Skip to main content

Ongelmia Burrel-riistakameran kuvien lähetyksessä? Katso kuinka toimia!

  • 14 August 2020
  • 29 kommenttia
  • 53329 katselukerrat

:new: PÄIVITETTY 2.9.2020 :new:

Burrelin 3G- ja 4G-kameroissa on havaittu ongelmia kuvien lähettämisessä silloin, kun kamerassa on käytössä oletuslähetysasetukset  :arrow_right:  smtp.eu.mailgun.org. 

Ongelma ilmenee Burrelin seuraavissa kameramalleissa:

  • Edge HD+ 3G
  • Edge HD+ 4G
  • S12 HD SMS Pro

Vika on saatu paikannettua Mailgun-sähköpostipalvelimeen ja on korjattavissa ohjelmistopäivityksellä. Päivitys määrittää kameran lähetysasetukset käyttämään Burrelin omaa palvelinta. Kamerakohtaiset ohjelmistopäivitykset sekä ohjeet päivityksen tekemiseen löydät osoitteesta :arrow_right: https://alaska1795.fi/pages/burrel-tuotetuki

 

Ennen päivitystä kannattaa:

  1. Varmistaa, että SIM-kortilta on PIN-koodin kysely pois päältä (Laitenetti ja Burrel SIM-korteista on valmiina)
  2. Varmistaa, että laitteessa on muistikortti ja paristot tai muu virtalähde paikallaan

Päivityksen jälkeen käyttäminen on hyvin suoraviivaista:   

  1. Varmista kameran olevan SETUP tilassa
  2. Säädä haluamasi kieli, kellonaika ja päivämäärä Järjestelmäasetuksista (hammasrattaan kuva)
  3. Siirry Lähetysasetuksiin (oikeanpuoleisin valikko, palkkien kuva)
  4. Etsi Sähköposti – Jatka. Paina OK ja syötä sähköpostiosoite, johon haluat vastaanottaa kuvat

Voit helposti testata asetusten toimivuuden testikuvalla:

  1. Varmista kameran olevan SETUP tilassa
  2. Poistu Menu näppäimellä valikoista, kunnes näet mitä kamera kuvaa
  3. Paina OK ottaaksesi testikuva. Kamera kysyy Lähetä kuva? Paina OK. Kameran tulisi ilmoittaa Lataa asetuksia ja sen jälkeen Lähettää.
  4. Kuva saapuu sähköpostiin hetken kuluttua

 

Aiempi ohjeistus

Vika on saatu paikannettua palvelimeen. Burrelilta ei toistaiseksi osata kertoa, milloin ongelma saadaan korjattua.


Ongelman saa kuitenkin onneksi ratkaistua ilmaisen Gmail-sähköpostipalvelimen avulla. Kokosimme alle ohjeet ongelman selättämiseksi. :point_down_tone3:

 

1. Varmista ensin, että kamerassa käytössä olevalta SIM-kortilta on poistettu PIN-koodin kysely (Burrel SIM- ja Elisan Laitenetti SIM-korteissa ei ole PIN-koodia). PIN-koodi kyselyn voit tarkistaa ja tarvittaessa poistaa asettamalla SIM-kortin matkapuhelimeen. PIN-koodikyselyn pääset poistamaan matkapuhelimesi asetuksista. 

 

2. Avaa täysin uusi Gmail-sähköpostitili. Uuden tilin voi perustaa
osoitteessa www.gmail.com. Ohjeita tilin luomiseen löydät tarvittaessa täältä.

 

3. Kun olet luonut uuden Gmail-sähköpostitilin, kirjaudu sisään. Kun olet kirjautunut uudelle sähköpostitilille, avaa selaimeesi uusi välilehti ja siirry osoitteeseen  :arrow_right:https://myaccount.google.com/lesssecureapps. Valitse käyttöön ”Salli vähemmän turvalliset sovellukset”.

Tämä kytkee päälle mahdollisuuden käyttää ulkopuolisia sähköpostisovelluksia tilisi kanssa. Ilman tätä riistakamera ei pysty lähettämään kuvia, sillä Gmailin suojaukset estävät laitteen pääsyn tilille.

