Skip to main content

Tukiasema Karttulan keskustassa.

  • February 16, 2021
  • 17 kommenttia
  • 361 katselukerrat

Tukiasema Karttulan keskusta. ollut jatkuvia ongelmia Huawei B818 reitittimellä. Muutin oletukseksi 4g, 2,4 mgh, kanava 6. Toimi jonkun aikaa. katkeaa aina noin klo 09,15 aamulla.olen keskustellut useita kertoja asiakaspalvelun kanssa. sanovat vian olevan reitittimessä. kuitnkin yhteys alkaa toimia jotenkuten, kun laitan verkkovierailut päälle. kävin Kuopion keskustan Elisa liikkeessä. tekivätohjelmistopäivityksen. Ei auttanut. vika täytyy olla tukiasemassa. mitenkähän se etenisi ja missä se tehdään. Ilu47.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

17 kommenttia

Sokrates
  • February 17, 2021

Tukiasema Karttulan keskusta. ollut jatkuvia ongelmia Huawei B818 reitittimellä. Muutin oletukseksi 4g, 2,4 mgh, kanava 6. Toimi jonkun aikaa. katkeaa aina noin klo 09,15 aamulla.olen keskustellut useita kertoja asiakaspalvelun kanssa. sanovat vian olevan reitittimessä. kuitnkin yhteys alkaa toimia jotenkuten, kun laitan verkkovierailut päälle. kävin Kuopion keskustan Elisa liikkeessä. tekivätohjelmistopäivityksen. Ei auttanut. vika täytyy olla tukiasemassa. mitenkähän se etenisi ja missä se tehdään. Ilu47.


Kotimaassa suomalaisten operaattoreiden välillä ei ole verkkovierailua. Verkkovierailuasetuksen muuttaminen ilmeisesti katkaisee yhteyden ja modeemi hakee sen uudestaan.

Suosittelen laittamaan mobiiliverkon asetukset “vain 4G” ja kokeilemaan sitten eri taajuuslukituksia . Tuo pätkiminen saattaa liittyä tukiaseman virransäästöön eli Elisalla on tapana sammuttaa yöajaksi tukiasemasta korkeammat taajuudet (1800 MHz, 2600 MHz jne mikäli ne on tukiasemassa käytössä) ja jättää vain 800 MHz päälle. Kaikki päätelaitteet eivät siitä oikein tykkää.

Cellmapperilla voit myös tutkia lähitukiasemasi antennien suuntauksia.

https://www.cellmapper.net/testmap/map/244/5/LTE?lat=62.89408344574631&lng=26.94457054138184&z=13


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • February 17, 2021

Kotimaassa suomalaisten operaattoreiden välillä ei ole verkkovierailua.

Tähän ei sovi yksinkertainen ei-vastaus. Kotimaassakin verkkovieraillaan näin:

  • Vanhat Saunalahden sim-kortit ovat jatkuvassa verkkovierailussa Elisan ja Ålcomin verkoissa.
  • Uudetkin Saunalahden sim-kortit vierailevat Ahvenanmaalla Ålcomin verkossa.
  • Myös Elisan yritysliitymät, Dna ja Moi vierailevat Ahvenanmaalla Ålcomin verkossa.
  • Dna:n, Globetelin, Moin ja Telian liittymät vierailevat Pohjois- ja Itä-Suomessa Yhteisverkossa. Tämä koskee erityisesti GSM- sekä vanhoja UMTS-päätelaitteita. Uudempien päätelaitteiden MOCN-tuki piilottaa Yhteisverkon ja saa sen näyttämään Dna:n ja Telian verkoilta.

Lisäksi vanhat Telian 1997 – 2003 vuoden sim-kortit ja Ainan sim-kortit, mikäli niitä vielä on käytössä, ovat verkkovierailussa Dna:ssa, Yhteisverkossa ja Ålcomissa.


Sokrates
  • February 17, 2021

Kotimaassa suomalaisten operaattoreiden välillä ei ole verkkovierailua.

Tähän ei sovi yksinkertainen ei-vastaus. Kotimaassakin verkkovieraillaan näin:

  • Vanhat Saunalahden sim-kortit ovat jatkuvassa verkkovierailussa Elisan ja Ålcomin verkoissa.
  • Uudetkin Saunalahden sim-kortit vierailevat Ahvenanmaalla Ålcomin verkossa.
  • Myös Elisan yritysliitymät, Dna ja Moi vierailevat Ahvenanmaalla Ålcomin verkossa.
  • Dna:n, Globetelin, Moin ja Telian liittymät vierailevat Pohjois- ja Itä-Suomessa Yhteisverkossa. Tämä koskee erityisesti GSM- sekä vanhoja UMTS-päätelaitteita. Uudempien päätelaitteiden MOCN-tuki piilottaa Yhteisverkon ja saa sen näyttämään Dna:n ja Telian verkoilta.

