Skip to main content

Riittääkö mahdollisen takuuasian hoitamiseen laitteen mukana tullut ostotodistus (yksityinen myyjä) vai tarvitaanko siihen jokin erillinen takuukuitti?

Riittääkö mahdollisen takuuasian hoitamiseen laitteen mukana tullut ostotodistus (yksityinen myyjä) vai tarvitaanko siihen jokin erillinen takuukuitti?

Kyllähän se ostokuitti yleensä riittää:

Jotakuinkin noin:

Takuuehdot yleensä säilyvät alkuperäisten takuuehtojen mukaisesti myös omistajavaihdoksen jälkeen. Edellyttäen että uudella omistajalla on alkuperäinen ostokuitti takuun todentamiseksi tuotteen omistajanvaihdoksen jälkeen.

Vähän lisää, jos tarvis:

Yksityiseltä henkilöltä ostetulle laitteelle voidaan luvata takuu, mikäli myyjä ja ostaja näin sopivat.

Käytettyä tavaraa ei 1.1.2022 alkaen voi myydä ”sellaisena kuin se on”-ehdoin tai muuta samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen. Myyjän tulee kaupantekohetkellä yksilöidä ja kertoa ostajalle tavaran mahdolliset poikkeamat normaalista ja ostajan pitää ne hyväksyä.

Toisaalta asiahan  selviää varmasti, sitten, jos/kun

takuuasiaa joudut hoitelemaan.

Tai varmistat asian etukäteen laitteen alkuperäiseltä

myyjältä tai laitteen valmistajalta.

 

 

 


Juuri näin kuten @Kimblez  kertoikin. Lisähuomiona, jotkin valmistajat (erityisesti Apple) ovat joskus vaatineet erilaista ostotodistusta. Tällaisessa tilanteessa tai muutenkin jos valmistaja vaatii toisenlaista todistusta kuin tilausvahvistus/ostokuitti, voi olla yhteydessä asiakaspalveluumme 🙂