 

4. Aseta kameraan paristot tai muu virtalähde ja käynnistä laite Setup-tilaan (virtakytkin keskiasentoon). Aseta myös muistikortti paikoilleen. Siirry kameran asetuksista järjestelmäasetuksiin (Asetukset > Järjestelmäasetukset). Järjestelmäasetuksista (hammasrattaan kuva) voit halutessasi säätää kieli-, kellonaika-, sekä päivämääräasetuksia. Pääset asetuksiin painamalla Menu-näppäintä ja nuolinäppäimillä voit liikkua kameran valikossa.  

Tämän jälkeen siirry Lähetysasetuksiin (oikeanpuoleisin valikko, palkkien kuva). Etsi valikosta kohta Lähetystapa ja vaihda lähetystavaksi Data/Internet/GPRS (mallista riippuen jokin näistä kolmesta) ja paina OK-painiketta.

Seuraavaksi näytölle avautuu lähetysasetukset. Kirjoita kenttiin seuraavat tiedot:

  • Tunnus(@): Kirjoita tähän se sähköpostiosoite, jonka juuri loit Gmailiin.
  • Suojakoodi: Kirjoita tähän saman juuri luodun sähköpostiosoitteen salasana.
  • Palvelin: smtp.gmail.com
  • Portti: 465
  • SSL: OK

Poistu Menu-näppäimellä takaisin Lähetysasetuksiin ja etsi kohta Sähköposti – Jatka. Paina tämän kohdalla OK ja kirjoita haluamasi sähköpostiosoite ylimpään kenttään. 

 

Näiden toimenpiteiden jälkeen kameran tulisi olla toimintavalmis. :ok_hand_tone1: Jos edellä kuvatut toimenpiteet eivät ratkaisseet ongelmaa, kannattaa olla yhteydessä Burrelin tekniseen tukeen. Burrelin tekninen tuki palvelee numerossa 0600 11999 (ark. 10-17, 1,98e/min). Voit olla Burreliin yhteydessä myös sähköpostilla lähettämällä viestiä osoitteeseen huolto@alaskabrands.fi. 

 

Kirjaudu Googlen tilinhallintaan ja käy ruksimassa sieltä tuohon tapahtumaan liittyen kyllä, se olin minä.

Gmail soveltuu huonosti riistakameroihin, koska tuolla tilinhallinnassa pitäisi roikkua koko ajan ruksimassa kyllä, se olin minä sitä mukaa kun joku yritti kirjautua ilmoituksia tulee lisää. Suosittelen harkitsemaan jonkun muun sähköpostipalvelun käyttöä.


@Wilho891 ratkesiko ongelma @irritus ‘n vinkillä?

Ei ratkennut. Muutaman tunnin kokeilun aikana sain sieltä kaksi kuvaa enkä tiedä miksi ei tule enempää. Kokeilin myös Yahoo -tiliä mutta sekään ei toimi. Sekä Gmail että Yahoo lähettävät sähköpostin jossa sanotaan että käyttö on estetty. Vähemmät turvalliset laitteet on aktivoitu ja vastasin “Kyllä, se olen minä” -ilmoitukseen. Mikä ohjelmistoversio pitäisi kamerassa olla? Minulla se on päivätty 2019/06/10-20:04:10.


Kirjaudu Googlen tilinhallintaan ja käy ruksimassa sieltä tuohon tapahtumaan liittyen kyllä, se olin minä.

Gmail soveltuu huonosti riistakameroihin, koska tuolla tilinhallinnassa pitäisi roikkua koko ajan ruksimassa kyllä, se olin minä sitä mukaa kun joku yritti kirjautua ilmoituksia tulee lisää. Suosittelen harkitsemaan jonkun muun sähköpostipalvelun käyttöä.


@Wilho891 ratkesiko ongelma @irritus ‘n vinkillä?

