ElisaViihde boxi tarvitsee reitittimen, mutta reitittimen hallintasivulle http://192.168.100.1 ei pääse. Sivustoa ei löydy, jatkuvasti tulee ilmoitus ERROR. Salasanoja ei siis pysty vaihtamaan.
Erään Elisan linkin kautta pääsisi tuolle sivulle, mutta se ilmoittaa, että sivusto ei ole turvallinen. Myös kehotetaan ottamaan Elisan suojaus väliaikaisesti pois päältä väliaikaisesti, mutta sehän olisi suuri tietoturvauhkaan altistuminen. Eikö Elisa voisi julkaista helpot ja selkeät ohjeet asiakkailleen ? Siitä olisi hyötyä monille näinä
aikoina kun kyberiskut ovat lisääntyneet.
Kokemusteni mukaan Elisan tekninen tuki on antanut puhelimitse helppoja ohjeita aina sillointällöin, riippuen siitä, kuka as.palvelija on langan toisessa päässä. Näihin pieniin mutta
tärkeisiin ohjeisiin ei yleensä tarvita Elisan kallista Omagurun palvelua.
Kysynkin että voisiko Elisa palvella omia asiakkaitaan helpommin niin, että kaikki saisivat helpommin apua näihin turvallisuusasioihin ?
Monet ovat huolissaan siitä kun eivät saa apua ongelmiin helposti ja pelkän operaattori-maksun hinnalla.
Reitittimen suojausasiat tulisi antaa asiakkaille helpommin ja niin että myös vanhuksetkin ymmärtäisi ne.
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kimblez
chipdoctor kirjoitti:
ElisaViihde boxi tarvitsee reitittimen, mutta reitittimen hallintasivulle http://192.168.100.1 ei pääse. Sivustoa ei löydy, jatkuvasti tulee ilmoitus ERROR. Salasanoja ei siis pysty vaihtamaan.
Erään Elisan linkin kautta pääsisi tuolle sivulle, mutta se ilmoittaa, että sivusto ei ole turvallinen. Myös kehotetaan ottamaan Elisan suojaus väliaikaisesti pois päältä väliaikaisesti, mutta sehän olisi suuri tietoturvauhkaan altistuminen. Eikö Elisa voisi julkaista helpot ja selkeät ohjeet asiakkailleen ? Siitä olisi hyötyä monille näinä
aikoina kun kyberiskut ovat lisääntyneet.
Silloin, kun sivustoa ei löydy (Error), niin
kokeile toisella selaimella, tai selaamista yksityisessä/incognito tilassa.
Voi käynnistää tietokoneenkin uudelleen. (Käynnistä uudelleen kohdasta)
Voit huoletta jatkaa hallintasivulle, ja vaikka ottaa Elisan suojauksenkin
“Silloin kun reitittimeen kirjaudutaan sen LAN-portin tai WiFIn kautta paikallisella hallintaosoitteella 192.168.100.1 , niin käytettäessä salattua https:// - protokollaa selain varoittaa puuttuvasta varmennussertifikaatista , kun reitittimessä ei sellaista ole eikä tarvita.”
Ja.
“Varoitus on ihan turha , koska ko. tapauksessa ei kirjauduta julkiseen internettiin, vaan kotiverkon sisäiseen osoitteeseen.”
ElisaViihde boxi tarvitsee reitittimen, mutta reitittimen hallintasivulle http://192.168.100.1 ei pääse. Sivustoa ei löydy, jatkuvasti tulee ilmoitus ERROR. Salasanoja ei siis pysty vaihtamaan.
Erään Elisan linkin kautta pääsisi tuolle sivulle, mutta se ilmoittaa, että sivusto ei ole turvallinen. Myös kehotetaan ottamaan Elisan suojaus väliaikaisesti pois päältä väliaikaisesti, mutta sehän olisi suuri tietoturvauhkaan altistuminen. Eikö Elisa voisi julkaista helpot ja selkeät ohjeet asiakkailleen ? Siitä olisi hyötyä monille näinä
aikoina kun kyberiskut ovat lisääntyneet.
Silloin, kun sivustoa ei löydy (Error), niin
kokeile toisella selaimella, tai selaamista yksityisessä/incognito tilassa.
Voi käynnistää tietokoneenkin uudelleen. (Käynnistä uudelleen kohdasta)
Voit huoletta jatkaa hallintasivulle, ja vaikka ottaa Elisan suojauksenkin
“Silloin kun reitittimeen kirjaudutaan sen LAN-portin tai WiFIn kautta paikallisella hallintaosoitteella 192.168.100.1 , niin käytettäessä salattua https:// - protokollaa selain varoittaa puuttuvasta varmennussertifikaatista , kun reitittimessä ei sellaista ole eikä tarvita.”
