "Elisalla ei ole mitään aikomusta muutoksiin". Olisi nyt sen verran, että muuttaa standardia ja alkaa lähettämään 122 MHz:In sijasta 258 MHz taajuudella.

Sinänsä ei monista huomautuksistani huolimatta häiritse kiintea.asiakaspalvelu@elisa.fi-osoitteeseen lähettämiini s-postiviesteihin automaattisesti tulevan asianumeron lisäksi tuleva monikielinen ilmoitus viestin lähettämisestä - siinä häiritsee puuttuvat ääkköset, joiden sijalla suomalaisessa osuudessa on kaikenlaisia erikoismerkkejä. Saahan siitä selvän, mutta olisi viimeinkin toivottavaa, että Suomen kansalainen saisi muutakin kuin "teetä ja sympatiaa".

Saattaa olla viimeinen kerta, kun täten tänne kirjoitan: Elisa ei ole kunnostautunut muussa kuin laajentumisessa tuntemattomille alueille entisten, paljon urputettujen vanhojen vikojen jäädessä huomiotta tai korjaamatta.

Laitteiden ja ylihinnoiteltujen liittymien myynti sujuu Elisalta kaiketi myös loisteliaasti - onnea vain ... 😵‍💫🤐


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 10110 kommenttia
  • 31. elokuuta 2024
Skogis kirjoitti:

Ensi keväänä olisi ollut otollinen tilaisuus SD-kanavien poistuessa, mutta eräs (poikkeuksellinen) asiantunteva asiakaspalvelija ilmoitti vastauksessaan minulle "Elisalla ei ole mitään aikomusta muutoksiin". Olisi nyt sen verran, että muuttaa standardia ja alkaa lähettämään 122 MHz:In sijasta 258 MHz taajuudella.

En tiedä mistä lähettämisestä on kyse, sitä kun ei tässä viestissä lue, mutta 258 MHz taajuudella on tällä hetkellä Ylen, maikkarin ja Nelosen HD-kanavia eli ei ole vapaana muuhun, eikä kyllä ilman merkittävää syytä lähdetä taajuuksia muuttamaan ja "sotkemaan" satojen tuhansien kansalaisten elämää.

Pari vuotta taaksepäin tehtiin iso rumba kun yhtenäistettiin taajuuksia valtakunnallisesti.


Skogis
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • 125 kommenttia
  • 31. elokuuta 2024

@sakarialanne - etkö ainakin asiayhteydestä käsittänyt, mistä oli kyse: SD-kanavat eli 576p- ja 576i-tarkkuuden kanavat poistuvat kaikilta operaattoreilta. Ainoaksi jäävät HD-kanavat l. 1080p- tai 1080i-resoluution kanavat.

Samassa yhteydessä olisi Elisalle ollut otollista siirtyä viimeinkin käyttämään kaapelitekniikassaan vähintäänkin DOCSIS 3.1-standardia. Pinkki on (ainakin valmis) muutoksiin, koska kanavansa alkavat nykyisinkin 290 MHz-taajuudesta. 🫤

Pari vuotta sitten rumbaaminen olisi ollut myös otollista Elisan ainakin varautua DOCSIS 3.1:n tuloon - olisi kai ollut liikaa vaadittu sekin ...


Skogis
Forum|alt.badge.img+4
  • Keskustelun aloittaja
  • Vakiokalustoa
  • 125 kommenttia
  • 31. elokuuta 2024

Elisan syy EI ole tietenkään ole ilmaisten kanavien - myös nähdäkseni Ylen - kolmen "U":n ohjelmatarjonta: uusintoja, urheilua ja uutisia.

No, viimemainitut lienevät tarpeellisia, kyseenalaisia nekin ...


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 1214 kommenttia
  • 31. elokuuta 2024

@Skogis kirjoitti:

“etkö ainakin asiayhteydestä käsittänyt, mistä oli kyse: SD-kanavat eli 576p- ja 576i-tarkkuuden kanavat poistuvat kaikilta operaattoreilta. Ainoaksi jäävät HD-kanavat l. 1080p- tai 1080i-resoluution kanavat.”

 

Ei pidä paikkaansa, on paljon kanavia joista ei ole HD-versioita, lähinnä kylläkin maksukanavia mutta silti.