Ei ratkennut. Muutaman tunnin kokeilun aikana sain sieltä kaksi kuvaa enkä tiedä miksi ei tule enempää. Kokeilin myös Yahoo -tiliä mutta sekään ei toimi. Sekä Gmail että Yahoo lähettävät sähköpostin jossa sanotaan että käyttö on estetty. Vähemmät turvalliset laitteet on aktivoitu ja vastasin “Kyllä, se olen minä” -ilmoitukseen. Mikä ohjelmistoversio pitäisi kamerassa olla? Minulla se on päivätty 2019/06/10-20:04:10.

Täältä löytyi myös loistavaa ohjetta tuohon Gmailin käyttämiseen: https://alaskabrands.fi/pages/burrel-riistakameroiden-jarjestelmapaivitykset 

Samaisen linkin takaa löytyy myös uusimmat päivitykset Burrel kameroihin 👍

 

Kannattanee ensialkuun tehdä tehdasasetusten palautus riistakameralle ja lähteä “puhtaalta pöydältä” uudelleen käyttöönottamaan. Käsittääkseni tehdasasetukset saa palautettua SETUP-tilan alta.


Taitaa tuo Burrel pro 4G olla aika tarkka jännitteen suhteen, eli ei tunnu lähettävän joillakin, (merkkiä sen kummemmin mainitsematta) , uusillakaan paristoilla.  

Mulla korjaantui tilanne kun kytkin lyijyhyytelöakun.  Sekin kertoo tuosta jännite-nirsoudesta, että kun kamera ilmoitti sähköpostiin videon tiedoissa lyijyhyytelöakun olevan “median”, niin muutaman päivän päästä lakkasi tykkänään toimimasta.

Litiumparistoilla myös lähetys toimi ainakin aluksi.

Tosin ihme vehje, kun nuokin paristot tyhjenivät vajaassa vuodessa vaikka oli burrelin kaapelilla akkuvirrassa kiinni. Voisi kuvitella, että pistoke katkaisisi paristovirran käytön Ja se vielä enempi ihme, kun mittailin noita heikoksi menneitä paristoja, niin olivat epätasaisesti purkautuneet.

Osassa oli vielä yli 1,5 V jännitettä ja osassa oli enää reilu yksi voltti ja kyse litium-paristoista, ei litium-akuista.

Mun mielestäni se olisi ollut maahantuojan tehtävä hoitaa päivitykset laitteisiin ajantasalle, etenkin kun pakkauksen kyljessä kehuaretostellaan miten helppo käyttöön otto laitteella on. 

Itse reilu vuosi sitten pelasin viikkokausia tuon “helvetinkoneen” kanssa ennen kuin sain toimivaksi.  Sain nimittäin myös vielä viime vuoden alussa sellaisen päivittämättömän laitteen. Oli google ahkerassa käytössä ennen kuin edes selvisi mistä mahdollisesti alkaa.

Lisäksi muutenkin ylimainostettu. Eipä se liiketunnistin niin kaukaa tunnista mitä mainostavat ja yökuvatkin on vähän sinnepäin. Lisäksi kuvausviive on yllättävän pitkä, eli nopeasta elukasta näkyy ehkä häntä ja lumessa jäljet, mikäli lunta.

 


Kamera on Burrel S12HD+SMS PRO, joka vuoden vanhana lopetti kuvien lähettämisen yht.äkkiä pari viikkoa sitten.. Sähköposti on Gmail ja kaikki nämä edellämainitut temput tehty, mutta ei vaan lähetä… 

Sitten tutkin tarkemmin asiaa ja testikuvalähetyksessä antoi vikakoodin Failed 868 sähköpostiin yrittäessä (ei lähettänyt myöskään multimedia-viestinä puhelimeen, johon antoi toisen vikakoodin). Tuo Failed 868 viittaa muistikorttiongelmaan, joka tuntui ihmeelliseltä, sillä kuvat kuitenkin tallentui kameraan...

Ostin kuitenkin uuden 32GB muistikortin ja sillähän alkoi toimia välittömästi. Otin varuiksi SD normikortin (ei adapterilla), kun sitä jossain Burrelin sivuilla suositeltiin. 

Tässä vinkkiä muillekin, jos samoja ongelmia :)

 


Osallistu keskusteluun