Ja.
“Varoitus on ihan turha , koska ko. tapauksessa ei kirjauduta julkiseen internettiin, vaan kotiverkon sisäiseen osoitteeseen.”
Pääsitkö @chipdoctor reitittimen hallintaan kirjautumaan sisään? Oliko sulla käytössä tällainen Huawein reitin, vai jokin muu? Tervetuloa OmaYhteisön pariin 😊
Haimme tänään uuden reitittimen käyttöön ja olen nyt yrittänyt päästä kirjautumaan laitteen sivuille, jotta saisin muutettua salasanan ja laitteen kunnolla käyttöön.
Kaikkia mahdollisia keinoja olen yrittänyt, ei vaan onnistu sitten millään (en saa läppäriä suoraan yhdistettyä reitittimeen, joten sitä en ole yrittänyt).
Haimme tänään uuden reitittimen käyttöön ja olen nyt yrittänyt päästä kirjautumaan laitteen sivuille, jotta saisin muutettua salasanan ja laitteen kunnolla käyttöön.
Kaikkia mahdollisia keinoja olen yrittänyt, ei vaan onnistu sitten millään (en saa läppäriä suoraan yhdistettyä reitittimeen, joten sitä en ole yrittänyt).
Kyseessä Huawei WA8021V5.
Olisikohan tuosta apua:
Valitse tietokoneella, tabletilla tai matkapuhelimella modeemin muodostama WiFi-verkko. Verkon nimen ja salasanan löydät pakkauksen mukana tulevasta lapusta, tai laitteeseen liimatusta tarrasta.
Ymmärränkö keskustelun oikein, ettei osoitetta https://192.168.100.1 pidä pelätä, vaikka se aukaisee varoituksen:
“Tämä yhteys ei ole yksityinen. Tämä sivusto voi teeskennellä olevansa “192,168.100.1” varastaakseen henkilö- tai taloudellisia tietojasi. Sulje tämä sivu.”
Siitä pääsee eteenpäin vain avaamalla kohdan “Näytä lisätiedot”. Kun tuosta varmenteesta, minkä sivu avaa (ont.huawei.com) en osaa sanoa mitään, pitäisi napsauttaa “voit vierailla sivuilla”.
Onko tämä siis turvallista ja näinkö pääsen muuttamaan reitittimen suojausasetuksia, kuten ohjeessa sanotaan?
Ymmärränkö keskustelun oikein, ettei osoitetta https://192.168.100.1 pidä pelätä, vaikka se aukaisee varoituksen:
“Tämä yhteys ei ole yksityinen. Tämä sivusto voi teeskennellä olevansa “192,168.100.1” varastaakseen henkilö- tai taloudellisia tietojasi. Sulje tämä sivu.”
Siitä pääsee eteenpäin vain avaamalla kohdan “Näytä lisätiedot”. Kun tuosta varmenteesta, minkä sivu avaa (ont.huawei.com) en osaa sanoa mitään, pitäisi napsauttaa “voit vierailla sivuilla”.
Onko tämä siis turvallista ja näinkö pääsen muuttamaan reitittimen suojausasetuksia, kuten ohjeessa sanotaan?
Kirjoita osoiteriville tuo osoite: http://192.168.100.1 ,niin pääset sinne hallintaan.
Etenin ohjeen mukaan (https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/huawei-wa8021v5/#wlan) ja pääsin kirjautumaan reitittimeni salasanan avulla sivulle, jossa “Oma Wi-FI”-välilehti. Kun täppäsin sitä, sivu näyttää vain copyright-tiedot. En pääse vaihtamaan vahvempaan salaukseen, kuten ohjeen mukaan pitäisi. Mistäköhän kiikastaa?
Etenin ohjeen mukaan (https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/huawei-wa8021v5/#wlan) ja pääsin kirjautumaan reitittimeni salasanan avulla sivulle, jossa “Oma Wi-FI”-välilehti. Kun täppäsin sitä, sivu näyttää vain copyright-tiedot. En pääse vaihtamaan vahvempaan salaukseen, kuten ohjeen mukaan pitäisi. Mistäköhän kiikastaa?
Kokeile tehdasasetusten palautusta:
“Laitteen Reset-painike löytyy laitteen takaa (pieni kolo). Paina laitteen reset-painiketta neulalla yli 2 sekunnin ajan. Kun merkkivalo sammuu, vapauta painike. Kun laite on käynnistynyt uudelleen ja punainen merkkivalo syttyy, tehdasasetukset palautuvat laitteeseen.”
(Oikaistu klemmari voi olla parempikin, kuin neula)
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.