360 robotti-imurin toimintaongelmat

  • 9 November 2022
  • 8 kommenttia
  • 1123 katselukerrat

Hankin tässä hiljattain Elisan tarjoamaa 360 robotti-imurin. En muista milloin olisi viimeksi näin onnetonta ollut laitteen käyttöönotto.

Vehkeessä on langaton verkkoyhteys, jolloin sitä pitäisi voida ohjastaa esimerkiksi olla menemättä joihinkin paikkoihin huoneistossa. Tätä ei nyt kuitenkaan tarvitse käyttää, koska laite ei saa yhteyttä valmistajan palvelimille. Ei ehkä kuulosta isolta ongelmalta. Vielä.

Varmaankin yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, joita näihin “älyimureihin” liitetään, on mahdollisuus jättää ne työskentelemään silloin, kun itse on muualla. Sattuu vaan olemaan niin, että älykkyys on suhteellista myös laitteiden kohdalla.

Kokemusta ei ole muista saman funktion omaavista laitteista / valmistajista, mutta tämän perusteella en aio muunkaan valmistajan tuotteisiin tutustua. Elisan myymän 360 S8 Plus robottia ei voi jättää yksin siivoamaan. Ei edes silloin, kun olet ripustanut kaikki huoneen reunoilla kulkevat johdot ja kaapelit ilmaan, ja kantanut huoneiden keskellä olevat huonekalut parvekkeelle/pihalle. Laite on niin typerä, että sen perässä joutuu koko ajan kulkemaan, koska se sotkeutuu kaikenlaisiin kaapeleihin, kaiutinjalustoihin, pöydänjalkoihin yms. Toistuvasti. Senkin jälkeen kun olet sen kolmannen kerran nostanut alas kaiutinjalan lattiatasanteen päältä. Jos verkkoyhteyden avulla saisi rajattua huoneiston reunat ja kaiutinjalustojen paikat pois siivottavasta pinta-alasta, niin ehkä tästä saisi jollekin jotain hyötyä.

Siivousjälki on kohtalaisen säälittävää. Jos taloudessa sattuu olemaan kissoja ja hiekkalaatikossa on käytössä mikrohiekkaa, voit olla varma, että yhteisen ja rattoisan siivoushetken jälkeen, voit itse hakea kaapista rikkakihvelin tai oikean imurin ja käydä lattiat soolona uudestaan läpi.

Valmistaja ei tarjoa edes käyttöoppaita sivuiltaan. Elisan puhelintuki nyt on tunnetusti yhtä tyhjän kanssa tällaisissa asioissa. Onneksi on vielä etäkaupan 14 purkuoikeus.

pfaust 1 vuosi sitten

Viimeinkin selvisi tämä asia.

Tätä imuria myydään tuotemerkillä “360 S8+ Robot Vacuum Cleaner ja Empty station”. Sama juttu on mm. Verkkokauppa.comissa. Tämän perusteella latasin Play Storesta sovelluksen:

360robot - 360smart:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.qihoo.smarthome

Tällä sovelluksella sain siirrettyä wlanin tiedot ja imuri pääsi lähiverkkoon kiinni. Tukiasemassa laite näkyi verkkotunnuksella: 360_CleanRobot_X80P. Ongelma oli sitten siinä, että tuohon tämä homma sitten tyssäsi, koska viehkeä naisääni kertoi imurin kätköistä, että “failed to connect to cloud server”. Asiaan ei tullut helpotusta edes valmistajan tuotetuen kautta.

Kokeilin sitten viimeisenä konstina etsiä Play Storesta “botslab” hakusanalla sovellusta, koska tuo logo löytyi imurin päältä. Sovelluksen vaihdon jälkeen sain tuon palvelinongelman poistumaan, ja pääsin säätämään huoneistokarttaa ja imutehoa yms.

Imurin hyrrätessä makuuhuoneen puolella, tein hakuja yrittäessäni selvittää minkä ihmeen takia yhden valmistajan sovellus kommunikoi toisen valmistajan imurin kanssa. Näköjään 360 Smart Life on se varsinainen firma, joka on markkina- tai kielialueiden perusteella harrastanut segmentaatiota, jonka seurauksena on syntynyt tuo Botslab tuotemerkki meikäläisten jälleenmyyjien hyllyjä somistamaan.

Henkilökohtaisesti olisin sisällyttänyt sovelluksen ja fyysisen laitteen väliseen kommunikaatioon tarkastuksen, että laite ja sovellus ovat samalle markkina-alueelle tarkoitetut, kun näitä kerran myydään useamman tuotemerkin alla, tällaisen puolittaisen tunaroinnin sijaan.

Jos joku on aikeissa hankkia tätä Botslabin tuotetta Elisalta tai muualta, niin suosittelen lataamaan kerralla oikean sovelluksen:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.visualworld.cloudsmart

Katso alkuperäinen viesti

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Jonkunlainen käyttöpas tuolla:

https://manuals-plus.translate.goog/suzhou-360-robotic-technology/360-s8-series-robot-vacuum-cleaner-manual?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc#axzz7kACas0yh

Liekö sitten riittävä.

Kiitoksia tuosta. Tuo on sama, mikä tuli laitteen mukana. Ajanhengen mukaisesti kaikki verkkotekniset debuggaamiset on karsittu ohjeista pois. 

