Skip to main content

Elisan myymät siirrettävät ilmastointilaitteet ja niiden takuuhuolto


Tilasin Elisalta toukokuun puolella Bosch 5100 Cool -ilmastointilaitteen. Toimitusta lykättiin mutta posti toi sen viimein 15.6. Laite toimii muuten asiallisesti mutta viime päivien aikana siitä on alkanut kuulua naputtavaa ääntä, kun roottorin siipi ilmeisesti ottaa kiinni johonkin pyöriessään. Tällä hetkellä ääni kuuluu koko ajan, aiemmin ehkä vain ajoittain kun en siihen kylliksi huomiota kiinnittänyt siinä vaiheessa kun olisin vielä voinut purkaa kaupan.

Yritin tänään ryhtyä palauttamaan selvästi viallista laitetta, mutta se ei onnistunut, koska toimituksesta on kulunut himpun verran yli viikko. 

Sain harmikseni kuulla, että asia pitää hoitaa takuuhuollon kautta. Sain puhelinnumeron 020 751 0705, jonka kautta asiaa piti voida hoitaa. Kyseessä on Boschin takuuhuollon asiakaspalvelunumero, josta kuitenkin sanottiin, etteivät Boschin siirrettävät ilmastointilaitteet kuulu heille vaan kyse on Robert Boschin (jokin alafirma ilmeisesti) piiriin kuuluvasta asiasta. Sain kuitenkin uuden numeron. Soitin siihen. Puhelu meni Boschin työkaluosastolle, joka ei kuulemma sekään ilmastointilaitteista vastaa. Sain sieltä uuden numeron, joka meni vaihteeseen, josta yhdistettiin sitten jonnekin, mistä sain ohjeeksi googlettaa paikallisia (Jyväskylä) valtuutettuja Bosch-huoltoja ja sopia takuuhuollosta sitä kautta.

Olen googlettanut. Vaikuttaa kuitenkin siltä etteivät nämä siirrettävät Boschin ilmastointilaitteet ole oikein minkään huoltoliikkeen alaa. Päädyn yhä uudestaan Boschin takuuhuoltosivulle, josta tarjotaan tuota ensimmäistä numeroa takuuhuollosta sopimisen lähtökohdaksi. Ko. sivu kyllä löytää ENR-tunnuksella laitteen, mutta kuulemma kyseinen Boschin laite ei tosiaan siis kuulu Boschin takuuhuollon piiriin. Soitin uudestaan ko. numeroon ja kysyin, minne minun oikeastaan pitäisi laite toimittaa. Sain paikallisen kodinkonehuollon nimen. Soitin sinne ja sain kuulla ettei kyseessä oleva laite oikeastaan ole kodinkone mutta huoltohenkilö lupasi selvittää, onnistuuko takuuhuolto sen kautta. Odotan yhteydenottoa.

Tämän asian selvittelyyn on kulunut koko aamupäivä. Vaikuttaa tosiaan siltä että Elisa ei itse ole selvillä mitä kautta sen myymä viallinen laite pitäisi takuuhuoltoon toimittaa, eli kannattaa miettiä pari kertaa, mistä viilentimensä tilaa.   

June 25, 2026

Elisa toimii näissä tilanteissa aina laitevalmistajan antamien ohjeiden mukaan ja niiden perusteella laitteen vioittuessa on valmistaja halunnut asiakkaan olevan yhteydessä suoraan heidän asiakaspalveluunsa.

Lähden selvittämään tätä meidän puolella tarkemmin, että onko meillä oleva ohjeistus ajantasalla ja palataan tähän ketjuun kun saadaan lisätietoja.😊

10 kommenttia

Forum|alt.badge.img+7
  • Avulias
  • June 24, 2026

“Ensisijaisesti tavaran virheestä ja virheen hyvittämisestä on vastuussa myyjä. Myyjä ei voi esimerkiksi edellyttää, että kuluttaja sopii korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan kanssa”


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • June 24, 2026

Niinpä. Elisa yritti häivyttää itsensä minun ja maahantuojan välistä. Soitin uudestaan aspaan ja ilmoitin aika painokkaasti ettei tod ole minun asiani selvitellä Elisan minulle myymän viallisen laitteen takuuhuollon järjestämistä, enempää siis, muutama tunti turhaa soittelua ja googlettelua riittää. Aspa lupasi selvittää asian. Kiva, mutta asian kyllä pitäisi olla valmiiksi selvä ja tiedon näkyvissä Elisan sivuilla.


  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 24, 2026

Niinpä. Elisa yritti häivyttää itsensä minun ja maahantuojan välistä. Soitin uudestaan aspaan ja ilmoitin aika painokkaasti ettei tod ole minun asiani selvitellä Elisan minulle myymän viallisen laitteen takuuhuollon järjestämistä, enempää siis, muutama tunti turhaa soittelua ja googlettelua riittää. Aspa lupasi selvittää asian. Kiva, mutta asian kyllä pitäisi olla valmiiksi selvä ja tiedon näkyvissä Elisan sivuilla.

Tuollakin voisi ihan hyvin olla:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/laitehuolto/

Laitevalmistajien huoltokumppanit


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • June 24, 2026

J-kylän kodinkoneliike (jota minulle suositeltiin tuolla Boschin takuuhuollossa, jonka numeron Elisa tosiaan minulle antoi) ei kuulemma hoida siirrettävien ilmastointilaitteiden huoltoja - ne kun eivät ole kodinkoneita.