Lisäksi vanhat Telian 1997 – 2003 vuoden sim-kortit ja Ainan sim-kortit, mikäli niitä vielä on käytössä, ovat verkkovierailussa Dna:ssa, Yhteisverkossa ja Ålcomissa.


Mitäköhän merkitystä noilla em. verkkovierailuilla on Karttulassa 4G-verkossa??


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • February 17, 2021

Mitäköhän merkitystä noilla em. verkkovierailuilla on Karttulassa 4G-verkossa??

Mikäli Ilkkajontikalla on vanha Saunalahden sim-kortti, niin verkkovierailu tulee sallia.

Jos sim-kortti on uusi, niin silloin tapahtui varmaan jo ehdottomasi: Verkkovierailuasetuksen muuttaminen ilmeisesti katkaisee yhteyden ja modeemi hakee sen uudestaan.


Sokrates
  • February 17, 2021

Mitäköhän merkitystä noilla em. verkkovierailuilla on Karttulassa 4G-verkossa??

Mikäli Ilkkajontikalla on vanha Saunalahden sim-kortti, niin verkkovierailu tulee sallia.

Jos sim-kortti on uusi, niin silloin tapahtui varmaan jo ehdottomasi: Verkkovierailuasetuksen muuttaminen ilmeisesti katkaisee yhteyden ja modeemi hakee sen uudestaan.


Niinhän se on , mutta ei noista Ahvenanmaan tiedoista aloittajalle hyötyä ole. :blush:

PS. Aloittajalla on modeemina Huawei B818 ja siihen taitaa olla mahdotonta mitään ikivanhaa SIM-korttia yrittää tunkea. Pitää vähintäänkin olla trio-kortti.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • February 17, 2021

En tiedä mikä vaikuttaa, mutta yhteys pätkii aina aamulla samaan aikaan. Olen 4km päässä tukiasemasta ja minulla on kattoantennikin. Reititin näyttää täydet palkit, mutta kun katson reitittimen ohjaussivuja, näen, että tukiasemalta reitittimellä yhteys on vähän väliä 0 bytes.

 

 


Sokrates
  • February 17, 2021

En tiedä mikä vaikuttaa, mutta yhteys pätkii aina aamulla samaan aikaan. Olen 4km päässä tukiasemasta ja minulla on kattoantennikin. Reititin näyttää täydet palkit, mutta kun katson reitittimen ohjaussivuja, näen, että tukiasemalta reitittimellä yhteys on vähän väliä 0 bytes.

Kokeilepa mobiiliverkon taajuuslukituksia aieman viestini mukaan. Lisäksi kannattaa kytkeä tietokone ethernetillä modeemiin , jolloin voi sulkea WiFin mahdolliset  ongelmat pois.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • February 17, 2021

En löytänyt kohtaa josta voisin vielä muuttaa taajuutta. Vaihtoehtoina oli 5 tai 2,4 ei muuta.

Auttaisiko modemin vaihtaminen?

Vanha modemi lopetti viime toukokuussa toimintansa. Tämä uusi pelitti hyvin kunnes joulukuussa tuli ongelmia, kun ruvettiin katsomaan TV ohjelmia netin kautta Elisan tallenteista. Joku sanoi, ettei Applen laitteet pelitä 5G:ssä. Kuopion asiakaspalvelun kaveri taas sanoi, että heidän mökillä on sama modemi ja Applen laitteita, eikä ongelmia esiinny.

Onkohan niin, että tämä on tarkoitettu jollekin älykkäämmälle?


Forum|alt.badge.img+16
  • Tietopankki
  • February 17, 2021

Sinulla on käytössä 2,4 GHz ja 5 GHz wifi, sinulla ei ole mitään 5G-yhteyttä. Applen laitteet ainakin itselläni pelaa kummassakin wifi-taajuudessa. Sinun pitää tehdä taajuus lukitus matkapuhelinverkon suuntaan, eli verkkoasetuksista sellainen kohta löytyy


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • February 17, 2021

2,4 ja 5 GHz ovat langattoman lähiverkon taajuuksia, eli oman verkkosi taajuuksia.