Olen tässä ollut valtuutettuun huoltoon yhteydessä, josta ei mitään apua tai ehdotusta tullut, ja sit vielä valmistajan “tuotetukeen”. Perjantaina lähtee asiakaspalautus takaisin, jos ei ihmeitä tapahdu.

Käyttäjätaso 3

Älä suoraa tuomitse kaikkia roboimureita. Kaverilla on joku en nyt mallia muista mut ekan kerran ku sen päästi "vapaaks se piirsi hienon pohjapiirustuksen asunnosta ja siihen pysty suoraa laittaa viivoja et älä mene tänne. Eikä oo jääny kiinni kaiketi ikinä mihinkää osaa peruuttaa jos etupyörät nousee ilmaan. Kuulostaa että on vaan huono ohjelmointi tuossa mallissa 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Lisätään vielä että nuo kaikki imurit on lähinnä ylläpito imureita, itsellä on mi mop yläkerrassa ja alakerrassa roborock s5, molemmat rokkaa kyllä ihan kympillä.

Ainoa mikä on näissä lidar tutka malleissa ongelma, on esim peilit, kromiset antenntelineenjalat, yms sellaiset paljon heijastavat pinnat, laite piirtää karttaa joka kerta ajessaan tuon lidarin avulla, ja heijastavat pinnat saavat sen hiukan hämilleen.

Paljon on nyt uusia malleja ja nimiä tullut markkinoille. Itse tulen jatkossakin hommaamaan xiaomin imureita, tai viomin. Ovat olleet testeissä hyviä sekä ne on helppo istuttaa eri kotiautomaatio ohjelmistoihin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Itselläni myös käytössä Roborock S5 ja ei se tavallista imuria kokonaan meillä korvaa mutta helpottaa arkea. Joskus se on jäänyt maton reunaan jumiin mutta muuten hoitaa hommansa “vahtimatta”. En ole testannut “kiellettyjen/sallittujen” alueiden merkkaamista.

Käyttäjätaso 7

Kiitoksia tuosta. Tuo on sama, mikä tuli laitteen mukana. Ajanhengen mukaisesti kaikki verkkotekniset debuggaamiset on karsittu ohjeista pois. 

Olen tässä ollut valtuutettuun huoltoon yhteydessä, josta ei mitään apua tai ehdotusta tullut, ja sit vielä valmistajan “tuotetukeen”. Perjantaina lähtee asiakaspalautus takaisin, jos ei ihmeitä tapahdu.

Tuossa ote ohjeesta:

Kun robotti on kytketty päälle, nollaa Wi-Fi painamalla painikkeita ja pitämällä niitä painettuna 3 sekuntia.

Mutta, (Ohjeesta poiketen) joissakin laitteissa kuitenkin, pitää tuon 3 sekunnin jälkeen tehdä vielä yksittäinen painallus.

Sen jälkeen alkanut toimimaan.

Kannattaa ainakin kokeilla, ennenkuin palautat.

 

 

 


 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Saako laite siis yhteyden kotiverkkoon, mutta ei valmistajan palvelimelle ?

Viimeinkin selvisi tämä asia.

Tätä imuria myydään tuotemerkillä “360 S8+ Robot Vacuum Cleaner ja Empty station”. Sama juttu on mm. Verkkokauppa.comissa. Tämän perusteella latasin Play Storesta sovelluksen:

360robot - 360smart:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.qihoo.smarthome

Tällä sovelluksella sain siirrettyä wlanin tiedot ja imuri pääsi lähiverkkoon kiinni. Tukiasemassa laite näkyi verkkotunnuksella: 360_CleanRobot_X80P. Ongelma oli sitten siinä, että tuohon tämä homma sitten tyssäsi, koska viehkeä naisääni kertoi imurin kätköistä, että “failed to connect to cloud server”. Asiaan ei tullut helpotusta edes valmistajan tuotetuen kautta.

Kokeilin sitten viimeisenä konstina etsiä Play Storesta “botslab” hakusanalla sovellusta, koska tuo logo löytyi imurin päältä. Sovelluksen vaihdon jälkeen sain tuon palvelinongelman poistumaan, ja pääsin säätämään huoneistokarttaa ja imutehoa yms.

Imurin hyrrätessä makuuhuoneen puolella, tein hakuja yrittäessäni selvittää minkä ihmeen takia yhden valmistajan sovellus kommunikoi toisen valmistajan imurin kanssa. Näköjään 360 Smart Life on se varsinainen firma, joka on markkina- tai kielialueiden perusteella harrastanut segmentaatiota, jonka seurauksena on syntynyt tuo Botslab tuotemerkki meikäläisten jälleenmyyjien hyllyjä somistamaan.

Henkilökohtaisesti olisin sisällyttänyt sovelluksen ja fyysisen laitteen väliseen kommunikaatioon tarkastuksen, että laite ja sovellus ovat samalle markkina-alueelle tarkoitetut, kun näitä kerran myydään useamman tuotemerkin alla, tällaisen puolittaisen tunaroinnin sijaan.

Jos joku on aikeissa hankkia tätä Botslabin tuotetta Elisalta tai muualta, niin suosittelen lataamaan kerralla oikean sovelluksen:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.visualworld.cloudsmart

Osallistu keskusteluun