Morjes @Huawei5186 ja tervetuloa OmaYhteisöön! 
Tuossa Huawei E5186 -laitteessa pitäisi olla ominaisuuteena taajuuslukitus jos se on päivitetty uusimpaan ohjelmistoversioon. Taajuuslukituksella voi pakottaa laitteen käyttämään tiettyä 4G-taajuutta. Taajuksia on Elisalla yleisimmin käytössä neljä 4G-verkossa, LTE800, LTE1800, LTE2100 ja LTE2600 joista kaikki taajuudet eivät ole saatavilla kaikilla alueilla, LTE800 ja 1800 ovat yleisimmät. LTE800 kantaa yleisesti ottaen pisimmälle mutta myös ruuhkautuu osin tämän vuoksi helpoiten, joten taajuudesta ei välttämättä saa huippunopeuksia irti.
Lisätietoja tuosta kyseisestä Huawei E5186 -laitteesta ja mm. etähallinan sivun osoite ja tunnukset mitkä tarvitset jotta pääset muuttamaan laitteen asetuksia löytyy tältä sivulta ja taajuuslukitus asetuksena pitäisi löytyä kun valitset etähallinnassa Asetukset > Mobiiliverkkoasetukset > Valitse kohdasta Verkko: Suositustila jokin seuraavista: LTE800 (vain FDD800), LTE1800 (vain FDD1800), LTE2100 (vain FDD2100) tai LTE2600 (vain FDD2600). Asetuksen pitäisi löytyä samasta pudotusvalikosta kuin pelkkään 4G- tai 3G-verkkoon lukitseminen.
Kannattaa samalla varmistaa että laite on varmasti päivitetty uusimpaan ohjelmistoversioon, valitsemalla yläpalkista Päivitä > Vahvista päivitys.
(Huawei tosin saattaa jossain vaiheessa muuttaa tuota pääsyä taajuuslukitukseen varmistaakseen optimaalisen toiminnan reitittimilleen, joten taajuuslukitusta voi testata ja käyttää siihen asti jos ja kun valmistaja päättää päivittää reitittimistä tämän ominaisuuden mahdollisesti käyttöliittymästä pois. Tähän minulla ei valitettavasti ole antaa varmempaa tietoa, mutta halusin varoittaa asiasta yleisesti että asetus ei välttämättä ole aina saatavilla suoraan reitittimen käyttöliittymästä. Laitteet voi pakottaa käyttämään tiettyjä taajuuksia myös kolmannen osapuolen ohjelmilla, mutta niiden käyttö on asiakkaan vastuulla.)
Jos mobiiliverkossa tuntuu olevan jotain kummallisuuksia, niin voisimme myös mieluusti vilkaista ihan verkon tilanteenkin tarkemmin
laittaisitko meille vielä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta yksityisviestillä lisätiedot mm. alueesta millä tuo purkki ja Elisan liittymä on käytössä, niin päästään kurkkaamaan tilanne!