Jos laittessa on taajuslukitus, sen pitäisi löytyä Verkkoasetukset / Mobiiliverkko alta. Matkaviestinverkoissa käytettyjä taajuuksia Suomessa ovat 700, 800, 900, 1800, 2100 ja 2600 MHz sekä 3,5 GHz ja 25 GHz.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • February 17, 2021

Käytän vanhaa iPadia ja uutta iPad prota. En löydä ”Verkkoasetukset” kohtaa. On vain WiFi.

 


LeonM
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • February 17, 2021

Käytän vanhaa iPadia ja uutta iPad prota. En löydä ”Verkkoasetukset” kohtaa. On vain WiFi.

 

@irritus @wellu_76 puhuvat siis Huawein 818-boksin verkkoasetuksista, joita olisi tarkoitus muuttaa. Ei niitä sieltä iPadin omista asetuksista muutella.

 

Kuvittelisin niiden löytyvän tuolta selainkäyttöliittymästä, jonka kuvia olet esitellyt tuossa ylempänä.

 

Laitteen lukittaminen tiettyyn verkkoteknologiaan 

Laitteen asetuksista voit asettaa reitittimen käyttämään vain tiettyä verkkoteknologiaa. Valitsemalla käyttöön vain 4G-verkon, laite ei vaihtele muiden verkkoteknologioiden välillä. Oletusasetuksena valintaruutuun on asetettu tila Automaattinen, jolloin reititin hakee automaattisesti parhaan kuuluvuuden alueelta. Suosittelemme pitämään asetuksen automaattisena.

  1. Kirjaudu sisään laitteen paikallishallintaa internet-selaimella. Kirjautumisosoitteen sekä salasanan löydät laitteen pohjasta tuotetarrasta.
  2. Valitse Verkkoasetukset
  3. Avaa kohta Mobiiliverkko ja Mobiiliverkon haku 
  4. Tee valinta kohdassa ensisijainen Verkkotila. Valittavissa on tilat Automaattinen, Vain 4G tai Vain 3G.”

 

Lähde: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/huawei-b818-4g/

tai

https://www.dna.fi/documents/753910/853450/dna_kotimokkula_4g_wifi_b818_opas.pdf/6f3124d1-850b-b949-5200-3692b3d490ad?t=1591101522140

Katso sivulta 18 >


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • February 18, 2021

Tulin nyt mökiltä pois pakkasia pakoon kaupunkiin. Siellä minun ei tarvitse välittää asetuksista. Kaikki pelaa. Ennen lähtöäni lukitsin nuo asetukset, kuten neuvoitte.

Katsotaan, kun taas palaan mökille.

Kiitos teille kaikille.


  • Keskustelija
  • February 5, 2023

Vanha viesti mutta kommentoin.

 

Vika ei ole modeemissa, olen kokeillut useita.

Verkko on Karttulassa aivan tukossa. Ongelmaa pahentaa se, ettei edes järeillä suuntaavilla ulkoisilla antenneilla saa yhdistettyä tukariin joka ei olisi tukossa, se yksi tukiasema dominoi niin voimakkaasti verkkoa 4km päässäkin keskustasta. Keskustan tukiasemassa on varmasti jotakin häikkää ruuhkaisuuden lisäksi, koska se kerran bootattiin ja kaikki toimi kuin unelma vrk ajan. 

Meillä ainut ratkaisu oli vuoden taistelun jälkeen siirtää perheen 6 liittymää muualle. 


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • February 6, 2023

Vanha viesti mutta kommentoin.

 

Vika ei ole modeemissa, olen kokeillut useita.

Verkko on Karttulassa aivan tukossa. Ongelmaa pahentaa se, ettei edes järeillä suuntaavilla ulkoisilla antenneilla saa yhdistettyä tukariin joka ei olisi tukossa, se yksi tukiasema dominoi niin voimakkaasti verkkoa 4km päässäkin keskustasta. Keskustan tukiasemassa on varmasti jotakin häikkää ruuhkaisuuden lisäksi, koska se kerran bootattiin ja kaikki toimi kuin unelma vrk ajan. 

Meillä ainut ratkaisu oli vuoden taistelun jälkeen siirtää perheen 6 liittymää muualle. 