Sen verran sain selville kodinkoneliikkeen aspalta, että näistä Boschin siirrettävistä ilmastointilaitteista ei vastaa Elisalta tarjottu Boschin takuuhuoltopalvelu vaan ilmeisesti pitäisi kääntyä Bosch Home Comfortin puoleen. No, etsin heidän takuuhuoltosivujensa kautta Jyväskylän alueen yhteistyökumppaneita. Kolme löytyi. Kaikki ovat lämpöpumppufirmoja. Soitin LämpöYkkösen ja sain kuulla sen mitä odotinkin: he eivät hoida näiden laitteiden huoltoja lainkaan. 

Enpä kyllä ole aiemmin törmännyt yhtä surkeaan asiakaspalveluun tilanteessa jossa toimitettu laite menee epäkuntoon viikon kuluttua toimituksesta. 


eepuska
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+12
  • OmaYhteisön moderaattori
  • June 25, 2026

Elisa toimii näissä tilanteissa aina laitevalmistajan antamien ohjeiden mukaan ja niiden perusteella laitteen vioittuessa on valmistaja halunnut asiakkaan olevan yhteydessä suoraan heidän asiakaspalveluunsa.

Lähden selvittämään tätä meidän puolella tarkemmin, että onko meillä oleva ohjeistus ajantasalla ja palataan tähän ketjuun kun saadaan lisätietoja.😊


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • June 25, 2026

Elisa toimii näissä tilanteissa aina laitevalmistajan antamien ohjeiden mukaan ja niiden perusteella laitteen vioittuessa on valmistaja halunnut asiakkaan olevan yhteydessä suoraan heidän asiakaspalveluunsa.

Lähden selvittämään tätä meidän puolella tarkemmin, että onko meillä oleva ohjeistus ajantasalla ja palataan tähän ketjuun kun saadaan lisätietoja.😊

Juu, ohjeistuksessa lienee korjattavaa kun Elisalta kukaan ei ole onnistunut kertomaan minulle, mihin minun pitäisi täällä Jyväskylässä tai yleensä missään ottaa yhteyttä jotta tuo naputtava laite korjattaisiin. Vääriä vastauksia on kyllä kerrottu.


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • June 25, 2026

Eikös etäkaupan saa purkaa 14päivän sisällä tuotteen saapumisesta ilman mitään syytäkin. 


Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • June 25, 2026

J-kylän kodinkoneliike (jota minulle suositeltiin tuolla Boschin takuuhuollossa, jonka numeron Elisa tosiaan minulle antoi) ei kuulemma hoida siirrettävien ilmastointilaitteiden huoltoja - ne kun eivät ole kodinkoneita.

Sen verran sain selville kodinkoneliikkeen aspalta, että näistä Boschin siirrettävistä ilmastointilaitteista ei vastaa Elisalta tarjottu Boschin takuuhuoltopalvelu vaan ilmeisesti pitäisi kääntyä Bosch Home Comfortin puoleen. No, etsin heidän takuuhuoltosivujensa kautta Jyväskylän alueen yhteistyökumppaneita. Kolme löytyi. Kaikki ovat lämpöpumppufirmoja. Soitin LämpöYkkösen ja sain kuulla sen mitä odotinkin: he eivät hoida näiden laitteiden huoltoja lainkaan. 

Enpä kyllä ole aiemmin törmännyt yhtä surkeaan asiakaspalveluun tilanteessa jossa toimitettu laite menee epäkuntoon viikon kuluttua toimituksesta. 

Surkeaa pomputtelua, mutta myyjä vastaa.

KKV: 
 

“jos ongelmatilanteiden varalta takuuehdoissa ei ole toimintaohjetta. Tällöin kuluttajan kannattaa ottaa yhteys myyjään. Myyjän on selvitettävä asia takuunantajan kanssa, eikä se voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa.”

 

Kuten useasti tässä ketjussa jo todettu.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • June 25, 2026

Eikös etäkaupan saa purkaa 14päivän sisällä tuotteen saapumisesta ilman mitään syytäkin. 

Luulin niin mutta 7 vrk oli kuulemma nyt raja. 14 vrk pätee kuulemma vain jos tuotetta ei ole otettu käyttöön. No, vika ilmeni vasta kun olin ottanut tuotteen käyttöön eikä silloinkaan heti, kun kyse tuollaisesta käytön myötä pahenneesta sivuäänestä (kun ilmeisesti roottori alkanut ottaa pyöriessään kiinni johonkin).


Sokrates
  • June 25, 2026

Eikös etäkaupan saa purkaa 14päivän sisällä tuotteen saapumisesta ilman mitään syytäkin. 

Luulin niin mutta 7 vrk oli kuulemma nyt raja. 14 vrk pätee kuulemma vain jos tuotetta ei ole otettu käyttöön. No, vika ilmeni vasta kun olin ottanut tuotteen käyttöön eikä silloinkaan heti, kun kyse tuollaisesta käytön myötä pahenneesta sivuäänestä (kun ilmeisesti roottori alkanut ottaa pyöriessään kiinni johonkin).

Olisikohan Elisa taas keksinyt omiaan , kun KKV:n sivuilla se etämyynnin peruutusoikeus on 14vrk.

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavarat/vaihto-ja-palautusoikeus/