Moikka @Ville-R ja tervetuloa OmaYhteisöön! 😊

Ikävä kuulla tilanteesta. 😥 Kun selkeästi vaikuttaa olevan kyseessä vikatilanne, siitä kannattaa tehdä vikailmoitus aina, että saadaan ongelma korjattua. Toki ruuhkaa ei helposti korjata, mutta aina kannattaa ruuhkailmoitus tehdä, että radioverkonsuunnittelu sitten osaa huomioida kyseisen alueen verkkoa kehittäessään. Ikävä kuulla, että taistelu päättyi liittymien pois siirtämiseen.


  • Keskustelija
  • February 6, 2023

Vanha viesti mutta kommentoin.

 

Vika ei ole modeemissa, olen kokeillut useita.

Verkko on Karttulassa aivan tukossa. Ongelmaa pahentaa se, ettei edes järeillä suuntaavilla ulkoisilla antenneilla saa yhdistettyä tukariin joka ei olisi tukossa, se yksi tukiasema dominoi niin voimakkaasti verkkoa 4km päässäkin keskustasta. Keskustan tukiasemassa on varmasti jotakin häikkää ruuhkaisuuden lisäksi, koska se kerran bootattiin ja kaikki toimi kuin unelma vrk ajan. 

Meillä ainut ratkaisu oli vuoden taistelun jälkeen siirtää perheen 6 liittymää muualle. 

Moikka @Ville-R ja tervetuloa OmaYhteisöön! 😊

Ikävä kuulla tilanteesta. 😥 Kun selkeästi vaikuttaa olevan kyseessä vikatilanne, siitä kannattaa tehdä vikailmoitus aina, että saadaan ongelma korjattua. Toki ruuhkaa ei helposti korjata, mutta aina kannattaa ruuhkailmoitus tehdä, että radioverkonsuunnittelu sitten osaa huomioida kyseisen alueen verkkoa kehittäessään. Ikävä kuulla, että taistelu päättyi liittymien pois siirtämiseen.

 

Kylläpä siitä sen vuoden ajan tuli otettua yhteyttä Elisalle useaan otteeseen. Lopulta sanottiin ettei mitään ole tehtävissä ja asiakaspalvelussakin suosittelivat, että kannattaisi kokeilla muuta palveluntarjoajaa.


  • Keskustelija
  • February 16, 2024

Vanha viesti mutta kommentoin.

 

Vika ei ole modeemissa, olen kokeillut useita.

Verkko on Karttulassa aivan tukossa. Ongelmaa pahentaa se, ettei edes järeillä suuntaavilla ulkoisilla antenneilla saa yhdistettyä tukariin joka ei olisi tukossa, se yksi tukiasema dominoi niin voimakkaasti verkkoa 4km päässäkin keskustasta. Keskustan tukiasemassa on varmasti jotakin häikkää ruuhkaisuuden lisäksi, koska se kerran bootattiin ja kaikki toimi kuin unelma vrk ajan. 

Meillä ainut ratkaisu oli vuoden taistelun jälkeen siirtää perheen 6 liittymää muualle. 

Moikka @Ville-R ja tervetuloa OmaYhteisöön! 😊

Ikävä kuulla tilanteesta. 😥 Kun selkeästi vaikuttaa olevan kyseessä vikatilanne, siitä kannattaa tehdä vikailmoitus aina, että saadaan ongelma korjattua. Toki ruuhkaa ei helposti korjata, mutta aina kannattaa ruuhkailmoitus tehdä, että radioverkonsuunnittelu sitten osaa huomioida kyseisen alueen verkkoa kehittäessään. Ikävä kuulla, että taistelu päättyi liittymien pois siirtämiseen.

 

Kylläpä siitä sen vuoden ajan tuli otettua yhteyttä Elisalle useaan otteeseen. Lopulta sanottiin ettei mitään ole tehtävissä ja asiakaspalvelussakin suosittelivat, että kannattaisi kokeilla muuta palveluntarjoajaa.

 

Viestejä on tullut useaan otteeseen, että mobiiliverkkoa on paranneltu ja siirryin takaisin Elisalle. Sanottiin ettei tukiasemat ole ruuhkautuneet.

No miten homma on edistynyt? Sama homma jatkuu edelleen kaikissa laitteissa, tukiasema on välillä aivan tukossa. Jälleen sanottiin että kannattaa miettiä jotain muuta operaattoria, koska päivityksiä ei ole lähiaikoina tulossa. Sanottiin myös ettei ole muita ilmoituksia tullut vaikka tiedän kymmenittäin operaattoria tämän vuoksi vaihtaneita henkilöitä.